• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysokie kary za jazdę bez biletu w Gdyni

Michał Sielski
27 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Komunikacja publiczna coraz częściej - m.in. dzięki buspasom - jest znacznie szybsza niż samochody. Ale tak, jak trzeba zatankować auto, tak w autobusie należy kupić i skasować bilet. Komunikacja publiczna coraz częściej - m.in. dzięki buspasom - jest znacznie szybsza niż samochody. Ale tak, jak trzeba zatankować auto, tak w autobusie należy kupić i skasować bilet.

Już w czerwcu Rada Miasta Gdyni chciała podnieść wysokość kar za jazdę bez biletu w pojazdach komunikacji miejskiej, ale wojewoda zakwestionował formę wprowadzenia podwyżki. Teraz będzie ona już legalna, więc za brak biletu w autobusie lub trolejbusie będzie trzeba zapłacić 190 zł. Jeśli będzie się to wiązało z zatrzymaniem pojazdu, kara wyniesie nawet 570 zł.



Zdarza ci się jeździć bez biletu?

Komunikacja publiczna w Gdyni - podobnie jak we wszystkich innych miastach - jest deficytowa. Oczywiście, jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie finansową kwestię, pomijając koszty społeczne wynikające m.in. z korków czy zatrucia środowiska.

Przewaga kosztów nad wpływami wynika również z tego, że sporo osób jeździ bez biletu, z czym kontrolerzy oczywiście próbują walczyć, ale najbardziej działającym na wyobraźnię orężem jest nie tylko nieuchronność kary, lecz również jej wysokość. Kary wzrosną więc proporcjonalnie do ostatniej podwyżki cen biletów, wynoszącej 2-8 proc.

Czytaj także: Kontroler biletów. Praca jak każda inna?

Rada Miasta Gdyni chciała podnieść ceny mandatów już w czerwcu, ale na taką podwyżkę nie zgodził się nadzór Wojewody Pomorskiego. Poszło o kwestie formalne.

- Nadzór prawny zakwestionował kwotowe ustalenie opłat dodatkowych za jazdę bez biletu, wskazując, że poprawnie należy je przedstawić w postaci krotności ceny najtańszego biletu jednorazowego - tłumaczy prof. Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Wysokość mandatów w Gdyni

Taryfa będzie więc opierać się na cenie biletu jednogodzinnego, ale mandaty na jej podstawie łatwo obliczyć. Wyniosą one:

  • za jazdę bez biletu: 190 zł,
  • za jazdę bez dokumentu uprawniającego do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu: 152 zł,
  • za jazdę bez biletu dla przewożonych bagaży lub zwierząt: 76 zł,
  • za spowodowania zatrzymania lub zmiany trasy autobusu lub trolejbusu: 570 zł.


Gapowicze mogą jednak liczyć na zniżki. Jeśli zapłacą na miejscu kontrolerowi, opłata zostaje obniżona o połowę. Gdy uiszczą przelew w ciągu siedmiu dni, mogą liczyć na bonifikatę w wysokości 30 proc.

Miejsca

Opinie (211) ponad 10 zablokowanych

  • I bardzo dobrze! (14)

    Dlatego jeżdżę własnym samochodem.

    • 152 43

    • (7)

      Teraz trzeba dla równowagi podnieść kary za brak biletu za postój w strefie płatnego parkowania, wtedy może się ludzie przesiądą na KM.

      • 15 9

      • (6)

        I jeszcze zrobić mniej miejsc parkingowych, absurd ze musze płacić za postój pod własnym mieszkaniem. Jeśli oczywiście uda się zaparkować.

        • 11 6

        • (1)

          Apsórt rze mósze płacić za cokolwiek! Hlep se biere za darmo z Lidla, aótobósem se pojade za darmo no i samohót zaparkóje gdzie hce za darmo!

          • 0 10

          • W beret tez za darmo dostaniesz?

            • 0 0

        • Nie, jesli to jest twoj teren (2)

          jesli natomiast parkujesz na nie swoim terenie to jak najbardziej powinienes placic.

          • 0 2

          • To teren publiczny, więc jak każdy mam prawo z niego korzystać. (1)

            Idąc twoim tokiem rozumowania powinno się wprowadzić opłatę za korzystanie z placów zabaw postawionych na terenie publicznym. Dlaczego twoje dzieciary mają korzystać z tego miejsca za darmo, a ja mam za parkowanie płacić?

            • 3 0

            • bo im wiecej dzieci tym lepiej

              a samochodów im więcej tym gorzej wiec ich posiadanie należy utrudniać

              • 1 2

        • miejsc parkingowych jest pod sufit

          tylko szpachlowoziarze nie mają nawet piątaka
          bo za piątaka to oni leją

          • 4 4

    • A gdzie ekologia zasmradzasz powietrze trujak

      • 0 0

    • Ale przecież w samochodzie nie da się jechać na "gapę"... Tak samo powinno być w komunikacji miejskiej.

      • 0 0

    • "Komunikacja miejska (...) szybsza od jazdy własnym samochodem" (1)

      Autor artykułu chyba upadł na głowę albo nigdy nie korzystał z komunikacji miejskiej w Trójmieście. Rozkłady jazdy, przede wszystkim w Gdańsku mogą równie dobrze być zdjęte bo w godzinach szczytu nic nie jeździ zgodnie z rozkładem. Do większości miejsc w Gdańsku w godzinach szczytu mogę dojść na piechotę w takim samym czasie jak dojadę autobusem, i to na dystansach typu oliwa - brzeźno. No chyba, że autor miał na myśli podróżowanie SKM, wówczas się zgodzę, że jest szybciej niż samochodem (wciąż tylko w godzinach szczytu).

      • 19 1

      • godziny szczytu sa najwazniejsze dla pomiaru czasu poruszania

        bo wlasnie wtedy najbardziej chcesz gdzies dotrzec na czas. To, czy o 22 bedziesz 15 minut pozniej, najczesciej ma mniejsze konsekwencje niz o 12 (rozmowa o prace, kredyt na mieszkanie, spotkanie biznesowe).

        • 2 0

    • Co wychodzi dużo drożej

      • 0 0

    • tylko dlaczego kara za jazde bez biletu jest tak duzo wyzsza od kary za zle parkowanie?

      Mowi to wszystko o polityce miast...

      • 3 1

  • Dlatego jeżdżę rowerem do pracy...i nie tylko. (1)

    • 3 1

    • A ja własnym autem i nie śmierdzę w pracy jak ci, po jeździe rowerem.

      • 0 0

  • Paskudna polska mentalność (1)

    Problem polega na paskudnej polskiej mentalnosci, bo gdziekolwiek by nie spojrzeć każdy kombinuje jak tu wyrolować system. W UK do autobusu nie wsiądziesz bez biletu, bo jest jedna para drzwi na froncie przy kierowcy. Nie chcesz płacić, nie jedziesz. Kontrolerzy pojawiają się bardzo rzadko, bo skoro opłata za przejazd jest niejako wymuszona już na wejściu, to trzeba ją uiścić i nikt nie cwaniakuje. Metro? Chyba że przeskoczy się przez bramkę. W każdym cywilizowanym miejscu na świecie ludzie płacą za przejazd, bo to jest opłata za usługę, za czyjąś ciężką pracę. Może powinniśmy przestać płacić za zakupy, za fryzjera czy dentystę?

    W naszych głowach głęboko zakorzeniona jest myśl, że im lepiej oszukujemy tym jesteśmy bardziej zaradni życiowo. A chyba lepiej kupić głupi karnet za 7,50zl niz potem bulić dwie stówy kary. Gdzie tu logika się pytam?

    • 0 1

    • To tkwi w naturze Polaka. Honorem np. było nie płacić niemieckiemu okupantowi w W-wie za przejazd tramwajem. Honorem było nie płacić komuchom (innym okupantom) za przejazd autobusem czy czymś podobnym. I tak zostało.

      • 0 0

  • Takie porównanie...

    Za czasów tzw. komuny, koniec epoki Gierka - koniec lat 70-tych bilet kosztował 1.5zł Mandat za brak biletu wynosił 50zł. Teraz bilet w Gdyni to wydatek 3.8zł. Zatem wychodzi tak: teraz 190/3.8=50, wtedy: 50/1.5=33.3. Tak też kary teraz są o ok.33% większe niż wtedy. Wtedy zarabiający ok.3 tyś.zł mógł kupić 2000tys. biletów. Teraz za 3tys.zł kupimy ok.780 biletów.

    • 1 0

  • Pazerność na pieniądze

    Żeby mandat kosztował tyle pieniędzy... A co jeśli ktoś nie może zapłacić, bo.jest ubogi?' Albo jest uczniem? Rodzice nie zawsze chętnie wspierają aż tak finansowo. Wysokości mandatów są śmieszne. Za brak biletu za kilka złotych płaci się setki, które dla wielu mogą być jedynymi środkami do życia. Poza tym, kontrolerzy bardzo często traktują pasażera bez biletu jako zło konieczne i zapominają o kulturze osobistej. Nie każdy bez biletu jest przestępcą, cwaniaczkiem, który nie chce za nic płacić. Wysokości mandatów trzeba obniżyć i moim zdaniem ograniczyć karalność ludzi z innych miast, a tym bardziej z innych krajów.

    • 0 0

  • (34)

    Zmniejszcie najpierw ceny biletów... złodzieje.

    • 339 91

    • I zróbcie coś z tymi złodziejskimi karnetami (14)

      Nawet biletomatów nie ma

      • 70 17

      • Gdynia - skansen XX wieku (3)

        • 35 21

        • Gdynia? (2)

          W Gdańsku drożej i przejazd czasowy... cena za 10 minut podróży jest taka sama jak w Gdyni jazda po całym mieście przez 40 minut.

          • 10 7

          • kup sobie kalkulator

            godzinny bilet ulgowy w Gdańsku - 1,90zł - dostępny u kierowcy
            godzinny bilet ulgowy w Gdyni - 2,40zł - dostępny u kierowcy, ale trzeba kupić 2

            • 0 0

          • Taryfy są identyczne w obu miastach już od wielu lat.

            • 0 0

      • (1)

        jak w karnecie to chyba taniej powinno byc? po co kupowac zbiorczo skoro cena taka sama...

        • 6 4

        • Po to, by nie płacić dodatkowej opłaty za zakup biletu w autobusie?

          • 0 0

      • Karnety są po to ... (1)

        ... abyś mógł przejechać za nie 2 i pół trasy.

        • 1 0

        • matematyka królową nauk

          a nawet 5

          • 0 0

      • biletomaty to przeżytek dawno na świecie wyparty przez technologię (1)

        sa karty, telefony, płatność bezkontaktowa kartą lub telefonem, smsem
        do wyboru do kolooru,
        w ostateczności są bilety papierowe u kierowcy

        • 6 13

        • Bzdura

          chyba żeś się filmów sajens fikszyn naoglądał. Mieszkam w Tokio i tutaj też są normalnie automaciki z papierowymi biletami, czy to na pociąg czy na autobus. Są też karty jak w Gdyni które doładowuje się odpowiednią kwotą i po przejechaniu przez czytnik na bramce przed peronem odliczana jest z karty kwota za przejazd. W Glasgow kupowało się zawsze u kierowcy papierowy kwitek i trzeba mieć ODLICZONE, drobne bo inaczej większa kwota przepadnie a tym samym kierowca dostanie napiwek.

          • 0 0

      • jesli ktos ma wzglednie nowoczesna komorke

        to mozna uzywac aplikacji skycash. Polecam

        • 3 2

      • (2)

        To napieraj hulajnogą i nie będziesz miał łamigłówki w postaci kupna karnetu

        • 27 15

        • zbychu,,pewnie pracujesz w tej komunistycznej firmie ZKMGDY (1)

          widać, żeś niereformowalny...nigdzie na świecie, w Polsce nikt Ci nie proponuje biletów karnetowych na kilka przejazdów...wiec milcz pajacu

          • 8 14

          • a co ty,

            człowieku a z kim kierowca będzie rozmawiał siedź za kółkiem 8-9 godzin 5 dni w tygodniu i się w ogóle do nikogo nie odzywaj, przecież świra można dostać. A tak chociaż ktoś podejdzie zagada a jaki a czemu, aż tyle jak ja tylko raz przejadę, a nie może Pan/i pojedynczo sprzedać (mi wyjątkowo-kierowca no dobrze, pasażer to ja spiszę Pana/i nr służbowy bo ja z ZKM GDY jestem).

            • 5 1

    • Cena biletu (15)

      Miasto Gdynia dopłaca do każdego biletu 51 %. Aby pokryć koszty komunikacji miejskiej bilet normalny musiałby kosztować minimum 6.40. Mamy miasto socjalne.

      • 14 24

      • mamy miasto bez dochodów... (1)

        Prosty kanibalizm mieszkańców...
        W jaki sposób bilet miesięczny w pierwszej strefie Warszawy kosztuje 100pln?! I upoważnia on do użycia wszystkich środków komunikacji miejskiej...

        • 1 0

        • Spójrz, jak wielkie są opłaty w Warszawie. W Gdyni jest raj!!

          http://www.ztm.waw.pl/?c=110

          • 0 0

      • Miasto nic nie dopłaca

        Bo miasto nie ma swoich pieniędzy - ma pieniądze, które zabiera mieszkańcom.

        • 4 0

      • 6.40? No to komunikacja jak w Londynie,

        tylko kursy 5 razy rzadziej I miasto nascie razy mniejsze

        • 2 0

      • komunikacja miejska spełnia funkcję społeczną, tak samo jak drogi publiczne (3)

        zapewnia funkcjonowanie miasta,
        to nie jest biznes tylko elementarna rzecz
        taka jak to, że myjesz zęby i jesz śniadanie,
        nie robisz tego dla bezpośredniego zysku

        • 11 1

        • (2)

          Uważam, że ławki w parku powinny bilansować się ekonomicznie, tak jak ekonomicznie bilansuje się użytkowanie mojego 15 letniego Opla Astry!

          • 5 0

          • i kanalizacja! (1)

            • 0 0

            • Kanalizacja się bilansuje a nawet wychodzi z niej brązowy zysk!

              • 0 0

      • Komunikacja Miejska jest socjalna (1)

        Transport samochodowy jest kapitalistyczny. Drogowcy w czynie społecznym odśnieżają, malują i ogólnie pracują, farbę na malowanie pasów dają firmy w ramach dobroczynności, tak samo asfalt. Karetki do wypadków jeżdżą na promienie słoneczne, ogniwa dostali ze szwajcarskiego funduszu pomocowego, Tristar obsługują studenci w ramach praktyk. Dzięki temu kierowca ma w pełni kapitalistycznie i jeszcze za darmo!
        Do transportu drogowego z podatków dopłaca się znacznie więcej w przeliczeniu na tzw. pasażero kilometr (czyli kilometr przejechany przez jedną osobę). I jeszcze jedno - opłaty paliwowe nie idą na drogi w miastach, to jest ta sama pula pieniędzy co na trolejbusy, z podatków CIT i PIT, oraz innych podatków miejskich, które płacą również ci którzy samochodu nie posiadają.

        • 9 2

        • Nie zapominaj o tym, jak wielka okragla suma wplywa co roku do budzetu miasta z tytulu podatkow nalozonych na paliwo i samochody

          Ta suma (slownie: zero zlotych zero groszy) ratuje budzet. Bez niej, nie daloby sie spiac budzetu - szczegolnie jak tak wielka jego czesc przestalaby byc marnotrawiona na budowe kolejnych drog.

          • 1 0

      • To po co wogole jezdza (1)

        Taniej juz samochodem wiezc jedna osobe by bylo.

        • 17 12

        • zrob prosty eksperyment intelektualny

          Wszystkich ludzi z autobusow, trolejbusow i SKM wsadz do samochodu w standardzie 1 samochod 1 czlowiek.

          Milego stania w korkach przez 8h dziennie.

          • 7 1

      • (1)

        A jak nie będą dopłacać i podnisą cenę to też się popłaczesz, że za drogo

        • 5 3

        • Już płacże, że 1.50 to drogo.

          • 2 1

      • W każdym mieście dopłaca się do komunikacji więc przestań bełkotać jak pomyleniec.

        • 38 2

    • Jakbyś dał(a) im za klimatyzację i resztę udogodnień pieniądze to nawet za darmo byśmy jeździli. Najpierw zapłać za to. Jak jedziesz autem ciekawe, czy też za darmo. A na komunikację miejską, żeby była tańsza od auta i wygodniejsza, takie macie oczekiwania.

      • 0 0

    • nie da się, szczur zrobił darmowe dla patoli teraz reszta musi płacić!!

      szczur = pis!!!

      • 2 1

    • Jak dla jednych są dopłaty, to inni muszą do interesu dopłacać.

      To chyba jasne. Ulgi dla młodych, ulgi dla starych, ulgi dla dzieciatych, dla uczatych, dla posłów i senatorów, dla wysokich urzędników, dla inwalidów i kombatantów, dla żołnierzy, dla zarejestrowanych w UP bezrobotnych, dla osób na socjalu itp. itd. Nie na wszystkie te ulgi miasto dostaje kasę od wojewody.

      • 3 0

  • Brak tej informacji w traitkach (1)

    I autobusach. Brak dokumentu ulgowego może się zdarzyć , wiec ukazanie na zakrecie .Powinni anulować karę. Głupków chyba nie zatrudniacie i widać ze to już emerytka.
    upss brakiem rozumku odznacza się "góra" różnicując dopłaty 10 gr do biletów, zwykłych i godzinnych .. I z dziurka.. Nawet nie mam siły sie śmiać.Kto wziął kasę za pomysł, podzielił się za durny nadmiar roboty . Co na to radni Gdyni ?

    • 1 0

    • dla mnie turystki

      te wszystkie bilety ronziace sie 10 czy 20 groszami to jest duze utrudnienie. ciezko sie z tym rozenac i z tymi busami R, Z, S, czy jakos tak. i nocne bilety sa drozsze od dziennych? minusem tez jest to ze nie moge kupic biletu na tydzien.

      • 0 0

  • jak sie ma taka kara do najnizszej krajowej za prace

    kary zz brak biletu wyzsze od mandatow wystawianych przez policje na kierowcow aut?

    • 0 0

  • Dop9ki głównym celem (1)

    władz Gdyni będzie zarabianie na transporcie zbiorowym, coraz więcej ludzi będzie z niego uciekać. Niestety, jest to usługa, na której zarobić się nie da. A ten cały transport w Gdyni to jakiś słaby - autem nie, rowerem nie, a i ze zbiorówką coraz gorzej.

    • 14 1

    • Twoj wybor.lubisz stac w korkach,to jedz autem

      • 0 0

  • (2)

    Czemu mam płacić tyle za bilet a później stać bo miejsc niema

    • 21 1

    • Z tego co wiem to kupno biletu uprawnia do przejazdu,a nie do miejsca siedzacego

      Najbardziej zmeczona w autobusach jest gimbaza i liceumy

      • 0 0

    • To kup sobie rezerwację miejsca siedzącego :)

      To kup sobie rezerwację miejsca siedzącego :)

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane