• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów

Kamil Gołębiowski
14 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Prawie 4 tys. rowerów dla mieszkańców 14 pomorskich gmin - wart 20 mln zł projekt Roweru Metropolitalnego powinien ruszyć za kilkanaście miesięcy. Prawie 4 tys. rowerów dla mieszkańców 14 pomorskich gmin - wart 20 mln zł projekt Roweru Metropolitalnego powinien ruszyć za kilkanaście miesięcy.

20 mln zł, z czego ponad 17 mln ze środków unijnych, pochłonie budowa tzw. systemu roweru metropolitalnego, obejmującego swoim działaniem całe Trójmiasto oraz przyległe gminy. Umowę w tej sprawie podpisano podczas drugiego dnia kongresu Smart Metropolia w Gdańsku.



Jak często planujesz korzystać z trójmiejskiego Roweru Metropolitalngo?

3,9 tys. rowerów w 14 gminach

W ramach systemu na początku będzie 3900 rowerów. W Gdańsku będzie ich 2160 szt. Stojaków rowerowych będzie dwa razy więcej niż rowerów - 4320 sztuk. W Gdyni rowerów będzie 1100 szt., a w Sopocie 164 szt. Wszystkie rowery będą miały nadajnik GPS i elektryczny zamek. 10 proc. z nich będzie miało wspomaganie silnikiem elektrycznym.

Stacje rowerowe powstaną w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi. W ciągu tygodnia powinniśmy poznać ich dokładną lokalizację.

Dlaczego liczba stojaków dwukrotnie przewyższa liczbę rowerów? Bo użytkownicy będą mogli pobrać i odstawić rower w dowolnym miejscu i wiadomo, że niektóre miejsca docelowe będą popularniejsze od innych. By temu przeciwdziałać, tzw. usługa relokacji może premiować użytkowników za korzystanie z mniej popularnych tras tak, aby rowery były rozmieszczone równomiernie po wszystkich stacjach.

Jak to zadziała?

Do wypożyczenia roweru potrzebny będzie smartfon z aplikacją. Oddać będzie można go zarówno na oficjalnych stacjach systemu, jak i poza nimi. Nie będzie bowiem typowych stacji dokujących, lecz zwykłe stojaki rowerowe. Rower będzie miał wbudowany elektryczny zamek i dopiero odblokowanie go za pomocą aplikacji sprawi, że z roweru będzie można korzystać.

Ważne zastrzeżenie: rowery elektryczne, których ma być ok. 10 proc., będą zawsze musiały być odstawione na specjalną stację, gdzie będą ładowane podczas postoju.

Projekt zakłada, że zwycięzca przetargu dostarczy całą flotę rowerów publicznych wraz z  zapleczem technicznym (stacje dokujące) i teleinformatycznym (system elektroniczny).

Moment podpisania umowy na finansowanie projektu "Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego OMG-G-S". Nz. od lewej wiceprezes Stowarzyszenia Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot Jacek Karnowski, marszałkowie Mieczysław Struk i Wiesław Byczkowski reprezentujący Zarząd Województwa Pomorskiego, wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak i wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski. Moment podpisania umowy na finansowanie projektu "Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego OMG-G-S". Nz. od lewej wiceprezes Stowarzyszenia Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot Jacek Karnowski, marszałkowie Mieczysław Struk i Wiesław Byczkowski reprezentujący Zarząd Województwa Pomorskiego, wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak i wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski.
Co teraz: kiedy system ruszy

Za budowę systemu roweru metropolitalnego odpowiada stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot. Ruszyła już procedura wyboru najlepszego oferenta, w ramach tzw. dialogu technicznego. Zaawansowane są prace przy tworzeniu tzw. SIWZ, czyli specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

- Przetarg na dostarczenie systemu zamierzamy ogłosić na początku przyszłego roku - zapowiada Krzysztof Perycz Szczepański z OMGGS, który zastrzega jednak, że w Polsce jest bardzo ograniczona liczba operatorów publicznych rowerów i nie wiadomo, jak potoczą się negocjacje ze zwycięzcą postępowania.
System Roweru Miejskiego będzie miał charakter publiczny, ale może być rozwijany także przez prywatnych partnerów.

- Na tę chwilę zarządca centrum biurowego Olivia Business Centre zadeklarował, że będzie wchodzić w ten system. Faktycznie, nie ma lepszego połączenie stacji PKM Strzyża z biurowcami tego kompleksu - zaznacza zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak.
Ważna będzie powszechność usługi

Utworzenie systemu roweru metropolitalnego to co prawda nie pierwszy, ale najbardziej widoczny przejaw wspólnego działania pomorskich samorządów, skupionych w stowarzyszeniu Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot (OMGGS).

- Jednolity system rowerów miejskich powstanie od Tczewa poprzez Gdańsk, Gdynię i Sopot do Władysławowa na północy i Sierakowic na zachodzie. To przedsięwzięcie o skali w Polsce bez precedensu - zachwalał wspólne przedsięwzięcie pomorskich samorządów Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. - Mieszkańcy otrzymają ustandaryzowaną usługę w zakresie taryf, zasad korzystania i swobody przemieszczania. Ten projekt jest kolejnym krokiem ku integracji komunikacyjnej naszej metropolii.
Wtórował mu prezydent Sopotu, Jacek Karnowski. Jego zdaniem, uniwersalny charakter systemu sprawi, że projekt odniesie sukces. Czytaj: będzie popularny i korzystać będą z niego mieszkańcy wielu gmin.

- W Sopocie mieliśmy rower miejski, który nie sprawdził się, ponieważ obejmował tylko nasze miasto. Sopot będzie chciał rozwijać ten wspólny projekt, np. dokładając z budżetu do wprowadzenia większej liczby rowerów elektrycznych, które z uwagi na zaawansowanie wieku naszych mieszkańców i budowę miasta są bardzo potrzebne - deklarował prezydent Sopotu.
Dodatkowo próbę wpięcia systemu roweru metropolitalnego do planowanego biletu metropolitalnego zapowiedział Wiesław Byczkowski, wicemarszałek Zarządu Województwa Pomorskiego.

To oczywiście plus, ale może też spowodować pewne problemy, gdy wielu mieszkańców zechce połączyć podróż rowerem i komunikacją publiczną.

- Gdy system zacznie się sprawdzać, powstanie silna presja na władze, żeby system był rozwijany, choćby przez dokupienie kolejnych rowerów. Mamy niemały kłopot z pociągami, które nie są w stanie przyjąć dużej liczby pasażerów z rowerami, to wymagałoby uzupełnienia taboru. Spodziewamy się, że presja ze strony rowerzystów, którzy na niektórych odcinkach będą chcieli zabrać rower ze sobą do pociągu, będzie rosła - przyznaje Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Wydarzenia

Smart Metropolia

konferencja

Miejsca

Opinie (210) 5 zablokowanych

  • A co się stanie (3)

    -Jeśli pozostawię rower gdzie mi wygodnie?

    • 7 4

    • Dostaniesz rachunek i sobie policzysz, że to się nie opłaca.

      • 8 3

    • Będzie można zostawić rower na każdym stojaku rowerowym, takim zwykłym "m". Rowery mają mieć GPS.

      • 3 2

    • Będziesz mógł go zostawić gdzie zechcesz (w każdym miejscu publicznym). Tak to będzie działać

      • 2 0

  • Super ale gdzie są zakłady pracy

    • 7 8

  • po co komu rower na dojazdy do pracy, skoro nie ma się gdzie wykąpać w tych nowych biurowcach? (9)

    co na to Pracodawcy, będą składali wniosku o dotacje na budowę Łaźni, jakiś nowych natrysków w każdym budynku pracy dla Pracowników? Nie sądzę.
    Przecież Gdąńsk zbudowany jest na zwzgórzach morenowych!
    Trzeba się mocno nie napedałować żeby się nie spocić w czasie jazdy przed pracą.
    To są pieniądze wywalane świadomie w bagno !

    ...Kto to wymyslił?

    • 26 17

    • (1)

      Dyskusja z tobą nie ma sensu. Przecież nawet jakbyś miał prysznic to i tak byś wymyślił kolejne argumenty z rzyci, żeby tylko dojeżdżać wszędzie samochodem.

      • 12 5

      • bo trzeba patrzeć praktycznie

        • 3 3

    • ten kto rowerem nie jeździ...pewnie ci z dolnych tarasów, jelitkowa pewnie..

      • 2 0

    • ROTFL

      mirek miękki kijek

      nadmierną potliwość
      oraz nadwagę
      da się leczyć

      • 2 3

    • (4)

      Przecież są prysznice w każdym przyziemiu, a często tez w biurach.

      • 2 7

      • tak bierz na rower plecak z rećznikiem, klapkami, ciuchami na zmianę, żarcie do roboty... (1)

        • 4 2

        • tak. zawozisz i tam trzymasz. nie ma potrzeby codziennie tego wozic. chyba ci gaci na zmiane nie ukradną?

          • 3 1

      • taaa mhm... w biurach prysznice albo w przyziemiu? może masz na myśli raczej szkoły a nie biura?? (1)

        • 3 2

        • W Alchemii i OBC są łazienki z prysznicami.

          • 3 2

  • Super! Będę mógł bez problemów pojechać sobie na kaszuby PKMką i zabrać rower

    a nie, zaraz, zaraz...

    • 10 0

  • Sukces będzie, ale tylko w Trójmieście, czyli GD, GA, Sopot (2)

    ewentualnie jeszcze w małym trójmieście. Rower publiczny w pozostałych gminach nie wypali, bo to za duże odległości. Rower miejski ma to do siebie, że nie jest wygodny na dłuższe, kilkudziesięcio kilometrowe dojazdy. Taki rower nie ma nawet przerzutek. W Warszawie grubo ponad 90% wypożyczeń jest do 20 minut (darmowe). Widać więc, że służy do krótkich przejazdów, a nie z Władysławowa do Gdyni.

    Fajnie, że we Władku będą mieć rower, mogą nawet sobie korzystać ze wspólnej technologii i operatora, ale finansowanie tego ze wspólnej kasy nie ma sensu, bo to jest z góry skazane na porażkę.

    • 15 3

    • Zgadzam się z Toba. I jestem zdania że w małym trojmiescie to wyjdzie na pewno :)

      • 1 0

    • Akurat poza trójmiastem widzę spore szanse

      Wysiadasz z skm np w Pruszczu i całe miasto masz elegancko w zasięgu rowera.

      • 0 0

  • matko boska (1)

    za dwa miliony to można kupić ponad milion rowerów i to niezłych, kto z tych miejskich w ogóle korzysta?

    • 8 15

    • gdzie masz rowery po 2 złote? Wróć do podstawówki.

      • 14 1

  • Kiedy Państwa i miasta przestaną sie bawic w managerow naszymi pieniędzmi (2)

    to ze hipis pismak tego niekuma to ja rozumie, tacy oni juz sa. ALe wy chyba rozumiecie ze urzad miasta nie jest od tego aby bawić sie w bizness bez ryzyka za nasze pieniądze!

    K*** mac! wtf?

    • 18 8

    • (1)

      Z jednej strony rzadza stare cwaniaczki pamietajace lata 90te a z drugiej mlodziez nie pamietajaca PRLu a wiec nie potrafiaca rozpoznac socjalizmu. No i ta mlodziez domaga sie socjalizmu a stare wygi przyklaskuja i ich firmy robia gooowniane projekty za miliony z publicznej kasy

      • 4 1

      • Dokładnie. Przeciez nawet stadion to komuna tylko w innej postaci.

        • 2 0

  • Rowery-OC (6)

    Żądam wprowadzenia obowiązkowego OC dla rowerzystów. Nie wrzucam wszystkich do jednego worka, ale wielu rowerzystów ma za nic pieszych, zmotoryzowanych i wszelkie zasady bezpiecznego poruszania się po drogach nie wspomnę o chodnikach, do których mają ograniczony prawnie dostęp. Wiele razy miałem nieprzyjemność kontaktu z rowerzystą, który trącił lusterko lub oparł się o maskę samochodu zmieniając drogę na chodnik bo akurat światła mu nie pasowały. Przykładów można mnożyć wiele, ale nie chodzi o walkę z rowerzystami tylko o ucywilizowanie współuczestników ruchu tj. pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych. Proszę o czytanie ze zrozumieniem zanim ktoś wyleje wiadro szamba. Pozdrawiam rozsądnych komentatorów.

    • 22 14

    • OC- podnieść na samochody (4)

      Wtedy przestaniesz jeździć autem i jeżdżący rowerami nie będą ci zagrażać. Przejedź się kiedyś po Holandii i zobacz jak wygląda jazda rowerem a jak jazda samochodem, bez względu na pogodę itp. samochodów w miastach prawie nie ma.

      • 9 8

      • Rowery-OC (3)

        Prosiłem o czytanie ze zrozumieniem. Nie jestem przeciwko rowerom tylko przeciw temu co niektórzy rowerzyści wyprawiają na drogach i chodnikach. Jestem kierowcą i też rowerzystą. Jak rowerzystę samochód potrąci to płaci odszkodowanie z OC kierowcy a jak rowerzysta uszkodzi samochód to co? Po sądach mamy się ganiać? Nie wspomnę o notorycznym dzyń dzyń na chodniku względem pieszego. Nie jesteśmy w Holandii tylko w Polsce.

        • 6 4

        • (1)

          Co Ci po OC rowerzysty, skoro i tak taki cwaniaczek ucieknie między blokami i tyle Ci zostanie z jego OC.

          • 2 3

          • i tak będzie, póki policja nie zacznie licznie patrolować na rowerach, jak w Paryżu

            uprzedzam tylko, prócz polowań na piratów rowerowych, zadbają oni tez o własne bezpieczeństwo...

            • 3 1

        • rota motomatoła

          nie będzie bajker dzwonił nam ftfasz
          ni dzieci nam edukował
          wolski mynarut mongolski drut
          krulewski rut piąstkowy

          • 1 3

    • A jesteś świadomy, że rower ma prawo przejechać po Twojej prawej?

      W ogóle jakim cudem rowerzysta w ruchu może się oprzeć o maskę w sytuacji innej niż wymuszenie pierwszeństwa?

      • 1 0

  • Częściowa prawda

    Zgadzam się natomiast że kluczem do sukcesu będzie koszt wypożyczenia.Poza tym i tak do komunikacji npGdańsk dopłaca 50% a projekt genialny brawo -trzymam kciuki

    • 7 5

  • Za dwa lata zginie połowa rowerów!

    Reszta będzie zniszczona...

    • 9 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane