• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem po Wojska Polskiego i Wita Stwosza

Krzysztof Koprowski
22 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wytyczenie pasów dla rowerów na jezdni al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza będzie kosztowało 800 tys. zł. Budowa drogi rowerowej wzdłuż wąskiego chodnika kosztowałaby nawet 6 mln zł. Wytyczenie pasów dla rowerów na jezdni al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza będzie kosztowało 800 tys. zł. Budowa drogi rowerowej wzdłuż wąskiego chodnika kosztowałaby nawet 6 mln zł.

Gdańscy rowerzyści zyskają nową drogę rowerową wzdłuż alei Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza. Nietypową, bo poprowadzoną nie obok chodnika, lecz w ulicy. To rozwiązanie jest tańsze (800 tys. zł zamiast 6 mln zł), ale budzi obawy mieszkańców Strzyży i Oliwy.



Dlaczego miasto chce wyznaczyć pasy rowerowe w ciągu al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska skoro nieopodal biegnie droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska?

- Drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldzkiej porusza się ok. 350 rowerzystów w ciągu jednej godziny szczytu, a szerokość tej drogi rowerowej to nie więcej niż 2,8 m. Zgodnie z obecnymi standardami, przy takim ruchu, powinna ona mieć co najmniej 3,5 m szerokości - tłumaczy Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej.

Drugim argumentem za budową nowej drogi rowerowej jest to, że już za półtora roku przy pętli tramwajowej Strzyżazobacz na mapie Gdańska powstanie przystanek Pomorskiej Kolej Metropolitalnej, przy którym powstanie parking na 75 rowerów. Na nieodległym terenie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska planowana jest budowa parkingu nawet na 7 tysięcy rowerów.

Mieszkańców Strzyży to jednak nie przekonuje. Podczas dzielnicowego spotkania na ten temat twierdzili, że droga rowerowa poprowadzona w jezdni zabierze im miejsca parkingowe, bo dotychczas auta parkowały na prawym pasie jezdni. Teraz kierowcy aut będą musieli korzystać z miejsc tworzonych w pasach zieleni wzdłuż jezdni. Najwięcej miejsc powstanie między ul. Derdowskiego zobacz na mapie Gdańska a UG - 39. 12 stanowisk mniej będzie między ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska a Derdowskiego, a w ciągu al. Wojska Polskiego zniknie jedno. Po zakończeniu trwającej już budowy będzie łącznie 26 więcej miejsc postojowych, niż dotychczas.

Mieszkańcy dzielnicy boją się, że rowerzyści będą masowo uderzać w ruszające samochody, bądź we właśnie otwierane drzwi aut. Urzędnicy uspokajają, że pasy ruchu wzdłuż miejsc parkingowych będą tak zaprojektowane, by rowerzyści poruszali się maksymalnie daleko od aut.

- Przez pasy będą ciągle stłuczki przy wyjazdach z bocznych ulic przy przekraczaniu rowerowego pasu ruchu - obawia się jeden z mieszkańców.

Odpowiedź urzędników: - Rowerzyści poruszający się po jezdni są lepiej widoczni dla kierowców, niż gdyby poruszali się za szpalerem drzew. Ponadto przy wyjeżdżaniu z bocznej ulicy kierowca będzie musiał obserwować tylko jedną stronę, tę samą, z której nadjeżdżają też samochody. Gdyby rowerzyści jeździli dwukierunkową drogą obok chodnika, kierowca musiałby patrzeć w dwie strony.

W jakiej formie powinna zostać wykonana droga rowerowa wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza?

Jednak nie wszyscy mieszkańcy dzielnicy krytykują wydzielenie drogi rowerowej kosztem jezdni - Złym przykładem może być to, co zrobiono na Nowych Ogrodach zobacz na mapie Gdańska przy sądzie, gdzie zwężono chodnik do minimalnych szerokości, aby wygospodarować drogę dla rowerów - zwracał uwagę jeden z uczestników spotkania.

Poza wyznaczeniem pasów rowerowych białą farbą, kosmetyczną naprawę przejdzie sama nawierzchnia ulicy, która w niektórych miejscach przypomina ser szwajcarski. W obrębie przystanków tramwajowych, gdzie nie będzie wymalowana droga, a rowerzyści będą poruszać się na zasadach ogólnych, wykonane zostaną specjalne progi zwalniające (podobne jak chociażby w ciągu ul. Partyzantów zobacz na mapie GdańskaMyśliwskiej zobacz na mapie Gdańska) wraz ze znakami ograniczenia prędkości do 30 km/h.

Pojawią się też tzw. śluzy, czyli miejsca, gdzie rowerzyści będą mogli ustawić się przed autami i wykonać manewr skrętu w lewo. One zostaną oznaczone farbą w dwóch kolorach: białą i czerwoną. Dodatkowo pasy rowerowe w rejonie skrzyżowań będą oddzielone plastikowymi separatorami, by kierowcy nie próbowali używać pasów rowerowych jako prawoskrętów.

- Na wysokości kampusu, w rejonie ul. Macierzy Szkolnej zobacz na mapie Gdańska, zostanie też obniżony krawężnik, by łatwo można było zjechać z pasa rowerowego w kierunku Wrzeszcza - dodaje Remigiusz Kitliński.

Spore ułatwienie czeka rowerzystów również na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z al. Wojska Polskiego i ul. Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska. Powstaną tu śluza oraz pas do jazdy na wprost z ul. Braci Lewoniewskich w kierunku al. Wojska Polskiego. Obecne przejście i przejazd w tym rejonie w formie niewygodnego zygzaka zobacz na mapie Gdańska zostanie jednak zachowane, m.in. dla relacji w odwrotnym kierunku).

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km ma się ziścić już w ciągu najbliższych tygodni, gdy pojawią się sprzyjające warunki atmosferyczne. Szacunkowy koszt utworzenia pasów to ok. 800 tys. zł. Realizacja odseparowanej od jezdni drogi rowerowej obok chodników kosztowałaby ok. 6 mln zł.

Opinie (287) 6 zablokowanych

  • Do d*py taka ścieżka rowerowa (5)

    Kultura jazdy u nas na drogach jest zbyt niska na takie rozwiązanie. No chyba żeby zamiast malowania pasów dla rozdzielenia ścieżki rowerowej od jezdni zrobić kolczatki.

    • 14 9

    • Mayślę że nawet przy zastosowaniu kolczatek (2)

      dopiero po 3-4 kompletach opon kierowcy by się nauczyli nie zajeżdżać drogi rowerzyście.

      • 7 5

      • (1)

        to tak samo jak rowerzyści rozjeżdżają pieszych !!!

        • 8 5

        • Rowerzyści jeżdżą po chodniku nie dla własnej wygody czy przyjemności.

          Zmuszają ich do tego warunki na drodze, choć akurat ja jeżdżę tylko ulicami bo za jakie grzechy mam stać na światłach dwa cykle kiedy samochody przejeżdżają za jednym.

          • 6 4

    • Załóż sobie kolczatkę (1)

      na głowę . Może ci pomoże .

      • 3 2

      • Jednemu już kiedyś zakładali i ludzie się do dzisiaj do niego modlą

        • 1 2

  • faceci w lycrze - DOŚĆ (1)

    • 10 5

    • No dobra... w tym sezonie będziemy jeździć w jeansowych rurkach i bez topów.

      • 3 1

  • (2)

    Na Grunwaldziej w szczycie jeżdzi jeden rower co 10 sekund?????
    Kogoś pogieło ! Istna manipulacja danych żeby przepchnąć swoją wizję. Słyszę rower to mi się niedobrze robi !

    • 11 19

    • Jeździ

      A właściwie przejeżdża. Widocznie miasto widujesz tylko zza przyciemnionej szyby swojego Golfa, skoro nie zauważasz gęstości ruchu rowerowego. Często używam drogi rowerowej wzdłuż Grunwaldzkiej i wiem że jest mocno użytkowana.

      • 13 5

    • A tak, ale w obydwie strony

      Czyli 3 rowery na minutę w jedną stronę (średnio).

      • 3 1

  • Odkorkowac ul GRUNWALDZKA przez Wita Stwosza i Wojska polskiego (13)

    Zrobic rondo w Oliwie na Jacka Opata Rybinskiego i Wita Stwosza i przerzucic ruch samochodowy ze Spacerowej na Wita Stwosza oraz Wojska Polskiego co dociazy Grunwaldzka.
    Wita Stwosza i Wojska Polskiego sa szerokimi ulicami po 4 pasy ruchu i jak dodzisiak wladze jak i planisci nie wykorzystuja tych ulic do odciazenia Grunwaldzkiej - pewnie tam mieszkaja grube ryby z urzedu

    • 8 11

    • (10)

      Żeby odciążyć ulice w miastach trzeba zmniejszyć liczbę samochodów. Budowanie nowych, szerszych dróg powoduje tylko, że ludzie bardziej wybiorą dojazd samochodem niż innymi środkami i tym sposobem zawsze będą zapchane ulice.

      • 9 9

      • liczba w samochodow w miastach i nawsiach sie bedzie zwiekrzala (4)

        predzej czy pozniej ten pomysl bedzie zrealizowany poniewaz ludzie sami wytna wjazd na wita stwosza z opata jacka Rybinskiego bo ze strony osowej bedzie wiecej samochodow wjezdzalo do oliwy sopotu i wrzeszcza
        to jest najlepsze i najtansze rozwiazanie

        • 0 9

        • Nie będzie się zwiększała, bo Unia niedługo zabroni kupowania aut starszych niż 5 lat i jak w Chinach będziemy wszyscy na rowerach jeździć. A Chińczycy samochodami.

          • 4 2

        • w wielu miastach europejskich liczba samochodów w przeliczeniu na 1000 mieszkańców (1)

          maleje i jest niższa niż w Gdańsku. Wynika to z prowadzenia polityki zrównoważonego rozwoju i szacunku dla ludzi.

          • 2 3

          • Świetnie widać dokąd zmierza Europa, na Cyprze na przykład, więc znów powalasz obłąkaniem i ślepotą.

            • 1 2

        • że niby jak?

          Jak może Wita Stwosza odciążyć Spacerową? Jakoś nie pamiętam, żeby prowadziła do obwodnicy? I gdzie ma być te rondo? I po co?

          • 2 0

      • liczba samochodow kazdego roku rosnie i bedzie jeszcze szybciej rosla bo ludzie sie bogaca oraz miasto sie rozbudowuje a takze (2)

        Jest zamalo drog a samochodow przybywa

        • 1 4

        • (1)

          z tym bogaceniem się to chyba żart człowieku 12 czy 15 letnie złomiska to nie jest oznaka bogactwa

          • 5 2

          • mój mały eksperciku...

            a czym wg ciebie różnią się od nowych aut 12 czy 15 letnie 'złomiska'? Chyba tylko brakiem zbędnej automatyki/elektroniki oraz nieprzetopionymi oryginalnymi blachami. Kiedyś to lodówka chłodziła 30 lat a radio grało 20. Te 'złomiska' i tak już przejechały niektóre z salonu. Miałem ubaw po pachy jadąc starym oplem widziałem przenowiutkiego Nissana na poboczu.

            • 3 2

      • Liczba samochodow rosnie w miastach i na wsiach tak jak komputerow

        zaskakujacy przyrost samochodow i komputerow

        • 1 3

      • Dzisiaj d*plom Polskiej Szkoly Wyzszej to mniej niz kiedyd slaba zawodowka

        dlatego nic nie wierz i nic nie rozumierz

        • 1 1

    • Tylko ulice Wita Stwosza i Wojska Polskiego odkorkuja Al Grunwaldzka za bardzo mala kase

      Odkorkowac zatkana AL Grunwaldzka ulicami wita stwosza i wojska polskiego

      • 3 4

    • Tylko Jacek Kurski...

      ...tam mieszka (ł)...gruby to on jest, ale nie ryba.

      • 0 1

  • ścieżka rowerowa (1)

    Twórcy ścieżki rowerowej powinni wziąć pod uwagę fakt, iż z powodu braku jakichkolwiek studzienek kanalizacyjnych przy ulicach Tetmajera i Kasprowicza, spływająca z nich woda po ulewnych opadach, tworzy duże "jeziora" na ul. Wita Stwosza poniżej skrzyżowań z tymi ulicami. Rowerzystom utrudni to przejazd, poza tym będą ochlapywani przez auta.

    • 5 1

    • Ale kto o tym myśli? Liczy się tylko ilość "wybudowanych" ścieżek rowerowych, a nie jakieś kałuże.

      • 2 1

  • bydło (2)

    to samo bydło co jezdzi samochodami potem siada na rowery i jest bydło na rowerach dalej bydło siada na motur i jest bydło na motorze. a na koniec bydło lezie chodnikiem

    • 11 2

    • 100% Racja

      BYDŁO BYDŁO BYDŁO

      • 1 1

    • mam podobne zdanie - kulturalny człowiek potrafi się dobrze zachować niezależnie od tego czym jedzie. niestety działa to też w drugą stronę i przesiadka na rower nie zmienia obyczajów

      • 2 2

  • (9)

    Byłem na zebraniu z mieszkańcami Strzyży. Przedstawiciele UM nawet w niektórych wątpliwych sprawach zgadzali się z mieszkańcami osiedla. No ale jak to podsumował jeden z prowadzących "Lisicki się uparł"

    Władza wie lepiej niż ciemny lud, co jest dla tego ostatniego dobre. Słuszną linię ma nasza władza !

    • 11 3

    • Lisickiemu się zdaje że wszystkie rozumy

      pozjadał.A wyborców ma za idiotów. Przykładów wiele by wymieniać . Chociażby" reforma " śmieciowa. Większym debilizmem nie mógł się wykazać .
      Pogadamy z nim na wyborach , z budyniem też.

      • 6 3

    • Taką "demokrację" sobie wybraliście, jak ktoś się uprze, to jest gorzej niż za głębokiej komuny.

      • 3 3

    • żółtoskrzydły - rozumiem, że jak ktoś ma taki pogląd jak ty, to znaczy że reprezentuje ogół (6)

      jak ma inny, to jest przedstawicielem władzy. Przedstaw argumenty, zostaną wyważone. Patrząc na wyniki sondy, władza zmienia układ drogi zgodnie z oczekiwaniami ludu.

      • 2 4

      • belkocesz "prosty cepie" (5)

        Ja mieszkam na tej dzielni, znam realia a Ty i Lisicki znacie ?

        Bylem na spotkaniu w/s pasow rowerowych na Strzyzy, znam opinie przybylych (w tym czlonka Rady Osiedla), a Ty i Lisicki byliscie tam i znacie opinie, czy po prostu macie je w d*.* i kogo reprezentujecie ??
        - o jakim "oczekiwaniu ludu" belkocesz "prosty cepie", na spotkaniu, na ktorym ja bylem (a Ty ??) przedstawiciel UM jasno przyznal "na tej dzielni konsultacji spolecznych nie bylo", mam w d*.* oczekiwania jakiegos blizej nie okreslonego "Ludu",mnie interesuje tylko i wylacznie moja dzielnia.
        - moje argumenty sa zawarte w relacji ze spotkania zawartymi na trojmiasto.pl Mowi Tobie cos "prosty cepie", ze bezposrednio zainteresowane projektem rady dzielnic Oliwa i Strzyza sa jemu przeciwne, ale "Lisicki sie uparl" Zamilcz i nie kompromituj sie duletanctwem wiecej.

        • 5 3

        • Potwierdzam (1)

          pseudo konsultacje to nic tylko uparty lisicki i jego wazeliniarze z UM.Nie ma to nic wspólnego ze zdaniem mieszkańców na ten temat.Lisicki przewala "jedynie słuszne "dyrektywy egzekutywy partyjnej a proste cepy mu przyklaskują.
          Chcesz innych przykładów - patrz "reforma śmieciowa" nadająca się na śmietnik. Razem ze śmieciami z UM

          • 4 1

          • Bo najważniejsza realizacja planów budowy kolejnych kilometrów, nieważne gdzie, nieważne jak... "Kosmetyczna naprawa nawierzchni" oznacza, że zalepią smołą i starczy do następnej zimy, jak wszędzie w Gdańsku. Potem znów przetarg dla znajomych i to samo robicie. Kolejne kilometry ścieżek rowerowych rosną, to nic, że farba zejdzie po pierwszej zimie, wszyscy zapomną... A kierunekszacunek i inni lobbujący żałosne rozwiązania dalej uważać będą, że jest SUUUUUUUUPER.
            Mieszkańcy nie dajcie się. Walczcie z bylejakością i fuszerką.

            • 4 2

        • żółtoskrzydły - na spotkaniu w Oliwie byłem (2)

          znam opinie członków Rady Osiedla, ale wiem, że na spotkaniu w Oliwie były także opinie innych osób. W sondzie (patrz wyżej) najwięcej głosów jest za rozwiązaniem, które zaproponowali projektanci wynajęci przez urząd. Znam opinie i znam argumenty. Rady dzielnic często nie konsultują się rzetelnie z mieszkańcami a reprezentują tradycyjny punkt widzenia, którego treścią jest m.in. teza że samochodów w mieście będzie tylko przybywać. Znam argumenty i przykłady miast, w których jakość komunikacji i jakość życia się poprawiła dzięki polityce sprzyjającej korzystaniu ze sposobów poruszania się po mieście inaczej niż samochodem.

          • 2 0

          • Nadal belkocesz "nadal prosty cepie" (1)

            Jak wspomnialem, mnie nie interesuje opinia Rady Osiedla Oliwa (bo to ich cyrk i ich malpy) i nie interesuja mnie jakies sondy, w ktorych wypowiadaja sie ludzie, ktorzy na mojej dzielni prawdopodobnie nigdy w zyciu nie byli. Poczytaj sobie "cepie" inne wypowiedzi w tym watku.

            I nie "belkocz" mi tu o "jakosci komunikacji i jakosci zycia poprawionej dzieki polityce poruszania sie po miescie inaczej niz samochodem" Powiem tylko,ze minionej zimy tylko 3 razy pojechalem do pracy samochodem, w pozostalych przypadkach rowerem, a Ty "nadal prosty cepie" ???

            Pracujesz w UM czy jestes ze swity Adamowicza/Lisickiego, ze tak bezmyslnie belkoczesz ??

            Zoltoskrzydly

            • 1 3

            • rozumiem, że interesują cię tylko twoje opinie

              oraz opinie osób, które się z tobą zgadzają. Jak na razie nie rozpoznaję w twoich tekstach jakichkolwiek argumentów, tylko teksty obrażające innych. Na twoje pytania odpowiadam: nie, nie jestem ze świty jakiegokolwiek urzędnika czy lokalnego polityka.

              • 0 0

  • Następny debilizm (3)

    Czekamy na statystyki o wgniecionych w asfalt kamikadze.
    A gdzie obowiązkowe ubezpieczenia OC dla rowerzystów.? Gdzie egzaminy na karty rowerowe.?Gdzie oświetlenie rowerów w ciągu dnia i w nocy???
    Chęć wykazania się statystykami "oddania " ścieżek rowerowych zaowocują większą ilością wypadków. Czy ktoś weżmie to na swoje sumienie? Nie słyszę....
    Jedyny kraj poza Chinami Rumunią i chyba Wietnamem gdzie oszołomy na rowerach szwendają się pomiędzy tirami a durna "władza" jeszcze ich do tego prowokuje.Bezmózgowie.

    • 13 10

    • (2)

      w całej Europie są takie pasy rowerowe na ulicach i jakoś dają radę !

      • 8 5

      • Przyjedż popatrz (1)

        chyba śnisz albo nie o tej europie mówisz.

        • 7 4

        • Francja, NIemcy, Holandia

          chyba byłeś w Rumunii.

          • 1 0

  • Proponuję (8)

    wytyczyć pas dla rowerów na jezdni ulic:
    - Polanki
    - Jaśkowa Dolina
    - Hallera
    - Kościuszki
    - Marynarki Polskiej
    - Podwale Staromiejskie
    itd., itd.
    Albo nie. Wytyczmy odrazu po 3 pasy.
    Czy Was pogięło? Może najlepiej wogóle zamknijmy wszystkie ulice dla ruchu pojazdów silnikowych i jeździjmy wszyscy rowerami. Kupię do roweru przyczepkę i będę woził w niej dzieci 10 km do przedszkola. Gratuluję.

    • 13 17

    • lepszy pas rowerowy na ulicy niż na chodniku !

      • 5 2

    • GRUNWALDZKA ZATLOCZONA wita stwosza i wojska polskiedo od ciaza ruch (1)

      4 pasy wita stwosza i 4 pasy wojska polskiego czekaja na kierowcoe tylko niech miasto zrobi rondo na skrzyzowaniu wita stwosza i opata jacka rybinskiego

      • 2 7

      • nie ma takiego skrzyżowania!

        • 1 0

    • (3)

      wyobraź sobie chłopku że pasy rowerowe są znacznie bezpieczniejsze i tańsze niż drogi rowerowe wydzielane kosztem chodnika istną patologią są wydzielone z chodnika drogi rowerowe np na takiej Rzemieślniczej w Sopocie nigdzie na świecie się takich bubli nie robi

      • 6 2

      • (1)

        Tylko popatrz jak te pasy wyglądają np w Londynie, a jak u nas na Rajskiej, Rzeźnickiej... Tam pas widać i się na niego nie wjeżdża a tu się spokojnie parkuje, dotyczy to nawet radiowozów.

        • 3 2

        • Dokładnie tak ścieżka jest wykorzystywana jako zatoczka postojowa

          przez różne służby miejskie, ochroniarzy, kurierów itp. wynalazki to po co taka ścieżka skoro muszę jechać normalnie ulicą i lawirować między samochodami. Przy dojeździe do skrzyżowania zajeżdża mi drogę kierowca samochodu którego muszę omijać z lewej strony - BO JEMU SIĘ PEWNIE SPIESZY. Mnie się też spieszy bo rower wykorzystuje do przemieszczania się po mieście a nie na wycieczki krajoznawcze.

          • 3 0

      • Tylko że te pasy powinny być namalowane w CAŁOŚCI np czerwoną, odporną farbą, a nie wąskie, białe pasy, które się zmyją po roku. Znajdźcie sobie na youtube, jak to się robi w Londynie.

        • 1 1

    • polecam wyprawę do Kopenhagi - tam właśnie aktywni rodzice wożą dzieci rowerem.

      • 2 0

  • A (3)

    jeszcze dodam, że całkiem spore lobby rowerowe śledzi te opinie.

    • 7 4

    • I (2)

      H Im W D..ę

      • 7 5

      • kk - wyjedź do Moskwy

        tam będziesz mógł się wyszaleć.

        • 1 4

      • Co im w D..ę?

        Trudno mi przyporządkować jakieś słowo na H które dało by się w tym zdaniu umieścić. No, ale jak ktoś mądrość życiową nabywa z obsikanych murów to nie ma się co dziwić.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane