• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści pojadą pod prąd całą ul. Starowiejską

Michał Sielski
20 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Kontraruch rowerowy na ul. Starowiejskiej - wbrew obawom policji - nie okazał się niebezpieczny.
  • Aby możliwy był na całej ulicy, trzeba jednak najpierw poskromić parkujących gdzie popadnie.
  • Mimo wymalowania miejsc parkingowych, wielu kierowców nadal parkuje w obrębie skrzyżowań i przejść dla pieszych.

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni zostanie dopuszczony ruch rowerowy w obu kierunkach. Samochody będą mogły poruszać się tak jak do tej pory, a do tego wprowadzona zostanie Strefa Tempo 30. To tylko początek zmian.



Czy ruch samochodowy w centrum Gdyni powinien zostać ograniczony?

- Starowiejska mogłaby się stać pasażem Gdyni, ale nikt nie inwestuje, wszyscy czekają na remont ulicy. W efekcie wszyscy nie szanujemy tej przestrzeni, bo jest zapuszczona. Przedsiębiorcy uderzają nas reklamami, wystawiają totemy, potykacze, zamiast inwestować w podniesienie standardu swoich lokali. Kierowcy parkują jak chcą, więc nie widać ulicy i chodników, tylko jeden wielki, dziki parking. Potrzeba nam nowego myślenia i świeżego spojrzenia na problemy ulicy, potrzeby i oczekiwania - przekonuje Jacek Piątek, miejski plastyk, odpowiedzialny m.in. za wygląd przestrzeni publicznej w mieście.
Komu zależy na robieniu dzikiego parkingu ze Starowiejskiej?

Zmiany postępują jednak powoli, bo przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka. A na Starowiejskiej wszyscy są przyzwyczajeni, że samochodem można podjechać pod drzwi sklepu. Czasem trzeba pokonać krawężnik, czasem zablokować chodnik, albo przejście dla pieszych. Strażnicy miejscy przejeżdżają tamtędy kilka razy dziennie, ale interweniują tylko wtedy, gdy się do nich zadzwoni.

Efekty łatwo sobie wyobrazić. Coraz więcej samochodów na chodnikach, bo nawet niedawne wymalowanie miejsc parkingowych niewiele zmieniło. Niektórzy kierowcy nadal parkują jak chcą, bo mandat za parkowanie np. na przejściu dla pieszych to rzadkość. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy skuteczne interwencje strażników można było policzyć na palcach jednej ręki.

- Od Los Angeles po Władywostok nikomu nie udało się zapewnić wystarczającego miejsca dla samochodów. Właśnie dlatego chcemy nakłaniać mieszkańców, by próbowali alternatywnych sposobów poruszania się. Dlatego chcemy poprawy dostępności Śródmieścia dla rowerzystów, która w tym pomoże. Ponadto: stojaki rowerowe powinny być na jezdni - by ściągać rowerzystów z chodników. Idealny byłby też legalny kontraruch pomiędzy ul. 10 Lutego a Starowiejską - mówi Kajetan Lewandowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Policja: nie ma wypadków? To i tak niebezpieczne

Warto zauważyć, że kontrapas na Starowiejskiej już jest. Na odcinku od ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni do ul. Dworcowej zobacz na mapie Gdyni można jechać w przeciwnym kierunku niż samochody. Od czasu otwarcia nie doszło tam do żadnego wypadku ani nawet stłuczki. Przez dwa lata funkcjonowania podobnych rozwiązań na kilkudziesięciu ulicach Gdańska, także nie doszło do żadnego wypadku z udziałem rowerzystów. Mimo to policja z Gdyni wprowadzenia kontraruchu nie chce, argumentując że jest to... niebezpieczne. Taką opinię otrzymali urzędnicy podczas analiz nad wprowadzeniem kontraruchu na ul. Starowiejskiej.

Urzędnicy jednak się tym nie przejęli i podjęli decyzję o wprowadzeniu możliwości łatwiejszego przejazdu rowerzystów do centrum.

- Zostanie wprowadzony kontraruch na całej długości ul. Starowiejskiej. Ze względu na szerokość ulicy, jest to możliwe bez wyznaczania osobnego pasa dla rowerów - mówi Jakub Furkal z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Nie ma konfliktu rowerzystów z kierowcami

Co ciekawe, nie budzi to oporu praktycznie żadnej grupy, która wzięła udział w ubiegłotygodniowej debacie na temat przyszłości ul. Starowiejskiej.

- Nie ma konfliktu pomiędzy rowerzystami i właścicielami samochodów. Ja mogę parkować sobie 500 metrów od domu, ale niektórzy z różnych względów muszą podjechać jak najbliżej. Tymczasem my nie mamy garaży ani podwórka. Trzeba więc dopasować się do oczekiwań różnych grup - podkreśla Anna Grabowska ze wspólnoty mieszkaniowej przy ul. Zygmunta Augusta, zwracając uwagę na to, że nie można zlikwidować wszystkich miejsc parkingowych przy ul. Starowiejskiej.
To odpowiedź na sugestie niektórych osób, które oczekiwały zmian radykalnych i utworzenia ze Starowiejskiej deptaka. Takiego pomysłu już jednak od dawna nie ma. Na razie - oprócz Strefy Tempo 30 oraz zapowiedzi montażu ławek - nie są planowane żadne większe zmiany.

- Każdy musi troszeczkę ustąpić, by nie było konfliktów, a zmiany będziemy wprowadzali stopniowo - zapewnia przygotowujący m.in. analizy ruchu pracownik naukowy Uniwersytetu Gdańskiego oraz radny Gdyni Marcin Wołek.

Opinie (265) 5 zablokowanych

  • Panie Prezydencie (1)

    a Pan Prezydent jeździ do pracy rowerem?

    • 17 0

    • Nie , bo się nie da zrobić Wiczlina.

      • 2 0

  • (1)

    dla mnie to próba wprowadzenia oprotestowanych przez kupców zmian na starowiejskiej tylnymi drzwiami
    oczywiście jak to u nas w Gdyni bez kosztowo, w końcu ile kosztuje puszka farby...
    zamiast coś zaplanować i konsekwentnie, zrobić remont, wylać asfalt, namalować przejścia, zrobić normalne chodniki postawić sensowne znaki i ograniczyć ruch poprzez cywilizowane miejsca parkingowe... - szkoda gadać
    to nie nie ta ekipa przyspawana do stołka...

    • 10 1

    • Nie da się!

      • 2 0

  • Na Władysława też miały być spowolnienia dojeżdżając do skrzyżowania ze Starowiejską a powstały 3 pasy, które nic nie dały a kasa oczywiście wpłynęła na konta, Przypomnijcie ile to było z budżetu obywatelskiego?

    • 5 2

  • czekam na GTA Go (3)

    ciekawe ile punktów będzie za rowerzystę na kontrpasie... :)

    • 4 5

    • z tego co mi wiadomo 25lat za umyślne spowodowanie śmierci

      • 8 4

    • Mam ci wbić swój kluczyk samochodowy w twój głupi łeb ? (1)

      • 5 2

      • "W" - wbij sobie swój kluczyk samochodowy we własne cztery litery

        - ton w jakim piszesz wyraźnie wskazuje na to, że jeśli ktoś tu ma głupi łeb, to jedynie osoba która daje takie komentarze jak ty...

        • 2 2

  • Bruk i rowery miejskie (1)

    Czy miasto zapłaci za zniszczone rowery, które nie mają amortyzatorów? :) Mój po jeździe Władysława IV i półmetrowych krawężnikach ledwo sapie...

    • 1 6

    • Miasto za nic nie płaci, to płacimy my podatnicy.

      • 2 1

  • samobójstwo! (4)

    już w Sopocie w Kamiennym Potoku wprowadzili takie rozwiązanie i stwarza ono sto razy więcej zagrożeń niż wcześniej. Często widzę jak jadący tamtędy rowerzyści kompletnie tracą orientacje jak tu nagle z za zakrętu wyjeżdża im auto.
    Sam na własne oczy widziałem jak rowerzysta jadący "pod prąd" w Kamiennym Potoku zaczął wykonywać jakieś dziwne ruchy korygujące gdy zobaczył nadjeżdżający samochód. W końcu będzie nieszczęście.
    Pomysł z rowerzystami jeżdżącymi pod prąd jest wyjątkowo szalony!

    • 13 6

    • We francji wszystkie drogi jednokierunkowe z automatu są dwukierunkowe dla rowerzystów (2)

      Także ośmieszasz się.

      • 7 6

      • francja to dziwny kraj

        zamiast osiemdziesiat to maja 4 x 20.... znajdz sobie lepszy wzor - nie chce by wzorem francji po deptakach jedzily ciezarowki rozjezdzajace pieszych

        • 4 6

      • NIe tylko we Francji

        W Gdańsku takich ulic jest także bardzo dużo, liczba stłuczek i "zdarzeń drogowych" jest w tych rejonach żadna.

        • 0 0

    • Ignorant z ciebie ! W Gdańsku jest pełno takich ulic i co ? Doszło gdzieś do

      poważnego wypadku odkąd od kilku lat wprowadzono takie coś ?
      Robisz z kierowców i rowerzystów ułomków co nie potrafią się wyminąć ?
      Ja mam za sobą sporo takich wyminięć i jako kierowca i rowerzysta w tym Kamiennym Potoku.

      • 5 2

  • bicie piany (2)

    to jest po prostu zalosne.... znowu cos namaluja na jezdni i mozna o tym pisac w trojmiasto.pl - kolejny sukces wladzy i milosnikow pedalowania

    • 10 3

    • nie sądze (1)

      nawierzchnia nie zachęca do jazdy tam rowerem.
      Także żaden to sukces będzie..

      • 4 1

      • to tym bardziej nie ma co toczyć piany z pyska

        • 1 0

  • Wstyd ,żeby w Gdyni nie było deptaka z prawdziwego zdarzenia, w prawie kazdym większym lub mniejszym mieście w Polsce (4)

    są a tutaj nie ma

    • 5 1

    • U nas nie da się. Zobacz jak wygląda Skwer . Aż serce się kraja.

      • 3 1

    • Jak lubisz deptac,to zapraszam do mnie... (1)

      Beczki z kapusta czekaja....

      • 0 5

      • Wojt Radek, jesteś ignorantem

        • 3 1

    • bo gdynianie mają prowincjonalną mentalność, a do kościoła nie musi prowadzić deptak

      • 1 0

  • Kierowców uczyć trzeba

    Lektura obowiązkowa dla kierowców - "jak rowerzysta ma poruszać sie drogą jednokierunkową z kontrapasem", czyli de facto dla rowerzysty dwukierunkową. Proszę drodzy kierowcy zapoznać się z tematem, a nie pouczać rowerzystów poruszających się po jezdni prawidłowo.

    • 6 9

  • Rowery (2)

    Wszędzie rowerzystów pełno, stwarzają nieustanne niebezpieczeństwo, ale już jazda po molu w Orłowie to już masakra. Wystarczy 1 znak - zakaz wjazdu rowerów.

    • 13 7

    • Co znaczy "wy" ? Wszyscy rowerzyści towarzyszu ? Czasy odpowiedzialności

      zbiorowej minęły w 1989 roku.

      • 6 5

    • jest bulwar i skwer do deptakowania panie Stan

      • 0 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane