• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie szansa na trasę kolejową PKM Południe

ms
4 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Mapa prezentująca rekomendowany przebieg PKM Południe, który będzie obecnie analizowany w ramach STEŚ. Mapa prezentująca rekomendowany przebieg PKM Południe, który będzie obecnie analizowany w ramach STEŚ.

Ostatniego dnia starego roku ogłoszono przetarg na ważny dokument dla projektu PKM Południe, czyli nowej linii kolejowej łączącej śródmieście Gdańska z Łostowicami i Borkowem, a po rozwidleniu z Jasieniem, Pruszczem Gdańskim i Starą Piłą na Kaszubach. To inwestycja zaplanowana na 15 lat.



Kto powinien sfinansować budowę trasy PKM Południe?

Należąca do samorządu województwa pomorskiego spółka Pomorska Kolej Metropolitalna SA ogłosiła 31 grudnia przetarg na przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla projektu o nazwie "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II - Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego".

Przy tak długiej nazwie prościej będzie używać jej bardziej zrozumiałego zamiennika, czyli PKM Południe.

Wykonanie dokumentu jest konieczne m.in. do potwierdzenia możliwości realizacji tego projektu, wskazania niezbędnej rezerwy terenowej oraz optymalnego etapowania całej inwestycji.

Zainteresowane opracowaniem tej dokumentacji firmy mają czas do 8 lutego 2021 r. na złożenie swoich ofert. Jedynym kryterium wyboru zwycięskiej oferty będzie jej cena.

Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ponad dwa i pół roku na opracowanie STEŚ. Czas upłynie 30 września 2023 r.

- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze. STEŚ pozwoli także na wskazanie niezbędnej rezerwy terenowej. Opracowanie tej dokumentacji przed końcem 2023 r. pozwoli na rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe już w nowej perspektywie unijnej.
Punktem wyjścia dla tego wizjonerskiego projektu są rekomendowane wcześniej przez Biuro Rozwoju Gdańska warianty nowych tras kolejowych na południu Trójmiasta, które w lipcu, podczas konferencji z udziałem samorządowców z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot, przedstawili wspólnie marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Wówczas też dalsze prace nad przygotowaniem nowego projektu powierzone zostały samorządowej spółce PKM SA.

Zachód Trójmiasta już ma kolej, teraz czas na południe



- Oddana do użytku w 2015 r. linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej otworzyła komunikacyjnie Trójmiasto w kierunku zachodnim i stała się silnym bodźcem do rozwoju transportu kolejowego w całym regionie - mówi dziś marszałek województwa Mieczysław Struk. - Gdańsk Południe i jego najbliższa okolica to silnie rozwijająca się część Gdańska i okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo, gdzie w kolejnej dekadzie zamieszkać może aż 100 tys. nowych mieszkańców. Naszą rolą jest zapewnić im efektywny, niezawodny i niskoemisyjny transport. Dlatego jako samorząd wojewódzki zaproponowaliśmy gminom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk - Gdynia - Sopot wspólną realizację nowego, wizjonerskiego projektu kolejowego w ramach kolejnego etapu projektu PKM - wyjaśnia marszałek.
- Myślę, że po sukcesie linii PKM dziś nie trzeba już nikogo przekonywać do sensowności budowy linii kolejowej w kierunku południowych dzielnic Gdańska - dodaje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za transport w regionie. - Natomiast dzięki STEŚ poznamy m.in. wstępny koszt poszczególnych etapów inwestycji. Późniejsza decyzja o budowie PKM Południe będzie uzależniona przede wszystkim od możliwości zdobycia funduszy unijnych na jej sfinansowanie.

Możliwy przebieg trasy PKM Południe



Na tym etapie jest jeszcze zbyt wcześnie, aby mówić o konkretnych terminach realizacji samej inwestycji. Ale wiadomo, jakie trasy będą brane pod uwagę w STEŚ.

  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229 pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM) pomiędzy przystankami Gdańsk Jasień i Gdańsk Kiełpinek.


Sprawdziliśmy: Budowa PKM Południe nie zablokuje budowy dróg na południu Gdańska
ms

Miejsca

Opinie (369) 7 zablokowanych

  • (4)

    Marne szanse by kolej wybudowali tak predko tym bardziej za obwodnice, nie lepiej rozwinać siec tramwajową stworzyc lepsze połaczenia z wszystkim dzielnicami??

    • 12 16

    • (1)

      Tramwaj ma za małą pojemność i za często staje na światłach. Jest za wolny.
      SKM to super pomysł. Przystanek - Świętokrzyska następnie przystanek Trakt Św.W. i następny Śródmieście. Parę minut i masa ludzi jest w centrum.

      • 8 0

      • Ale tramwai puścisz więcej niż jeden skład SKM. Popatrz sobie ile ludzi jeździ do Wrzeszcza kolejką a ile tramwajem. Opowieści z cyklu puste tramwaje pełne pociągi już nieraz przerabiano. Fordon w Bydgoszczy ma mniej więcej tyle mieszkańców jak Południe Gdańska a mimo to zbudowano tam tramwaj nie SKM mimo że czas dojazdu do centrum wynosił 20 min a tramwaju znacznie dłużej.

        • 0 1

    • (1)

      Według mojej opinii kolejka dużo szybciej przemieszcza się niż tramwaje. Rozwijanie w odległych rejonach Gdańska linii tramwajowych nie ma sensu,czas dojazdu do centrum jest najważniejszy.

      • 4 0

      • Bydgoszcz czas dojazdu pociągiem z Fordonu do centrum 20 min. Dojazd tramwajem znacznie dłuższy. Czyli tutaj argument czasu nie ma zastosowania

        • 0 0

  • Kiedy wzrośnie szansa na tunel pod Pachołkiem??? (1)

    • 13 22

    • Zapomnij. Kreta zabili złomiarze. Teraz prezydentka może co najwyżej łopatą kopać.

      • 13 1

  • Oooo to ja już nie dożyje...

    • 12 1

  • a co z PKM Północ? (4)

    Gdynia znowu wyryćkana?

    • 21 4

    • Ryćkacie się sami, od lat głosując na tych samych złodziejskich frajerów (1)

      Głupotą jest oczekiwać innych rezultatów popełniając ciągle ten sam błąd. Nim gdynianie tego nie zrozumieją nich sobie darują jęki że jest jak jest.

      • 15 0

      • gdybyś napisał "kłótliwych nieudaczników" lub "odrealnionych awanturników", to może bym sie zgodził

        ale w Gdyni nie bardzo jest co ukraść. Bo te drobne 100 baniek na lotnisko... No daj spokój, ile można z tego wyciągnąć, jak naslana KE na ręce patrzy...?

        • 7 2

    • Niestety tak.

      • 0 0

    • koncepcja jest - warianty 4 podwarianty 2

      realizacja w perspektywie finansowej 2027

      • 0 0

  • Dobrym pomysłem dla projektowanej trasy PKM2 (6)

    jest by pociągi kończyły bieg w Brzeźnie a nie tylko w Gdańsku Głównym.

    • 15 7

    • To będą wydłużone SKMki, które teraz kończą na Śródmieściu.

      Nie będzie nowych / innych kursów.

      • 6 0

    • (4)

      Brzeżno-Centrum-Świętokrzyska. Dobra koncepcja. Bardzo dobra. Popieram.

      • 6 3

      • ale już "eksperci" z trojmiasto napisali że nie da się (3)

        mądrość etapu

        • 1 1

        • Pomyśl (2)

          Da się ale to by dużo kosztowało.
          I zadaj sobie pytanie czy mieszkańcy z Gdańska Południa chcą jeździć na Letnicę czy jednak może do Wrzeszcza, na Przymorze do Sopotu, czy Gdyni.

          • 3 0

          • zrób badania i sprawdz gdzie jeżdżą (1)

            • 0 1

            • Wystarczy popatrzeć na 3. Pusta

              6 - nawalona po dach

              • 1 0

  • Jak zwykle

    Struk obiecuje bez pokrycia.Blablabla

    • 14 6

  • Ciekaw jestem... (1)

    ...jak rozwiążą problem skrzyżowania lini PKM z ulicami. Estakady czy rogatki?

    • 14 5

    • Wiadukt auta nad pociągi lub pociąg nad auto

      • 5 0

  • Budowanie po polsku (4)

    30 lat betonowania i stawiania blokow i pozniej rozkmina jak zrobic pociag zeby Ci wszyscy ludzie dojechali do miasta

    • 46 3

    • (1)

      A jakbyś 30 lat temu wybudował peron po środku pola i by pociągi za 3 minuty jezdziły . To byś rzyczał że zostały pieniądze zmarnowane , czyli tak żle i tak żle

      • 6 10

      • orunia górna 30 lat temu powstawała.

        • 1 0

    • To chyba logiczna kolejność... (1)

      Czy raczej powiedzieć młodym ludziom: "Poczekajcie na nowe drogi, linie kolejowe, a potem dobudujemy do tego bloki?"

      • 3 7

      • Kolejność logiczna

        Pod warunkiem, że są stabilne wieloletnie plany i nie wyprzedaje się rezerw terenowych deweloperom. Co nie Budyń? Niech Ci ziemia lekką będzie...

        • 2 0

  • Ciekawe?! Spora część terenów na których planowana jest nowa linia PKM jest obecnie intensywnie zabudowywania nowymi osiedlami! Ciężko tam wcisnąć drogę osiedlową a chcą kolej budować?
    A co z nielicznymi miejscami do rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców które według planów znajdują się centralnie na trasie PKM? Czy ostatnie niekiedy skupiska zieleni trzeba zniszczyć bo więcej dobra ludziom da beton, stal, hałas i zanieczyszczone powietrze?

    • 29 12

  • (1)

    Czy to ma mieć przebieg obok nowej widmo świętokrzyskiej ?

    • 21 3

    • Zamiast

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane