- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (171 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (190 opinii)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (50 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (153 opinie)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
- 6 Zajrzyj do międzywojennych witryn (37 opinii)
Rośnie szansa na trasę kolejową PKM Południe
Ostatniego dnia starego roku ogłoszono przetarg na ważny dokument dla projektu PKM Południe, czyli nowej linii kolejowej łączącej śródmieście Gdańska z Łostowicami i Borkowem, a po rozwidleniu z Jasieniem, Pruszczem Gdańskim i Starą Piłą na Kaszubach. To inwestycja zaplanowana na 15 lat.
Przy tak długiej nazwie prościej będzie używać jej bardziej zrozumiałego zamiennika, czyli PKM Południe.
Wykonanie dokumentu jest konieczne m.in. do potwierdzenia możliwości realizacji tego projektu, wskazania niezbędnej rezerwy terenowej oraz optymalnego etapowania całej inwestycji.
Zainteresowane opracowaniem tej dokumentacji firmy mają czas do 8 lutego 2021 r. na złożenie swoich ofert. Jedynym kryterium wyboru zwycięskiej oferty będzie jej cena.
Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ponad dwa i pół roku na opracowanie STEŚ. Czas upłynie 30 września 2023 r.
- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze. STEŚ pozwoli także na wskazanie niezbędnej rezerwy terenowej. Opracowanie tej dokumentacji przed końcem 2023 r. pozwoli na rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe już w nowej perspektywie unijnej.
Punktem wyjścia dla tego wizjonerskiego projektu są rekomendowane wcześniej przez Biuro Rozwoju Gdańska warianty nowych tras kolejowych na południu Trójmiasta, które w lipcu, podczas konferencji z udziałem samorządowców z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot, przedstawili wspólnie marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Wówczas też dalsze prace nad przygotowaniem nowego projektu powierzone zostały samorządowej spółce PKM SA.
Zachód Trójmiasta już ma kolej, teraz czas na południe
- Oddana do użytku w 2015 r. linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej otworzyła komunikacyjnie Trójmiasto w kierunku zachodnim i stała się silnym bodźcem do rozwoju transportu kolejowego w całym regionie - mówi dziś marszałek województwa Mieczysław Struk. - Gdańsk Południe i jego najbliższa okolica to silnie rozwijająca się część Gdańska i okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo, gdzie w kolejnej dekadzie zamieszkać może aż 100 tys. nowych mieszkańców. Naszą rolą jest zapewnić im efektywny, niezawodny i niskoemisyjny transport. Dlatego jako samorząd wojewódzki zaproponowaliśmy gminom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk - Gdynia - Sopot wspólną realizację nowego, wizjonerskiego projektu kolejowego w ramach kolejnego etapu projektu PKM - wyjaśnia marszałek.
- Myślę, że po sukcesie linii PKM dziś nie trzeba już nikogo przekonywać do sensowności budowy linii kolejowej w kierunku południowych dzielnic Gdańska - dodaje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za transport w regionie. - Natomiast dzięki STEŚ poznamy m.in. wstępny koszt poszczególnych etapów inwestycji. Późniejsza decyzja o budowie PKM Południe będzie uzależniona przede wszystkim od możliwości zdobycia funduszy unijnych na jej sfinansowanie.
Możliwy przebieg trasy PKM Południe
Na tym etapie jest jeszcze zbyt wcześnie, aby mówić o konkretnych terminach realizacji samej inwestycji. Ale wiadomo, jakie trasy będą brane pod uwagę w STEŚ.
- Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
- Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
- Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229 pomiędzy Straszynem i Goszynem.
- Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
- Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM) pomiędzy przystankami Gdańsk Jasień i Gdańsk Kiełpinek.
Sprawdziliśmy: Budowa PKM Południe nie zablokuje budowy dróg na południu Gdańska
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-01-04 07:05
Mam nadzieję że to nie powstanie (34)
Hałas, wibracje, rzeźnia terenów zielonych i kompletna dewastacja przestrzeni miejskiej. Po prostu przez te tereny nie ma miejsca na takie fanaberie.
- 86 642
-
2021-01-05 15:59
Wróć na wieś.
Będziesz miał/a/ bzyczenie pszczółek, ryczenie krówek no i niestety bluzganie wiecznie pijanego sąsiada. Mój zaś Gdańsk niech się spokojnie rozwija.
- 0 0
-
2021-01-04 17:18
Nie zgadzam sie z Twoja opinia. (1)
Gdansk Poludnie to aktualnie potężnie rozwijająca sie dzielnica Gdańska, nie wiem czy nie najaktywniejsza pod względem nowych inwestycji mieszkaniowych.
W tej części miasta co rusz powstają nowe bloki, powoli robi się mała Grecja, ale problemem w dalszym ciągu pozostaje komunikacja z resztą miasta.
Codzienne korki do i z pracy (GdańskGdansk Poludnie to aktualnie potężnie rozwijająca sie dzielnica Gdańska, nie wiem czy nie najaktywniejsza pod względem nowych inwestycji mieszkaniowych.
W tej części miasta co rusz powstają nowe bloki, powoli robi się mała Grecja, ale problemem w dalszym ciągu pozostaje komunikacja z resztą miasta.
Codzienne korki do i z pracy (Gdańsk Śródmieście) stają się nie do wytrzymania, szczególnie biorąc pod uwagę umiejętności drogowe naszych mieszkańców, którzy skutecznie uprzykszają życie, myślę ze niejednej osobie ;((((
Trasa na Poludnie jest wręcz niezbędna, czy to w formie PKM czy SKM badz tramwaju.- 12 2
-
2021-01-05 07:48
tylko dlaczego nie przedluza tramwaju od wezla na Lawendowym Wzgórzu do wezla na Nowej Swietokrzyskiej?
projekty na tramwaj na Nowej bulonskiej - Nowej Swietokrzyskiej do petli na Lostowicach Swietokrzyskiej byl juz dawno.
po co PKM zamiast tramwaju? aby ludzie musieli dodatkowe bilety i karnety wykopowac?- 0 1
-
2021-01-04 11:43
Złotówa?
- 2 0
-
2021-01-04 10:51
jest na jedną - dawna linia 229 odbudowa odcinka z Pruszcza
przez Kolbudy i Łapino - reszta to jakiś absurd planistyczny - niech zajmą się infrastrukturą która istnieje i jest zaniedbana od dróg po chodniki.
- 6 7
-
2021-01-04 08:04
zamiast tego lepiej pare tysiecy ekologicznych dizelkow co dizen rano (27)
i do tego ladne i estetyczne parkingi
- 95 5
-
2021-01-04 17:34
Pkm jezdzaca co godzine w ogole nie spowoduje, ze (1)
ludzie zrezygnuja z aut. Nie da sie racjonalnie korzystac z czegos co jezdzi w takcie godzinnym.
- 1 3
-
2021-01-04 19:44
A zauważyłeś, co ile jeżdżą SKMki? I że PKM Południe to wprost przedłużenie linii od Gdańsk Śródmieście?
- 2 0
-
2021-01-04 09:53
To nie o to chodzi. (11)
Już istniejąca część PKM ma słabą częstotliwość, bo wszyscy się żrą o finansowanie kursów (uprzedzając tych, którzy dali się bezmyślnie wciągnąć w nagonkę: marszałek sam nie sfinansuje nawet taktu 20-minutowego, bo nie ma takiej kasy; miasta nie chcą się dokładać choć to de facto kolej miejska); spytaj wójta Kolbud ile zamierza dokładać do kursów?
Plan bardzo ładny i kolej w sumie przydatna, ale pomnóż problemy i kłótnie o kasę z obecnego etapu PKM tak spokojnie razy dwa.- 23 4
-
2021-01-04 22:54
To w kolbudach kolej nie będzie się zatrzymywała a w gdański będzie parkowanie za 10zl za godzinę. I zobaczysz jak długo wójt z kolbud będzie wójtem.
- 5 0
-
2021-01-04 21:55
wniosek jest oczywisty i nasuwa się sam
pomimo wszelkich deklaracji i zapewnień oraz łechtania ego tego czy owego, najzwyczajniej nie jest nas stać na cywilizację i odpowiedni transport zbiorowy.
Król jest nagi i jakie dochody takie i usługi...
Ale kasę tłuc na biurowych brojlerniach to sie chce?- 2 0
-
2021-01-04 11:31
Wiesz dobrze, że wydłużenie kursów SKM nawet w okolice Kowal to nie są znaczące pieniądze. (2)
- 7 2
-
2021-01-04 11:37
No to dziękuję za dalsze komentarze. (1)
Widać jak bardzo się orientujesz w temacie ;)
- 2 4
-
2021-01-04 11:52
Wracaj
Wracaj na FPW.
- 1 0
-
2021-01-04 10:52
będzie się dokłądał (1)
jak nie to nie będzie miał przystanku....zresztą dlatego takie inwestycje nie są realizowane z kasy samorządów, bo one nawet nie są w stanie budowy mostu zaplanować większego
- 7 2
-
2021-01-05 12:32
Które nie są, te nie są
- 0 0
-
2021-01-04 09:59
problem stary jak... samorząd (3)
dlatego podróż do Elbląga czy Olsztyna była z przesiadką w Malborku. To samo jest na styku z zachodnio i kujawsko-pomorskim.
Teraz trochę to usprawniono ale zaściankowa organizacja i myślenie zarządców jest nadal problemem...- 11 1
-
2021-01-04 10:08
No milutko, tylko na tych połączeniach (o których piszesz) w lwiej części korzysta Elbląg. (2)
Dzięki temu i przy bierności władz i mieszkańców miasta Elbląg stał się niemal sypialnią Gdańska. Czasem mam wrażenie że w tym Elblagu to taki sowiecki lud: mają wszystko w d*pie, aby tylko na gotowe przyjść na zorganizowane w Gdańsku miejsce pracy, nawet komunikację miejską rozwalili. Paradoksalnie chyba największym dobrodziejstwem dla miasta byłaby całkowita izolacja od Gdańska; wtedy musieliby się porządnie wziąć za swoje miasto i miejsca pracy na miejscu.
- 15 7
-
2021-01-04 22:00
no właśnie... (1)
niech robol sam przyjeżdża do roboty za własną kasę.
A zapłaci mu się po uważaniu... To przyjeżdża, skutecznie zatykając wszelkie drogi dojazdowe. Bo liczyć umie i widzi na czym wyjdzie do przodu.
Gdańsk nie funkcjonuje w próżni a koncentracja wydatków pochodzących z dotacji również samorzadów, od lat budzi irytację interioru województwa...
No ale, wicie, rozumicie...- 1 0
-
2021-01-05 09:35
Elbląg to jest interior województwa?
Warmińsko-mazurskiego chyba że
- 0 1
-
2021-01-04 09:43
(4)
No bo PKM na pewno zlikwiduje te parę tysięcy dizelków. Fajnie się oszukiwać?
- 2 33
-
2021-01-04 21:50
zlikwiduje kilometrogodzinodizelki
po prostu mniej ich będzie jeździć do centrum
- 8 0
-
2021-01-04 13:07
(2)
Jak wzorem zachodnich miast zamknie się centrum dla samochodów i dowali konkret opłaty za parkowanie w dzielnicach ościennych to zlikwiduje.
- 12 4
-
2021-01-04 16:38
i wzorem miast zachodnich likwiduje się drogi w centrum i robi deptaki?
- 4 1
-
2021-01-04 15:51
Dowalmy opłaty za wychodzenie z domu
To ani PKM ani samochodów nie będzie trzeba
- 7 5
-
2021-01-04 09:03
Szerokie arterie i wielopoziomowe węzły (7)
..Bo mentalnie niektórzy tkwią jeszcze w latach 60-tych.
Tylko dywersyfikacja sposobu dojazdów jest recepta na korki. PKM południe powinna powstać na już. Parkingi w Kowalach i max w Łostowicach to szerokie trasy nie będą potrzebne.- 52 6
-
2021-01-04 16:37
(1)
PKM i podział Łostowic na dwie części? To się mieszkańcy ucieszą - wszak we Wrzeszczu już widać skutki gdy linia kolejowa przecięła dzielnice tak że trudno dostać się na drugą stronę. Chyba że zrobią przejazdy kolejowe jak na Oruni by było jeszcze lepiej. Linia tramwajowa w zupełności wystarczy by zapewnić transport niemal do każdej dzielnicy.
PKM i podział Łostowic na dwie części? To się mieszkańcy ucieszą - wszak we Wrzeszczu już widać skutki gdy linia kolejowa przecięła dzielnice tak że trudno dostać się na drugą stronę. Chyba że zrobią przejazdy kolejowe jak na Oruni by było jeszcze lepiej. Linia tramwajowa w zupełności wystarczy by zapewnić transport niemal do każdej dzielnicy. Niestety u nas są pomysły najdroższe i najtrudniejsze do spełnienia. Dla porównania Bydgoszcz nie inwestował w SKM na Fordon(mimo że są do tego warunki) lecz wybudował linie tramwajową. Ilość mieszkańców na Południu jest mniej więcej taka jak właśnie na Fordonie.
- 2 14
-
2021-01-04 17:01
Bydgoszcz nie inwestował w SKM na Fordon (mimo że są do tego warunki)
Bydgoszcz nie inwestowała. bo kolej omija centrum. I tyle
- 5 0
-
2021-01-04 12:59
widać ze jesteś po humanistyce, o ile w ogóle masz wyższe ;) (1)
Uwzględniłeś czynniki stale ale zapomniałeś o zmiennych. PKM jest potrzebna jak tlen, szerokie trasy również. Rozwój PKM wpłynie na atrakcyjność okolicznych gruntów, rozrastającą się zabudowę mieszkalno-usługową itp. Korki są w każdym dużym mieście, nikt sobie jeszcze z nimi nie poradził. Chcesz uniknąć korków, miast. Szczególnie tych "młodych" rozbudowujących się.
- 5 6
-
2021-01-04 14:28
miasta holenderskie zdecydowanie stawiające na rozwój systemów rower+kolej
poradziły sobie z korkami. Wiele "szerokich" dróg w wielu miastach europejskich jest sukcesywnie przebudowywanych na bulwary z zielenią i komfortowymi warunkami ruchu pieszych, rowerzystów i klientów transportu publicznego. Jednopasmowe jezdnie niekiedy zostają, niekiedy są likwidowane.
- 8 7
-
2021-01-04 10:01
do tych węzłów... (2)
jakoś trzeba dojechać... I szrota gdzieś zostawić...
Więc łudzisz się, że dróg nie trzeba budować.- 8 11
-
2021-01-04 21:49
wtedy tylko do węzłów a nie do centrum
- 2 0
-
2021-01-04 12:52
Teraz też dojeżdżają do tych "nieistniejących" węzłów i jadą dalej do centrum.
Jakoś dziwnie największe korki tworzą się na zjeździe z górnego tarasu i na wyjazdach z centrum. Choć to nie reguła w 100%.
- 6 0
-
2021-01-04 07:14
Kury na balkonie przestaną ci się nieść.
- 127 10
-
2021-01-04 15:43
(2)
Nie zrobili nawet jeszcze kolei od wielu lat na północ Gdyni a jużsię zabierają za konkretną inwestycjęna południe. To już nawet nie jest kpina a poprostu skandal
- 5 6
-
2021-01-04 22:08
(1)
Z pretensjami to do Szczurka, Gdańsk konswekwentnie robi swoje - plany, oczywiście.
- 2 0
-
2021-01-05 07:44
Do Szczurka?
A kolej na południe Gdańska to wybuduje miasto Gdańsk?
- 0 0
-
2021-01-04 11:31
"Wizjonerski projekt" serio!? Ta trasa powinna była być zrobiona z 30 lat temu - wtedy to było wizjonerskie teraz to tylko odgrzebanie projektu i to tylko dzięki społecznej inicjatywie.
- 19 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.