• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści nie ustępują pierwszeństwa na Oruni. Będą zmiany w ruchu?

Maciej Naskręt
23 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Kierowcy proszą o uspokojenie ruchu rowerowego w obrębie ul. Podmiejskiej na Oruni. zobacz na mapie Gdańska Rowerzyści korzystający z drogi technicznej przy Kanale Raduni nie ustępują pierwszeństwa przejazdu samochodom. Nasz film to potwierdza, więc sprawą zajmie się Miejska Komisja do Spraw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Gdańsku.



Czy drogowcy powinni uspokoić ruch rowerowy przy ul. Podmiejskiej?

Od początku wiosny rowerzyści mogą korzystać z nowego chodnika technicznego wzdłuż Kanału Raduni. Został on zbudowany w ramach remontu koryta wspomnianego kanału. Choć oficjalnie chodnik nie jest drogą dla rowerów, rowerzyści często tam jeżdżą. Czują się tam bezpieczniej, niż jadąc z i do centrum Gdańska Traktem św. Wojciecha.

Po drodze wspomniany chodnik przecina ul. Podmiejską - ruchliwą ulicę, która łączy m.in. Orunię Górną z Orunią i dalej z centrum miasta. W ciągu godziny potrafi przejechać tam prawie 3 tys. samochodów. Jednak rowerzyści na to nie zważają i przejeżdżają przez jezdnię, jakby była częścią drogi rowerowej. Powinni natomiast dojechać do położonego ok. 30 metrów dalej przejścia dla pieszych.

- Ulica od Traktu św. Wojciecha do ul. Podmiejskiej biegnie po łuku i w dodatku pod górę, a widok na chodnik, po którym jeżdżą rowerzyści na domiar złego zasłania budynek. Miałam już dwie sytuacje, w których musiałam gwałtownie hamować wyjeżdżając zza budynku, bo rowerzysta wyjechał tam mi na jezdnię. Należy szybko uspokoić ruch rowerów w tym miejscu, bo inaczej za chwilę dojdzie do nieszczęścia - opowiada pani Wioleta, mieszkanka Oruni.

Drogowcy powinni tam zacząć od odmalowania podwójnej linii ciągłej. Dalej mogą rozważyć wprowadzenie jeszcze trzech propozycji. Pierwsza to montaż barierek, które skierują rowerzystów na pobliskie przejście dla pieszych. Należałoby je zamontować na ul. Podmiejskiej tylko od strony Oruni Gościnnej, bowiem po drugiej stronie odcięłyby dojazd służbom ratowniczym do budynków i samego Kanału Raduni.

Drugie rozwiązanie to lepsze oznakowanie miejsca. Należałoby ustawić znaki zachęcające rowerzystów do przejścia na drugą stronę ulicy, wykorzystując przy tym tzw. zebrę.

Można by także urządzić we wspomnianym miejscu przejazd dla rowerów, ale należałoby rozwiązać problem ograniczonej widoczności dla kierowców. Progi zwalniające nie zdałyby egzaminu przed ewentualnym przejazdem dla rowerów, bowiem droga jest na wzniesieniu. Tworzyłyby się tam korki nie tylko zimą.

Problem zgłosiliśmy Zarządowi Dróg i Zieleni w Gdańsku, który nadzoruje sytuację drogową w mieście. Jest szansa, że niebawem sprawa zostanie rozwiązana.

- Informację o kłopotach w ruchu traktujemy jako wniosek o zmianę oznakowania. Niebawem rozpatrzy ją miejska komisja do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego w Gdańsku - zapewnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni.

Do czasu zajęcia się sprawą przez urzędników, rowerzystom i kierowcom we wspomnianym miejscu zalecamy szczególną ostrożność i korzystanie z wyobraźni podczas jazdy.

Przebudowa Kanału Raduni na finiszu. Film archiwalny - wykonany w pod koniec lutego br.

Miejsca

Opinie (439) 5 zablokowanych

  • (14)

    Rowerowym wymuszaczom mówimy stanowcze - NIE!!!

    • 246 78

    • Kiedyś gdy jechałem tam rowerem, to grzecznie czekałem na ustąpienie bądź pustą drogę. niestety stałem dobre 5 min jak kołek bo żaden kierowca mnie nie przepuścił a samochód za samochodem tam jeździ.

      • 0 0

    • Najlepsze są te pajace,co wleczą się drogami przelotowymi o podwyższonej prędkości (4)

      bez odpowiedzniego ubioru,kasku i oświetlenia.

      Won na ścieżki gamonie!!!

      • 44 19

      • ubiór i oświetlenie i tak kierowcy zleją (1)

        a kask da tyle, że w razie kolizji będzie łatwiej głowę w krzakach znaleźć. Oczywiście batmanom na drogach mówimy nie.

        • 14 8

        • kafary za kierą

          poza tym
          do naszego ciemnotłuka
          który ma 'prawko' i jest z tego dumny jak by to był doktorat z astrofizyki z MIT
          nie dociera jak restrykcyjne dla rowerzystów jest nasze prawo drogowe
          pewnie jest za głupi, by się dało je liberalizować, była by jatka

          to co nam zarzucają
          nie jest przekroczeniem w większości krajów
          zobacz choćby http://www(kropka)wnyc(kropka)org/story/285662-european-cities-allowing-bikes-to-run-red-lights/

          • 1 1

      • robię to kiedy tylko mam okazję celowo jadąc wolniej niż mogę :)

        • 0 1

      • Nie wyzywaj od gamoni, tylko na drugi raz rozejrzyj się i sprawdź, czy w tym miejscu jest ścieżka. Abstrahując od powyższego, warto by było, żeby i rowerzyści i kierowcy wykazywali się na co dzień odrobinę większą empatią w stosunku do innych uczestników ruchu.

        • 25 10

    • A ty lepiej zatrzymaj się na strzałce zielonej (2)

      A nie prujesz na czerwonym i później rozjeżdżasz rowerzystę :)

      • 11 12

      • I dobrze - będzie jednego obcisłogaciego oszołoma mniej (1)

        • 12 16

        • A co brzusio się nie mieści w taki strój ?

          • 11 11

    • Na Nowiny dokładnie ta sama sytuacja. w sumie czyba na caej długości tej "ścieżki" (4)

      Z rozwiązań polecam pierwsze czyli barierki. Większość ludzi to ubogie umysłowo istoty więc znaki możecie postawić nawet 5 metrowe. I tak każdy je oleje.
      Przejazd dla rowerów to głupota w tym miejscu bo nie rzadko jadzie ktoś tam autem ok 70km/h. A barierki są spoko. Tylko co 1760 debil wozi ze sobą fleksa na akumulator.

      • 10 9

      • wprowadzić tempo 30 i spowalniacze (3)

        jak to jedzie 70? przecież w terenie zbudowanym jest 50.

        • 15 15

        • zabronić ruchu samochodów bo lobby obciosłogaciowych pedałowców jest ważniejsze (2)

          • 25 15

          • (1)

            "masz obwodnocę, tam se możesz pojeździć, dzikusie, wara od osiedli cywilizowanych ludzi!"

            • 17 14

            • popieram. Dzikusów trzeba wyrzucić na obwodnice!!!!!!

              • 16 5

  • droga na zaroslak (12)

    podobny problem jest przy skręcie z Traktu na Zaroślak . Rowerzyści przejeżdżają przez przejście dla pieszych tj. przez ścieżkę rowerową . Raz tylko widziałam jak rowerzysta przeprowadza swój rower.

    • 24 36

    • Rowerzyści przejeżdżają przez przejście dla pieszych tj. przez ścieżkę rowerową

      To w końcu przez przejście czy przez ścieżkę. Możesz tego nie wiedzieć, ale różnica jest zasadnicza. Przez przejście się oczywiście przechodzi, czyli przeprowadza rower. Ale przez wyznaczoną na przejściu ścieżkę jak najbardziej można przejechać - po to ona jest wyznaczona. Zdecyduj się.

      • 1 0

    • Czarna owca zawsze się znajdzie. Pora masowo robić przejazdy rowerowe obok

      przejść.

      • 0 0

    • bo jaki problem dla służb,żeby wydzielić pas dla rowerów ? (1)

      brakuje kasy na farby ?

      • 27 9

      • Dokładnie. Zaproponowałeś ułatwiające życie rozwiązanie - w myśl

        zachodnioeuropejskiego funkcjonalizmu, co wielu tego nie rozumie i dalej "chłostaliby" ludzi mandatami.

        • 0 1

    • Z mojej perspektywy jako kierowcy, rowerzysty i pieszego (2)

      wolę jak rowerzysta przejeżdża przez skrzyżowanie niż przeprowadza rower, po prostu szybciej i sprawniej opuszcza skrzyżowanie. Oczywiście "z boku" kolumny pieszych, nie lawirując pomiędzy nimi.

      • 23 3

      • Bo powinien być obok przejścia przejazd.

        • 0 0

      • i mniej miejsca zajmuje

        • 4 3

    • Niepodobny. Jadąc Podmiejską autem,jestes na "prostej" drodze. Skrecajac na Zaroslaku zmieniasz kierunek ruchu i masz

      • 0 1

    • ech, kolejny co dalej niż poza Kościerzynę nigdy nie wyjechał....

      (to normalne i legalne zachowanie w całej Europie, poza tą wyspą Azji tutaj.)

      • 2 0

    • (2)

      W końcu przejeżdżają przez przejście dla pieszych czy przez ścieżkę rowerową ?Jest to kolosalna różnica bo przy pierwszym wariancie rowerzysta zobowiązany jest rower przeprowadzić przy drugim ma prawo po ścieżce przejechać

      • 21 0

      • A w każdym przypadku powinien się upewnić że nikt nie jedzie.

        • 1 0

      • jak będzie jechał obok przejścia to ci się zrobi lepiej ;)

        • 11 6

  • Ewidencja (17)

    Każdy rowerzysta powinien mieć oc i zarejestrowany rower. Mamy dość bezkarnej glupoty rowerzystów, karać i zabierać rowery.

    • 234 115

    • powtarzasz sie

      • 0 1

    • Całkowicie popieram!

      Rowerzyści z premedytacją spowodowali tyle sytuacji zagrożonych wypadkiem i samych wypadków że już od dawna powinni płacić obowiązkowe ubezpieczenie OC a ich rowery powinny być oznakowane i w ewidencji.

      • 1 1

    • Dość bezkarnej głupoty kierowców samochodów. Karać i konfiskować samochody (na złom).

      • 3 3

    • Twój post dał mi do myślenia: (3)

      A każdy użytkownik forum powinien mieć oc i zarejestrowany komputer. Mamy dość bezkarnej głupoty internautów, karać za głupie posty i zabierać komputery.

      • 49 13

      • (1)

        Zabierać psom odbyty. Skończy się problem psich kup.

        • 37 3

        • To czym będę szczekał????

          • 5 1

      • Zabrać mózgi myślicielom. Wysłać ich w kosmos.

        • 2 3

    • pieszy

      To proponuje też oznakować pieszych. Przecież na filmiku to pieszy wymusza pierwszeństwo. I co?

      • 12 6

    • Jasne (1)

      A dlaczego rowery mają zabierać a kierowcom samochodów, autobusów, ciężarówek już nie?

      • 29 11

      • Bo kierowcy nie jeżdżą na rowerach, a mają zabierać rowery.

        • 7 7

    • (4)

      pieszy też powinien mieć kawała blachy przypięty do zadka i jeszcze jeden mniejszy na czole. Do tego wykupione oc.

      W tym roku byłem aż dwa razy na rowerze a OC sobie wykupiłem:)

      Od głupoty rowerzystów nie ginie nikt postronny- jeden potwierdzony przypadek w ciągu 20 lat:)

      Kierowcy w tym czasie zatłukli jakieś 80 tys osób.

      • 59 26

      • (3)

        jak by temu psycholowi odbilo na molo w Sopockowie na rowerze to by sie najwyrzej spocil a ludzie by go smiechem zabili



        a w hondzie zrobil demolke



        rower to najwydajniejszy energetycznie pojazd tej cywilizacji! przez prawie sto lat byl to pojazd najszybszy, a nie bylo wtedy firmy s**** :-) do dzis to jeden z bezpieczniejszych pojazdow, polska nagonka na rowerzystow swiadczy jak daleko nam do Zachodu Europy

        • 34 16

        • Koniec błazenady!

          Jaka nagonka? Po prostu nareszcie mówi się o ...... jeżdżących na rowerach, podobnie jest z kierowcami i pieszymi. W Polsce jest tak wiele osób ograniczonych umysłowo, wykazujących zero empatii i odpowiedzialności, że domy wariatów powinny stać co 5 metrów. Niestety daleko nam do cywilizowanego świata. Polakowi potrafi przemówić do rozsądku jedynie wysoki mandat i nieuchronność kary. Powinno zakończyć się z błazenadą i z powszechnym "wolnoć Tomku w swoim domku".

          • 9 1

        • najwydajniejsze energetycznie pojazdy to statki (1)

          doczytaj trochę a nie demagogię siejesz dwupedałowcu...

          • 15 14

          • to jedz se z Oruni do Wrzeszcza do roboty statkiem, zawalidrogo i zwlaszcza jedz se statkim tak szybkim i bezwonnym jak rower

            • 19 8

    • Wreszcie jakiś normalny i logiczny pomysł!!! Chcąc mieć jakieś prawa trzeba też spełniać i obowiązki

      • 8 4

    • o!!!!

      uderz w stół a nożyce się odezwą....i co jeszcze?

      • 4 4

  • jest bezpieczniej

    oczywiście każdy temat dobry, żeby obrażać się nawzajem... czytanie niektórych komentarzy to dobra rozrywka :)

    ale artykuł odniósł pozytywny skutek, bo zauważyłam że większość rowerzystów zaczęła korzystać w tym miejscu z przejścia dla pieszych, i zrobiło się bezpieczniej. Zacznijmy jeszcze szanować się nawzajem, i będzie idealnie :)

    • 2 1

  • (1)

    W przyszłości ruch spalinowy w miastach będzie sukcesywnie redukowany. Powstaną wielkie parkingi na obrzeżach miast. A w miastach zostaną tramwaje, elektryczne pojazdy, mięśniochody i piechota :)

    • 3 1

    • Powstaną też specjalne oddziały zamknięte, w których b e d ą leczyć takich jak ty. Dlaczego takie miasta nie powstały do tej pory w bogatych państwach?

      Lobby paliwowe nie dopuści do takiej utopii.

      • 1 0

  • cyklistów won z miasta (1)

    miasto ma być dla ludzi a nie dla jakich pseudoeko terroryst o w w obcisłych gatkach

    • 3 0

    • Miliard a i więcej % poparcia, (troszkę inny rejon, mniej widoczny) w parkach gdzie spacerują piesi walą jak autostradą A4 nie patrzą na pasy i dzieci i starszych chociaż widzą przejścia , znak,i pasy słowem dzicz zsiadła się z kóz a siadła na bicykle.... A gdzie stróże prawa łapią chyba muchy???

      • 1 0

  • A w centrum?

    Szaleją jak gdyby byli na tur de polon np. światła ich całkiem nie obowiązują a przy zieleniaku zakaż wjazdu w stronę Medisona to polowanie na pieszych. Ale rowerowe miasto piesi do schronów jak za czasów wojny lub na jezdnię...

    • 2 0

  • (4)

    No pewnie jak zwykle na nas a czy wy kierowcy ustępujecie nam pierwszeństwa nie to nie zadanie tego od nas ja do żadnego przejścia dla pieszych dojeżdżać nie będe
    na rowerze się jeździ a nie prowadzi a jak się tam pojawią barierki to osobiście je rozwale Dla mnie po prostu kierowcy to hieny

    • 5 11

    • do zobaczenia (3)

      do zobaczenia na zakręcie jak będę wjeżdżał pod górkę z przepisowym 50 km/h..

      • 2 3

      • Nie przejedziesz tam, siła odśrodkowa cię wyrzuci na czołówkę z innym autem. (1)

        Mam wrażenie że nie wiesz o czym mowa.

        • 0 0

        • 70 km/h ciemną nocą

          Wjeżdżam tam samochodem osobowym i nic się nie dzieje. Dlatego Wojciechu znowu konfabulujesz

          • 1 0

      • uważaj jak trafisz na TiRa lub przy przejeździe kolejowym

        pamiętaj że 50 km na godzinę to nie jest dolna granica dopuszczalnej prędkości w mieście

        • 4 0

  • Brak oznakowania

    Jeśli brak jest znaków zezwalających na jazdę rowerem, to gdzie jest Straż Wiejska oraz Niedźwiadki. Przecież jest to ewidentnie łamanie przepisów o poruszaniu się rowerem po chodnikach - bo że jest to droga techniczna też nie ma informacji. Szkoda, że niedawno znieśli przepis odnośnie zakazu jazdy po wałach bo wówczas można by posterunek stały Straży otworzyć i ciągnąć kabze dla miasta

    • 1 1

  • Dyskusję o prawach rowerzystów należy zacząć (9)

    Punktem zerowym jakiejkolwiek dyskusji o prawach rowerzystów do poruszania się po drogach powinien być bezwzględny wymóg posiadania przez rowerzystów ubezpieczenia OC, uprawnień uzyskiwanych w drodze egzaminu (w tym teoretycznego z przepisów), tablic rejestracyjnych umożliwiających łatwą identyfikację właściciela roweru przez służby, płacenia podatku drogowego w stosunku odpowiednim do ilości tras rowerowych w mieście.
    Wprowadzenia jasnych przepisów dotyczących utrudniania ruchu przez poruszanie się ze zbyt powolną prędkością i w związku z tym jadnego nakazu dla rowerzystów ułatwienia wyprzedzania, a w razie trudności z wyprzedzeniem bezwzględny nakaz zjazdu z drogi.

    Dopiero potem możemy ZACZĄĆ dyskusję o tym kto kogo powinien na drodze przepuszczać.
    Póki co drodzy rowerzyści - jesteście na drodze gośćmi, póki co tolerowanymi lecz nie radzę nadużywać gościnności, bo zostaniecie pozbawieni tego prawa i rowerem sobie będziecie mogli jeździć najwyżej po lesie.

    • 20 39

    • OC dla cyklistów - jestem za.

      Ostatnio taki wyskoczył mi przed maskę na wysokości Parku Oruńskiego. Mało który cyklista patrzy czy jedzie samochód. Mimo braku oznakowania tną przez jezdnię. Niech zdają sobie sprawę, że jadąc od strony Traktu praktycznie nie widać ścieżki w stronę Gdańska. Raz że jest ona wyżej niż jezdnia to dwa że odwrócona o prawie 180 stopni. Cyklistów ratuje tylko i wyłącznie to, że nawierzchnia jezdni i zakręt na most wymusza zachowanie nieznacznej prędkości. Dlatego winno obowiązywać OC m. innymi dla cyklistów. Spróbujcie uzyskać odszkodowanie od takiego cyklisty w przypadku spowodowania przez niego kolizji. Na opisywanej ścieżce "technicznej" o to nie trudno.

      • 1 0

    • A ty kimś jesteś malutki człowieczku że śmiesz dyktować jakieś dyrdymały ?

      Faktycznie - nie ma o czy z tobą gadać.

      • 0 0

    • nakaz zjazdu z drogi baranie?Takie rzeczy już były na szczęście w Europie z takich debili jak ty sie śmieją a poglądy takich palantów to muzeum osobliwości

      • 3 1

    • idioto chory na mózg podatku drogowego nie ma już kilkanaście lat.O jakich ty podatkach piszesz oszołomie?Drogi rowerowe powstają w miastach za pieniądze miejskie min z lokalnych podatków baranie

      • 3 2

    • Ja bym jeszcze dodał

      asygnaty na zakup rowerów, certyfikaty dopuszczenia do ruchu, koncesję na użytkowanie w terenie miejskim, przeglądy techniczne najlepiej co miesiąc i skrzynkę viabox z opłatami na każdym skrzyżowaniu.

      • 9 3

    • kolejny który nie widzi różnicy między poruszającym się 20 km/h 10 kg rowerem (1)

      a poruszającym się 100 km/h 1 tonowym pojazdem mechanicznym

      • 19 6

      • to brat bliźniak tego Michałka z Hondy na molo w Sopocinie

        chyba że w policyjnym wariatkowie mają internet dla pacjów

        • 11 5

    • naprawdę...

      zastanawiam się, kim jest, czym się zajmuje, czym jeździ (...), który wymyśla takie bzdury:))))

      • 14 2

    • przybij piątkę... naprawdę. śmieszny jesteś.

      z takimi poglądami, to możesz się wyprowadzić gdzieś głęboko do Afryki

      może pieszym tez zaczniesz stawiać takie wymagania?

      a może wolisz, żeby każdy rowerzysta przesiadł się do auta? na pewno krócej postoisz w korku i łatwiej znajdziesz miejsce do parkowania.

      ruch pieszy i rowerowy powinno się promować wszystkimi sposobami, a takie idiotyczne pomysły, jak podatki od jazdy rowerem, jakaś biurokracja i inne głupoty tylko zniechęciłyby ludzi do korzystania z roweru.

      Plusem roweru jest to, że wsiadasz i jedziesz. Za darmo, sprawnie i zdrowo. I nie przywłaszczasz sobie tyle przestrzeni publicznej, co właściciele aut. Można z niej korzystać inaczej, a nie tylko poszerzać drogi i budować parkingi.

      • 21 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane