• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem po buspasie we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Od kilku dni rowerzyści mogą legalnie jeździć buspasem w ciągu ul. Dmowskiego we Wrzeszczu. Od kilku dni rowerzyści mogą legalnie jeździć buspasem w ciągu ul. Dmowskiego we Wrzeszczu.

Gdańsk postanowił wzorem innych miast europejskich dopuścić ruch rowerów na buspasie. Tego typu rozwiązanie właśnie wprowadzono na ul. Dmowskiego, a urzędnicy zastanawiają się nad kolejnymi podobnymi udogodnieniami.



Czy tworzenie wspólnych pasów autobusowo-rowerowych to dobry pomysł?

Buspas w ciągu ul. Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska wprowadzono wraz z rozpoczęciem remontu torowisk we Wrzeszczu i na Strzyży w kwietniu br. Dzięki temu autobusy nie brną w korkach i w miarę punktualnie trzymają się rozkładu jazdy. Teraz również rowerzyści będą mogli szybciej pokonać ul. Dmowskiego. Zamiast lawirować pomiędzy autami lub pieszymi, pojadą pasem dla komunikacji miejskiej.

W tym celu wykonano zmiany w oznakowaniu pionowym - wymienione zostały tablice, które zezwalają na wjazd na buspas: autobusom, taksówkom, służbom komunalnym oraz właśnie rowerom. Oznacza to, że rowerzyści ulicą mogą jechać w kierunku skrzyżowania z al. Grunwaldzką (ul. Dmowskiego jest jednokierunkowa).

- Oczywiście braliśmy także pod uwagę rozwiązanie w postaci wprowadzenia na tej samej ulicy kontrapasu w stronę wrzeszczańskiego dworca kolejowego, jednak pomiary wykazały, że nie ma możliwości wprowadzenia takiego rozwiązania ze względu na zbyt wąską jezdnię - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Jednak na ul. Dmowskiego nie kończą się plany Zarządu Dróg i Zieleni oraz oficera rowerowego, który popierał tego typu rozwiązanie w ciągu ul. Dmowskiego.

- Zastanawiamy się nad wprowadzeniem podobnego rozwiązania w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska. Tu także znajduje się buspas, którym mogliby jeździć cykliści. Nie podjęliśmy jednak jeszcze decyzji w tej sprawie - dodaje Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Miejsca

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • Jak autobusy nie będą się spuźniać to doliczą jak za ekspres

    • 1 1

  • DLACZEGO MOTOCYKLE NIE MOGĄ JECHAĆ BUSPASEM ???? (3)

    Dlaczego motocykle nie mogą jeździć buspasami?? Może ktoś mi to logicznie wytłumaczyć???

    • 10 3

    • Bo nam jazda w korkach wychodzi lepiej niż rowerzystom:) Ja tam lubie czasami zlozyc u siebie lusterka i smigac pomiędzy samochodami ;) A tak na powaznie powinni wprowadzić poprawkę w przepisach, żebysmy zgdonie z prawem mogli smigac buspasem, bo przeciez i tak to robimy......przynajmniej wiekszosc...

      • 1 1

    • A po co są buspasy? (1)

      Po to, żeby jeździły nimi i miały wolną drogę tylko te pojazdy, które muszą dotrzeć terminowo do celu, czyli komunikacja, służby ratunkowe i służby miejskie. Z rowerzystami na buspasach to głupi pomysł. Należy zlikwidować w końcu fikcję prawną i zezwolić formalnie na jazdę po chodnikach. I tak wszyscy jeżdżą i żadne służby nie zwracają na to najmniejszej uwagi. Z jednym tylko "ale" - dotkliwie karać za nadmierną prędkość, kontrolując przy okazji stan techniczny rowerów.

      • 2 2

      • terminowo?

        to czemu po buspasach nie moga jedzic samochody dostawcze i TIRy?
        bo zlotowy moga aleu nich to pojecie terminowo nie bardzo pasuje ich termin nie goni nie maja na sztywno wytyczonej godizny przybycia

        • 0 0

  • Zastanawia się GDAŃSKI OFICER ROWEROWY...

    BRZMI DUMNIE

    • 6 3

  • Na Przedmiejskim już widzę bimbające drużyny rodzinne na rowerach.

    • 3 2

  • Sam jeżdżę rowerem ale uważam że Policja albo Straż Miejska powinna przeprowadzić akcje i wyłapywać rowerzystów którzy jeżdżą (5)

    po chodnikach Sam jeżdżę rowerem ale uważam że Policja albo Straż Miejska powinna przeprowadzić akcje i wyłapywać rowerzystów którzy jeżdżą po chodnikach bo 90% to oszołomy próbujące przejechać pieszych bez znajomości podstaw ruchu drogowego lub jadący szpalerem! Tak samo jak zamiast ścieżek które powstały na chodnikach powinny powstać bezkolizyjne ścieżki rowerowe najlepiej oddzielone od chodnika trawą gdzie to możliwe! W OBECNEJ SYTUACJI I STRUKTURZE ŚCIEŻEK JEDNI DLA DRUGICH STWARZAJĄ ZAGROŻENIE ! Wszystko że ktoś sobie do kieszeni od lat bierze kasę za rzekomą budowę ścieżek ! miejscami z chodnika nawet 50cm nie zostało ! a ten BUS-PAS to pomyłka bo i tak prawie żaden rowerzysta nie skorzysta z niego tylko po chodniku jechać będzie.

    • 4 13

    • A ja bardzo chciałbym się dowiedzieć: jaka jest liczba kolizji, potrąceń, itp. spowodowanych przez rowerzystów na chodnikach a jaka na ścieżkach rowerowych, szczególnie w tzw. pasie nadmorskim. Obawiam się, że liczby te mogłyby się okazać zaskakujące. ;)

      • 4 2

    • marcin chyba cię pogięęłłło

      • 1 2

    • (1)

      Rowerzysta na chodniku zwykle jednak (pomijając ewidentnie kliniczne przypadki) zachowuje elementarną ostrożność, nie czuje się panem i władcą. Na ścieżce natomiast (oprócz pojedynczych przypadków) zamienia się w mrocznego mściciela, gotowego niemalże zabić za swoje "święte prawo". Pytanie: gdzie jest bardziej niebezpiecznie?

      • 4 0

      • Na ulicy Łąkowej o zmroku....

        • 0 0

    • Wie co to jest nadgorliwość ??

      To jest to, co proponujesz.
      Czasem NIE MA innego wyjścia jak jazda po chodniku, czasem jest to znacznie szybsze i wygodniejsze od jazdy oddaloną drogą rowerową czy ulicą... Różnie to bywa.
      Niedawno jakiś cymbał jadąc rowerem za mną po chodniku, w wąskim miejscu, zaczął na mnie dzwonić dzwonkiem żebym spier... mu z drogi. Gdyby nie żona to bym mu przyładował w lampę a jowej to by musiał prostować.
      Wszystko zależy od ludzi a nie od przepisu.
      Sam roweruję, jakieś 120 km tygodniowo i tyle w temacie.

      • 3 0

  • Robicie ludziom wodę z mózgu!!!! (5)

    Codziennie jestem zmuszony jechać ulicą Dmowskiego w godzinach szczytu. Wyjeżdżam z Brzozowej i muszę jechać buspasem, bo jak inaczej mam skręcić w prawo. Buspasem nie jeżdżą autobusy komunikacji miejskiej, gdyż jadąc prawą stroną nie mają szans na przejechanie przez skrzyżowanie z Grunwaldzką. Rowerzyści też nie jeżdżą jezdnią, gdyż obok jest szeroki chodnik. Zamieszczone zdjęcie jest tendencyjne - pokazuje rowerzystą przy minimalnym ruchu.
    Przyczyną korków jest zamknięcie wyjazdu przy Galerii Bałtyckiej w ulicę Kościuszki, budowa Nowej Słowackiego - wielu kierowców próbuje ominąć korki jadąc w kierunku obwodnicy ulicą Partyzantów i powodują spiętrzenie ruchu przy Manhatanie. Buspas nie jest rozwiązaniem tych problemów. A jak mają wyjeżdżac kierowcy z miejsc parkingowych przy Dmowskiego - jak nie przez buspas?!!!

    • 12 3

    • zgłoś to do ZDiZ może dostaniesz dodatek racjonalizatorski

      • 5 1

    • miejsca parkingowe przy Dmowskiego można zlikwidować (2)

      o tym nie pomyślałeś?

      • 2 3

      • jasne najlepiej wszystko zlikwidować! (1)

        rowerzystów też.

        • 3 3

        • bez miejsc do parkowania można żyć

          • 1 0

    • Jeżdżą.

      Np. taki 122, który po wyjeździe z Dmowskiego skręca w prawo w Grunwaldzką.

      • 1 0

  • znaczy że nie ma pieniędzy na drogi rowerowe i Gdańsk stara się spijarować za pomocą farby?

    • 6 2

  • nawet na zdjeciu widac ze przed rowerzysta i zanim jada osobowe auta,i własnie wyprzedza go biały bus!! (2)

    nikt przepisów w Gdańsku nieprzestrzega a ten bus pas jest zapchany osobowymi autami codziennie!!
    Dlatego to nic niezmienia!!Dobry pomysł podwarunkiem ze bedą karac piratów drogowych!!

    • 5 5

    • Jak widać bus skręca w prawo! (1)

      A więc nie z zamiarem wyprzedzania rowerzysty!
      trzeba "dobry pomyśle" trochę pomyśleć zanim napisze się takie bzdury!

      • 1 3

      • widac jestes slepy skreca w prawo ale za rowerzystą gdy go wyminie.

        a dwa to ze jemy niewolno skrecac wprawo bo niewolnumu na tym pasie jechac to jest bus pas!!Wiec zanim zaczniesz wypisywac bzdury to zacznij myslec jesli potrafisz :)

        • 0 0

  • dziwna polityka (2)

    Nie dość że mało dróg jest to jeszcze wydzielają coraz więcej bus-pasów. Niech poszerzają ulice i wtedy wydzielą taki bus-pas. Jeżdżę samochodem ale i także dojeżdżam autobusem. Myślę że jeżeli miasto już inwestuje w drogi to nich to robi mądrze.

    • 4 3

    • (1)

      W cywilizowanych krajach nie poszerza się ulic w centrach miast, tylko buduje się METRO. Niestety, wyobrażenie sobie metra w Gdańsku wydaje się tak egzotyczne i nierealne, jak apartamentowiec na Marsie. I to najdobitniej świadczy o naszym zacofaniu w stosunku do krajów, gdzie taka forma komunikacji jest czymś oczywistym. Możemy tylko modlić się do belzebuba, żeby SKMki dały sobie radę z 3 centymetrami pierwszego śniegu.

      • 4 1

      • w cywilizowanych krajach nie poszerza się ulic w centrach miast

        tylko się je zwęża i przeznacza pozyskaną przestrzeń na miejsce dla pieszych oraz lub drogi dla rowerów lub środków transportu publicznego. W Gdańsku takie działania będą coraz częstsze z korzyścią dla wszystkich mieszkańców

        • 2 0

  • Zlikwidować wszystkie busbasy, co za dureń to wymyślił! (2)

    • 9 14

    • na pewno nie tak wielki jak ty :)

      • 3 1

    • I ścieżki rowerowe

      nie było ich to nie było problemu. Jeździło się ulicą tam gdzie się dało, albo chodnikiem tam, gdzie się nie dało. Przynajmniej panowała większa symbioza i nikt się tak nie napinał jak teraz.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane