• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę

Krzysztof Koprowski
12 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Skrzyżowanie ul. Miszewskiego i ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką - tu przetną się szyny z ul. Nowej Politechnicznej z obecną trasą tramwajową w ciągu al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie ul. Miszewskiego i ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką - tu przetną się szyny z ul. Nowej Politechnicznej z obecną trasą tramwajową w ciągu al. Grunwaldzkiej.

Rosną szanse na budowę trasy tramwajowej, która połączyłaby dzielnice południowe, obrzeża Moreny, kampus Politechniki Gdańskiej, Wrzeszcz i Zaspę. Urzędnicy wpisują ją na listę inwestycji do zrealizowania w latach 2014 - 2020 r.



Chodzi o projekt tzw. ul. Nowej Politechnicznej, która byłaby elementem połączenia między Placem Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska z tzw. ul. Nową Bulońską Północną zobacz na mapie Gdańska (jest to przedłużenie ul. Bulońskiej w kierunku ul. Kartuskiej).

- Trasa tramwajowa wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej stanowiłaby połączenie północnego i północno-zachodniego fragmentu gdańskiej sieci tramwajowej z planowanym południowym układem sieci (Nowa Warszawska, Nowa Bulońska, Jabłoniowa, Os. Świętokrzyskie) z pominięciem Śródmieścia. Takie połączenie byłoby bardzo chętnie używane przez pasażerów. Nasze badania wskazują, że około 40 proc. mieszkańców dzielnic południowych podróżuje w kierunku Wrzeszcza i dalej z pominięciem Śródmieścia - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Choć budowę takiej linii tramwajowej planowano już po wojnie, gdy odsunięto od ulicy zabudowę ul. Miszewskiego, to w ostatnich latach całkowicie zniknęła ona z miejskich planów. Owszem, urbaniści brali pod uwagę budowę Nowej Politechnicznej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, ale bez torowiska. Teraz to jednak się zmieniło.

- Wstępne analizy potwierdzają, że istnieje fizyczna możliwość budowy takiej trasy tramwajowej. Uzasadnienie dla niej wykazują również analizy obciążenia ruchem pasażerskim - zarówno na całej długości, jak i przy ewentualnej rezygnacji ze skomplikowanej budowy odcinka między Placem Komorowskiego a al. Grunwaldzką - mówi Karolina Rospęk-Aszyk z zespołu komunikacji Biura Rozwoju Gdańskiej.

Dlaczego budowa tego odcinka miałaby być trudniejsza, niż innych? Oczywiście z braku miejsca: w gęstą zabudowę tej dzielnicy trudno byłoby wcisnąć szeroką arterię z tramwajem. Choć pierwotnie w latach powojennych dopuszczano zburzenie całej wschodniej pierzei ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska (tu też celowo odsunięto od ulicy akademiki zobacz na mapie Gdańska oraz obecny budynek Tristaru zobacz na mapie Gdańska), to teraz budynki mają zostać nietknięte.

- Na tym odcinku nie da się zmieścić torowiska tramwajowego wraz z drogą o przekroju 2x2, a ponadto trudnością jest utworzenie lewoskrętów. Jeśli dojdzie do budowy tej trasy, to reorganizacja ruchu obejmie całą okolicę, zaś torowisko zostanie wykonane kosztem ruchu samochodów - dodaje Rospęk - Aszyk.

Jeszcze większą trudność stwarza przebudowa skrzyżowania ul. Do Studzienki i Miszewskiego z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, gdyż tu również nie planuje się żadnych wyburzeń. Planiści mówią wprost: to będzie jeszcze trudniejsze skrzyżowanie dla kierowców niż obecnie, szczególnie gdy powstaną rozjazdy torowe we wszystkich relacjach.

Na jakim odcinku ul. Nowej Politechnicznej powinna powstać linia tramwajowa?

Dalszy przebieg samej ulicy jak i tramwaju to poszerzona ul. Do Studzienki kosztem wszystkich zabudowań po wschodniej stronie zobacz na mapie Gdańska (eksponując tym samym budynki PG), a następnie równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Schuberta zobacz na mapie Gdańska. Dalsza rezerwa terenowa jest doskonale widoczna na zdjęciach satelitarnych i obejmuje fragment pod istniejącą estakadą w ciągu ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z również planowaną ul. Nową Bulońską zobacz na mapie Gdańska.

- Podczas prac nad projektem ul. Nowej Bulońskiej weźmiemy pod uwagę skrzyżowanie torów tramwajowych w kierunku ul. Nowej Politechnicznej, tak by nie rozkopywać później ponownie nawierzchni ulicy - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za projektowanie przedłużenia ul. Bulońskiej.

W analizach komunikacyjnych założono budowę dziewięciu przystanków tramwajowych przy ul. Nowej Politechnicznej: Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, rejon skrzyżowania z ul. Białą (Drogą Czerwoną) zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z al. Grunwaldzką (po stronie ul. Do Studzienki) zobacz na mapie Gdańska, rejon akademików PG zobacz na mapie Gdańska, Park Królewskiej Doliny zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z tzw. ul. Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z ul. Wagnera zobacz na mapie Gdańska, rejon Gdańskiego Parku Naukowo - Technologicznego im. Hilarego Koprowskiego zobacz na mapie Gdańska, rejon sądu rejonowego Gdańsk - Północ zobacz na mapie Gdańska. To jednak tylko wstępne założenia, które na pewno jeszcze ulegną zmianie.

Kiedy mogłaby powstać ul. Nowa Politechniczna? - Droga ta została wymieniona jako jedna z przyszłych inwestycji w piśmie do Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącym planowanych inwestycji na lata 2014-2020 przy wsparciu ze środków unijnych w tzw. Priorytecie II. W 2014 r. planuje się zlecenie wykonania koncepcji dla tej arterii - informuje Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Wstępny, szacunkowy koszt budowy całej drogi wraz z linią tramwajową wynosi ok. 320 mln zł.

Bez wątpienia szybciej powstanie ul. Nowa Bulońska. DRMG zakłada przygotowanie jej koncepcji wiosną przyszłego roku, a samego projektu do końca 2013 r. Dzięki temu miasto będzie mogło sfinansować jej budowę z unijnego budżetu na lata 2014 - 2020. Jej wstępny, szacunkowy koszt dla tramwaju wraz z węzłem - pętlą tramwajowo - autobusową w rejonie skrzyżowania z ul. (Nową) Warszawską i (Nową) Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska to ok. 263 mln zł.

Miejsca

Opinie (302) 5 zablokowanych

  • abw (1)

    skoro już budyń wziął kasę za kreta pod Martwa Wisłą, to niech ten zwierzak teraz powierci dziurkę pod Grunwaldzką we Wrzeszczu, akurat dwa pasy zamiast trzech i żadnych wyburzeń nie będzie

    • 13 5

    • Kret nie jest własnością miasta tylko wykonawcy

      • 0 0

  • czas najwyższy... !

    Do Studzienki już dawno należało wyburzyć, ta ulica to taki bronx że szok

    • 13 7

  • a mi troche smutno...

    pójdzie przez mój ogródek.... eh....

    • 1 4

  • i zburzyc te fajne stare kamienice przy do studzienki??? (1)

    bez sensu, i jeszce pewnie wszedzie wstawic piekne ekrany akustyczne??

    • 16 6

    • włodarze nie mają jaj, żeby zostawić "50" na trasie 2x2

      zamiast tego stawiają podwyższenie do 70 - wszyscy i tak stoją na każdych światłach, ale po drodze sobie poszarżują. Hałas emitowany przez samochody jadące 50km/h nie wymaga budowy ekranów.

      • 0 0

  • Czemu prowadzą trasę przez Do Studzienki? (2)

    Nie lepiej na wschód od niej, przez teren "placu" na Polibudzie (ETI)? Tylko że wówczas trzeba by się dogadać z Polibudą, a to u nas niemożliwość...

    Ale studentom zatrzymywałby się tramwaj przed samą uczelnią...

    • 12 2

    • studenci na rowery

      • 0 3

    • tak ta linia miała wyglądać za "Wuja Adolfa"

      a potem przyszedł PRL i na rezerwie terenowej wybudowali parkingi, gmach ETI, baraki Mechanicznego, IMP. O ironio - wjazdy na parkingi studenckie wypadają dokładnie na osi starego projektu trasy tramwajowej.

      • 1 0

  • tylko Chełm, tylko Piecki i Migowo się dla budynia liczą, ale zobaczysz Osowa, Stogi, Przeróbka i Żabianka powiedzą ci w wyborach co o tobie myslimy

    • 7 4

  • DRMG

    Radosna bezkarna twórczość nieodpowiedzialnych ludzi!!!

    • 3 4

  • Zlikwidowac tramwaje... (13)

    Tramwaj - najgorszy srodek transportu!

    Koszt jednego tramwaju to 10 wysokiej klasy autobusów przegubowych
    Roczny koszt utrzymania tramwaju - ponad 5x droższy od kosztu autobusu przegubowego
    Koszt wybudowania 1km torowiska - 3x droższy od drogi asfaltowej o podwyższonej trwałości ściernej
    Koszt utrzymania 1km torowiska - 5x droższy od drogi asfaltowej

    Po torowisku jedzie tramwaj raz na jakiś czas - nikt inny nie może, a z drogi asfaltowej moga korzystac inni.

    W kluczowych miejscach - gdzie tworza sie korki - mozna budowac osobna droge dla autobusów (tak moze byc np. w centrum gdanska - zamiast torów zrobic asfaltowa droge dla autobusów - ale pozniej autobus moze jechac zwykla droga i objechac np. osiedle...

    TRAMWAJ - najgorszy środek transportu.

    • 13 60

    • zazdrośnik z gdyni?

      a może pierwszy tramwaj zobaczyłeś jak miałeś 20 lat? i się teraz go boisz...

      • 15 1

    • W d*pie byłeś guano widziałeś. (5)

      Tramwaj świadczy o rozwoju miasta.
      Pkaesy i autobusy to jadą na wioski.

      • 11 4

      • hahahaha (4)

        To dlaczego w Londynie nie ma tramwajów?

        • 2 6

        • (1)

          bo mają metro.

          • 5 1

          • miasta Europy Zachodniej, które zlikwidowały linie tramwajowe przy budowie metra - teraz je odbudowują (gdzie jest to możliwe) lub tworzą nowe. To autobusy nie mają sensu.

            • 0 0

        • w Londynie są tramwaje - Croydon. ale pewnie ze zmywaka nie widać...

          w Paryżu i Madrycie też są

          • 6 0

        • Bo jest metro.

          • 0 0

    • kolej też zlikwidujmy, niech nie będzie niczego

      a w Warszawie METRO budują! Pędź tam i je zatrzymaj, bo nieszczęście dla ludzkości niesie.

      • 8 2

    • zlikwidować zaścianek...

      Wysokiej klasy autobus przegubowy nie wytrzyma 30 lat eksploatacji a tramwaj TAK.
      Ponadto, koszt nie może być "droższy" - droższy może być tramwaj, torowisko, ale nie ich "koszt".

      • 11 2

    • a gdzie najważniejsze??? (1)

      w autobusie wysokiej klasy tracisz w godz szczytu od 30 min wzwyż!!! w porównaniu do tramwaju o niskim standardzie.
      więcej drug= więcej samochodów, nawet pas busy obecnie są blokowane przez taxi i cwaniaczków a kara za to jest śmieszna. (chyba że wprowadzą mandat 1000 zł i 20 pt za jazdę po bus pasie)

      • 4 3

      • A co za problem wyznaczyć buspas zamiast torów?

        Wtedy problem korków znika, a koszty budowy znacznie sie zmniejszają

        • 2 6

    • Dokładnie! Zachód zrozumiał to już dawno temu (1)

      Po świecie jeździ coraz mniej tramwajów. Wręcz tramwaj stał się symbolem odchodzącej epoki. Tylko "budyniowa"ekipa dalej siedzi mentalnie w średniowieczu i wszędzie chce wciskać tramwaje

      • 1 14

      • może w gdyni

        w cywilizowanym świecie jest wielki powrót sieci tramwajowych

        • 3 0

  • a czy beda ekrany akustyczne na calej trasie?

    wiecej ekranow!!! :-P

    • 4 4

  • Trasa była już zaplanowana w 1929 roku :) (1)

    Mam nadzieję, że w końcu ją zrealizujemy :)

    • 19 0

    • Ale właśnie biegła nie przez Do Studzienki

      tylko od wschodu. Polibuda zabudowała ten teren (kto na to pozwolił??!!!), ale i tak znajdzie się tam miejsce...

      • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane