• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem po Wojska Polskiego i Wita Stwosza

Krzysztof Koprowski
22 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wytyczenie pasów dla rowerów na jezdni al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza będzie kosztowało 800 tys. zł. Budowa drogi rowerowej wzdłuż wąskiego chodnika kosztowałaby nawet 6 mln zł. Wytyczenie pasów dla rowerów na jezdni al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza będzie kosztowało 800 tys. zł. Budowa drogi rowerowej wzdłuż wąskiego chodnika kosztowałaby nawet 6 mln zł.

Gdańscy rowerzyści zyskają nową drogę rowerową wzdłuż alei Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza. Nietypową, bo poprowadzoną nie obok chodnika, lecz w ulicy. To rozwiązanie jest tańsze (800 tys. zł zamiast 6 mln zł), ale budzi obawy mieszkańców Strzyży i Oliwy.



Dlaczego miasto chce wyznaczyć pasy rowerowe w ciągu al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska skoro nieopodal biegnie droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska?

- Drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldzkiej porusza się ok. 350 rowerzystów w ciągu jednej godziny szczytu, a szerokość tej drogi rowerowej to nie więcej niż 2,8 m. Zgodnie z obecnymi standardami, przy takim ruchu, powinna ona mieć co najmniej 3,5 m szerokości - tłumaczy Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej.

Drugim argumentem za budową nowej drogi rowerowej jest to, że już za półtora roku przy pętli tramwajowej Strzyżazobacz na mapie Gdańska powstanie przystanek Pomorskiej Kolej Metropolitalnej, przy którym powstanie parking na 75 rowerów. Na nieodległym terenie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska planowana jest budowa parkingu nawet na 7 tysięcy rowerów.

Mieszkańców Strzyży to jednak nie przekonuje. Podczas dzielnicowego spotkania na ten temat twierdzili, że droga rowerowa poprowadzona w jezdni zabierze im miejsca parkingowe, bo dotychczas auta parkowały na prawym pasie jezdni. Teraz kierowcy aut będą musieli korzystać z miejsc tworzonych w pasach zieleni wzdłuż jezdni. Najwięcej miejsc powstanie między ul. Derdowskiego zobacz na mapie Gdańska a UG - 39. 12 stanowisk mniej będzie między ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska a Derdowskiego, a w ciągu al. Wojska Polskiego zniknie jedno. Po zakończeniu trwającej już budowy będzie łącznie 26 więcej miejsc postojowych, niż dotychczas.

Mieszkańcy dzielnicy boją się, że rowerzyści będą masowo uderzać w ruszające samochody, bądź we właśnie otwierane drzwi aut. Urzędnicy uspokajają, że pasy ruchu wzdłuż miejsc parkingowych będą tak zaprojektowane, by rowerzyści poruszali się maksymalnie daleko od aut.

- Przez pasy będą ciągle stłuczki przy wyjazdach z bocznych ulic przy przekraczaniu rowerowego pasu ruchu - obawia się jeden z mieszkańców.

Odpowiedź urzędników: - Rowerzyści poruszający się po jezdni są lepiej widoczni dla kierowców, niż gdyby poruszali się za szpalerem drzew. Ponadto przy wyjeżdżaniu z bocznej ulicy kierowca będzie musiał obserwować tylko jedną stronę, tę samą, z której nadjeżdżają też samochody. Gdyby rowerzyści jeździli dwukierunkową drogą obok chodnika, kierowca musiałby patrzeć w dwie strony.

W jakiej formie powinna zostać wykonana droga rowerowa wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza?

Jednak nie wszyscy mieszkańcy dzielnicy krytykują wydzielenie drogi rowerowej kosztem jezdni - Złym przykładem może być to, co zrobiono na Nowych Ogrodach zobacz na mapie Gdańska przy sądzie, gdzie zwężono chodnik do minimalnych szerokości, aby wygospodarować drogę dla rowerów - zwracał uwagę jeden z uczestników spotkania.

Poza wyznaczeniem pasów rowerowych białą farbą, kosmetyczną naprawę przejdzie sama nawierzchnia ulicy, która w niektórych miejscach przypomina ser szwajcarski. W obrębie przystanków tramwajowych, gdzie nie będzie wymalowana droga, a rowerzyści będą poruszać się na zasadach ogólnych, wykonane zostaną specjalne progi zwalniające (podobne jak chociażby w ciągu ul. Partyzantów zobacz na mapie GdańskaMyśliwskiej zobacz na mapie Gdańska) wraz ze znakami ograniczenia prędkości do 30 km/h.

Pojawią się też tzw. śluzy, czyli miejsca, gdzie rowerzyści będą mogli ustawić się przed autami i wykonać manewr skrętu w lewo. One zostaną oznaczone farbą w dwóch kolorach: białą i czerwoną. Dodatkowo pasy rowerowe w rejonie skrzyżowań będą oddzielone plastikowymi separatorami, by kierowcy nie próbowali używać pasów rowerowych jako prawoskrętów.

- Na wysokości kampusu, w rejonie ul. Macierzy Szkolnej zobacz na mapie Gdańska, zostanie też obniżony krawężnik, by łatwo można było zjechać z pasa rowerowego w kierunku Wrzeszcza - dodaje Remigiusz Kitliński.

Spore ułatwienie czeka rowerzystów również na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z al. Wojska Polskiego i ul. Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska. Powstaną tu śluza oraz pas do jazdy na wprost z ul. Braci Lewoniewskich w kierunku al. Wojska Polskiego. Obecne przejście i przejazd w tym rejonie w formie niewygodnego zygzaka zobacz na mapie Gdańska zostanie jednak zachowane, m.in. dla relacji w odwrotnym kierunku).

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km ma się ziścić już w ciągu najbliższych tygodni, gdy pojawią się sprzyjające warunki atmosferyczne. Szacunkowy koszt utworzenia pasów to ok. 800 tys. zł. Realizacja odseparowanej od jezdni drogi rowerowej obok chodników kosztowałaby ok. 6 mln zł.

Opinie (287) 6 zablokowanych

  • chodniki najpierw zróbcie (2)

    bo po nich chodzimy cały rok

    • 10 2

    • chodniki już są

      • 1 1

    • Po co ci całoroczne chodniki jak i tak ich w okresie zimowym nikt nie odśnieża ?

      Dokładnie tak samo jak ścieżek rowerowych. :/

      • 1 2

  • Ze Soacerowej w Oliwie skierowac ruch na Wita Stwosza i Wojska Polskiego to odciazy Grunwaldzka

    Odciazyc Grunwaldzka przez Wita Stwosza i Wojska Polskiego

    • 7 10

  • GRUNWALDZKA ZATLOCZONA

    4 pasy wolne stoja i czekaja na kierowcow na Wita Stwosza i Wojska Polskiego

    • 4 9

  • 4 pasy Wojska Polskigo i 4 pasy Wita Stwosza dla KIEROWCOW bo GRONWALDZKA ZAKORKOWANA (1)

    GRUNWALDZKA ZAKORKOWANA
    Ruch na Wojska Polskiego i Wita Stwosza ODCIAZY GRUNWALDZKA
    GRUNWALDZKA ZAKORKOWANA
    Zrobic RONDO na Wita Stwosza i Opata Jacka Rybinskiego

    • 5 10

    • ile jeszcze imion wpiszesz pod tymi komentarzami?

      to rozwiązanie nie ma żadnego sensu. Dlaczego? Jeżeli w Oliwie rozdzielimy ruch z Grunwaldzkiej na dwie drogi, to i tak pod Żakiem otrzymamy zwężenie. Lokalnie ruch się zmniejszy - za to w obu rozwidleniach będzie komunikacyjna masakra.

      • 1 0

  • w pradze mają z tym problem i zastanawiają się jak to rozwiązać a polska w to wchodzi.

    • 4 7

  • drogi po 4 pasy wojska polskiego i wita stwosza a wladza robi sciezki rowerowe zamiast odciazyc grunwaldzka

    • 3 10

  • A spróbujcie pojeździć rowerem po Lasach Oliwskich. To szkoła przetrwania!!! (1)

    Większość tras turystycznych i spacerowych jest zdewastowana przez ciężki sprzęt transportowy. Zalega mnóstwo gałęzi. Dla leniwych, którzy siedzą w domu jest film na You Tubie:
    Autorowi filmu należą się gratulacje za podjęcie tematu ochrony Lasów Oliwskich.
    Niestety, pełen adres jest urywany przez Portal. Pozostaje znaleźć w wyszukiwarce: Lasy Oliwskie, dewastacja, film.

    • 2 4

    • Można prosić o link (spacje powstawiaj)? U wujka google niestety nie znalazłem.
      Dużo chodziłem przez zimę po lasach i nie zauważyłem nic z tych rzeczy.

      • 1 0

  • no i elegancko

    rower juz czeka na nowy sezon :D

    • 3 2

  • 3 x Tak. (1)

    Znakomity pomysł. Tak się robi w wielu miastach europejskich(Rotterdam, Amsterdam, Kopenhaga itp.), gdzie kultura rowerowa jest na dużo wyższym poziomie. To działa! Prywatny samochód do codziennego poruszania się po mieście to relikt przeszłości. (wyjątkiem są niektóre zawody, które tego wymagają) Ciekawe kiedy ludzie przestaną uważać własny samochód za wyznacznik statusu społecznego / materialnego...

    • 12 10

    • Nigdy

      • 2 2

  • wreszcie znakomity projekt!!!

    szkoda,że tego samego nie zrobiono na Kartuskiej, gdzie zamiast wydzielić pasy rowerowe na jezdni zostawiono jakiś nieużytek na środku ulicy a drogę rowerową wyznaczono kosztem chodnika i zieleni

    jeszcze większą porażką był remont Nowych Ogrodów, przed remontem Adamowicz ogłaszał powstanie "nowego salonu Gdańska", a wyszła totalna kompromitacja -
    chodnik dla pieszych w dwóch miejscach przy sądzie zwężony jest do 1,5m i to w miejscach kiosków, więc gdy ustawią się ludzie w kolejce trzeba iść gęsiego, wycięto drzewa, ścieżka rowerowa dodatkowo zabiera miejsce pieszym - a chodzi tędy tysiące ludzi dziennie
    za to dla samochodów zbudowano całkowicie zbędny prawoskręt do sądu w ul Strzelecką

    a mógł powstać prawdziwy bulwar - jeden pas dla samochodów, drugi pas autobusowo-rowerowy, szpaler drzew obustronnie i szeroki chodnik
    ale naszym zabetonowanym łbom nigdy nie przyjdzie do głowy zabranie chociaż centymetra jezdni samochodom

    dlatego mamy taki "salon miasta" jaki mamy, gdzie z braku miejsca spaceruje się gęsiego

    • 10 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane