• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie szansa na trasę kolejową PKM Południe

ms
4 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Mapa prezentująca rekomendowany przebieg PKM Południe, który będzie obecnie analizowany w ramach STEŚ. Mapa prezentująca rekomendowany przebieg PKM Południe, który będzie obecnie analizowany w ramach STEŚ.

Ostatniego dnia starego roku ogłoszono przetarg na ważny dokument dla projektu PKM Południe, czyli nowej linii kolejowej łączącej śródmieście Gdańska z Łostowicami i Borkowem, a po rozwidleniu z Jasieniem, Pruszczem Gdańskim i Starą Piłą na Kaszubach. To inwestycja zaplanowana na 15 lat.



Kto powinien sfinansować budowę trasy PKM Południe?

Należąca do samorządu województwa pomorskiego spółka Pomorska Kolej Metropolitalna SA ogłosiła 31 grudnia przetarg na przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla projektu o nazwie "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II - Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego".

Przy tak długiej nazwie prościej będzie używać jej bardziej zrozumiałego zamiennika, czyli PKM Południe.

Wykonanie dokumentu jest konieczne m.in. do potwierdzenia możliwości realizacji tego projektu, wskazania niezbędnej rezerwy terenowej oraz optymalnego etapowania całej inwestycji.

Zainteresowane opracowaniem tej dokumentacji firmy mają czas do 8 lutego 2021 r. na złożenie swoich ofert. Jedynym kryterium wyboru zwycięskiej oferty będzie jej cena.

Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ponad dwa i pół roku na opracowanie STEŚ. Czas upłynie 30 września 2023 r.

- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze. STEŚ pozwoli także na wskazanie niezbędnej rezerwy terenowej. Opracowanie tej dokumentacji przed końcem 2023 r. pozwoli na rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe już w nowej perspektywie unijnej.
Punktem wyjścia dla tego wizjonerskiego projektu są rekomendowane wcześniej przez Biuro Rozwoju Gdańska warianty nowych tras kolejowych na południu Trójmiasta, które w lipcu, podczas konferencji z udziałem samorządowców z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot, przedstawili wspólnie marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Wówczas też dalsze prace nad przygotowaniem nowego projektu powierzone zostały samorządowej spółce PKM SA.

Zachód Trójmiasta już ma kolej, teraz czas na południe



- Oddana do użytku w 2015 r. linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej otworzyła komunikacyjnie Trójmiasto w kierunku zachodnim i stała się silnym bodźcem do rozwoju transportu kolejowego w całym regionie - mówi dziś marszałek województwa Mieczysław Struk. - Gdańsk Południe i jego najbliższa okolica to silnie rozwijająca się część Gdańska i okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo, gdzie w kolejnej dekadzie zamieszkać może aż 100 tys. nowych mieszkańców. Naszą rolą jest zapewnić im efektywny, niezawodny i niskoemisyjny transport. Dlatego jako samorząd wojewódzki zaproponowaliśmy gminom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk - Gdynia - Sopot wspólną realizację nowego, wizjonerskiego projektu kolejowego w ramach kolejnego etapu projektu PKM - wyjaśnia marszałek.
- Myślę, że po sukcesie linii PKM dziś nie trzeba już nikogo przekonywać do sensowności budowy linii kolejowej w kierunku południowych dzielnic Gdańska - dodaje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za transport w regionie. - Natomiast dzięki STEŚ poznamy m.in. wstępny koszt poszczególnych etapów inwestycji. Późniejsza decyzja o budowie PKM Południe będzie uzależniona przede wszystkim od możliwości zdobycia funduszy unijnych na jej sfinansowanie.

Możliwy przebieg trasy PKM Południe



Na tym etapie jest jeszcze zbyt wcześnie, aby mówić o konkretnych terminach realizacji samej inwestycji. Ale wiadomo, jakie trasy będą brane pod uwagę w STEŚ.

  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229 pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM) pomiędzy przystankami Gdańsk Jasień i Gdańsk Kiełpinek.


Sprawdziliśmy: Budowa PKM Południe nie zablokuje budowy dróg na południu Gdańska
ms

Miejsca

Opinie (369) 7 zablokowanych

  • Wielki wizjoner Adamowicz opylił część rezerwy terenowej

    To teraz trza kombinować

    • 55 9

  • 15 lat ho ho mają rozmach

    • 21 0

  • odcinek 1 (5)

    od Oruni do pętli Łostowice powinien iść po ziemią .

    • 33 1

    • i to trzeba było wiercić tym złomem z Panty (2)

      teraz to chyba tory na małomiejskiej. Wszystko zabudowane.

      • 4 2

      • Nic nie trzba wiercić (1)

        kopiesz rów i przykrywasz go.

        • 7 0

        • pod małomiejską?

          tam juz nie ma gdzie kopać. Wszystko zabudowane.

          • 1 2

    • (1)

      No i taki jest plan - tam linia będzie szła płytkim tunelem.

      • 3 0

      • tam co jakiś czas rzeka płynie

        moze PKM nie utopi pasażerów jak będzie szczelny

        • 1 0

  • Nie jestem pewien (2)

    Czy ludzie którzy nie potrafią zbudować 300 metrów lacznika z starych płyt betonowych, mogą mamić kolejnymi pustymi obietnicami o kolei.

    • 50 4

    • Trochę rzeczy jednak powstało przez ostatnie 10 lat (1)

      A PKM czy tunel należały do rzeczy raczej dużych i trudnych jak na samorządowe inwestycje.

      • 4 1

      • Osiedla deweloperskie

        I coś co jest prawnie potrzebne do dojazdu

        • 0 0

  • (2)

    Komu to potrzebne?

    • 11 37

    • ludzią

      • 4 3

    • Mi

      • 0 0

  • Moze na razie niech usprawnia istniejace polaczenia? (1)

    Czestotliwosc odjazdow to jakas kpina .. Trzeba miec duzo szczescia, zeby akurat PKM pasowala.
    Komunikacja miejska polega na tym, ze w ciągu dnia ide sobie i "za chwile cos przyjedzie".
    A nie, jak u nas, ze musze sobie plan dnia ulozyc pod godziny odjazdow.

    • 47 4

    • Nie będzie zmiany częstotliwości

      do czasu aż pkp plk nie zmodernizuje linii Gdynia Kościerzyna co ma się skończyć w połowie 2025 roku. Wcześniej raczej bym się spodziewał pogorszenia oferty ze względu na tę modernizację. Żeby zminimalizować problemy na czas remontu powstaje bajpas kartuski.

      • 6 0

  • Nie rozumiem!! (1)

    Jak można zakładać budowę linii PKM wzdłuż Małomiejskiej-Świętokrzyskiej gdy równie daleko jest do zbudowania tam porządnego połączenia drogowego?! Przecież gdy się to wszystko będzie chciało zrealizować, to w okolicy skrzyżowania z Traktem nie wystarczy na to miejsca!
    Ciekawe jest też to, że brak jakichkolwiek planów wydłużenia torów do Pruszcza dla SKM.
    A w ogóle SKM należy skomunalizować. Trzeba będzie jak Katon w rzymskim senacie powtarzać za każdym razem: Ceterum censeo..., czyli SKM do skomunalizowania!!!

    • 17 8

    • Inżynieria polega na tym

      że kombinujemy jak coś zrobić.
      Podejście, że nic się nie da to miał jeden w Smurfach.
      Mysli się nad zwiekszeniem liczby torów do Pruszcza i umozliwienia wjazdu na nie z SKM. Jakbyś interesował się tym co się dzieje w Gdańsku to byś o tym wiedział, a tak wygląda, ze twój podpis to zwykła ściema, zeby uwiarygodnić narzekactwo.

      • 7 0

  • urzędnik "mam związane ręce"

    .. i będzie kursować z częstotliwością co 60 minut jak na Osowę

    • 19 1

  • PKM (2)

    Czemu PKM nie dojeżdża bezpośrednio do Gdańsk Główny?

    • 27 6

    • Za mała przepustowość torów.

      • 13 0

    • Dokladnie.

      Najpierw niech poprawia kursowania PKM do Gdańsk Głównego a później niech się biorą za kolejny projekt. I niech się uczą na błędach a nie znowu odwala jakaś fuszerke!!!

      • 4 2

  • A kiedy SKM na plażę przez Letnicę?! (39)

    • 27 11

    • struk nie chce (12)

      to nie będzie, choć miasto i tak z musu puszcza kolej w dni meczowe na Stadion

      • 4 5

      • (11)

        A co ma Struk do tego? To sprawa miasta, a nie UMarsz. Po prostu ta linia nie ma sensu w takim układzie, w jakim istnieje - jeden tor itp.

        • 11 3

        • marszałek jest organizatorem transportu zbiorowego w pomorskiem (10)

          a ta nitka właśnie jest modernizowana, więc jeśli coś tam barkuje, to mógł dać głos i partycypować...
          To ma do tego...

          • 6 6

          • (9)

            Modernizowana przez pkp plk jest linia do portu, a nie nitka SKM. I, owszem, Marszałek jest organizatorem transportu zbiorowego - ale na poziomie międzygminnym. Linia SKM do Brzeźna to problem w pełni miejski.

            • 11 0

            • takie tam z maja 2020 (3)

              W temacie przystanków wzdłuż linii prowadzącej w kierunku Brzeźna i Nowego Portu powiedział:

              Nie wiem, jak wyobrażają sobie prezydent i ministerstwo budowę przystanków przy nieistniejącej linii kolejowej na Brzeźno? Najpierw trzeba ująć taką linię w dokumentach rządowych, znaleźć na nią finansowanie i zaprojektować. Póki co, przedstawiony przez prezydenta Dudę plan w dużej mierze zostaje mapką z naniesionymi na nią kropkami stwierdził marszałek Mieczysław Struk.

              • 7 1

              • to prezydent kraju dostarcza linie kolejowe (1)

                marszałkowi?!

                • 11 0

              • struk to san umysłu

                • 4 7

              • struk musi się wypowiedzieć wszędzie tam gdzie konkurencja przedstawia własne pomysły

                jedynie słuszne są te które wymyśla jego towarzystwo wzajemnej adoracji

                • 4 4

            • ulubiona śpiewka samorządów (4)

              "nic nie moge, kolega..." - czyli metoda kelnerska...
              A od czego jest sejmik? I jakoś nie miał marszałek problemu z PKM, której lwia część jest w Gdańsku.

              • 9 2

              • (3)

                Nooo - a co ma sejmik do tego? I jakby nie patrzeć, to PKM jest jednak projektem międzygminnym. SKM do Brzeźna w żaden sposób nie da się tak określić.

                • 3 1

              • w tym właśnie problem, że samorząd województwa nie chce rozwiązywać problemów dotyczących terenu i podmiotów krajowych (2)

                do tego trzeba tworzyć "metropolię"...
                A po co ja tworzyć, jak jest sejmik, który spokojnie może rozstrzygać sprawy między niższymi szczeblami samorządu oraz styk z organizacjami szczebla krajowego. Tyle że "przezydentom" to nie pasowało i jak za I Rzeczypospolitej, każdy swoją "zagrodę" obrabia.
                Dziwne, że efektem tego nie są przesiadki na granicy gmin a tylko województwa. Bo do takich kretynizmów ten sposób myślenia prowadzi...
                I wszyscy zadowoleni a jak kłopot, to o metropolię wołamy...
                Czytaj, kolejne impotentne stołki...

                • 3 2

              • No jasne, bo marszałek ma decydowac o o koordynacji komunikacji między Cedrami a Pruszczem (1)

                • 4 0

              • a jak myślisz, dlaczego angażuje się w pomysły typu "Fala"

                Bo chce się tej roboty pozbyć a klientów wystawić do obdzierania po uważaniu, jak "zwycięzca" przetargu sobie zawinszuje. Bo marszałek właśnie "nic nie może"... Tylko zorganizuje sprawny transfer kasy.

                No, właśnie decyduje i efektem tego decydowania były przesiadki w Malborku, bo się z Warmazem nie mogli dogadać w sprawie współfinansowania przewozów... Jesli myślisz, że na szczeblach gmin to działa inaczej, to się mylisz. Dojazdy do miasta to strategiczna działka i byle kto się tam nie będzie pałętał. Więc każda gmina robi to na własną rekę... Albo nie robi.

                Jest MZKZG tylko, że to dodatkowa reka na drodze pieniądza, bez wartości dodanej. Dlaczego? Bo żadne sprawstwo tej organizacji nie zostało przyznane. Bo jak ktoś może coś dyktować zasady funkcjonowania miejskim spółkom. Kolej to następne "państwo w państwie".

                Więc co zmieni "metropolia"? Stworzy jeszcze jedną rękę. Bynajmniej nie niewidzialną, bo nieźle osadzoną w naszej kieszeni.

                Mamy wolność gospodarczą? To silniejszy będzie Cię łoił.

                • 1 4

    • tam nawet tramwaje jeżdżą puste (1)

      frekwencja tylko w godzinach szczytu

      • 10 2

      • tramwaje jeźdżą do Nowego Portu

        Letnica to osiedle mocno rozbudowujące się w kierunku torów kolejowych, o ironio vis a vis nowych budynków mieszkalnych na Letnickiej miasto ustawiło wiaty autobusowe z których nic nie odjeżdża i nie będzie odjeżdżać przez najbliższych kilka lat budowy osiedla

        • 11 1

    • No ale tak na serio to po co (3)

      Kursowanie pociągów kosztuje kupę kasy i ktoś musi za to zapłacić.
      Czy na co dzień jest duży ruch z Plaży do głównego?

      • 8 5

      • SKM to nie jest jedyny przewoźnik (2)

        szynobusy mogą spokojnie kursować jak się tak martwicie o te wasze powtarzane od lat "wożenie powietrza"

        • 6 4

        • a znasz innych przewoźników?

          Jesli masz na myślu Arriva, to zasięgnij języka w kujawsko-pomorskim.
          I nie w przewoźniku jest problem. Żaden przewoźnik bez zasilania nie pojedzie.

          • 6 0

        • Pusty szynobus czy pusta SKM to podobny koszt uruchomienia pociągu

          I dokąd by ci ludzie jeździli? Na Nowe Szkoty żeby się przesiąść na SKM? Może trochę do głównego. To jest za krótka trasa żeby był znaczący zysk czasowy, a głównie wtedy ludzie wybierają kolej, do której najczęściej trzeba więcej dojść, bo przystanki są rzadziej.

          • 7 0

    • dlaczego przez Letnicę? (3)

      Na Stogi to przez Olszynkę...

      • 5 1

      • chociażby dlatego, że remont linii kolejowej jest na ukończeniu, a brakuje tylko dwóch peronów (2)

        • 2 2

        • i tunelu

          ;)

          • 3 1

        • U mnie w dzielnicy nie brakuje ani przystanków autobuspowych ani ulic.

          Proponuję, żeby mi puszczono autobusy w dużo większej częstotliwości.

          • 3 1

    • Ból mieszkańców Łostowic i Kowal (10)

      jest niemiłosierny, gdy widzą że kolej do ich dzielnic jest na razie marzeniem, gdy Wrzeszcz, Letnica i Brzeźno po prostu tę kolej już mają w zasadzie nowiutkie torowisko.

      • 3 12

      • i mogą sobie na to torowisko popatrzeć (9)

        bo zlikwidowano przystanki.
        A na wznowienie ruchu kasy nie ma.

        • 11 1

        • jest Kolonia jest Brzeźno jest przystanek Amber Expo (8)

          Letnica do wybudowania tam powstaje ogromne osiedle i nie piszcie że wszyscy tam wybiorą transport samochodowy

          • 6 6

          • (7)

            Nie, po prostu mało kto skorzysta z pociągu jadącego nie częściej niż pół godziny i to tylko do/z Gdańska Głównego.

            • 7 5

            • cytat z innego art. na tym portalu (4)

              Mieszkaniowe zagłębie w Letnicy

              Jeśli mowa o Robyg, zacznijmy od dzielnicy Letnica, która w ostatnim czasie przeżywa prawdziwy budowlany i sprzedażowy boom mieszkaniowy. Osoby, które rzadko mają okazję zaglądać do tej części miasta, przecierają oczy ze zdziwienia na widok nowego, mieszkaniowego zagłębia, które tu wyrasta.

              • 10 2

              • (3)

                Tak, przecierają oczy ze zdumienia, jak wiele osób złapało się na obiecanki Robyga. Zwłaszcza te o SKMce.

                • 13 2

              • no cóż jak deweloper tupnie nogą

                to nagle pieniądze w miescie się znajda na najbardziej poronione pomysły :)

                • 11 3

              • W przeciwieństwie do kartofliska (1)

                pod wysypiskiem mamy na prawdę luksus w Letnicy.

                • 3 6

              • Cieszymy się

                tylko dlaczego teraz jeszcze żądacie SKM, która praktycznie nie byłaby przydatna dla reszzty?
                Macie luksusy i chcecie więcej tuż po wprowadzeniu (a może i nie tylko na wynajem?) (a czy zameldowaniu?)

                • 5 2

            • wlasnie przy okazji linii na Południe warto przypomniec władzom o linii do Brzeźna (1)

              bo nie musi się ona kończyć na Gdańsk Główny

              • 6 6

              • Oj, musi, musi...

                • 7 1

    • Reno - jak widać eksperci z forum.trojmiasto.pl juz zdecydowali (3)

      "nie da się" "niepotrzebne" "wożenie powietrza" - teraz czas na zatwierdzenie przez leśnych dziadków

      • 4 3

      • To może podaj ile kosztowałyby rocznie (2)

        dopłaty do kursów Letnica (Gd. Zaspa Towarowa) - Gdańsk Główny.
        Jak policzysz to zrozumiesz, że te pieniądze lepiej wydać w miejscu gdzie skorzysta więcej ludzi.

        • 3 2

        • dopłaty i tak są do przystanku Amber Expo

          już był taki jeden co planowal dojazdy na Letnice podczas Euro tramwajami, ale już go nie ma, jego pogrobocy wałkują to samo,

          • 6 3

        • to co dopłaca obecnie czyli ok. 20 razy do roku plus pozostałe dni

          łatwo obliczyć

          • 2 0

    • na stronie referatu prasowego UM można doczytac informacje ze trwaja konsultacje w sprawie przystankow kolejowych

      w ramach programu rządowego z inicjatywy Prezydenta m.in. Brzezno i Zaspa Towarowa

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane