• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyczepka na rowery niebawem wjedzie do tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
21 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Ponieważ rowerzyści nie mają wstępu do tunelu pod Martwą Wisłą, wożący ich autobus miał zyskać przyczepkę na rowery. Choć kupiono ją w ubiegłym roku, dopiero teraz będzie wykorzystywana. Ponieważ rowerzyści nie mają wstępu do tunelu pod Martwą Wisłą, wożący ich autobus miał zyskać przyczepkę na rowery. Choć kupiono ją w ubiegłym roku, dopiero teraz będzie wykorzystywana.

Kupiona przez miejską spółkę przyczepka do wożenia rowerów za autobusem od prawie roku stoi nieużywana. - W tym sezonie będzie wykorzystywana - zapewniają w ZTM. Co ciekawe: urzędnicy zastanawiają się, czy nie przywrócić kursowania promu przez Martwą Wisłę.



Likwidacja przeprawy promowej Wisłoujściezobacz na mapie Gdańska sprawiła, że rowerzyści zwiedzający nadmorskie dzielnice Gdańska nie mają jak przedostać się przez Martwą Wisłę. Nic nie daje im tunel w ciągu Trasy Słowackiego, bo nie wolno im do niego wjeżdżać. Z kolei z autobusu linii 258, kursującej tą trasą, bywali wypraszani lub wręcz niewpuszczani przez kierowców, zasłaniających się bezpieczeństwem innych pasażerów.

By temu zaradzić, miejski przewoźnik (wówczas ZKM, dziś GAiT) kupił za 7 tys. zł przyczepkę do przewożenia rowerów. Miała ona być doczepiania do autobusu i umożliwiać rowerzystom przejazd pod Wisłą.

  • ZTM tłumaczy, że ze względu na niską frekwencję pośpiech z uruchomieniem przyczep nie był konieczny.
  • W autobusach kursujących tunelem pod Martwą Wisłą znajduje się w sumie 8 miejsc na rowery (w tym 6 na specjalnych wieszakach).


Sęk w tym, że od roku przyczepka stoi niewykorzystywana.

Organizatora transportu publicznego w Gdańsku zapytaliśmy, z czego wynika to opóźnienie.

- Przyczepki dotarły do Gdańska dopiero w sierpniu, dlatego uznaliśmy, że wykorzystamy je dopiero od tego sezonu, przy czym odbędzie się to poza umową przewozową między ZTM a GAiT - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Trzeba też dodać, że dotychczasowa frekwencja rowerzystów korzystających z tunelu i linii 258 była niska. Średnio to ok. 3-5 osób na jeden kurs, w weekendy ok. 8-9. Przy zwiększonej częstotliwości autobusów nie było konieczności, by te jeździły z przyczepką.
To wyjaśnienie oficjalne. Nasz informator twierdzi, że sprawa wygląda nieco inaczej.

- Kierowca autobusu z przyczepką musi mieć dwie kategorie prawa jazdy: D i E. Ponadto ani GAiT, ani ZTM nie wiedziały, jak rozstrzygnąć kwestię montażu rowerów na tych przyczepkach. Czy powinien robić to kierowca, czy pasażer? A co, jak któryś z nich niewłaściwie zamocuje rower i ten podczas jazdy wypadnie na jezdnię albo porysuje inne rowery? Kto miałby wówczas ponieść za to odpowiedzialność i pokryć koszty naprawy czy wymiany roweru? - dzieli się z nami wątpliwościami.
Według zapowiedzi ZTM dostawki do autobusów pojawią się w tym sezonie. Kiedy, tego jeszcze nie wiadomo.

- Odpowiedzialność za rowery na przyczepie podczas jazdy będzie brał kierowca, bo tak wynika z ustawy o ruchu drogowym. Nie wiemy jeszcze, jak dużo czasu będzie potrzebne do załadunku i rozładunku rowerów. Niewykluczone, że z kierowcą będzie jeździł pomocnik, by przestoje nie trwały na przystanku dłużej niż 3-4 min. Chcemy wykorzystać doświadczenie z podobnej linii regionalnej kursującej w Poznaniu - dodaje Zomkowski.
Warto dodać, że przewóz rowerów w autobusach linii 258 (a wkrótce także na przyczepkach) jest darmowy. Trzeba jedynie posiadać ważny bilet jednorazowy lub okresowy.

Wideo archiwalne


Prom Wisłoujście: jest szansa, że wróci?

Na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska zarząd Transportu Miejskiego przygotował analizę przywrócenia promu Wisłoujście, kursującego przez Martwą Wisłę. Wynika z niej, że jednoczesne utrzymanie dwóch linii autobusowych i promu kosztowałoby budżet miasta 2,5 mln zł (900 tys. na autobusy i 1,6 mln na prom).

Po otwarciu tunelu w kwietniu 2016 r. wpływy z biletów sprzedawanych na promie spadły z 31 do 18 tys. zł miesięcznie (w maju).

Jak usłyszeliśmy w ZTM, szacunki trafiły do BRG i trwa ich analizowanie. O tym, jakie są szanse na uruchomienie przeprawy pieszo-rowerowej pisaliśmy w lutym.


Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (183) 5 zablokowanych

  • (2)

    Kobieta jedzie z wózkiem w autobusie a pchają się z rowerami...

    • 6 2

    • (1)

      a ciężko tej kobiecie d*pe przesunąć, żeby wszyscy się zmieścili?

      • 0 1

      • Nigdy nie ogarnę logiki rowerzystów i ich walki z wózkami dziecięcymi czy inwalidzkimi...
        To po co jeździsz rowerem? Po to żeby pojechać 200m przy pracy aby koledzy z korpo widzieli jaki to jesteś fit?
        To może małymi fiatami ludzie zaczną wjeżdżć do autobusu? Zmieści się? Zmieści! i szybciej dojedzie:)

        • 0 1

  • Tylko kto sie zgodzi zeby brać na siebie odpowiedzialność

    Nikt nie moze nikogo do to zmusic

    • 1 0

  • (1)

    I tak przyjąłem się do pracy jako kierowca fachowiec najwyższej kategorii a zostałem zepchniety do funkcji kasjera tragarza

    • 4 0

    • Idz na krajowke na tiry/ciezarowe a zarobisz 2600zl.

      • 1 0

  • Prom? TAK!

    Byloby genialnie gdyby prom wrocil...Jedyne czego się obawiam...to, ze prom bedzie bardzo drogi jak tramwaje wodne... i korzystanie z promu jako formy dojazdu rowerem do pracy na druga strone Martwej Wisly bedzie drogie...Jak miasto przejelo Prom Wisloujście to ceny poszly drastycznie w góre przede wszystkim dla pieszych i rowerzystow...:(

    • 3 1

  • Uruchomienie promu dla rowerów

    To bogaty projekt

    • 0 1

  • A co, jak któryś z nich niewłaściwie zamocuje rower i ten podczas jazdy wypadnie na jezdnię albo porysuje inne rowery?

    Odpowiada przewoznik, od tego ma ubezpieczenia prawda? Prosze pamieta, ze sa rowery wart 10.000-20.000zl

    • 2 0

  • (3)

    Nie bardzo rozumiem po co kierowcy uprawnienia E skoro na oko ta przyszepka ma dmc do 650 kg a w tej wadze można bez kategorii E jeździć.

    • 0 2

    • Nie ważne jest dmc przyczepy. To nie kategoria B tylko D (2)

      Kat. D nie uprawnia do kierowania pojazdów z przyczepą z wyjątkiem tej która jednocześnie napędza pojazd, czyli np. autobus przegubowy, którego silnik zlokalizowany jest właśnie w przyczepie.

      • 0 0

      • lekka dmc do 750, a nie 650 kg

        • 0 0

      • Na autobus przegubowy trzeba mieć kategorię E

        • 0 0

  • Raj dla złodziei rowerów

    Będą podbierać z przyczepki niezabezpieczone rowery.
    No chyba, że ktoś to będzie zabezpieczał, ale niekoniecznie w autobusie, bo przyczepka jest na zewnątrz.

    Ps. Kat. D autobus przegubowy z silnikiem w przyczepie. Przyczepa jest napędzana przez pojazd. Przyczepy bez własnej jednostki napędowej nie mogą być dołączane do pojazdu.

    Kat. D+E autobus z przyczepą dołączoną, na Ikarus też trzeba takie uprawnienia posiadać, bo silnik jest z przodu autobusu, więc przyczepa jest ciągnięta przez pojazd. Czyli przyczepa bez jednostki napędowej.

    • 1 1

  • Pajace, pajace, pajace z ZTM

    Przejazd trwa 5 min a autobus jezdzi co poł godziny. Och, co to będzie jak kierowca dopilnuje załadunku roweru?

    • 3 0

  • Xxx

    Dlaczego niema miejsca dla rowerow i pieszych w tunelu co stoi na przeszkodzie by tak bylo

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane