• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę

Krzysztof Koprowski
12 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Skrzyżowanie ul. Miszewskiego i ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką - tu przetną się szyny z ul. Nowej Politechnicznej z obecną trasą tramwajową w ciągu al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie ul. Miszewskiego i ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką - tu przetną się szyny z ul. Nowej Politechnicznej z obecną trasą tramwajową w ciągu al. Grunwaldzkiej.

Rosną szanse na budowę trasy tramwajowej, która połączyłaby dzielnice południowe, obrzeża Moreny, kampus Politechniki Gdańskiej, Wrzeszcz i Zaspę. Urzędnicy wpisują ją na listę inwestycji do zrealizowania w latach 2014 - 2020 r.



Chodzi o projekt tzw. ul. Nowej Politechnicznej, która byłaby elementem połączenia między Placem Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska z tzw. ul. Nową Bulońską Północną zobacz na mapie Gdańska (jest to przedłużenie ul. Bulońskiej w kierunku ul. Kartuskiej).

- Trasa tramwajowa wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej stanowiłaby połączenie północnego i północno-zachodniego fragmentu gdańskiej sieci tramwajowej z planowanym południowym układem sieci (Nowa Warszawska, Nowa Bulońska, Jabłoniowa, Os. Świętokrzyskie) z pominięciem Śródmieścia. Takie połączenie byłoby bardzo chętnie używane przez pasażerów. Nasze badania wskazują, że około 40 proc. mieszkańców dzielnic południowych podróżuje w kierunku Wrzeszcza i dalej z pominięciem Śródmieścia - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Choć budowę takiej linii tramwajowej planowano już po wojnie, gdy odsunięto od ulicy zabudowę ul. Miszewskiego, to w ostatnich latach całkowicie zniknęła ona z miejskich planów. Owszem, urbaniści brali pod uwagę budowę Nowej Politechnicznej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, ale bez torowiska. Teraz to jednak się zmieniło.

- Wstępne analizy potwierdzają, że istnieje fizyczna możliwość budowy takiej trasy tramwajowej. Uzasadnienie dla niej wykazują również analizy obciążenia ruchem pasażerskim - zarówno na całej długości, jak i przy ewentualnej rezygnacji ze skomplikowanej budowy odcinka między Placem Komorowskiego a al. Grunwaldzką - mówi Karolina Rospęk-Aszyk z zespołu komunikacji Biura Rozwoju Gdańskiej.

Dlaczego budowa tego odcinka miałaby być trudniejsza, niż innych? Oczywiście z braku miejsca: w gęstą zabudowę tej dzielnicy trudno byłoby wcisnąć szeroką arterię z tramwajem. Choć pierwotnie w latach powojennych dopuszczano zburzenie całej wschodniej pierzei ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska (tu też celowo odsunięto od ulicy akademiki zobacz na mapie Gdańska oraz obecny budynek Tristaru zobacz na mapie Gdańska), to teraz budynki mają zostać nietknięte.

- Na tym odcinku nie da się zmieścić torowiska tramwajowego wraz z drogą o przekroju 2x2, a ponadto trudnością jest utworzenie lewoskrętów. Jeśli dojdzie do budowy tej trasy, to reorganizacja ruchu obejmie całą okolicę, zaś torowisko zostanie wykonane kosztem ruchu samochodów - dodaje Rospęk - Aszyk.

Jeszcze większą trudność stwarza przebudowa skrzyżowania ul. Do Studzienki i Miszewskiego z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, gdyż tu również nie planuje się żadnych wyburzeń. Planiści mówią wprost: to będzie jeszcze trudniejsze skrzyżowanie dla kierowców niż obecnie, szczególnie gdy powstaną rozjazdy torowe we wszystkich relacjach.

Na jakim odcinku ul. Nowej Politechnicznej powinna powstać linia tramwajowa?

Dalszy przebieg samej ulicy jak i tramwaju to poszerzona ul. Do Studzienki kosztem wszystkich zabudowań po wschodniej stronie zobacz na mapie Gdańska (eksponując tym samym budynki PG), a następnie równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Schuberta zobacz na mapie Gdańska. Dalsza rezerwa terenowa jest doskonale widoczna na zdjęciach satelitarnych i obejmuje fragment pod istniejącą estakadą w ciągu ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z również planowaną ul. Nową Bulońską zobacz na mapie Gdańska.

- Podczas prac nad projektem ul. Nowej Bulońskiej weźmiemy pod uwagę skrzyżowanie torów tramwajowych w kierunku ul. Nowej Politechnicznej, tak by nie rozkopywać później ponownie nawierzchni ulicy - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za projektowanie przedłużenia ul. Bulońskiej.

W analizach komunikacyjnych założono budowę dziewięciu przystanków tramwajowych przy ul. Nowej Politechnicznej: Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, rejon skrzyżowania z ul. Białą (Drogą Czerwoną) zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z al. Grunwaldzką (po stronie ul. Do Studzienki) zobacz na mapie Gdańska, rejon akademików PG zobacz na mapie Gdańska, Park Królewskiej Doliny zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z tzw. ul. Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z ul. Wagnera zobacz na mapie Gdańska, rejon Gdańskiego Parku Naukowo - Technologicznego im. Hilarego Koprowskiego zobacz na mapie Gdańska, rejon sądu rejonowego Gdańsk - Północ zobacz na mapie Gdańska. To jednak tylko wstępne założenia, które na pewno jeszcze ulegną zmianie.

Kiedy mogłaby powstać ul. Nowa Politechniczna? - Droga ta została wymieniona jako jedna z przyszłych inwestycji w piśmie do Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącym planowanych inwestycji na lata 2014-2020 przy wsparciu ze środków unijnych w tzw. Priorytecie II. W 2014 r. planuje się zlecenie wykonania koncepcji dla tej arterii - informuje Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Wstępny, szacunkowy koszt budowy całej drogi wraz z linią tramwajową wynosi ok. 320 mln zł.

Bez wątpienia szybciej powstanie ul. Nowa Bulońska. DRMG zakłada przygotowanie jej koncepcji wiosną przyszłego roku, a samego projektu do końca 2013 r. Dzięki temu miasto będzie mogło sfinansować jej budowę z unijnego budżetu na lata 2014 - 2020. Jej wstępny, szacunkowy koszt dla tramwaju wraz z węzłem - pętlą tramwajowo - autobusową w rejonie skrzyżowania z ul. (Nową) Warszawską i (Nową) Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska to ok. 263 mln zł.

Miejsca

Opinie (302) 5 zablokowanych

  • wracaj na rower

    bo z tramwajami sobie nie poradzisz

    • 4 1

  • ta droga nie powstanie przed 2020 rokiem (2)

    Unia Europejska się rozsypuje, III Rzeczpospolita również zjeżdża po równi pochyłej. Projekt ten nie zdąży otrzymać pieniędzy z UE przed jej krachem. Z innego źródła pieniędzy nie będzie, nadejdzie czas spłacania gigantycznego długu zagranicznego.

    Może rozpocznie się budowa Nowej Bulońskiej, która zostanie przerwana, tak jak kiedyś Armii Krajowej. Sytuacja będzie przypominać nieco tą z czasów długów Gierka.

    • 10 10

    • tez mi się wydaje, że skończy jak Nowa Wałowa

      • 3 2

    • Gierek budował to co potrzebne było na tamten czas
      a teraz się buduje co nie potrzebne na ten i na przyszły czas (ecs,teatr,muzeum)
      tym się różnią długi gierka a tuska.

      • 0 4

  • korki (1)

    lNiestety ta linia nie rozBaduje korków, poniewa| nie ma gdzie jej poprowadzi zajmie miejsce drogi samochodowej no i kolizja interesów gotowa

    • 5 10

    • zlikwiduje korki, bo zlikwiduje ruch samochodów

      tak samo jak ranę leczy się opatrunkiem a nie pompowaniem krwi do organizmu

      • 8 3

  • Wyburzenia (3)

    Co to znaczy kosztem ruchu samochodowego. Przede wszystkim powinno się rozwalić cale skrzyżowanie z Grunwaldzką oraz okoliczne budynki i wybudować wyspę centralną. To samo dotyczy Wyspiańskiego. Dlaczego nie ma być wyburzeń?!?!?!?!?!
    Nikt nie oszuka rzeczywistości. Życzenia dotyczące spadku/ograniczenia ruchu samochodowego poprzez rozbudowę infrastruktury tramwajowej to czysta utopia. I niech tu nikt od razu nie podnosi karcącego głosu na to co piszę. Taka jest rzeczywistość - ruch samochodowy i liczba samochodów w mieście i tak bedą wzrastać. Jest takie pojęcie zrównoważony rozwój. Ja to rozumiem w ten sposób: TRAMWAJ TAK ale DROGA 2x2 także TAK. Jak to się mówi ŻYJ i DAJ ŻYĆ INNYM.

    • 7 19

    • poszerzanie ulic nie likwiduje korków (1)

      (tylko przesuwa je gdzie indziej),tak jak popuszczanie pasa nie likwiduje otyłości

      • 7 4

      • Próba walki z otyłoscią za pomocą zakazu jedzenia

        prawie się udała

        • 2 0

    • Jest takie pojęcie zrównoważony rozwój.

      o którym nie masz zielonego pojęcia.

      A propos: czy wiesz, że proporcjonalnie w Gdańsku jest więcej samochodów niż w Berlinie? Przeciez to nienormalne.

      • 4 5

  • nowe linie tramwajowe (2)

    ja czekam jak na zbawienie na linię z oliwy przez górny wrzeszcz (wzdłuż grunwaldzkiej) i dalej w kierunku nowego portu. To chyba jedyny kierunek z którego nie można do nowego portu dojechać. Są linie z przymorza i zaspy, ze śródmieścia, a nawet z chełma.

    • 15 3

    • kiedyś tak jeździła 5

      ale po co ją skrócili?

      • 4 1

    • !

      nie z chełma tylko z chełmu !

      • 2 0

  • (5)

    śmieszni są Ci wszyscy głosiciele likwidacji ruchu samochodowego. Nie da się wszystkich przewieźć tramwajami tak samo jak nie da się wepchnąć wszystkich na rower. Dojeżdżających do pracy mamy jakieś 200tys. i tylko rozwój wielu możliwości da jakiś komfort dojazdu.

    • 10 14

    • nie chodzi o wpychanie kogokolwiek na cokolwiek (2)

      ale tworzenie alternatyw, którym wszystkim dają większą szansę znalezienia miejsca w układzie miasta. Dopasowywanie miasta głównie lub co gorsza wyłącznie do potrzeb ruchu samochodów to przepis na jego stopniowe obumieranie (czego jesteśmy w wielu miejscach świadkami już teraz)

      • 7 1

      • Co do konieczności tworzenia alternatyw- (1)

        -nikt tu chyba nie ma wątpliwości.Co do obumierania-czysta propaganda(patrz co się dzieje po obu stronach obwodnicy)

        • 0 0

        • patrz, co się dzieje w centrum w niedziele

          • 1 0

    • Nie da - to się wszystkich przewieźć samochodami (1)

      Bo autobusami, tramwajami i SKM już 30 lat temu dawało się przewozić wszystkich

      • 3 3

      • do dzisiaj mam awersje do komunikacji przez tamte czasy

        • 4 4

  • Kosmicznie droga i średnio potrzebna inwestycja.
    Przecież ma być tramwaj na morene i pkm.
    jak dla mnie science fiction.
    Nie ma lepszych pomysłów na zagospodarowanie kasy?

    • 3 12

  • a kiedy bezpośredni tramwaj z Wrzeszcza

    na Marynarki Polskiej/Jana z Kolna? Tak, żeby nie trzeba było się przesiedać 2 razy (opera/wyspiańskiego lub opera/kliniczna)???

    • 11 1

  • cieszyc sie.... tylko z czego

    wiekszosc w was ta informacja ani ziebi ani grzeje ale jak sie tak chwile zastanowic glebiej to przy rosnacych kosztach zycia, mediow, paliwa, ubezpieczen okaze sie ze za pare lat przecietnego czlowieka, ktory pracuje i zarabia ta srednia krajowa nie bedzie stac na utrzymanie auta..... wiec cieszmy sie i radujmy

    • 5 3

  • Lepiej niech położą tory na Kościuszki od Galerii Bałtyckiej do Legionów

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane