• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rok 2014 w komunikacji: gotowa kolej dalekobieżna, Tristar, Pendolino do Warszawy

Maciej Naskręt
1 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pociąg Express Intercity Premium (Pendolino) rozpocznie regularne kursy z Trójmiasta do Warszawy w grudniu 2014 r. Pociąg Express Intercity Premium (Pendolino) rozpocznie regularne kursy z Trójmiasta do Warszawy w grudniu 2014 r.

W tym roku w Trójmieście mają zakończyć się warte ok. 1,5 mld zł inwestycje w transport. Mieszkańcy odczują poprawę szczególnie podczas podróży koleją. Kierowcy natomiast pojadą dłuższą dwujezdniową ul. Chwarznieńską, a przez korki w Trójmieście poprowadzi ich Tristar. Jeszcze ponad rok poczekamy na otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą, PKM oraz linii tramwajowych na Morenę i Przeróbkę.



Rok 2014 nie będzie obfitował w przetargi na wielomilionowe inwestycje w transport. Powód? Budżety poszczególnych samorządów są napięte jak guma procy przed wystrzałem. Ale i tak nie powinno to popsuć nam humoru. W Trójmieście w bieżącym roku zakończą się inwestycje infrastrukturalne warte prawie 1,5 mld zł.

W 2014 r. zakończą się prace na głównej magistrali kolejowej w Trójmieście. W 2014 r. zakończą się prace na głównej magistrali kolejowej w Trójmieście.
Od tego roku nowa jakość na kolei

Już na przełomie marca i kwietnia ma się zakończyć przebudowa linii dalekobieżnej w Trójmieście. Wart ponad 1 mld zł kontrakt spółki PKP PLK (inwestor) i konsorcjum firm: Feroco i Torpol, po trzech latach prac właśnie dobiega końca. Przez Gdynię i Sopot pociągi dalekobieżne poruszają się już docelowo dwoma torami. Za około dwa miesiące ruch podobnie będzie odbywał się na gdańskim odcinku magistrali.

Wciąż jednak do przebudowy pozostanie stacja Gdańsk-Wrzeszcz. Inwestycja opóźnia się z uwagi na planowane wpięcie w tory dalekobieżne linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i budowy dodatkowego peronu.

Jest też dobra informacja dla pasażerów SKM. Bydgoska spółka PESA zapewniła, że wiosną pojawią się pierwsze spośród 20 modernizowanych składów kolejki SKM. Jedną z nich, zmodernizowaną przed mającą kłopoty finansowe firmę TS Opole, można było obejrzeć jeszcze w starym roku. Do końca przyszłego roku w Trójmieście powinny być wszystkie maszyny.

Zobacz Pendolino od środka.

Natomiast późną wiosną lub latem poznamy firmę, która dostarczy 10 składów spalinowych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Możliwe, że pierwsze składy dotrą do naszej aglomeracji w ostatnich dniach 2014 r, ale pojedziemy nimi dopiero po upływie kolejnych sześciu miesięcy, gdy zostanie oddana do ruchu linia kolejowa między Wrzeszczem a Osową.

Największa zmiana jakościowa pasażerów kolei czeka jednak pod koniec 2014 roku. Wtedy zaczną z Trójmiasta do Warszawy kursować pociągi Express Intercity Premium, nazywane często Pendolino. Do stolicy mamy dojeżdżać w niespełna trzy godziny, a najtańsze bilety będą kosztować ok. 49 zł. W tym samym czasie zostanie ukończona rozbudowa stacji SKM Gdańsk Śródmieście pod aleją Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska, choć nie wszystkie składy będą stamtąd odjeżdżały.

Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej w Gdyni. Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.
Bez dużych przetargów na drogi

Niestety najmniejsze udogodnienia w przyszłym roku odczują kierowcy. Do ruchu w połowie roku powinna zostać oddana dwujezdniowa ul. Chwarznieńska na odcinku leśnym, czyli między Chwarznem i Witominem. Gdynia zapłaci za realizację inwestycji firmie Strabag 28 mln zł. I to na tyle jeśli chodzi o budowę dwujezdniowych dróg w naszej aglomeracji.

W 2014 r. w Trójmieście nie zostanie ogłoszony żaden duży przetarg na budowę drogi. Kierowcy będą musieli zadowolić się cząstkowymi i bieżącymi remontami dróg - m.in. ul. Małomiejskiej, czy Platynowej (obie w Gdańsku).

Zobacz, jak działa Tristar.

Na osłodę kierowcom Tristar

W Trójmieście w tym roku ma zakończyć się warta 133 mln zł budowa systemu inteligentnego sterowania ruchem. Elektroniczna sieć połączona światłowodem, niczym system Skynet w filmie pt. Terminator, ma zacząć funkcjonować jesienią 2014 r., czyli trzy miesiące później niż zakładano. Wykonawca - firma Qumak - tłumaczy, że ich prace opóźniały się z powodu innych robót przy skrzyżowaniach.

Uruchomienie systemu zbiegnie się z trwającą wtedy kampanią przed wyborami do samorządów. Gdyby jednak ktoś start systemu chciał przekuć na swój osobisty sukces, powinien pamiętać, że narzędzie do sterowania ruchem miało być gotowe jeszcze przed Euro 2012.

Zdjęcie z grudnia. Demontaż maszyny TBM i jej transport z powrotem do szybu startowego. Zdjęcie z grudnia. Demontaż maszyny TBM i jej transport z powrotem do szybu startowego.
Tunel pod Martwą Wisłą - w tym roku gotowe dwie nitki

W tym roku ma się też zakończyć praca maszyny TBM pod Martwą Wisłą. Drugi tunel powinien powstać jeszcze na długo przed jesienią. Nie oznacza to jednak, że pod gdańską rzeką przejedziemy samochodem w październiku tego roku. Władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne - inwestor - wielokrotnie zapewniały, że bardziej zależy im na wysokiej jakości pracach niż ich wysokim tempie. Stąd przejezdność pod Martwą Wisłą ma być możliwa dopiero w połowie 2015 r.

Uzyskane w ten sposób dodatkowe osiem miesięcy pewnie zostanie spożytkowane na wykańczanie wnętrza tunelu - budowę m.in. przejść ewakuacyjnych czy korpusu jezdni. W tym czasie mają być prowadzone także odbiory techniczne.

Linie tramwajowe i węzły przesiadkowe

2014 rok to okres, w którym kontynuowana będzie budowa linii tramwajowej z Siedlec na Morenę, warta 116 mln zł. Całość - 3,6-kilometrowy odcinek - ma być gotowa dopiero w połowie 2015 r. Wcześniej, czyli do końca grudnia tego roku, z bydgoskiej Pesy do Gdańska przyjedzie pięć tramwajów Jazz Duo. Jeden pojazd kosztuje ok. 7 mln zł i wszystkie będą obsługiwały nową linię wraz z tramwajami Dortmund.

Prawdopodobnie także w połowie roku miejska spółka GIK ogłosi przetarg na budowę dodatkowej linii tramwajowej na Morenie wzdłuż ul. Bulońskiej. Dojedziemy nią w okolice ul. Myśliwskiej.

Natomiast wiosną tego roku GIK ogłosi przetarg na przebudowę linii tramwajowej na Przeróbce. W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą we wspomnianej dzielnicy. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas powodowany przez tramwaje. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn w łukach. Jednak na przyjemność z jazdy zmodernizowaną linią będzie trzeba poczekać do 2015 r. Inwestycja wstępnie ma kosztować ok. 42 mln zł.

Kolejne 60 mln zł z kasy Gdańska pochłoną budowy węzłów przesiadkowych w Brętowie, Jasieniu, Kiełpinku i Matarni - tam, gdzie mają powstać przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ułatwią one przesiadanie się z autobusów i tramwajów do kolejki. Zakończenie prac? Połowa 2015 r.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku.
Dalsze prace budowlane przy budowie PKM

Przez cały 2014 r. powinna trwać się budowa 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Warta ponad 900 mln zł inwestycja kolejowa ma być jednak gotowa dopiero za półtora roku. Niemniej jeszcze w tym roku powinno być gotowe torowisko na Matarni i będziemy podziwiać pełną konstrukcję estakady kolejowej przy gdańskim lotnisku.

Spółka samorządu województwa, Pomorska Kolej Metropolitalna - inwestor - wiosną zwróci się też do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych, ale na to zgodę muszą wyrazić urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Komisji Europejskiej.

Opinie (187)

  • Ktoś wie w którym miejscu będzie przystanek w baninie?

    • 0 0

  • Kiedy rzeszta Chwarznieńskiej - odcinek witomiński (3)

    Niestety, ale największe korki na Chwarznieńskiej tworzą się właśnie na Witominie. Zresztą, nie ma tym nic dziwnego, bowiem jest to jeden z głównych dojazdów z centrum do obwodnicy. A tu proszę. Dowiadujemy się, że w tym roku nawet nie będzie ogłoszonego przetargu.

    • 29 1

    • (2)

      Przebudowa Chwarznienskiej to jest perelka budownictwa na skale swiatowa :) wciaz nie moge zrozumiec jak mozna tak krotki odcinek budowac w tak dlugim czasie i to odcinek, ktory malo co da. W Gdyni zachod mieszkancow przybywa w mega szybkim tempie, sama Chwarznienska to jedna z glownych drog dojazdowych do obwodnicy a oni sie beda meczyc kilka lat zeby wykonac cala inwestycje(3 odcinki), ktora w normalnym kraju bylaby zrealizowana w gora rok. Nie chce narzekac bo przebudowa tej ulicy jest na gwalt potrzebna ale i tak do czasu kiedy w Gdyni zachod bedzie jeszcze wiecej mieszkancow to poki nie dociagna tam kolejki to sama Chwarznienska na nic sie nie zda.

      • 11 1

      • do KK

        drogi panie wystarczy wyjechać do pracy o 6 rano wtedy nie ma korków(nawet nie ma ich na Spacerowej) ,a że zaczyna pan pracę o 10 -to te 4 godzinki może pa spędzić na super gdyńskim dworcu, potem zjeść śniadanko w barze "Słoneczny"na Władka IV i już za chwilę otworzą panu bramę do zakładu pracy pozdrawiam

        • 1 0

      • Trzeba było kupic mieszkanie w centrum.

        A nie narzekasz, że nie masz dojazdu.

        • 2 3

  • zmodernizowane sklady SKM ktore mialy byc gotowe juz na Euro... (13)

    jak czytam jakis material o Skm to naprawde na wymioty bierze

    • 126 14

    • chyba nie jezdziles czyms, po czym zbiera sie na wymioty. (1)

      Nie jest idealnie, ale w wielu miejscach Europy pod wzgledem komunikacji jest duzo gorzej. I to w krajach "zachodnich", tak uwielbianych przez Polakow.

      Ciekawe, ze kazdy chce jezdzic idalnym, nowym i wypasionym, ale jakos bilet najchetniej za 1zl...

      Patrzac cena / jakosc to jest calkiem niezle. Szczegolnie w przypadku miesiecznego.

      • 3 0

      • bilet najchętniej za darmo

        I do tego niskie podatki

        • 0 0

    • propaganda sukcesu, a jak jest to widać w SKM (6)

      Syf, ścisk, drogo i strasznie wolno jadą te zabytki

      • 36 5

      • kup sobie rower i przestan sapac

        • 2 1

      • (4)

        I nie mają WC!

        • 18 5

        • Ale po co WC w takim pociągu, na dworcu się załatwisz (1)

          • 14 11

          • chyba na peronie

            Bedzie lal na tory

            • 8 4

        • (1)

          Mają ale ponoć sanepid zamknął bo... "leciało na tory". Ot taki posmak średniowiecza

          • 12 4

          • Na tory to jest ekologicznie, deszcz wszystko wyczyści i wszyscy będą zadowoleni

            Zakładaj pieluchomajtki to będziesz zabezpieczony

            • 12 2

    • O imprezie sylwestrowej w Gdyni zapewne "nikt nas nie poinformował" (1)

      Takiego tłumaczenia, jeśli jakiegokolwiek, spodziewam się po SKM odnośnie składów tak wypchanych, że ludzie leżeli na półkach bagażowych.

      • 9 3

      • Nachlana żuleria z Gdańska tak właśnie się bawiła - wstyd mi za nich

        • 1 5

    • To zwykła kiełbasa wyborcza. (1)

      Tak jak i koncert Sylwestrowy w Gdyni.

      • 8 2

      • Zazdrościsz, ze w twoim New Porcie nic nie grało?

        Koncert był akurat udany, a w porównaniu do tego krakowskiego to nawet super udany.

        • 4 5

  • ...

    I żyli długo i szczęśliwie....

    • 0 0

  • Brawo premierze d, tusk (8)

    Wbrew chorobliwej nienawiści tylko panu się udało ruszyć inwestycje komunikacyjne ostro do przodu!.frustraci już zapomnieliście o ZRYWANYCH kontraktach z powodu niewyraz
    żnego podpisu? jak i przez pis na a1 i inne drogi.Afery-przy tej skali w którym kraju ich nie było? zawsze może być taniej szybciej lepiej ale te drogi już są a inne będą!!!

    • 10 20

    • 100 lat premierze Donaldzie Tusk (2)

      100 lat

      • 1 2

      • A resztę na wolności! (1)

        • 1 1

        • i tobie też

          I TOBIE też wyjścia z psychiatryka

          • 1 0

    • brawo!!!!!!!!!!!!!!!!!!! premierzeTUSK

      brawo!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 2 5

    • Polaczek za zerwanie umowy z GTC na budowę A1,a późniejsze jej wznowienie za niemal dwukrotne większą kasę powinien zapłacić własnym majątkiem. Kryminał i tyle!. Tacy ludzie chcą znowu rządzić??!! Uchowaj Boże...

      • 7 2

    • W okolicznych krajach marazm i bieda (1)

      ino polskie 2skowe władze pracują, budujom, remontujom mosty, tunele, tory, drogi,szkoły,tramwaje, ecsy, teatry itp. W innych krajach nic się nie dzieje ino że nawet polska piłka na dnie bo wszyscy haratają amatorsko jak 2sk....

      • 8 2

      • Jak tylko budujom to nie ma kiedy trenować na boisku

        no chyba że premier będzie w reprezentacji grać

        • 1 4

    • Brawo brawo po trzykroć brawo !!!

      • 3 4

  • pendolino to bubel za miliardy z naszych podatków (11)

    Można było kupić polskie składy Pasa 5 razy taniej, też jadą z prędkością 160 km/h, są nowoczesne i ładne. Jakoś władza nie wspiera naszego przemysłu

    • 93 29

    • Chodzi o to że włosi i amerykanie grubo "smarują" (4)

      ...a nasi niespecjalnie!

      • 17 3

      • Masz dowody - idz na prokurature (3)

        nie masz - milcz.

        W Polsce powinni zaczac stosowac pozwy za oczernianie. Moze by sie polaki-cebulaczki nauczyli.

        Uwazasz, ze cos smierdzi - zglos, udowodnij. Nie umiesz, przestan oczerniac wszystkich wokol. Nie kazdy czlowiek na swiecie kradnie gdy tylko ma okazji - tak jak Ty, skoro wszystkich taka miara oceniasz.

        • 4 14

        • (2)

          Proszę się nie denerwować panie prezydencie.

          • 13 4

          • po prostu takie plucie dla zasady jest zalosne (1)

            Dawniej aby kogos obrazic trzeba to bylo zrobic osobiscie twarza w twarz, za co ktos mial prawo wyzwac kogos na pojedynek. Oczywiscie, mozna bylo powiedziec cos zlego o kims jednak uznawano to za niezywkle nieeleganckie.

            Dzisiaj jak widac wielu ludzi, ktorym sie srednio udalo, wiecznie bedzie na wszystkich pluc.

            Twardziel w internecie, zaplakana dziewczynka w realnym swiecie...

            • 4 1

            • Jasne ZOMO już wypałuje tych niepoprawnie myślących

              • 0 1

    • Tiaa (2)

      Alstom - 40 lat doświadczeń w budowie elektrycznych zespołów trakcyjnych na prędkości do 320km/h, Pesa - 8 lat doświadczeń w budowie EZT, dotychczas tylko regionalnych, na Vmax 160km/h. Do przetargu PESA w ogóle nie startowała.
      Vmax 160km/h to za mało, od grudnia 2014 PKP PLK wprowadza pierwsze odcinki na 200km/h.
      Tyle w temacie. Minus.

      • 15 16

      • w Polsce tory i system zarzadrzania pociagami nie są i nie będą przygotowane do obslugi pociągów powyzej 160km/h (1)

        I tyle w temacie mędrco

        Trzeba być naiwnym albo z partii żeby takie bzdury gadać

        • 11 11

        • Skoro wiesz lepiej :)

          • 5 6

    • to bubel i owszem a le w zamian

      jest chociaz jeden dobry zegarek

      • 14 2

    • Pendolino miało symbolizować sukces... (1)

      Newagi też jeżdżą 200km/h i są polskie... Cóż - ktoś nie pomyślał :/

      • 23 7

      • albo właśnie pomyślał i wyeliminował polską konkurencję

        • 25 3

  • a kogo bedzie stac na jazde tym cudem 3,5 godziny do Wawy (9)

    nie mowiac już że jak obliczyli eksperci od kolejnictwa, ekspoatacja tego g.... spowoduje kolejne kilka milionów długu PKP cargo. A kto za to zapłaci ? .. Ci Państwo co sie z tego przetargu cieszą na tym forum...

    • 43 28

    • (1)

      a tymczasem do Malborka z Oliwy jedzie sie prawie 2 godz. A to tylko jakies 60km. W 21 wieku powinno to trwac nie dluzej niz 40 min.

      • 5 0

      • Widzisz, ale zloty interes

        Czemu jeszcze nikt zatem nie zrobil prywatnej kolei?

        • 1 0

    • pseudolino cena bedzie o wiele drozsza tylko naiwne lemingi myślą ze kupia bilet za 49 zł!

      Portal kolejny raz udowodnił ze jest tuba medialną urzędasów i POlityków. Bo te teksty to jak stara rządowa jeszcze PRLowska propaganda cuchnie.Pseudolino jest dokładnie takim samym sukcesem jak dziurawe stadiony za nasze podatki tak samo będziemy do pseudolino dopłacać jak dopłacamy do stadionów!!

      • 5 6

    • Co ma PKP Cargo do Pendolino?

      • 5 1

    • (4)

      mnie bedzie.

      • 10 11

      • Pracuje i nie mam:) (2)

        Kilkudziesieciu milionów na serwisowanie pociągu, który nie ma gwarancji na eksploatację poniżej temp. 20 st. na plusie:( ale każdy ma prawo być dymany przez kogo chce.. ja nie chcę, Ty możesz być i jeszcze za to płacić - to prawie wolny kraj:)

        • 19 15

        • zawsze możesz zacząć handlować cebulą i zostać milionerem

          • 4 4

        • handluję cebulą, to Mam :D

          • 5 7

      • Nowaka będzie stać i Donka

        • 16 11

  • Świetnie, że "coś" się dzieje w naszym kraju (17)

    Zakładam, że poniżej pojawi się gro komentarzy negujących wszystkie podobne inwestycje i malkontenci ponownie zasiądą w Nowym Roku do swych najeżonych hejterstwem komputerów. Cieszmy się, że w kraju tyle się dzieje - inwestycje, drogi, nowe tory, mosty, tunele, całe trasy i trakty komunikacyjne. Tempo zazwyczaj za niskie, przetargi z finalnym udziałem prokuratora ale co z tego Pamiętacie jak Polska wyglądała 15 lat temu? Żyliśmy w społecznej i infrastrukturalnej "rumuniadzie". Pozdrawiam wszystkich świadomych i pozytywnie nastawionych do zmian i życia ludzi. Powodzenia w Nowym Roku

    • 90 39

    • Kiedyś jeździłem SKM co 6 minut. (3)

      a drzwi były co chwilę i odległość od peronu 10cm....

      • 17 3

      • a moglbys powiedziec, kiedy to mialo miejsce? (2)

        I druga sprawa - naprawde ten odstep miedzy pociagiem, a peronem tak wam przeszkadza?

        Gdyby nie malkontenci wiecznie na luke narzekajacy, nie zauwazylbym jej.

        • 0 1

        • to miało miejsce do grudnia 1976 roku... (1)

          ...kiedy jeszcze kursowały wagony z berlińsiej S-Bahn. Rzeczywiście miały duzo wejść i nie miały stopni. Wysokość peronów do dzisiaj jest dostosowana właśnie do tamtych wagonów. Bo zapewne wciąż aktualny jest plan, żeby kiedyś w przyszłości wprowadzić na tory SKM znowu typowo aglomeracyjny tabor.

          • 2 0

          • plus za szczegoly

            Jesli chodzi o kursowanie to im czesciej tym lepiej.

            Jesli natomiast chodzi o odstep. Dla mnie nie jest to priorytet. Jak przy okazji zrobionoby to fajnie, ale jak nie bedzie, to przezyje.

            • 0 0

    • tak więc witamy w klubie (4)

      cytatat: "malkontenci ponownie zasiądą w Nowym Roku do swych najeżonych hejterstwem komputerów".
      A konstruktywna krytyka jeszcze nikomu i niczemu nie zaszkodziła

      • 21 11

      • do boju cebulaki (3)

        walczcie o pietruchę nieuki...
        hahahaahahaa

        • 6 17

        • hahahahaa (2)

          śmieję się z waszych minusów cebule!! hahahahaha

          • 8 6

          • (1)

            Srebrzysko chyba powinno lepiej pilnować swoich pacjentów...

            • 4 1

            • A rolnik swojej trzody.

              • 3 0

    • Tylko dlaczego "Kumulacja" w roku wyborczym. (2)

      • 2 3

      • po piewsze wcale nie najwiecej az tak znowu

        po drugie, jesli spoleczenstwo umialoby pamietac cos wiecej niz 3 poprzednie miesiace, to mozna oddawac co roku. Jest demokracja. Ludzie chca wynikow, ale nie pamietaja, co oddano rok temu (ktos pamieta chocby, ze przed euro byl remont Grunwaldzkiej i torowiska?) zatam robi sie tak, aby oddawac inwestycje mozliwoie blisko wyborow.

        • 1 2

      • jakbyś się nie zapił, to byś pamiętał, że największa kumulacja była przed Euro w 2012r. a więc w połowie kadencji

        • 3 1

    • No, rozwój jest (2)

      Przykładowo 15 lat temu wracałem ikarusem z pracy 20 minut a obecnie 40 minut wypasionym (autobusem) mercedesem. A tak w ogóle to poza marketami się coś zmieniło ? Bo dróg niby przybywa a czas przejazdu coraz dłuższy jest

      • 24 20

      • a to nie przypadkiem przez korki

        czyli mnogosc samochodow na drogach. Jakos nie sadze, aby od biedy ich przybywalo.

        • 15 2

      • Bo dziś samochód nie jest już dobrem luksusowym

        co jest kolejnym przykładem, że jednak zmiany nastąpiły.

        • 24 7

    • spoleczna "rumuniada" trwa dalej

      • 0 5

    • K idioto, dwadzieścia lat temuto wszystko bylo przygotowane pod pendolino

      łącznie z wyremontowanymi torowiskami

      • 11 27

  • (7)

    Oby wszystko się udało

    • 52 1

    • Jedno się już udało (4)

      Udało się zakupić najszybszy w dziejach Polski pociąg pendolino za 3 miliardy złotych (rekord świata)i przy jego pomocy, pobić rekord prędkości na kolei, należący do przedwojennej, parowej Lux-torpedy

      • 16 7

      • Lux-Torpeda nie była parowa.

        To był pojedynczy wagon spalinowy, coś w rodzaju szynobusu, który nigdy nie osiągnął rekordowej w Polsce prędkości.

        • 2 0

      • a i tak będzie jeździć 160 km/h bo nie ma odpowiednich torów, zasilania i komunikacji (2)

        rekord w przekręcie

        • 9 5

        • (1)

          Dlatego remontują torowiska :) I z kolei między innymi dlatego nie mamy jeszcze SKM do Pruszcza, bo niestety tylko jeden tor do dyspozycji... Cierpliwości, docelowo Pindolino ma jeździć pełną prędkością na całej trasie :)

          • 4 2

          • chyba jednak nie

            Natomiast bylbym tez daleki od siania pesymizmu w formie zaprezentowanej chwile wczesniej.

            • 0 0

    • Uda się tak jak ten zapadnięty tor na gdyńskim dworcu. (1)

      • 4 3

      • uda się albo się nie uda

        • 2 2

  • Tristar to maszynka do nabijania kabzy pod przykrywką systemu (6)

    sterowania ruchem. Nie takie rozwiązanie było oczekiwane

    • 81 16

    • (2)

      Narazie, w trakcie przygotowań tego systemu. korki są większe!!!
      Al Zwycięstwa -czy zgodnie z przepisami, wolniej czy szybciej... Zawsze złapiesz czerwone.
      Wcześniej jechało się "zieloną falą" prawie do Dworca Głównego

      • 14 2

      • KORKI

        Albo rano do pracy cała droga od Tesco na Nowowiczlińskiej aż do Sopockiej

        • 0 0

      • tak samo na morskiej

        z centrum w stronę obwodnicy, kiedyś poza godzinami szczytu jechało się kilka minut, teraz kilkanaście, bo każde światło czerwone

        • 11 1

    • Przepisy (2)

      Poruszaj się zgodnie z przepisami, to do wspomnianej kabzy nie wrzucisz ani złotówki.

      • 11 7

      • (1)

        Czytaj ze zrozumieniem!!!

        • 7 2

        • Meliska

          Misiu kolorowy,
          Mój post tyczy się wypowiedzi Kolegi TR, a nie Twojego lamentu - zobacz na datę wpisu.
          Poza tym, jeśli chodzi o Gdańsk, to z tego co czytałem system działa od Abrahama do Opery, więc Dworca Głównego w to nie mieszaj.

          I polecam meliskę. Dopiero co nowy rok się zaczął, a Ty już taki zdenerwowany..

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane