• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem po Wojska Polskiego i Wita Stwosza

Krzysztof Koprowski
22 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wytyczenie pasów dla rowerów na jezdni al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza będzie kosztowało 800 tys. zł. Budowa drogi rowerowej wzdłuż wąskiego chodnika kosztowałaby nawet 6 mln zł. Wytyczenie pasów dla rowerów na jezdni al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza będzie kosztowało 800 tys. zł. Budowa drogi rowerowej wzdłuż wąskiego chodnika kosztowałaby nawet 6 mln zł.

Gdańscy rowerzyści zyskają nową drogę rowerową wzdłuż alei Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza. Nietypową, bo poprowadzoną nie obok chodnika, lecz w ulicy. To rozwiązanie jest tańsze (800 tys. zł zamiast 6 mln zł), ale budzi obawy mieszkańców Strzyży i Oliwy.



Dlaczego miasto chce wyznaczyć pasy rowerowe w ciągu al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska skoro nieopodal biegnie droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska?

- Drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldzkiej porusza się ok. 350 rowerzystów w ciągu jednej godziny szczytu, a szerokość tej drogi rowerowej to nie więcej niż 2,8 m. Zgodnie z obecnymi standardami, przy takim ruchu, powinna ona mieć co najmniej 3,5 m szerokości - tłumaczy Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej.

Drugim argumentem za budową nowej drogi rowerowej jest to, że już za półtora roku przy pętli tramwajowej Strzyżazobacz na mapie Gdańska powstanie przystanek Pomorskiej Kolej Metropolitalnej, przy którym powstanie parking na 75 rowerów. Na nieodległym terenie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska planowana jest budowa parkingu nawet na 7 tysięcy rowerów.

Mieszkańców Strzyży to jednak nie przekonuje. Podczas dzielnicowego spotkania na ten temat twierdzili, że droga rowerowa poprowadzona w jezdni zabierze im miejsca parkingowe, bo dotychczas auta parkowały na prawym pasie jezdni. Teraz kierowcy aut będą musieli korzystać z miejsc tworzonych w pasach zieleni wzdłuż jezdni. Najwięcej miejsc powstanie między ul. Derdowskiego zobacz na mapie Gdańska a UG - 39. 12 stanowisk mniej będzie między ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska a Derdowskiego, a w ciągu al. Wojska Polskiego zniknie jedno. Po zakończeniu trwającej już budowy będzie łącznie 26 więcej miejsc postojowych, niż dotychczas.

Mieszkańcy dzielnicy boją się, że rowerzyści będą masowo uderzać w ruszające samochody, bądź we właśnie otwierane drzwi aut. Urzędnicy uspokajają, że pasy ruchu wzdłuż miejsc parkingowych będą tak zaprojektowane, by rowerzyści poruszali się maksymalnie daleko od aut.

- Przez pasy będą ciągle stłuczki przy wyjazdach z bocznych ulic przy przekraczaniu rowerowego pasu ruchu - obawia się jeden z mieszkańców.

Odpowiedź urzędników: - Rowerzyści poruszający się po jezdni są lepiej widoczni dla kierowców, niż gdyby poruszali się za szpalerem drzew. Ponadto przy wyjeżdżaniu z bocznej ulicy kierowca będzie musiał obserwować tylko jedną stronę, tę samą, z której nadjeżdżają też samochody. Gdyby rowerzyści jeździli dwukierunkową drogą obok chodnika, kierowca musiałby patrzeć w dwie strony.

W jakiej formie powinna zostać wykonana droga rowerowa wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza?

Jednak nie wszyscy mieszkańcy dzielnicy krytykują wydzielenie drogi rowerowej kosztem jezdni - Złym przykładem może być to, co zrobiono na Nowych Ogrodach zobacz na mapie Gdańska przy sądzie, gdzie zwężono chodnik do minimalnych szerokości, aby wygospodarować drogę dla rowerów - zwracał uwagę jeden z uczestników spotkania.

Poza wyznaczeniem pasów rowerowych białą farbą, kosmetyczną naprawę przejdzie sama nawierzchnia ulicy, która w niektórych miejscach przypomina ser szwajcarski. W obrębie przystanków tramwajowych, gdzie nie będzie wymalowana droga, a rowerzyści będą poruszać się na zasadach ogólnych, wykonane zostaną specjalne progi zwalniające (podobne jak chociażby w ciągu ul. Partyzantów zobacz na mapie GdańskaMyśliwskiej zobacz na mapie Gdańska) wraz ze znakami ograniczenia prędkości do 30 km/h.

Pojawią się też tzw. śluzy, czyli miejsca, gdzie rowerzyści będą mogli ustawić się przed autami i wykonać manewr skrętu w lewo. One zostaną oznaczone farbą w dwóch kolorach: białą i czerwoną. Dodatkowo pasy rowerowe w rejonie skrzyżowań będą oddzielone plastikowymi separatorami, by kierowcy nie próbowali używać pasów rowerowych jako prawoskrętów.

- Na wysokości kampusu, w rejonie ul. Macierzy Szkolnej zobacz na mapie Gdańska, zostanie też obniżony krawężnik, by łatwo można było zjechać z pasa rowerowego w kierunku Wrzeszcza - dodaje Remigiusz Kitliński.

Spore ułatwienie czeka rowerzystów również na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z al. Wojska Polskiego i ul. Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska. Powstaną tu śluza oraz pas do jazdy na wprost z ul. Braci Lewoniewskich w kierunku al. Wojska Polskiego. Obecne przejście i przejazd w tym rejonie w formie niewygodnego zygzaka zobacz na mapie Gdańska zostanie jednak zachowane, m.in. dla relacji w odwrotnym kierunku).

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km ma się ziścić już w ciągu najbliższych tygodni, gdy pojawią się sprzyjające warunki atmosferyczne. Szacunkowy koszt utworzenia pasów to ok. 800 tys. zł. Realizacja odseparowanej od jezdni drogi rowerowej obok chodników kosztowałaby ok. 6 mln zł.

Opinie (287) 6 zablokowanych

  • Kiedy beda trakty Konne wyznaczone na drogach Gdanska, co na to UM (1)

    W cywilizowanych krajach wyznaczone trakty konne na drogach to rzecz normalna " U nasz - szok i przerazenie - zreszta ... "
    Spora czesc mieszkancow Gdanska ma w posiadaniu konie i chciala by nimi jezdzic po miescie

    • 2 3

    • A dla rolkarzy, hulajnogarzy, dwukołowców, rykszy i innych rakiet szybkiego zasięgu???

      W cywilizowanych krajach to się ludziom we łbach przewróciło.

      • 2 0

  • Jaka SMIERTELNOSC bedzie tej niemadrze zrobionej sciezki rowerowej po moiedzy samochodami (1)

    • 2 5

    • Polska ma sie zmiejszyc szybko do 16 mil

      • 0 4

  • Budowac wiecej takich sciezek to Polska zmieszy liczbe ludnosci do 16 mil w planowanym terminie

    • 1 6

  • jaka wladza taka sciezka a Grunwaldzka zatkana

    • 0 4

  • niebezpiecznie (3)

    Mam wrażenie, że projektanci nie jeżdżą zbyt często na rowerach. Ciekawe czy tak "zakręconą" drogę puściliby swoje dzieci. Naprawdę niebezpiecznie.

    • 3 8

    • bardzo się mylisz (2)

      To jest właśnie jedna z niewielu od początku poprawnie zaprojektowanych dróg rowerowych. I w jej projektowaniu brali udział ludzie znający się na specyfice komunikacji rowerowej - bo to jest ciąg komunikacyjny mający zapewnić sprawne przemieszczanie się rowerem a nie "ścieżka rekreacyjna" ala Sopot.
      I małe dzieci faktycznie nie powinny nią jeździć - choćby dlatego, że do 10lat mogą legalnie używać chodnika.

      • 5 2

      • tak ?? (1)

        to skad wypowiedz czlowieka z UM na zebraniu (na ktorym bylem, a Ty ?) wobec argumentow mieszkancow "Lisicki sie uparl", skad przyznanie, ze konsultacji na Strzyzy nie bylo ? Ten pas rowerowy (bo to nie jest sciezka) jest zaprojektowany zza biurka przez osobe, ktora nigdy na miejscu nie byla. Antresola na dworcu PKP tez byla sliczna i poprawnie zaprojektowana. Poczekamy do pierwszych wypadkow na tej "malowance Lisickiego"

        • 1 5

        • byłem na konsultacjach w Oliwie

          wtedy pokazywano zdjęcia ulicy Wita Stwosza robione przez członka ekipy projektantów. Jeśli ktoś zrobił zdjęcie, to znaczy że był na miejscu.

          • 2 0

  • Wszystkie

    Wszystkie drogi rowerowe powinny być prowadzone w jezdni. To jest rozwiązanie najbezpieczniejsze dla wszystkich. pieszych rowerzystów i kierowców samochodów.

    • 6 1

  • Sa wspaniale sciezki rowerowe a rowerzysci taki tak jezdza po drugiej stronie ulicy miedzy pieszymi nawet nie zwalniajac jak mijaja pieszego.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane