- 1 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (98 opinii)
- 2 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (97 opinii)
- 3 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (62 opinie)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (100 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (234 opinie)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (129 opinii)
Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę
Rosną szanse na budowę trasy tramwajowej, która połączyłaby dzielnice południowe, obrzeża Moreny, kampus Politechniki Gdańskiej, Wrzeszcz i Zaspę. Urzędnicy wpisują ją na listę inwestycji do zrealizowania w latach 2014 - 2020 r.
- Trasa tramwajowa wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej stanowiłaby połączenie północnego i północno-zachodniego fragmentu gdańskiej sieci tramwajowej z planowanym południowym układem sieci (Nowa Warszawska, Nowa Bulońska, Jabłoniowa, Os. Świętokrzyskie) z pominięciem Śródmieścia. Takie połączenie byłoby bardzo chętnie używane przez pasażerów. Nasze badania wskazują, że około 40 proc. mieszkańców dzielnic południowych podróżuje w kierunku Wrzeszcza i dalej z pominięciem Śródmieścia - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Choć budowę takiej linii tramwajowej planowano już po wojnie, gdy odsunięto od ulicy zabudowę ul. Miszewskiego, to w ostatnich latach całkowicie zniknęła ona z miejskich planów. Owszem, urbaniści brali pod uwagę budowę Nowej Politechnicznej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, ale bez torowiska. Teraz to jednak się zmieniło.
- Wstępne analizy potwierdzają, że istnieje fizyczna możliwość budowy takiej trasy tramwajowej. Uzasadnienie dla niej wykazują również analizy obciążenia ruchem pasażerskim - zarówno na całej długości, jak i przy ewentualnej rezygnacji ze skomplikowanej budowy odcinka między Placem Komorowskiego a al. Grunwaldzką - mówi Karolina Rospęk-Aszyk z zespołu komunikacji Biura Rozwoju Gdańskiej.
Dlaczego budowa tego odcinka miałaby być trudniejsza, niż innych? Oczywiście z braku miejsca: w gęstą zabudowę tej dzielnicy trudno byłoby wcisnąć szeroką arterię z tramwajem. Choć pierwotnie w latach powojennych dopuszczano zburzenie całej wschodniej pierzei ul. Wyspiańskiego (tu też celowo odsunięto od ulicy akademiki oraz obecny budynek Tristaru ), to teraz budynki mają zostać nietknięte.
- Na tym odcinku nie da się zmieścić torowiska tramwajowego wraz z drogą o przekroju 2x2, a ponadto trudnością jest utworzenie lewoskrętów. Jeśli dojdzie do budowy tej trasy, to reorganizacja ruchu obejmie całą okolicę, zaś torowisko zostanie wykonane kosztem ruchu samochodów - dodaje Rospęk - Aszyk.
Jeszcze większą trudność stwarza przebudowa skrzyżowania ul. Do Studzienki i Miszewskiego z al. Grunwaldzką , gdyż tu również nie planuje się żadnych wyburzeń. Planiści mówią wprost: to będzie jeszcze trudniejsze skrzyżowanie dla kierowców niż obecnie, szczególnie gdy powstaną rozjazdy torowe we wszystkich relacjach.
- Podczas prac nad projektem ul. Nowej Bulońskiej weźmiemy pod uwagę skrzyżowanie torów tramwajowych w kierunku ul. Nowej Politechnicznej, tak by nie rozkopywać później ponownie nawierzchni ulicy - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za projektowanie przedłużenia ul. Bulońskiej.
W analizach komunikacyjnych założono budowę dziewięciu przystanków tramwajowych przy ul. Nowej Politechnicznej: Plac Komorowskiego , rejon skrzyżowania z ul. Białą (Drogą Czerwoną) , skrzyżowanie z al. Grunwaldzką (po stronie ul. Do Studzienki) , rejon akademików PG , Park Królewskiej Doliny , skrzyżowanie z tzw. ul. Nową Medyków , skrzyżowanie z ul. Wagnera , rejon Gdańskiego Parku Naukowo - Technologicznego im. Hilarego Koprowskiego , rejon sądu rejonowego Gdańsk - Północ . To jednak tylko wstępne założenia, które na pewno jeszcze ulegną zmianie.
Kiedy mogłaby powstać ul. Nowa Politechniczna? - Droga ta została wymieniona jako jedna z przyszłych inwestycji w piśmie do Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącym planowanych inwestycji na lata 2014-2020 przy wsparciu ze środków unijnych w tzw. Priorytecie II. W 2014 r. planuje się zlecenie wykonania koncepcji dla tej arterii - informuje Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Wstępny, szacunkowy koszt budowy całej drogi wraz z linią tramwajową wynosi ok. 320 mln zł.
Bez wątpienia szybciej powstanie ul. Nowa Bulońska. DRMG zakłada przygotowanie jej koncepcji wiosną przyszłego roku, a samego projektu do końca 2013 r. Dzięki temu miasto będzie mogło sfinansować jej budowę z unijnego budżetu na lata 2014 - 2020. Jej wstępny, szacunkowy koszt dla tramwaju wraz z węzłem - pętlą tramwajowo - autobusową w rejonie skrzyżowania z ul. (Nową) Warszawską i (Nową) Jabłoniową to ok. 263 mln zł.
Miejsca
Opinie (302) 5 zablokowanych
-
2012-10-12 08:39
abw (1)
skoro już budyń wziął kasę za kreta pod Martwa Wisłą, to niech ten zwierzak teraz powierci dziurkę pod Grunwaldzką we Wrzeszczu, akurat dwa pasy zamiast trzech i żadnych wyburzeń nie będzie
- 13 5
-
2012-10-12 19:51
Kret nie jest własnością miasta tylko wykonawcy
- 0 0
-
2012-10-12 08:41
czas najwyższy... !
Do Studzienki już dawno należało wyburzyć, ta ulica to taki bronx że szok
- 13 7
-
2012-10-12 08:42
a mi troche smutno...
pójdzie przez mój ogródek.... eh....
- 1 4
-
2012-10-12 08:46
i zburzyc te fajne stare kamienice przy do studzienki??? (1)
bez sensu, i jeszce pewnie wszedzie wstawic piekne ekrany akustyczne??
- 16 6
-
2012-10-12 22:21
włodarze nie mają jaj, żeby zostawić "50" na trasie 2x2
zamiast tego stawiają podwyższenie do 70 - wszyscy i tak stoją na każdych światłach, ale po drodze sobie poszarżują. Hałas emitowany przez samochody jadące 50km/h nie wymaga budowy ekranów.
- 0 0
-
2012-10-12 08:50
Czemu prowadzą trasę przez Do Studzienki? (2)
Nie lepiej na wschód od niej, przez teren "placu" na Polibudzie (ETI)? Tylko że wówczas trzeba by się dogadać z Polibudą, a to u nas niemożliwość...
Ale studentom zatrzymywałby się tramwaj przed samą uczelnią...- 12 2
-
2012-10-12 10:31
studenci na rowery
- 0 3
-
2012-10-12 22:23
tak ta linia miała wyglądać za "Wuja Adolfa"
a potem przyszedł PRL i na rezerwie terenowej wybudowali parkingi, gmach ETI, baraki Mechanicznego, IMP. O ironio - wjazdy na parkingi studenckie wypadają dokładnie na osi starego projektu trasy tramwajowej.
- 1 0
-
2012-10-12 08:52
tylko Chełm, tylko Piecki i Migowo się dla budynia liczą, ale zobaczysz Osowa, Stogi, Przeróbka i Żabianka powiedzą ci w wyborach co o tobie myslimy
- 7 4
-
2012-10-12 08:59
DRMG
Radosna bezkarna twórczość nieodpowiedzialnych ludzi!!!
- 3 4
-
2012-10-12 09:01
Zlikwidowac tramwaje... (13)
Tramwaj - najgorszy srodek transportu!
Koszt jednego tramwaju to 10 wysokiej klasy autobusów przegubowych
Roczny koszt utrzymania tramwaju - ponad 5x droższy od kosztu autobusu przegubowego
Koszt wybudowania 1km torowiska - 3x droższy od drogi asfaltowej o podwyższonej trwałości ściernej
Koszt utrzymania 1km torowiska - 5x droższy od drogi asfaltowej
Po torowisku jedzie tramwaj raz na jakiś czas - nikt inny nie może, a z drogi asfaltowej moga korzystac inni.
W kluczowych miejscach - gdzie tworza sie korki - mozna budowac osobna droge dla autobusów (tak moze byc np. w centrum gdanska - zamiast torów zrobic asfaltowa droge dla autobusów - ale pozniej autobus moze jechac zwykla droga i objechac np. osiedle...
TRAMWAJ - najgorszy środek transportu.- 13 60
-
2012-10-12 09:07
zazdrośnik z gdyni?
a może pierwszy tramwaj zobaczyłeś jak miałeś 20 lat? i się teraz go boisz...
- 15 1
-
2012-10-12 09:16
W d*pie byłeś guano widziałeś. (5)
Tramwaj świadczy o rozwoju miasta.
Pkaesy i autobusy to jadą na wioski.- 11 4
-
2012-10-12 13:04
hahahaha (4)
To dlaczego w Londynie nie ma tramwajów?
- 2 6
-
2012-10-12 15:47
(1)
bo mają metro.
- 5 1
-
2012-10-12 22:26
miasta Europy Zachodniej, które zlikwidowały linie tramwajowe przy budowie metra - teraz je odbudowują (gdzie jest to możliwe) lub tworzą nowe. To autobusy nie mają sensu.
- 0 0
-
2012-10-12 17:27
w Londynie są tramwaje - Croydon. ale pewnie ze zmywaka nie widać...
w Paryżu i Madrycie też są
- 6 0
-
2012-10-12 19:12
Bo jest metro.
- 0 0
-
2012-10-12 09:38
kolej też zlikwidujmy, niech nie będzie niczego
a w Warszawie METRO budują! Pędź tam i je zatrzymaj, bo nieszczęście dla ludzkości niesie.
- 8 2
-
2012-10-12 09:51
zlikwidować zaścianek...
Wysokiej klasy autobus przegubowy nie wytrzyma 30 lat eksploatacji a tramwaj TAK.
Ponadto, koszt nie może być "droższy" - droższy może być tramwaj, torowisko, ale nie ich "koszt".- 11 2
-
2012-10-12 11:06
a gdzie najważniejsze??? (1)
w autobusie wysokiej klasy tracisz w godz szczytu od 30 min wzwyż!!! w porównaniu do tramwaju o niskim standardzie.
więcej drug= więcej samochodów, nawet pas busy obecnie są blokowane przez taxi i cwaniaczków a kara za to jest śmieszna. (chyba że wprowadzą mandat 1000 zł i 20 pt za jazdę po bus pasie)- 4 3
-
2012-10-12 13:07
A co za problem wyznaczyć buspas zamiast torów?
Wtedy problem korków znika, a koszty budowy znacznie sie zmniejszają
- 2 6
-
2012-10-12 13:06
Dokładnie! Zachód zrozumiał to już dawno temu (1)
Po świecie jeździ coraz mniej tramwajów. Wręcz tramwaj stał się symbolem odchodzącej epoki. Tylko "budyniowa"ekipa dalej siedzi mentalnie w średniowieczu i wszędzie chce wciskać tramwaje
- 1 14
-
2012-10-12 17:28
może w gdyni
w cywilizowanym świecie jest wielki powrót sieci tramwajowych
- 3 0
-
2012-10-12 09:02
a czy beda ekrany akustyczne na calej trasie?
wiecej ekranow!!! :-P
- 4 4
-
2012-10-12 09:04
Trasa była już zaplanowana w 1929 roku :) (1)
Mam nadzieję, że w końcu ją zrealizujemy :)
- 19 0
-
2012-10-12 09:12
Ale właśnie biegła nie przez Do Studzienki
tylko od wschodu. Polibuda zabudowała ten teren (kto na to pozwolił??!!!), ale i tak znajdzie się tam miejsce...
- 11 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.