Fakty i opinie

Rowerem po parku - tak, ale pod pewnymi warunkami


W ostatnich tygodniach znacznie wzrosło obłożenie dróg rowerowych w Gdańsku. Więcej rowerzystów każdego dnia pojawia się też w pasie nadmorskim i w parkach. I właśnie poruszanie się po parkach jednośladem zastanowiło jednego z naszych czytelników, gdy podczas spaceru po Parku OruńskimMapka rowerzyści jeździli między spacerowiczami mijając ich niczym slalomowe tyczki. - Kto ma tam pierwszeństwo? Czy rowerzyści mogą jeździć po parkowych alejkach? - dopytuje nasz czytelnik. O opinię zapytaliśmy policję, straż miejską i GZDiZ, zarządzający parkami w mieście.



Często jeździsz rowerem po trójmiejskich parkach?

tak, ale zachowuję ostrożność 37%
rzadko, unikam zatłoczonych miejsc 31%
w ogóle, wolę drogi rowerowe albo wycieczki za miasto 32%
zakończona Łącznie głosów: 1211
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zarządza 24 parkami miejskimi. Wśród nich jest m.in. Park Oruński, w którym nasz czytelnik natknął się ostatnio na wyjątkowo dużą liczbę rowerzystów.

- Sam jeżdżę rowerem, korzystam z hulajnogi elektrycznej, często poruszam się też pieszo. I właśnie z perspektywy pieszego zastanowiła mnie kwestia rowerzystów jeżdżących między spacerowiczami na alejkach w parku. Taka ścieżka to przecież nie chodnik, a tym bardziej nie droga rowerowa. Z drugiej strony trudno sobie wyobrazić, by straż miejska albo policja zaczajała się w krzakach i wlepiała mandaty za jazdę rowerem po parku. Zresztą zadzwoniłem w tej kwestii na SM i nie uzyskałem jednoznacznej odpowiedzi w tej sprawie - mówi pan Wojciech, nasz czytelnik.
Postanowiliśmy więc wyjaśnić tę kwestię.

Trójmiejski Park Krajobrazowy i Park Reagana to dwa najpopularniejsze parki, z których korzystają rowerzyści. W przypadku pozostałych - mniejszych parków - jest już różnie.
Trójmiejski Park Krajobrazowy i Park Reagana to dwa najpopularniejsze parki, z których korzystają rowerzyści. W przypadku pozostałych - mniejszych parków - jest już różnie. fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Najpierw drogą, potem poboczem i jezdnią



Jak zastrzega Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, chodnik czy droga dla pieszych, nie są przeznaczone do poruszania się rowerem.

Rowerzysta ma obowiązek jechać drogą dla rowerów lub pasem ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić.

Gdy nie ma takiej drogi lub pasa, ma jechać poboczem drogi. Jeśli nie ma pobocza lub jazda nim jest niemożliwa, korzystać musi wtedy z jezdni (możliwie blisko prawej krawędzi). Przepisy zabraniają ruchu rowerów po drogach ekspresowych i autostradach.

- Są jednak sytuacje, kiedy jazda rowerem po chodniku lub po drodze dla pieszych jest dozwolona - mówi Magdalena Ciska. - Prawo dopuszcza poruszanie się rowerem po chodniku razem z dzieckiem, które kieruje rowerem (do 10 lat). Jako opiekun, mamy prawo poruszać się poza jezdnią dla bezpieczeństwa dziecka. Podobnie w przypadku niesprzyjających warunków pogodowych (m.in. śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła). Jazda po chodniku jest dopuszczalna również wtedy, gdy nie ma wyznaczonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów przy drodze o dopuszczalnej prędkości powyżej 50 km/h, a sam chodnik ma szerokość co najmniej 2 metry (każdy z warunków musi być spełniony jednocześnie). Jeżeli już jednak rowerzysta korzysta z chodnika lub drogi dla pieszych, musi jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Sieć tras rowerowych w Gdańsku liczy łącznie 744,6 km. W skład tras rowerowych wchodzą:

  • wydzielone drogi rowerowe 131,2 km
  • ciągi pieszo-rowerowe z pierwszeństwem pieszych 18,5 km
  • chodniki z dopuszczonym ruchem rowerów (od ciągu pieszo-rowerowego różni się tym, że rowerzysta nie jest zobowiązany z niego korzystać) 35,9 km
  • pasy rowerowe w jezdni 10,7 km
  • pasy autobusowo-rowerowe 2,0 km
  • ciągi pieszo-jezdne (drogi bez chodnika i pobocza, z ograniczonym ruchem pojazdów mechanicznych) 13,7 km
  • ulice z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h
  • odsetek całkowitej długości dróg publicznych 532,6 km (64,6 proc.)
  • ulice jednokierunkowe z dopuszczonym ruchem rowerów "pod prąd" 54,5 km (221 ulic)

Zakaz ruchu tylko w Parku Oliwskim



Aby rozstrzygnąć ewentualne wątpliwości, o zdanie zapytaliśmy też straż miejską i Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

- Rowerzyści są pełnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego i muszą przestrzegać obowiązujących przepisów, stosować się do znaków i sygnałów drogowych. W Gdańsku GZDiZ zarządza 24 parkami miejskimi, realizuje też zadania związane z organizacją ruchu w mieście. Jeśli znaki na to pozwalają, to można poruszać się w parku rowerem - precyzuje Robert Kacprzak, inspektor ds. komunikacji społecznej Straży Miejskiej w Gdańsku.

Mapa dróg rowerowych w Trójmieście



Strażnicy Miejscy zachęcają rowerzystów do korzystania z aktualizowanej elektronicznej mapy rowerowej, z której jednoznacznie wynika, że część ścieżek rowerowych czy ciągów pieszo-rowerowych biegnie między innymi przez gdańskie parki. Pomocne mają być też akcje edukacyjne skierowane do rowerzystów. Ostatnia taka akcja odbyła się jesienią ubiegłego roku.

Park Oliwski jest jedynym parkiem w Gdańsku, gdzie obowiązuje zakaz jazdy rowerem.
Park Oliwski jest jedynym parkiem w Gdańsku, gdzie obowiązuje zakaz jazdy rowerem. fot. galeria Trojmiasto.pl
- Chcieliśmy w ten sposób promować bezpieczną i kulturalną jazdę na jednośladzie. Warto pamiętać, że po chodniku można jechać rowerem tylko, gdy mamy pod opieką dziecko do lat 10, które jedzie obok na własnym rowerze. Pamiętajmy też, że dziecko do lat 10 może jechać rowerem tylko po chodniku.
Jeśli sytuacja epidemiczna na to pozwoli, podobna akcja ma zostać powtórzona we wrześniu i październiku.

I na koniec głos oddajmy Magdalenie Kiljan, rzecznikowi prasowemu Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Parki znajdują się poza pasem drogowym drogi publicznej, w związku z czym przepisy Ustawy Prawo o ruchu drogowym parków nie dotyczą. Co za tym idzie - rowerzyści mogą swobodnie poruszać się po ciągach komunikacyjnych w parkach, z zastrzeżeniem, że nie mają pierwszeństwa przed pieszymi i powinni zwrócić szczególną ostrożność i ustąpić im miejsca. Inna sytuacja jest w Parku OliwskimMapka, który jako jedyny posiada swój regulamin. Zakazuje on jazdy na rowerze. Na terenie parku stoją znaki zakazu ruchu rowerów. Egzekwowanie tego zakazu znajduje się w gestii policji i straży miejskiej.

Opinie (236) ponad 10 zablokowanych

  • (7)

    Przepisy nie nadążają za postępem i zmianami lajfstajlowymi :)
    Hulajnogi, rowery, rowery elektryczne, deskorolki elektryczne, segwaye...
    Trochę przybylo róznej maści hybrydowych pojazdów a przepisy stoją w miejscu :D

    • 125 8

    • no ale co to zmienia?

      co to za różnica jakie są przepisy jak i tak mało kto sie do nich stosuje. Wszyscy chodzą i jeżdżą jak chcą. Taka prawda.

      • 20 2

    • (2)

      Na chamów nie pomogą żadne przepisy

      • 14 4

      • Zakaz wprowadzenia psów widnieje w Parku Orunskim (1)

        a ludzie z tego parku czynią wybieg dla psów. Nie trzymają ich na smyczy. Codziennie tam jestem.

        • 10 3

        • tym bardziej to śmieszne - że Straż Miejska ma psi obowiązek nakładać 500zł mandaty

          na takich co nie sprzątają po swoim psie

          • 0 0

    • bo ludzie od przepisów
      są bezkarnie zajęci tylko i wyłącznie
      przekonywaniem / przekupywaniem
      ciebie
      źebyś ich ponownie zatrudnił (tj. wybrał na twych właścicieli, źuczku żałosny)

      • 5 4

    • Co to są lajfstajlowy?

      • 5 1

    • zadzwoniłem w tej kwestii na SM i nie uzyskałem jednoznacznej odpowiedzi

      - chcecie premie?
      - być może?

      • 0 1

  • "chodnik czy droga dla pieszych, nie są przeznaczone do poruszania się rowerem." (6)

    ale jak to? 95% infrastruktury rowerowej w 3miescie to przecież są chodniki różnie oznaczone !!!!!!!!!

    Oznaczenie chodnika znakiem c13/16 nie sprawi że chodnik stanie się w magiczny sposób drogą dla rowerów. Tak samo droga gruntowa nie stanie się z automatu autostradą po dostawienie znaku d-9

    Różowy pasek położony w formie slalomu na 3m chodniku też nic nie zmienia.......

    • 89 13

    • (5)

      A ten dalej swoje, bo nie może się pogodzić z przepisami...

      Znak C13/16 z kreską pionową wyznacza drogę dla pieszych i drogę dla rowerów położone po tej stronie po której są na znaku. Kłania się rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych §40 ust. 2

      • 7 10

      • dla których istnieją jeszcze określone przepisami warunki techniczne

        • 6 1

      • To smutne jak łatwo można ludzmi manipulowac (2)

        czyli jak na zwykłym chodniki postawią znak d-9 autosrada to bedziesz się kłucił że to autostrada bo taki jest tam znak? i nic cie nie przekona że to zwykly chodnik? :D

        • 9 3

        • To żeś argument podał w dyskusji, brawo! (1)

          A jak często stawiają takie znaki, o których mówisz? Jak skrajnie niedorzeczne jest to co piszesz i co to ma udowodnić? Jest pewna różnica między zamianą chodnika na autostradę a chodnika na DDR. Jeśli jej nie widzisz i dla Ciebie te sytuacje są równie zasadne, to kiepsko.

          • 1 2

          • bardzo trafny argument

            Jaka to różnica? twierdzisz że zwykły chodnik może być drogą dla rowerów?
            Nie nie może nawet w przepisach prawa o ruchu drogowym masz jasno napisane czym musi charakteryzować taka trasa by była drogą dla rowerów.

            Zwykły chodnik nie może być drogą dla rowerów tak jak zwykła jezdnia nie może być autostradą. Same dostawienie znaku nic nie zmienia bo dalej nie będzie spełniać standardów drogi dla rowerów czy tej autostrady podanej dla przykładu by to zobrazować.

            • 0 0

      • Kreska pionowa czy pozioma bez znaczenia

        w dalszym ciągu jest to CPR (z pierwszeństwem pieszych!) DDR musi być fizycznie odseparowana od chodnika (np. pasem zieleni) oraz oznaczona znakiem C-13. 131,2 km DDRów przy zaledwie 18,5 km CPRów to oczywiste kłamstwo.

        • 3 1

  • Rowierzysci (12)

    Powinni mieć więcej obowiązków na drodze !!! Są zdania , że wszystko im wolno i nie muszą zachowywać ostrożności gdziekolwiek czy mają pierwszeństwo czy też nie ... Dramat

    • 166 58

    • Polacy, czy to kierowcy, czy rowerzysci, piesi i cokolwiek, ignoruja wiekszosc chyba swoich obowiazkow, (2)

      ... niezaleznie od ich aktualnej roli. Dlatego dodajmy im jeszcze wiecej obowiazkow, to na pewno te juz zaczna przestrzegac. Tak? Cos pominalem?

      • 23 4

      • piszesz o sobie? (1)

        daj sobie na luz

        • 0 4

        • straż miejska jest zawalona wlepianiem mandatów za parkowanie w strefach płatnych

          ni emają czasu na nic innego

          • 1 0

    • Więcej obowiązków dla rowerzystów

      Powinni mieć obowiązek sprzątania jezdni i chodnika!

      • 5 10

    • Tak, więcej obowiązków dla wszystkich, jak (2)

      za komuny homo sovieticusie

      • 1 13

      • Mam rower... (1)

        ... mózg mi niepotrzebny dyń dyń!

        • 15 9

        • cyklofobię się leczy

          a nie promuje

          • 5 5

    • Dramat, to jak sie uważa, ze tylko rowerzyści powinni miec dodatkowe "obowiązki"

      • 5 12

    • Dramat (1)

      • 0 2

      • farsa niegodna komentarza

        • 0 2

    • Z drogi śledzie

      Bo ciasnogacieć jedzie!!

      • 6 2

    • tjaaaa "Rowierzysci (11) Powinni mieć więcej obowiązków na drodze"

      zbierać papierki, podlewać roślinki, zapytać kwiatki .... ;)))))

      • 1 1

  • (1)

    Jak zwykle, rzecznik policji i straży miejskiej gadają o wszystkim, tylko nie na temat.

    Artykuł mógłby sprowadzić się do jednego zdania: "Mogą poza parkiem Oliwskim"

    • 124 4

    • Dokładnie tak

      tylko Kiljan merytorycznie

      • 7 1

  • (4)

    W Parku Oliwskim rowery smigaja

    • 47 5

    • Babcia

      Rowery jak piesi s a w parku oliwskim

      • 19 3

    • Anka

      Park Oliwski i rowery ? Tak tak tak

      • 5 46

    • Oliwa park i rowery jeżdżą jak po swoim

      • 31 3

    • Rowerzyści w Parku czują się fobrzr

      • 2 4

  • (5)

    W parku oliwskim uczylem sie jezdzic na rowerku

    • 28 7

    • (4)

      Cicho! To się mogło jeszcze nie przedawnić.

      • 14 3

      • (3)

        Osoba poniżej 10 lat kierująca rowerem pod opieką osoby dorosłej jest pieszym

        • 5 1

        • (2)

          a że
          - dorosły opiekun dziecka może jechać rowerem
          - opiekunów jednego dziecka może być dowolnie wielu

          "aaa masa krytyczna pilnie pożyczy dzieciaka
          w celu przejazdu gromadnego z opieką nad nim
          tamtędy, gdzie król piechotą chodzi"

          :~

          • 5 2

          • (1)

            Ale opiekun nie jest już pieszym i dotyczą go wszystkie przepisy przewidziane dla kierujących pojazdem.

            • 2 3

            • nie wszystkie

              na przykład poboczem musi jechać jak pieszy, po lewej stronie

              • 4 0

  • policja tradycyjnie w formie (5)

    zamiast konkretnie odniesc sie do pytania to bezmyślnie ctrc ctrv z ustawy prawa o ruchu drogowym wklejają.

    Pytanie czy oni w ogole rozumieją co tam jest napisane? i co to ma tak naprawde wspolnego z parkami które nie są przecież drogami publicznymi? Te przepisy tam nie obowiązują !!! może warto policjantów policjantów przeszkolić?

    • 88 5

    • (4)

      Myślę, że mało który policjant rozumie, że chodnik w Kodeksie Drogowym to część pasa drogowego dla pieszych, a nie płyty betonowe ułożone np. w parku. To samo skwery i place. Przepis zakazuje jazdy "wzdłuż chodnika", a gdzie jest "wzdłuż" jeśli plac jest kwadratem, nawet gdyby uznać, że jest chodnikiem bo dookoła są jezdnie?

      • 12 1

      • (1)

        jak nie umiesz czyścić kibli
        nie masz zdrowia kopać rowów
        gęba za krzywa do telewizji
        a pośladki zbyt zwarte do polityki
        zawsze możesz szukać kariery

        w policji w policji w policji

        • 11 2

        • Albo na księdza

          Awans murowany i myśleć nie trzeba

          • 2 2

      • skoro do tego się odwołujemy, to (1)

        znany aktywista samochodowy doniósł na znanego aktywistę rowerowego, że ten jechał po chodniku. Policja była gotowa wlepić mandat, rowerzysta papiera nie przyjął. W sądzie zbadano sprawę - akcja miała miejsce na placu należącym do prywatnej osoby, poza pasem drogowym, na sugerowanym dojeździe do parkingu rowerowego. Gdyby jednak to było częścią pasa drogowego - tor rowerzysty byłby w poprzek chodnika. Fajne uzasadnienie.

        • 3 0

        • Jazda w poprzek chodnika nie jest zabroniona. Inaczej nie włączyłbyś się do ruchu z parkingu, stacji czy innych przydrożnych obiektów.

          • 3 0

  • (2)

    Policja i SM ma wszystko gdzies. Gdyby kontrolowali to by sie samowolka skoncztyla. A tak rowerzysci wala chodnikiem potem ciach na przejscie dla piesaych i jeszcze pretensje do kierowcow

    • 28 9

    • (1)

      Dokładnie, jedzie taki samochodem potem ciach na chodnik lub trawnik i auto zaparkowane. Jeszcze pretensje, że ktoś śmie uwagę zwrócić

      • 15 6

      • Mały drobiazg

        Na chodniku wolno parkować. Pod pewnymi warunkami.

        • 5 1

  • (1)

    A co z elektrycznymi hulajnogami na starówce. Śmigają po chodnikach, a nocami często pod wpływem, Jakie regulacje tutaj obowiązują, były już wypadki,

    • 27 3

    • dla mnie to żadne hulajnogi tylko skutery elektryczne. No ale wg prawa to zwykli piesi pędzący 30km/h chodnikiem

      • 12 3

  • (19)

    To co się odwala to już nie jest śmieszne. Idę chodnikiem, a pseudorowerzyści mnie przeganiają, a obok mają ulicę albo drogę rowerową

    • 60 13

    • (11)

      Nikt Cię nie przegania tylko ostrzega dzwonkiem żebyś nie wlazł pod koła, trzymając łeb w komórce

      • 12 29

      • (4)

        chodnikiem się nie jeździ na rowerze więc nie ma przed czym ostrzegać

        • 26 7

        • na niektórych chodnikach jazda rowerem jest sugerowana

          a na innych niestety nakazana. Ja tam dzwonka nie używam, bo jest zamontowany tylko po to, żeby się niebiescy nie przyczepili - wolę zwykłe, ustne "przepraszam"

          • 5 5

        • Zacznij szanowac innych uzytkownikow albo predzej niz pozniej spotkaja Cie przykrosci. (2)

          • 4 4

          • nie obiecuj,nie obiecuj.

            • 4 2

          • nie strasz, nie strasz bo...

            • 2 0

      • (3)

        Rowerzyści nie mogą jeździć po chodniku to i nie mogą dzwonić na pieszych.

        • 13 8

        • jak nie mogą jak mogą

          • 1 5

        • mogą mogą tylko teoretycznie im nie wolno (1)

          bardzo często jeżdżą i uważają na pieszych. Do sprawdzenia na chodniku przy ul. Hucisko w Gdańsku: codziennie przejeżdżają tam setki osób na rowerach, problemów nie ma.

          • 2 4

          • dla ciebie może i nie ma

            • 3 1

      • nigdy nie schodzę z drogi rowerzystom, śmiesznie się wtedy gibią na tych rowerkach próbując utrzymać równowagę ;)

        • 8 1

      • Jak ma Tobie taki pieszy wejść pod koła jak nie idzie na czołówkę. Chyba Ty mu zrobisz z tyłka parking. Poza tym pieszy na chodniku ma czuć się bezpiecznie od tego jest chodnik. Czyli może się zatrzymać nagle i postać A Ty musisz mieć ograniczone zaufanie jak kierowca. W końcu tego samego od nich oczekujesz. Musisz być przygotowany że dziecko albo.pies pobiegnie Ci pod kola

        • 8 0

    • (2)

      w drugą stronę jest podobnie. jadę po różowym pasku (ponoć to ddr ), a pseudopieszy nie zejdzie mimo że widzi że jadę, a obok mają chodnik.

      i co zrobić? no nic pan nie zrobisz. taka infrastruktura że jedni drugim sobie przeszkadzają.
      lepiej nie będzie.

      • 7 4

      • nikt nikomu nie przeszkadza szczególnie (1)

        przy małych prędkościach nie ma problemu. Gdyby biegacze trenowali na chodnikach do triathlonu (to im się zdarza) także występują sytuacje potencjalnie kolizyjne, ale nie są to istotne problemy niemożliwe do rozwiązania bez koniecznej mediacji

        • 1 1

        • heh

          nie każdy roweru używa jedynie do rekreacji. większość jeździ komunikacyjnie.
          to tak jak by prosić kierowców żeby jechali przez miasto poniżej 20kmh.
          Technicznie żaden problem, a spróbuj to uzyskać.

          Problemem jest infrastruktura. W mieście nie powinno być wspólnych chodników rowerowych. Można jedynie dopuścić ruch rowerowy dla powolnych rowerzystów ale nie nakazywać wszystkim jazdę po nim. to non sens.

          • 4 2

    • (3)

      Niestety w Polsce dzwonek jest odbierany jako "spie...aj mi z drogi", mimo że dzwonek może być wspaniałym narzedziem. Najniebezpieczniejsze w wyprzedzaniu czy omijaniu pieszych jest ich niespodziewane zachowanie (idzie prosto i nagle siup w lewo itd). Dzwonek może powiedzieć "wyprzedzam Cie, idź prosto i nie wymachuj rekoma".

      • 11 3

      • (2)

        Ja wtedy zawsze odruchowo wymachuje rękami na boki. Chodnik jest dla pieszych, ewentualnie dzieci na rowerkach

        • 7 8

        • niby tak ale po wiekszosci chodnikow jest nakaz jazdy rowerem

          jest obok jezdnia, strefa 30, a urzednik nakazuje ci jechac po chodniku bo mandat. Dodatkowo kierofczyk sfrustrowany może cie pogryźć za to że jedziesz po jezdni..... jak żyć

          • 6 6

        • Hulajnogi jezdzace 45 km/h tez miewaja dzwoneczki. A ich uzytkownicy to piesi. Ale wymachuj sobie, bedziesz za glupote placil.

          • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.