- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (187 opinii)
- 2 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (61 opinii)
- 3 Kandydaci z KO do Europarlamentu (191 opinii)
- 4 Nowy menadżer Śródmieścia poszukiwany (117 opinii)
- 5 Martwe dziki z Karwin miały ASF (303 opinie)
- 6 Dwóch 29-latków z narkotykami (107 opinii)
Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę
Rosną szanse na budowę trasy tramwajowej, która połączyłaby dzielnice południowe, obrzeża Moreny, kampus Politechniki Gdańskiej, Wrzeszcz i Zaspę. Urzędnicy wpisują ją na listę inwestycji do zrealizowania w latach 2014 - 2020 r.
- Trasa tramwajowa wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej stanowiłaby połączenie północnego i północno-zachodniego fragmentu gdańskiej sieci tramwajowej z planowanym południowym układem sieci (Nowa Warszawska, Nowa Bulońska, Jabłoniowa, Os. Świętokrzyskie) z pominięciem Śródmieścia. Takie połączenie byłoby bardzo chętnie używane przez pasażerów. Nasze badania wskazują, że około 40 proc. mieszkańców dzielnic południowych podróżuje w kierunku Wrzeszcza i dalej z pominięciem Śródmieścia - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Choć budowę takiej linii tramwajowej planowano już po wojnie, gdy odsunięto od ulicy zabudowę ul. Miszewskiego, to w ostatnich latach całkowicie zniknęła ona z miejskich planów. Owszem, urbaniści brali pod uwagę budowę Nowej Politechnicznej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, ale bez torowiska. Teraz to jednak się zmieniło.
- Wstępne analizy potwierdzają, że istnieje fizyczna możliwość budowy takiej trasy tramwajowej. Uzasadnienie dla niej wykazują również analizy obciążenia ruchem pasażerskim - zarówno na całej długości, jak i przy ewentualnej rezygnacji ze skomplikowanej budowy odcinka między Placem Komorowskiego a al. Grunwaldzką - mówi Karolina Rospęk-Aszyk z zespołu komunikacji Biura Rozwoju Gdańskiej.
Dlaczego budowa tego odcinka miałaby być trudniejsza, niż innych? Oczywiście z braku miejsca: w gęstą zabudowę tej dzielnicy trudno byłoby wcisnąć szeroką arterię z tramwajem. Choć pierwotnie w latach powojennych dopuszczano zburzenie całej wschodniej pierzei ul. Wyspiańskiego (tu też celowo odsunięto od ulicy akademiki oraz obecny budynek Tristaru ), to teraz budynki mają zostać nietknięte.
- Na tym odcinku nie da się zmieścić torowiska tramwajowego wraz z drogą o przekroju 2x2, a ponadto trudnością jest utworzenie lewoskrętów. Jeśli dojdzie do budowy tej trasy, to reorganizacja ruchu obejmie całą okolicę, zaś torowisko zostanie wykonane kosztem ruchu samochodów - dodaje Rospęk - Aszyk.
Jeszcze większą trudność stwarza przebudowa skrzyżowania ul. Do Studzienki i Miszewskiego z al. Grunwaldzką , gdyż tu również nie planuje się żadnych wyburzeń. Planiści mówią wprost: to będzie jeszcze trudniejsze skrzyżowanie dla kierowców niż obecnie, szczególnie gdy powstaną rozjazdy torowe we wszystkich relacjach.
- Podczas prac nad projektem ul. Nowej Bulońskiej weźmiemy pod uwagę skrzyżowanie torów tramwajowych w kierunku ul. Nowej Politechnicznej, tak by nie rozkopywać później ponownie nawierzchni ulicy - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za projektowanie przedłużenia ul. Bulońskiej.
W analizach komunikacyjnych założono budowę dziewięciu przystanków tramwajowych przy ul. Nowej Politechnicznej: Plac Komorowskiego , rejon skrzyżowania z ul. Białą (Drogą Czerwoną) , skrzyżowanie z al. Grunwaldzką (po stronie ul. Do Studzienki) , rejon akademików PG , Park Królewskiej Doliny , skrzyżowanie z tzw. ul. Nową Medyków , skrzyżowanie z ul. Wagnera , rejon Gdańskiego Parku Naukowo - Technologicznego im. Hilarego Koprowskiego , rejon sądu rejonowego Gdańsk - Północ . To jednak tylko wstępne założenia, które na pewno jeszcze ulegną zmianie.
Kiedy mogłaby powstać ul. Nowa Politechniczna? - Droga ta została wymieniona jako jedna z przyszłych inwestycji w piśmie do Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącym planowanych inwestycji na lata 2014-2020 przy wsparciu ze środków unijnych w tzw. Priorytecie II. W 2014 r. planuje się zlecenie wykonania koncepcji dla tej arterii - informuje Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Wstępny, szacunkowy koszt budowy całej drogi wraz z linią tramwajową wynosi ok. 320 mln zł.
Bez wątpienia szybciej powstanie ul. Nowa Bulońska. DRMG zakłada przygotowanie jej koncepcji wiosną przyszłego roku, a samego projektu do końca 2013 r. Dzięki temu miasto będzie mogło sfinansować jej budowę z unijnego budżetu na lata 2014 - 2020. Jej wstępny, szacunkowy koszt dla tramwaju wraz z węzłem - pętlą tramwajowo - autobusową w rejonie skrzyżowania z ul. (Nową) Warszawską i (Nową) Jabłoniową to ok. 263 mln zł.
Miejsca
Opinie (302) 5 zablokowanych
-
2012-10-12 10:34
niech najpierw zaczną robić obiecaną linię na Morenę a dopiero później biorą się za następne
- 10 1
-
2012-10-12 10:38
Bez pieniędzy z UE nic by się nie działo.
A tu proszę, propaganda sukcesu. Budyń się podepnie i następna kadencja zapewniona. Zresztą jaka inwestycja w Gdańsku nie jest współfinansowana przez UE? Istnieje taka?
- 2 2
-
2012-10-12 10:56
No to kolej metropolitalna do kitu?
mrzonki
- 1 2
-
2012-10-12 10:57
Większych niedorzecznosci nie słyszałem juz dawno od czasu wyborów prezydenckich.
Tak na marginesie to wiecie że gdyby towarzysz Adamowicz oraz jego koledzy partyjni nie poparli budowy dwóch zbędnych pętli tramwajowych dla tramwajów dwukierunkowych to tramwaj na piecki-migowo już by jeździł!
- 6 6
-
2012-10-12 11:07
Na taką listę równie łatwo coś wpisać, jak później z niej wypisać.
Żebyście po wyborach się nie zdziwili, że jednak nic z tych planów nie będzie. Zresztą plany, plany, plany, jakby tak przewertować archiwum tego portalu, to już nie takie cuda tu wypisywano i planowano.
- 3 2
-
2012-10-12 11:11
Super sprawa. Oszczędność czasu tramwajem nie wiem jak to będzie z samochodami!! A może miasto również pomyśli o tramwaju na Orunię Dolną albo i do Pruszcza tam jest dużo miejsca na tory.
- 5 1
-
2012-10-12 11:15
Pytanie
kto wpadł na pomysł linii tramwajowej tam???
(pytanie kto wpadł na ten pomysł, nie to że żle, że ma być taka trasa)- 5 2
-
2012-10-12 11:18
który trep wpadł na ten genialny pomysł ? (1)
Jedno z bardziej poje... skrzyżowań w Gdańsku, a wy chcecie tam dołożyć jeszcze jedną linię tramwajową. Grzeje was głupcy ??
- 6 14
-
2012-10-12 11:35
Nikt Ci nie każe tamtędy jeździć, są alternatywy dla tego skrzyżowania.
- 5 0
-
2012-10-12 11:24
Dla mnie nie !! (1)
Pracuję na ulicy Wyspiańskiego są tu okropne korki o każdej porze dnia i duże problemy z zaparkowaniem auta, szczególnie we wtorki i piątki jak jest dzień targowy. Jak puszczą tędy tramwaj to już naprawdę nie da się tą drogą normalnie przejechać a skrzyżowanie Grunwaldzkiej i Miszewskiego ?? Czarno to widzę :((((((
- 10 8
-
2012-10-12 12:47
Przyjedziesz spokojnie tramwajem i będzie spoko
- 8 0
-
2012-10-12 11:32
tramwajek :) (1)
A na Hel tory też będą.?
- 6 1
-
2012-10-12 23:27
nie na hel..
tylko na prąd.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.