Fakty i opinie

Rośnie szansa na trasę kolejową PKM Południe

Mapa prezentująca rekomendowany przebieg PKM Południe, który będzie obecnie analizowany w ramach STEŚ.
Mapa prezentująca rekomendowany przebieg PKM Południe, który będzie obecnie analizowany w ramach STEŚ. graf. PKM SA

Ostatniego dnia starego roku ogłoszono przetarg na ważny dokument dla projektu PKM Południe, czyli nowej linii kolejowej łączącej śródmieście Gdańska z Łostowicami i Borkowem, a po rozwidleniu z Jasieniem, Pruszczem Gdańskim i Starą Piłą na Kaszubach. To inwestycja zaplanowana na 15 lat.



Kto powinien sfinansować budowę trasy PKM Południe?

województwo i gminy, przez które pobiegnie nowa kolej 41%
kolejowa spółka Polskie Linie Kolejowe, która zarządza większością torów w Polsce 14%
rząd, skoro projekt dotyczy mieszkańców wielu gmin 36%
nikt, ten projekt nie jest niezbędny mieszkańcom 9%
zakończona Łącznie głosów: 2371
Należąca do samorządu województwa pomorskiego spółka Pomorska Kolej Metropolitalna SA ogłosiła 31 grudnia przetarg na przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla projektu o nazwie "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II - Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego".

Przy tak długiej nazwie prościej będzie używać jej bardziej zrozumiałego zamiennika, czyli PKM Południe.

Wykonanie dokumentu jest konieczne m.in. do potwierdzenia możliwości realizacji tego projektu, wskazania niezbędnej rezerwy terenowej oraz optymalnego etapowania całej inwestycji.

Zainteresowane opracowaniem tej dokumentacji firmy mają czas do 8 lutego 2021 r. na złożenie swoich ofert. Jedynym kryterium wyboru zwycięskiej oferty będzie jej cena.

Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ponad dwa i pół roku na opracowanie STEŚ. Czas upłynie 30 września 2023 r.

- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze. STEŚ pozwoli także na wskazanie niezbędnej rezerwy terenowej. Opracowanie tej dokumentacji przed końcem 2023 r. pozwoli na rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe już w nowej perspektywie unijnej.
Punktem wyjścia dla tego wizjonerskiego projektu są rekomendowane wcześniej przez Biuro Rozwoju Gdańska warianty nowych tras kolejowych na południu Trójmiasta, które w lipcu, podczas konferencji z udziałem samorządowców z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot, przedstawili wspólnie marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Wówczas też dalsze prace nad przygotowaniem nowego projektu powierzone zostały samorządowej spółce PKM SA.

Zachód Trójmiasta już ma kolej, teraz czas na południe



- Oddana do użytku w 2015 r. linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej otworzyła komunikacyjnie Trójmiasto w kierunku zachodnim i stała się silnym bodźcem do rozwoju transportu kolejowego w całym regionie - mówi dziś marszałek województwa Mieczysław Struk. - Gdańsk Południe i jego najbliższa okolica to silnie rozwijająca się część Gdańska i okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo, gdzie w kolejnej dekadzie zamieszkać może aż 100 tys. nowych mieszkańców. Naszą rolą jest zapewnić im efektywny, niezawodny i niskoemisyjny transport. Dlatego jako samorząd wojewódzki zaproponowaliśmy gminom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk - Gdynia - Sopot wspólną realizację nowego, wizjonerskiego projektu kolejowego w ramach kolejnego etapu projektu PKM - wyjaśnia marszałek.
- Myślę, że po sukcesie linii PKM dziś nie trzeba już nikogo przekonywać do sensowności budowy linii kolejowej w kierunku południowych dzielnic Gdańska - dodaje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za transport w regionie. - Natomiast dzięki STEŚ poznamy m.in. wstępny koszt poszczególnych etapów inwestycji. Późniejsza decyzja o budowie PKM Południe będzie uzależniona przede wszystkim od możliwości zdobycia funduszy unijnych na jej sfinansowanie.

Możliwy przebieg trasy PKM Południe



Na tym etapie jest jeszcze zbyt wcześnie, aby mówić o konkretnych terminach realizacji samej inwestycji. Ale wiadomo, jakie trasy będą brane pod uwagę w STEŚ.

  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229 pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM) pomiędzy przystankami Gdańsk Jasień i Gdańsk Kiełpinek.


Sprawdziliśmy: Budowa PKM Południe nie zablokuje budowy dróg na południu Gdańska

Opinie (369) 7 zablokowanych

  • Mam nadzieję że to nie powstanie (34)

    Hałas, wibracje, rzeźnia terenów zielonych i kompletna dewastacja przestrzeni miejskiej. Po prostu przez te tereny nie ma miejsca na takie fanaberie.

    • 83 631

    • Kury na balkonie przestaną ci się nieść.

      • 127 9

    • zamiast tego lepiej pare tysiecy ekologicznych dizelkow co dizen rano (27)

      i do tego ladne i estetyczne parkingi

      • 95 5

      • Szerokie arterie i wielopoziomowe węzły (7)

        ..Bo mentalnie niektórzy tkwią jeszcze w latach 60-tych.
        Tylko dywersyfikacja sposobu dojazdów jest recepta na korki. PKM południe powinna powstać na już. Parkingi w Kowalach i max w Łostowicach to szerokie trasy nie będą potrzebne.

        • 51 6

        • do tych węzłów... (2)

          jakoś trzeba dojechać... I szrota gdzieś zostawić...
          Więc łudzisz się, że dróg nie trzeba budować.

          • 8 11

          • Teraz też dojeżdżają do tych "nieistniejących" węzłów i jadą dalej do centrum.

            Jakoś dziwnie największe korki tworzą się na zjeździe z górnego tarasu i na wyjazdach z centrum. Choć to nie reguła w 100%.

            • 6 0

          • wtedy tylko do węzłów a nie do centrum

            • 2 0

        • widać ze jesteś po humanistyce, o ile w ogóle masz wyższe ;) (1)

          Uwzględniłeś czynniki stale ale zapomniałeś o zmiennych. PKM jest potrzebna jak tlen, szerokie trasy również. Rozwój PKM wpłynie na atrakcyjność okolicznych gruntów, rozrastającą się zabudowę mieszkalno-usługową itp. Korki są w każdym dużym mieście, nikt sobie jeszcze z nimi nie poradził. Chcesz uniknąć korków, miast. Szczególnie tych "młodych" rozbudowujących się.

          • 5 6

          • miasta holenderskie zdecydowanie stawiające na rozwój systemów rower+kolej

            poradziły sobie z korkami. Wiele "szerokich" dróg w wielu miastach europejskich jest sukcesywnie przebudowywanych na bulwary z zielenią i komfortowymi warunkami ruchu pieszych, rowerzystów i klientów transportu publicznego. Jednopasmowe jezdnie niekiedy zostają, niekiedy są likwidowane.

            • 8 7

        • (1)

          PKM i podział Łostowic na dwie części? To się mieszkańcy ucieszą - wszak we Wrzeszczu już widać skutki gdy linia kolejowa przecięła dzielnice tak że trudno dostać się na drugą stronę. Chyba że zrobią przejazdy kolejowe jak na Oruni by było jeszcze lepiej. Linia tramwajowa w zupełności wystarczy by zapewnić transport niemal do każdej dzielnicy. Niestety u nas są pomysły najdroższe i najtrudniejsze do spełnienia. Dla porównania Bydgoszcz nie inwestował w SKM na Fordon(mimo że są do tego warunki) lecz wybudował linie tramwajową. Ilość mieszkańców na Południu jest mniej więcej taka jak właśnie na Fordonie.

          • 2 13

          • Bydgoszcz nie inwestował w SKM na Fordon (mimo że są do tego warunki)

            Bydgoszcz nie inwestowała. bo kolej omija centrum. I tyle

            • 5 0

      • (4)

        No bo PKM na pewno zlikwiduje te parę tysięcy dizelków. Fajnie się oszukiwać?

        • 2 33

        • (2)

          Jak wzorem zachodnich miast zamknie się centrum dla samochodów i dowali konkret opłaty za parkowanie w dzielnicach ościennych to zlikwiduje.

          • 12 4

          • Dowalmy opłaty za wychodzenie z domu

            To ani PKM ani samochodów nie będzie trzeba

            • 7 5

          • i wzorem miast zachodnich likwiduje się drogi w centrum i robi deptaki?

            • 4 1

        • zlikwiduje kilometrogodzinodizelki

          po prostu mniej ich będzie jeździć do centrum

          • 8 0

      • To nie o to chodzi. (11)

        Już istniejąca część PKM ma słabą częstotliwość, bo wszyscy się żrą o finansowanie kursów (uprzedzając tych, którzy dali się bezmyślnie wciągnąć w nagonkę: marszałek sam nie sfinansuje nawet taktu 20-minutowego, bo nie ma takiej kasy; miasta nie chcą się dokładać choć to de facto kolej miejska); spytaj wójta Kolbud ile zamierza dokładać do kursów?
        Plan bardzo ładny i kolej w sumie przydatna, ale pomnóż problemy i kłótnie o kasę z obecnego etapu PKM tak spokojnie razy dwa.

        • 23 4

        • problem stary jak... samorząd (3)

          dlatego podróż do Elbląga czy Olsztyna była z przesiadką w Malborku. To samo jest na styku z zachodnio i kujawsko-pomorskim.
          Teraz trochę to usprawniono ale zaściankowa organizacja i myślenie zarządców jest nadal problemem...

          • 11 1

          • No milutko, tylko na tych połączeniach (o których piszesz) w lwiej części korzysta Elbląg. (2)

            Dzięki temu i przy bierności władz i mieszkańców miasta Elbląg stał się niemal sypialnią Gdańska. Czasem mam wrażenie że w tym Elblagu to taki sowiecki lud: mają wszystko w d*pie, aby tylko na gotowe przyjść na zorganizowane w Gdańsku miejsce pracy, nawet komunikację miejską rozwalili. Paradoksalnie chyba największym dobrodziejstwem dla miasta byłaby całkowita izolacja od Gdańska; wtedy musieliby się porządnie wziąć za swoje miasto i miejsca pracy na miejscu.

            • 15 7

            • no właśnie... (1)

              niech robol sam przyjeżdża do roboty za własną kasę.
              A zapłaci mu się po uważaniu... To przyjeżdża, skutecznie zatykając wszelkie drogi dojazdowe. Bo liczyć umie i widzi na czym wyjdzie do przodu.
              Gdańsk nie funkcjonuje w próżni a koncentracja wydatków pochodzących z dotacji również samorzadów, od lat budzi irytację interioru województwa...
              No ale, wicie, rozumicie...

              • 1 0

              • Elbląg to jest interior województwa?

                Warmińsko-mazurskiego chyba że

                • 0 1

        • będzie się dokłądał (1)

          jak nie to nie będzie miał przystanku....zresztą dlatego takie inwestycje nie są realizowane z kasy samorządów, bo one nawet nie są w stanie budowy mostu zaplanować większego

          • 7 2

          • Które nie są, te nie są

            • 0 0

        • Wiesz dobrze, że wydłużenie kursów SKM nawet w okolice Kowal to nie są znaczące pieniądze. (2)

          • 7 2

          • No to dziękuję za dalsze komentarze. (1)

            Widać jak bardzo się orientujesz w temacie ;)

            • 2 4

            • Wracaj

              Wracaj na FPW.

              • 1 0

        • wniosek jest oczywisty i nasuwa się sam

          pomimo wszelkich deklaracji i zapewnień oraz łechtania ego tego czy owego, najzwyczajniej nie jest nas stać na cywilizację i odpowiedni transport zbiorowy.
          Król jest nagi i jakie dochody takie i usługi...

          Ale kasę tłuc na biurowych brojlerniach to sie chce?

          • 2 0

        • To w kolbudach kolej nie będzie się zatrzymywała a w gdański będzie parkowanie za 10zl za godzinę. I zobaczysz jak długo wójt z kolbud będzie wójtem.

          • 5 0

      • Pkm jezdzaca co godzine w ogole nie spowoduje, ze (1)

        ludzie zrezygnuja z aut. Nie da sie racjonalnie korzystac z czegos co jezdzi w takcie godzinnym.

        • 1 3

        • A zauważyłeś, co ile jeżdżą SKMki? I że PKM Południe to wprost przedłużenie linii od Gdańsk Śródmieście?

          • 2 0

    • jest na jedną - dawna linia 229 odbudowa odcinka z Pruszcza

      przez Kolbudy i Łapino - reszta to jakiś absurd planistyczny - niech zajmą się infrastrukturą która istnieje i jest zaniedbana od dróg po chodniki.

      • 6 7

    • Złotówa?

      • 2 0

    • Nie zgadzam sie z Twoja opinia. (1)

      Gdansk Poludnie to aktualnie potężnie rozwijająca sie dzielnica Gdańska, nie wiem czy nie najaktywniejsza pod względem nowych inwestycji mieszkaniowych.
      W tej części miasta co rusz powstają nowe bloki, powoli robi się mała Grecja, ale problemem w dalszym ciągu pozostaje komunikacja z resztą miasta.
      Codzienne korki do i z pracy (Gdańsk Śródmieście) stają się nie do wytrzymania, szczególnie biorąc pod uwagę umiejętności drogowe naszych mieszkańców, którzy skutecznie uprzykszają życie, myślę ze niejednej osobie ;((((
      Trasa na Poludnie jest wręcz niezbędna, czy to w formie PKM czy SKM badz tramwaju.

      • 11 2

      • tylko dlaczego nie przedluza tramwaju od wezla na Lawendowym Wzgórzu do wezla na Nowej Swietokrzyskiej?

        projekty na tramwaj na Nowej bulonskiej - Nowej Swietokrzyskiej do petli na Lostowicach Swietokrzyskiej byl juz dawno.

        po co PKM zamiast tramwaju? aby ludzie musieli dodatkowe bilety i karnety wykopowac?

        • 0 1

    • Wróć na wieś.

      Będziesz miał/a/ bzyczenie pszczółek, ryczenie krówek no i niestety bluzganie wiecznie pijanego sąsiada. Mój zaś Gdańsk niech się spokojnie rozwija.

      • 0 0

  • Ulicy nie mogą zrobić (65)

    Tak, jasne, wyjazdu z osiedla zrobic nie mogą juz 10 lat. Nowa świętokrzyska odwlekana non stop a pkm zrobią... no na pewno..

    • 254 54

    • (15)

      Wg pokazanej mapki, w rejonie Jabłoniowej, Kowal, czy Borkowa, kolej ma przejechać przez nowo wybudowane osiedla, tuż pod samymi blokami, lub nawet przez nie. Kto uwierzy w ten plan?

      • 25 8

      • (12)

        A wystarczy spojrzeć na dokładne ortofotomapy z przebiegiem, żeby zobaczyć, że się wszystko zmieści. Są w dokumentacji przetargowej.

        • 25 9

        • (11)

          A wystarczy spojrzeć na zdjęcie satelitarne Kowal i Borkowa, by zauważyć, że są tylko pojedyncze, wąskie pasy zieleni między blokami/domkami, przez które taka kolej mogłaby przejechać, a i tak będzie praktycznie tuż pod oknami mieszkańców.

          • 7 15

          • Tu masz schemat orientacyjny (2)

            Bo podstawą w kartografii jest generalizacja w zależności od skali. Poza tym właśnie STEŚ ma dokładnie podać lokalizację i zapewnić rezerwę terenu, by nie została zabudowana.

            • 16 1

            • (1)

              Problem w tym, że całe Borkowo i Kowale są gęsto zabudowane wzdłuż ulic Zeusa i Ofiar Grudnia - nieważne, którędy chciałbyś poprowadzić linię kolejową, ktoś będzie miał ją pod oknem. I powodzenia z próbą wysiedlenia mieszkańców - wszystko to nowe domy i bloki, więc nikt nie będzie chciał się wynieść.

              • 1 9

              • Dostaną odszkodowanie

                I tyle

                • 5 3

          • Kolej za obwodnicę to jeszcze długo nie (2)

            Jak w ciągu 10 lat dojdzie w okolice Kowal (bez wjazdu w nie) to będzie dobrze.
            Procedury są nieubłagane i szybciej nie będzie. No i kasa.

            • 5 6

            • 2040 moze powstanie (1)

              • 3 3

              • 2077

                • 3 1

          • te rezerwy zawsze tam były (2)

            Zakładam, że przy kupnie mieszkania patrzyliście na Studium i plany zagospodarowania? Prawda?

            • 13 4

            • Tak studiowaliśmy (1)

              I w planach jest rezerwa na drogę z tramwajem, a nie kolej.

              • 8 7

              • wolałbym nowoczesną kolej (zelektryfikowaną) niż drogę dwupasmową

                • 5 3

          • Tylko w tunelu ten pociag moze jechac

            • 3 5

          • bzdura, miejsce jest przewidziane już od kilkudziesięciu lat

            • 0 0

      • Zrobią, zrobią

        Dlaczego? Bo przy budowie PKM da się wiecej kasy urwać, niż przy budowie jakiejś śmiesznej Nowej Świętokrzyskiej. Dlatego takie parcie... niestety :(

        • 1 3

      • pisowcy

        • 0 0

    • Generalnie jestem przeciwko ciśnięciu ludzi, że wybrali życie na zad*piu ale kaman... (40)

      Kupiłeś mieszkanie od dewelopera na polu z jednym, kijowym wyjazdem z całego dużego osiedla i teraz to miasto ma ci wybudować wyjazd z niego? I rozbudować infrastrukturę dookoła niego? Dostarczyć tramwaje i pkm?
      Błagam.... Zaraz za wami zacznie się Osowa buntować albo inne Maćki. Chociaż tam nie słychać takich głosów. Wiedzą gdzie kupili mieszkania i siedzą cicho a nie wzywają wszystkich świętych... :)

      • 18 48

      • ok geniuszu (11)

        Odwrocmy sytuacje. Masz racje, wybudujmy kolej w szczerym polu i czekajmy az tam się osiedlą nowi ludzie. Ehh a mozna było troszke pomyslec.

        • 31 7

        • Można było bloki budować przy istniejących liniach kolejowych (8)

          Np. Gdańsk Lipce - tam są ogromne puste przestrzenie zaraz nad Traktem do zabudowania, jest duża droga, autobusy, przystanek kolejowy, bliżej do centrum niż Szadółki, no i nie śmierdzi. Czemu tam osiedla nie powstają?

          • 6 14

          • teren zalewowy (3)

            • 16 2

            • Teren zalewowy jest (2)

              Od północnej strony traktu. Po stronie południowej za górkami jest sporo miejsca i już zaczynają budować

              • 4 2

              • (1)

                trakt przebiega na osi północ-południe, po stronie południowej jest Pruszcz, a po północnej śródmieście Gdańska

                • 0 0

              • Masz rację. Jadąc do Pruszcza to co na lewo

                Zalewowe, to co na prawo za linią wzgórz do zabudowy.

                • 0 0

          • (3)

            pamietaj ze to deweloper wybiera gdzie sie buduje osiedle a nie klient ktory pozniej mieszkanie kupuje

            • 7 5

            • klient nie ma obowiązku kupna (2)

              Skoro deweloperzy budują w danej lokalizacji to znaczy, że są zainteresowani nią klienci.

              Deweloper nie wybiera lokalizacji palcem po mapie a buduje tam gdzie na tym odpowiednio zarobi. Bez klienta to niemożliwe.

              • 5 5

              • Klient gdzieś musi mieszkać, a w Gdańsku ma wybór między mieszkaniem za zad*piu albo żadnym.

                • 5 0

              • klienta ma ale buduje tam gdzie miasto wyznaczy teren

                więc miasto powinno tę drogę zrobić tak samo jak zrobiło ją np. we Wrzeszczu który kiedyś przecież żadnym centrum nie był tylko jakąś wioską pod Gdańskiem

                • 2 0

        • Nie chodzi mi i o kolejność osiedla - kolej a o roszczeniowość ludzi tam mieszkających (1)

          O ile z pkmką czy tramwajem można jeszcze to jakoś wytłumaczyć to upominać się do miasta o większy wyjazd z osiedla w środku pola..? Błagam.

          • 3 7

          • Podatek płacą dokładnie taki sam jak elita ze śródmieścia. Mam propozycje może niech miasto pobierą 50% podatku z uwagi że mieszkają na środku pola a nie w centrum.

            • 7 2

      • Zaspa i Przymorze (5)

        To też kiedyś było zad*pie tak jak południe Gdańska , i co ? Też mieli nic tam nie inwestować ?

        • 32 5

        • kilkadziesiąt lat temu krowy się pasły na łakach przymorza, ale niektórzy maja manie z Południem Gd jak rząd z tupolewem (1)

          • 24 5

          • mam nawet zdjęcie z krowami pasącymi się w 1969 r. na terenie obecnej Żabianki

            • 17 1

        • to był teren w środku aglomeracji

          • 4 9

        • nigdy nie były zad*pie, leżąc nad samym morzem (1)

          Południe leży w Pruszczu i jest zabudowane 20x gorzej niż Przymorze Małe.

          • 3 7

          • byly, krowy pasaja sie na zadoopiach

            • 1 0

      • Osowa ma PKM (2)

        I wspólny bilet w granicach miasta ale i tak cisną na dwupasmową Spacerową i przeniesienie korków na Grunwaldzką.

        • 11 1

        • Jechałeś kiedyś PKM na Osowę? (1)

          Chyba nie bo jakbyś spróbował to byś wysiadł i musiał iść pieszo pół godziny do centrum Osowy. A no i obowiązkowo wysiadając zobaczyłbyś odjeżdżający autobus w tej samej minucie co przyjazd pociągu żeby nikt przypadkiem nie zdążył, oczywiście następny za pół godziny albo gorzej... Także nie mów o PKM w Osowej. PKM jest na obrzeżach Osowy i żadni urzędnicy nie dopuszczają do głosu mieszkańców, którzy od dawna mówią że potrzebny jest przystanek kolejowy przy Kielnieńskiej.

          • 18 0

          • Kielnieńska - tak

            Ekspres Osowski (przyspieszony kurs rano i wieczorem, po 2-3 składy). - dojazd do Wrzeszcza i Gdańska
            Poszerzenie Spacerowej do 3 pasów i zmienny buspas. - dojazd do Oliwy i Sopotu.

            Nie ma co próbować zgrać rozkładów jazdy dwóch środków lokomocji. Aby to miało sens to po prostu autobus i pociąg muszą jeździć bardzo regularne (w najgorszym wypadku co 15 minut). Inaczej to się po prostu nie uda.

            • 2 9

      • Tak trudno zrozumieć, że nie ma dla wszystkich mieszkań w centrum? (3)

        Gdzie masz te wszystkie mieszkania, całe wolne osiedla, których mieszkający na peryferiach nie chcieli kupić?

        • 17 2

        • Proszę rzucić okiem na mapę. Ile miejsca jest między Wrzeszczem i Oliwą wzdłuż SKM - działki (2)

          Ile miejsca jest przy stadionie (Tramwaj, autobusy, ściezki rowerowe, potencjalnie pociąg). Ile miejsca jest między Brzeźnem i Wrzeszczem.

          Ile miejsca jest w Śródmieściu? Drugie śródmieście można upchnąć na Długich Ogrodach i Polskim Haku.

          Ile miejsca jest na Nowym Mieście.

          Akurat w Gdańsku jest mnóstwo miejsca. Są tylko źle ustalone priorytety.

          • 5 4

          • Tam może i jest miejsce, ale w przeciwieństwie do południa Gdańska, nie ma tam mieszkań. (1)

            • 5 0

            • hehe no właśnie

              poza tym po co tam mieszkać jak się tam nie pracuje. Komunikacja jest po to by się przemieszczać ale niekoniecznie do roboty. Większość Gdańszczan pracuje poza centrum.

              • 0 0

      • (6)

        ogólnie mam w nosie takie komentarze ale błagam wskaż mi gdzie miałem sie przeniesc?? Na betonowe Przymorze gdzie klitki po 45m kw mają ceny z kosmosu?? Patrząc z drugiej strony dlaczego miasto ma remontować tobie stare zapyziałe ulice zamiast budować nowych i rozwijać się dalej??

        • 16 5

        • Jak na Przymorzu ceny z kosmosu to może Orunia? (4)

          Te bloki z lat 60/70 które tam stoją to są całkiem spoko, ceny jak połowa Przymorza a do centrum jeszcze bliżej a nawet pociąg jest.

          • 5 0

          • (1)

            Smog

            • 3 1

            • nie to, co na osiedlach domków jednorodzinnych :)

              Tak, smog jest problemem, ale rozwiązaniem jest podłączanie budynków do miejskiego CO. Nie budowanie się dalej od centrum

              • 3 1

          • Polecam Trakt wyjazd co ty myślisz że tam nie ma korków?

            • 1 0

          • to nic nie rozwiąże

            nie da się wszystkich przenieść bliżej, nie wystarczy miejsca, mieszkań itd.

            • 2 0

        • No ale właśnie m.in. ze względu na otaczając ą infrastrukturę

          jest różnica w cenie o której piszesz.
          Miasto stopniowo buduje ulice, a ten projekt kolei to jest chyba wydanie dużej kasy na poprawienie komunikacji nowego ze starym.
          Na takiej Zaspie czy Przymorzu też nie było wszystkiego od razu. (poza SKM;-))

          • 9 0

      • (3)

        Gdańsk Południe - Banino Trójmiasta, wieczna roszczeniowość, bo mi się należy

        • 6 12

        • (1)

          To nie jest 'mi sie nalezy', tylko płace podatki i bede płacil, wiec chce zeby miasto cos robiło w tym temacie. Inaczej istniałaby tylko 1 dzielnica (srodmiescie) a reszta to syf i pasace sie krowy (tak, na przymorzu tez wiele lat temu pasło sie bydło)

          • 13 1

          • no ja pamiętam jeszcze jak na Chełmie w miejscu bloku Dragana 7 się pasła krowa

            skoro wg niektórych tak mają wyglądać miasta... :D :D :D

            • 3 0

        • innym dzielnicom się należy a Gdańskowi Południe już nie?

          i jak to sobie wykoncypowałeś? Tak arbitralnie? Bo tak. Akurat rozwój infrastruktury w tym rejonie jest gorszy niż gdzie indziej więc argument o roszczeniowości można by odwrócić. Gdyby w ogóle można było podnieść tak bezsensowny argument.

          • 4 0

      • (1)

        A kto niby ma zapewnić odpowiednią siatkę połączeń, jak właśnie nie miasto? Spójrz na osiedla przy Guderskiego, na Zakoniczynie, Ujeścisku i Lawendowych Wzgórzach - wszystkie są tuż obok siebie, a nie są zupełnie połączone (za wyjątkiem jednej ul. Człuchowskiej, zrobionej z płyt bet.) i trzeba jechać na około, generując jednocześnie ogromne korki na Świętokrzyskiej, Jabłoniowej i Przywidzkiej.

        To miasto powinno zaplanować główną siatkę dróg i doprowadzić do jej powstania - deweloper sam tego nie zrobi, ponieważ to nie w jego interesie, a i nie może bez zezwolenia budować na działkach, które do niego nie należą. Tymczasem drogi w Gdańsku to chaotyczny kłębek, nic nie mający wspólnego z regularnym, foremnym układem, jaki znajdziesz w dobrze planowanych miastach.

        • 19 0

        • Od lat brakuje przejazdu

          Jest zrobione rondo na końcu Czermińskiego z przygotowaną ślepą uliczką w stronę lawendowego. Jak już powstanie osiedle na końcu Turzycowej to zabranie jakieś 50m drogi, ponieważ płynie tam potok orunski więc bez mostu się nie obejdzie i skończy się jak na ujescisku, zabranie kawałka drogi do rozbicia korków przy fashion house i byłoby super dojście do nowej pętli, a z drugiej strony osoby z lawendowego mieliby rzut beretem do Carrefoura i mcdonald

          • 3 0

      • właśnie tak się rozbudowuje miasta, tak to działa

        miasto przeznaczyło tereny pod zabudowę przecież. Plany dróg też istnieją. Chcesz wszystko stłoczyć w centrum? Bez sensu. Równie dobrze można cofnąć się w czasie i zadać pytanie po co w ogóle jest SKM? Chciało się mieszkać poza Gdańskiem? To siedzieć cicho. Przecież to normalne że miasto rozwija infrastrukturę.

        • 4 0

      • Tak, to są zadania miasta/gminy

        Deweloper ma budować mieszkania a nie drogi, kolej czy tramwaje.

        • 0 0

    • (5)

      Tą kolej będzie robić samorząd a nie miasto. Dlatego jest szansa. Gdyby miało to robić miasto to na pewno nie z ta prezydentką.

      • 20 3

      • (4)

        Dokładnie szybciej zrobi to samorząd niż ta miernota co paru płyt nie może ustawić na hokejowej przez 2 lata

        • 11 7

        • serio nikogo nie obchodzi jakaś polna droga na wsi (3)

          jak kupowałeś to widziałeś błoto

          • 4 10

          • Serio, obchodzi i to całkiem sporą ilość ludzi, którzy nie tylko tu mieszkają, ale po prostu muszą się dostać na ulicę Wielkopolską nie jadąc naokoło przez Świętokrzyską i korkując ją dodatkowo. Ta krótka droga spowodowałaby odkorkowanie Niepołomickiej w jej "dolnym przebiegu", nie mówiąc nic już o bardzo wąskiej Przebiśniegowej, gdzie czasem musza się wyminąć dwa autobusy. Także nie jest to tylko w interesie kogoś "kto kupował i widział błoto". Osiedla, które tu istnieją są od 15, a niektóre od 20 lat, więc cierpliwość może się kończyć.

            • 12 0

          • obchodzi ludzi którzy tam mieszkają i płaca podatki, ale daje to też obraz jak prosta robota w polu powoduje że miernoty z UM nie potrafią sobie z nią poradzić

            • 6 0

          • jakby postępować tak głupią logiką to nigdzie by nic nie robiono

            i we Wrzeszczu byś teraz gamoniu po błocie jeździł

            • 3 0

    • dlatego ze polityka ukierunkowana jest w całej Europie na transport publiczny a nie samochodowy. UE nie daje kasy na drogi w

      • 17 0

    • Zrobią.
      PKM finansuje Marszałek.
      Ulice są finansowane przez Miasto.
      Pani prezydent jest podczepiona pod projekt PKM Południe.

      • 6 0

  • (5)

    Bez stacji węzeł Kowale, nie poprawi to możliwości dojazdu na Południe Gdańska. Wąskie gardło (w stronę Kowal), to odcinek od ronda na Havla do Niepołomickiej, i nawet po dojechaniu kolejką do pętli Łostowice, "wpadnie się" w korek w kierunku Niepołomickiej. Tym bardziej, że na Nowej Świętokrzyskiej raczej postawiono już krzyżyk (sądząc po działaniach władz w tym temacie).

    • 108 9

    • nie przesadzaj (2)

      trasa wylotowa do Kolbud jest super. Jeszcze niemiec budował. A te progi zwalniające na wylotówce to chyba jedyne w europie.

      • 1 9

      • Kolbudy (1)

        Nie mówię o wylotowej Kolbud czytaj ze zrozumieniem ! Mówię o korkownicy na Niepołomickiej i wyżej za stawem os. Guderskiego do Kowal . Tam jest armagedon w godzinach szczytu .

        • 10 0

        • Bo tam planowano estakadę a zbudowano rondo. Dlatego codziennie wszyscy zamiast pojechać dalej stoją na światłach. Trzeba poczekac aż jakiś radny się trafi z tamtej okolicy to może coś się ruszy.

          • 2 1

    • No właśnie powstają osiedla w tym momencie w miejscu rezerwy terenowej, więc teraz faktycznie Nowa Świętokrzyska staje się nie do pomyślenia.

      • 8 1

    • Rondo

      A gdzie jest to rondo na Havla ? Bardzo jestem ciekawy.
      Jeżdżę tędy codziennie i nigdy ronda nie widziałem w całym ciągu Havla

      • 2 4

  • I to jest bardzo dobra wiadomość. Na takie odległości (8)

    to tylko metro albo kolej. W naszym przypadku kolej.

    • 202 12

    • Kolej to na normalnych ludzi w urzędzie miasta a nie na (1)

      wiecznie trzymających się stołka nieudaczników.

      • 6 4

      • Na nich to metro

        • 0 0

    • OK, tylko kto ma to sfinansować? (4)

      Te odcinki wyrysowane ciągłą czerwoną linią to lekko licząc trzy duże bańki; w lepszych czasach to by trafiło do szuflady z powodu braku kasy, a co dopiero teraz.

      • 1 5

      • UE póki nas z niej nie wykopią. (2)

        • 7 0

        • Nawet jak UE sfinansuje (o 85% dofinansowania może być bardzo ciężko), to kto wyłoży na wkład własny? (1)

          Jeszcze raz: spytaj wójta Kolbud ile jest skłonny dołożyć ;)

          • 0 0

          • Kolbudy to nie w ciągu najbliższych 15 lat

            no chyba, że liczysz ten przystanek w pobliżu Kowal.

            • 1 0

      • Unija daje dużą kasę na kolej

        • 0 0

    • no tak tylko Kolej czyli tramwaj niepotrzebny - zamiast tego zróbmy więcej linii autobusowych i oszczędności się pojawią tak jak w Gliwicach gdzie już nie ma tramwaju.

      • 1 0

  • Kolej to przyszłość (5)

    Władze miasta wiedzą że transport szynowy to przyszłość co innego jest za miedzą.

    • 143 11

    • Tylko po co mnożyć przewoźników i systemy? (2)

      Masz już pkm, skm, pkp różne, do tego trolejbusy, autobusy, tramwaje - każdy ciągnie w swoją stronę i dlatego jest to co widać.
      Infrastruktura powinna być ustandaryzowana i niezależna od przewoźników i ich taboru - wtedy można mieć nawet 500 firm przewozowych jak w Japonii, ale pasażer nie odczuwa tego.

      • 9 2

      • PKM to nazwa inwestycji.

        Przewodnikiem jest tam SKM.

        • 9 1

      • A co u nas jest nieustandaryzowane?

        po linii PKM część pociągów obsługuje SKM, a część PolRegio.

        • 8 0

    • tylko bez elektryfikacji i zaspoły trakcyjne jak trolejbusy z akumulatorami

      • 1 0

    • Projekt kolei gdyńskiej jest już na dalszym etapie

      więc nie wiem do kogo pijesz.

      • 2 1

  • No bez jaj. (3)

    Nabudowali napchanych do granic możliwości na metrze kwadratowym domków w środku pola a teraz tramwaje i pkmki im tam dostarczyć. Dobre.

    • 86 129

    • tu się zgodzę, jeszcze ze 20 lat temu można było myślęć o zostawieniu jakiejś rezerwy terenowej

      Ale tak się nie stało a wszelkie działki wzdłuż planowanego przebiegu sa obrośnięte zabudowaniami bo deweloperka robiła w tym czasie biznes (czemu trudno się dziwić, kupowali działki, dostawali pozwolenia, budowali domy i mieszkania a potem je sprzedawali - od tego oni są, od tego są oni)

      • 16 3

    • W dolnym tarasie tez zabudowują każdy skrawek ziemi

      Poza tym gdzie miasto ma się budować w morze?

      • 5 0

    • to nie domki tylko bloki

      gdzieś musieli to zmieścić

      • 2 0

  • (3)

    Zaraz, zaraz. A co wtedy będzie z drezynami w Kolbudach?

    • 64 8

    • (1)

      I tak od prawie roku nie jeżdżą. Niestety...

      • 10 1

      • nie jeżdzą bo czekają na deczyje urzędników - na nowe zgody - nie dlatego, że im sie odechciało

        • 10 0

    • Następne 20 lat bez problemu mogą jeździć

      Ale nie do Starej Piły, bo tu będzie ruch bajpasowy.
      Ta wizja SKM/PKM południe to projekt na lata

      • 6 0

  • (1)

    Świetna wiadomość!

    • 52 15

    • Ludzie obudzcie się.. Za dwa kata wybory samorządowe

      trzeba zaczac robic szum.. typu rower MEWO
      Przeciez napisane jest ze to przetarg na projekt a nie na kolejke.. To tak samo jak oceanarium. Projekt za miliony złotych powstał a juz wiadomo ze oceanarium nie powstanie.

      • 8 4

  • Nowa Letnica (16)

    Mieszkańcy Nowego Portu czekają na obiecaną reaktywację kolejki SKM do Brzeżna......

    • 102 27

    • (1)

      Tego akurat nikt poza Robygiem nie obiecywał.

      • 51 2

      • ale ładnie się reklamowali

        lokalizacja blisko kolej SKM czy jakoś tak

        • 33 2

    • kto obiecał ?

      • 6 2

    • To Nowego Portu czy Nowej Letnicy? (12)

      Z Nowego Portu masz tramwaj, który jedzie co prawda trochę dłużej do Twarde (przesiadka SKM) czy do Głównego, ale uwzględniając dojście do przystanków tramwajowych w stosunku do dojścia do np. Gdańsk Brzeźno, czy powstających biurowców na Jana z Kolna to różnica jest niewielka, a i pasażerów za mało na SKM.

      • 6 10

      • Nowa Letnica to niebawem będzie bardzo duże osiedle (7)

        • 18 1

        • Jak będzie to pomyślimy (3)

          Na 31.12.2019 liczba zameldowanych mieszkańców to 1 462. Mamy "kilka" dzielnic z większą liczbą, a gorszym skomunkowaniem.

          • 13 2

          • to myślcie (1)

            taczki zawsze się znajdą, nie takich się wywoziło

            • 1 5

            • W tym roku sie sprowadziłeś

              i już, teraz, szybko, kolejkę mi tu dawać, żądasz od pozostałych mieszkańców, którzy w wielu miejscach czekają na inwestycje. Wiedziałeś gdzie kupowałeś i jaka jest komunikacja. Kolejki zlikwidowano tu 20 lat temu.

              • 8 1

          • Zgadza się, rok temu liczba mieszkańców była taka, tyle że z miesiąca na miesiąc przybywa ilość mieszkań i mieszkańców i końca nie ma.

            • 5 2

        • SKM do Letnicy niepotrzebne (2)

          Bo to kierunek na Środmieście a teraz miejsca pracy są w Oliwie w OBC, to w drugą stronę

          • 3 5

          • kwestia kiedy zmieni się mądrość etapu

            cały Gdansk w OBC pracuje, ciekawe

            • 5 2

          • OBC to już przeżytek - praca zdalna spowoduje że tego typu przybytki będą stały puste

            praca stacjonarna to sady urzędy itp. a to jednak Centrum

            • 10 2

      • (3)

        na Południe też możesz mieć tramwaj i będzie lepszym rozwiązaniem niż PKM. Do tego tańszym.

        • 1 5

        • Ha ha tramwaj na południe (2)

          No to chyba z kuszetkami bo tymi drezynami z przystankami co 100 m to będziesz jechał dwa dni do centrum Gdańska

          • 8 0

          • a linia plażowa do Brzeźna w okresie wakacyjnym bodjaże 63

            to po prostu podróż poezja

            • 2 0

          • Rozumiem że w Łodzi tramwaj jedzie dwa dni z Pabianic do centrum?

            • 0 0

  • A dlaczego nie połączyć Pruszcza z Trójmiastem (14)

    Tory są , tylko chęci i logistyki brak . Obecny rozkład Regionalnych koleji pożal się Boże, parking przy dworcu pustkami świeci....

    • 139 14

    • Pytaj Pruszcza dlaczego nie chce być skomunikowany (3)

      • 16 15

      • Nie wiesz co miasto robi (1)

        Problem leży w urzędzie wojewody

        • 12 9

        • mylisz wojewodę

          z marszałkiem.

          • 15 2

      • A co ma Pruszcz do rozkładu pociągów?

        Swoje tam zrobili. udziałów w SKM maja tyle co Gdynia, choć pociągów zero.

        • 32 1

    • Torów akurat nie ma (7)

      • 5 7

      • Chęci nie ma, a nie torów (6)

        Do Iławy SKM już jeździła, nagle Pruszcz jest problemem?

        • 20 4

        • (4)

          Jeszcze kilka lat temu z Tczewa do Słupska skm-i jeździły. A teraz problem logistyczny mają. Tory są

          • 21 1

          • Tory są... ale dla pociągów dalekobieżnych

            • 14 2

          • A na Oruni wtedy to juz w ogóle szlabany nigdy by się nie otworzyły... Najpierw tam trzeba zapewnić bezkolizyjne przejazdy.

            • 10 1

          • No to powiedz gdzie są te tory żeby zjechać z SKM Śródmieścia w stronę Pruszcza (1)

            Zostają zatem regionalne i czy to się kiedyś nazywało SKM do Iławy jak piszesz czy jest to teraz regio Elbląg-Słupsk to nie zmienia sprawy. A nawet jest teraz lepiej bo jest ten sam bilet na regio i SKM. A z beznadziejnością rozkładu nie przesadzaj. Te tory co są między Gdańskiem Głównym a Pruszczem to mało bo jak chcecie po tych samych torach szybko do Warszawy, a jednocześnie z zatrzymaniami na Oruni, Lipcach do Pruszcza (plus towarowe) to tego się nie upchnie na tych dwóch torach.

            • 10 3

            • da się puszczać pociągi co 3 minuty

              Ale PLK ma to w 4L. Podobnie to, że o 15 - w środku szczytu - puszcza przez te wąskie gardło pociągi kontenerowe, jakby nie mogły w nocy jeździć.

              • 4 0

        • Nie ma połączenia za Śródmieściem między torami SKM, a dalekobieżnymi.

          Z Gdańska Głównego do Pruszcza są tylko dwa tory, które są już zapchane przez pociągi dalekobieżne, regionalne i towarowe. Nie ma tu miejsca na SKM w regularnychj odstępach.
          Już teraz Pruszcz ma całkiem dobrą komunikację regionalnymi. Rano w szczycie to co około 20min.
          pkp plk mysli nad dodatkowymi torami z Tczewa do Gdańska, ale i tak jak powstanie połaczenie na Łostowice to SKMki ze Śródmieścia pojadą tam, a nie w stronę Pruszcza.

          • 16 1

    • no właśnie problem - bo torów nie ma (1)

      linie wypełniają dalekobieżne. Bardzo ciężko tam zrobić normalny takt. ps. jeździ tam Regio. Pruszcz-Wrzeszcz 17 minut.

      • 16 1

      • Może być i nienormalny.

        Ale nikt mnie nie przekona, że nie da się inaczej pociągów puścić, niż w minutach 03, 09, 22 i przerwa do 05 w następnej godzinie.

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.