- 1 Tatuaż jak wskaźnik zamożności społeczeństwa (349 opinii)
- 2 Agresywny mężczyzna skoczył do Motławy (365 opinii)
- 3 Dziś nocny przejazd rowerowy (52 opinie)
- 4 Gdańsk: 30 "elektryków" za 90 mln zł (396 opinii)
- 5 Ktoś ostrzelał z wiatrówki okna szkoły (133 opinie)
- 6 Utrudnienia dla pasażerów SKM (106 opinii)
Rowerzyści przy targowisku? Nadal są wątpliwości
Propozycja poprowadzenia trasy z czerwca 2023 roku
Rok temu zakończyło się projektowanie kilometrowego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa. To newralgiczne miejsce na mapie rowerowej miasta. Droga miała być poprowadzona po stronie pl. Górnośląskiego, ale część orłowian wciąż walczy o inny przebieg trasy.
Przypomnijmy:
- Zaprojektowana droga będzie miała tylko kilometr, ale to ważny odcinek, bo wzdłuż ul. Wielkopolskiej jeździ wielu rowerzystów.
- Na wysokości ul. Łowickiej droga jednak urywa się.
- Praktycznie wszyscy jadący w kierunku al. Zwycięstwa kontynuują podróż chodnikiem.
- Mało jest śmiałków zjeżdżających na dwupasmową, ruchliwą ulicę.
- Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę.
- Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej.
- Ten, kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.
O uzupełnieniu tego fragmentu o drogę rowerową mówiło się od dawna. W 2019 r. podpisano umowę na projekt wartą 640 tys. zł.
Od początku było wiadomo, że przebudowa omawianego odcinka będzie wiązać się z wieloma wyzwaniami choćby ze względu na ukształtowanie terenu i przechodzącą w tym miejscu linię kolejową.
Droga rowerowa wzdłuż Wielkopolskiej - planowany przebieg:
- Zaplanowana droga rowerowa będzie dwukierunkowa i szeroka co najmniej na 2 m.
- Kierunki zostały rozdzielone szpalerem drzew po to, by zachować drzewa.
- Będzie biegła po tej samej stronie jezdni, co już istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
- Będzie dowiązana do drogi rowerowej w kierunku Redłowa przy Drodze Gdyńskiej.
- Jadący do centrum Gdyni będą mogli skorzystać ze skrótu na ul. Kościelnej.
- Jadący do Sopotu przejadą na przejściu przy wiadukcie kolejowym.
Minął rok, ale o budowie drogi rowerowej nie słychać. O to, co się dzieje z projektem, postanowił zapytać Łukasz Piesiewicz, radny Koalicji Obywatelskiej, Lewicy i Ruchów Miejskich.
Co z projektem?
- Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej od al. Zwycięstwa do ul. Łowickiej jest niezbędna, aby zapewnić bezpieczny dojazd rowerem do centrum lub do przystanków SKM mieszkańcom Małego i Wielkiego Kacka, Karwin i Dąbrowy - dzielnice te zamieszkuje przeszło 40 tys. gdynian. Inwestycja jest także zgodna ze Strategią Rowerową dla Miasta Gdyni do 2030 r. - pisał w interpelacji.
Władze miasta odpowiadają, że projekt rzeczywiście jest gotowy, choć nie w takim wymiarze, by można realizować inwestycję, na którą została wydana decyzja o realizacji.
- Na podstawie opracowanej na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni dokumentacji projektowej została wydana decyzja zezwalająca na budowę ścieżki rowerowej i chodnika na odcinku od al. Zwycięstwa do posesji nr 74 przy ul. Wielkopolskiej (brak połączenia z ulicą Łowicką) - odpowiada Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.
Dokumentacja bez kosztorysu inwestorskiego
Okazało się, że dokumentacja projektowo-kosztorysowa nie posiada aktualnego kosztorysu inwestorskiego, który jest niezbędny do oszacowania wartości przedmiotu zamówienia przed wszczęciem postępowania przetargowego.
- Wydział Inwestycji wystąpił do ZDiZ o jego aktualizację - dodaje wiceprezydent.
Jest już w posiadaniu urzędników.
Dodatkową przeszkodą są kontrowersje dotyczące jej przebiegu, który nie podobał się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie, obok osiedla Sadyba Orłowska.
- Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów, będzie błędem - twierdzili jeszcze na początku projektowania trasy przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.
Możliwe zmiany
Poprzednie władze Gdyni były nieugięte względem tych argumentów. Po wyborach sytuacja się zmieniła, do władzy doszła nowa ekipa, która - jak można przeczytać w odpowiedzi na interpelację - będzie analizować zaproponowany przebieg po drugiej stronie.
- Zostanie zorganizowane spotkanie ze Stowarzyszeniem celem omówienia i wyjaśnienia wątpliwości - kończy Austen.
Rowerowa Gdynia: realizujmy projekt jak najszybciej
O tym, że projekt powinien zostać zrealizowany w zaproponowanym kształcie są z kolei przekonani przedstawiciele Rowerowa Gdynia.
- Projektowanie tego odcinka trwało od 2019 roku, a ostateczny wariant ma wiele kompromisów, zwłaszcza w odniesieniu do zieleni, czy bezpieczeństwa pieszych. Rozumiemy wątpliwości i sami je też mieliśmy, ale taki, a nie inny przebieg drogi rowerowej wynika z tego, że po północnej stronie jest większość punktów docelowych, ruch w tym miejscu ciąży ku północy (do Centrum), a sam projekt dotyczy nie samego Orłowa, tylko co najmniej czterech południowych dzielnic. W dodatku, cały projekt jest gotowy do realizacji i ma ogromne szanse na unijne finansowanie. Cena budowy zaś rośnie z kwartału na kwartał. Dalsze odwlekanie budowy byłoby po prostu niegospodarne, dlatego mamy nadzieję, że nowe władze ten temat po prostu zrealizują, bo nie ma żadnych obiektywnych przesłanek przeciwko temu - argumentują przedstawiciele stowarzyszenia.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-07-29 08:33
Gdynia ma pokręcone.... (5)
Ścieżki rowerowe, jak słuchawki do smartfona, brak jakiejkolwiek logiki.
"jadę ul. Hutnicza na ścieżce rowerowej stoi słup oświetleniowy pytam się zaskoczony co on tam robi, odpowiedź - rzucam światło" "brwo to przecież Gdynia - stan umysłu- 66 14
-
2024-07-31 05:48
Na hutniczej
Nie ma ścieżki rowerowej. Odstaw leki albie wez pigule wiecej
- 0 0
-
2024-07-29 14:26
taa oczywoscie
- 0 1
-
2024-07-29 08:42
I co słup ci odpowiedział? (2)
- 6 1
-
2024-07-29 14:18
Uśmiechij się
jesteś w Gdyni
- 4 0
-
2024-07-29 08:56
- AUĆ!
lol
- 3 0
-
2024-07-29 08:19
Mieszkancy i rada dzielnicy mają całkowitą racje, projektowanie tej drogi przy placu Górnośląskim to absurd (18)
oby nowe władze miasta poszły po rozum do głowy i zmieniły stronę na bardziej bezpieczną i wygodniejszą
- 37 33
-
2024-07-29 10:54
to pewnie pisał ktoś z naszego Orłowa lub z Rady Dzielnicy (6)
to Stowarzyszenie ma góra 5 osób, rada ma 11 (bo nikt się nie zgłosił), więc reprezentują samych siebie, ewentualnie te 3-4 sklepy, które mają punkty przy samej Wielkopolskiej. Sam jestem za tą drogą rowerową i nie chce mi się wierzyć, by kupcy z tego rynku sami z siebie chcieli wygonić na południową stronę setki klientów. Albo w ogóle nikt ich nie pytał, albo Nasze Orłowo robi swoją propagandę wśród nich.
- 11 7
-
2024-07-29 12:50
Rada Dzielnicy dziala w pelnym składzie (5)
Ważniejszy jest ich głos i głos mieszkańców oraz tam pracujących, niż rowerowego lobby
- 4 8
-
2024-07-29 12:59
a głos mieszkańców, którzy chcą dojechać na zakupy przy pl. Górnośląskim to już nie jest ważny? (4)
a głos kupców, którym zależy na klientach też nie?
- 7 4
-
2024-07-30 07:05
Rowerem na zakupy dojeżdża z 10 osób dziennie
Samochodów na plac Górnośląski podjeżdżają setki. W odróżnieniu od rowerowych aktywiszcz widocznie kupcy potrafią liczyć.
- 1 0
-
2024-07-29 15:08
przeprowadz rower na druga strrone. tak ciezko? (2)
bo kierowcoom i dostawcom każesz nadrabiać po 100 metrow bo przy okazji miejsca parkingowe beda likwidowane
- 3 4
-
2024-07-29 17:42
Nie ośmieszaj się gościu. Rower służy do jazdy
na nim, a nie do chodzenia z nim.
- 0 2
-
2024-07-29 16:08
aby dojść do przejścia trzeba z 200 metrów nadłożyć
tymczasem samochodem możesz zaparkować pod sklepem. Bezsens.
- 2 2
-
2024-07-29 09:18
słabe to zarówno dla jadących do/z centrum Gdyni
jak i tych jadących na plac Górnośląski
- 5 3
-
2024-07-29 08:27
i znacznie wolniejszą (9)
jadący do centrum będą meandrować z jednej strony na drugą i z powrotem, więc pewnie część będzie dalej prosto chodnikiem jeździć
- 18 4
-
2024-07-29 08:56
moga jechac po drugiej stronie, tej bliżej Sopotu caly czas. zbedny ten przejazd przy wiadukcie (8)
przejechać można w strone centrum Gdyni na istniejącym skrzyżowaniu Alei Zwycięstwa z Wielkopolską, gdzie jest już przejazd rowerowy gotowy. Po co kolejny?
- 5 5
-
2024-07-29 09:13
jak cały czas, do Łowickiej DDR jest po drugiej stronie (7)
a przy Zwycięstwa trzeba znowu przejeżdżać przez skrzyżowanie, aby jechać w stronę centrum Gdyni
- 8 1
-
2024-07-29 10:10
wystarczy przy łowickiej zrobić przejazd na prawą stronę i aż do Alei Zwyciestwa tamta strona poprowadzić (6)
unikając wszystkich problemów
nic sie rowerzystom nie stanie jak zmianią strone przy Łowickiej. w projekcie i tak musza to robić przy ul. Kościelnej- 4 7
-
2024-07-29 14:54
"nic sie rowerzystom nie stanie jak zmianią strone przy Łowickiej. w projekcie i tak musza to robić przy ul. Kościelnej" Nie muszą. Będą mogli do centrum miasta pojechać ul. Kościelną, bez zmieniania stron i podwójnego czekania na światłach.
- 3 0
-
2024-07-29 13:03
więc aby dojechać do pl. Górnośląskiego rower będzie trzeba 200 metrów prowadzić od najbliższego przejścia dla pieszych
albo i tak jechać chodnikiem jak jest teraz
- 5 0
-
2024-07-29 13:02
i będzie jak wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Gdańsku
gdzie trasę robi się 2x dłużej, bo co chwilę trzeba przejeżdżać z jednej strony na drugą.
- 5 0
-
2024-07-29 11:32
a kim ty jesteś, by wyrokować, że nic się nie stanie? (2)
Stanie się to, że rowerzyści ominą plac Górnośląski, do którego się jeździ. Przez stanie na światłach dwa razy, to w zasadzie i tak szybciej będzie Łowicką.
- 4 3
-
2024-07-29 15:09
niech omijają plac, będzie łatwiej pieszym i kierowcom (1)
- 1 2
-
2024-07-29 16:10
niech samochody omijają plac
na ulicy zasadzi się drzewa, będzie łatwiej wszystkim
- 2 1
-
2024-07-29 07:08
Skonczcie juz z tymi niebezpiecznymi esami floresami na waskim chodniku (30)
Nikt nigdzie tego tak nie projektuje. To się do niczego nie nadaje. Jest szeroka jezdnia aż się prosi o kierunkowe pasy ruchu w jezdni jak w normalnym cywilizowanym kraju.
- 75 28
-
2024-07-29 08:27
100% popieram (6)
Dwukierunkowe drogi rowerowe to porażka w mieście. Ciągłe wymuszanie pierwszeństwa przez kierowców na przejazdach rowerowych, zmiana strony jezdni po to by za 200 m zrobić to samo, zamiast płaskiej nawierzchni doliny przy każdym wyjeździe z posesji, bo co to szkodzi żeby rowerzysta sobie co chwilę podskakiwał. I koniecznie poprzeczne wystające
Dwukierunkowe drogi rowerowe to porażka w mieście. Ciągłe wymuszanie pierwszeństwa przez kierowców na przejazdach rowerowych, zmiana strony jezdni po to by za 200 m zrobić to samo, zamiast płaskiej nawierzchni doliny przy każdym wyjeździe z posesji, bo co to szkodzi żeby rowerzysta sobie co chwilę podskakiwał. I koniecznie poprzeczne wystające krawężniki na łączeniach jezdni i ddr. Nawet na nowej drodze wzdłuż Wielkopolskiej na dolnym przejeździe na Racławickiej nie potrafili poprawnie wyprofilować przejazdu.
- 20 4
-
2024-07-29 09:36
tylko ze tu bedzie jedno kierunkowa! do góry rowerzysta będzie miał nakaz jazdy po chodniku (5)
patologia projektowa do potęgi
- 9 2
-
2024-07-29 10:11
Powinien być całkowity zakaz poruszania się rowerem po chodniku i nakazywania rowerzystom jazdy chodnikiem. (4)
Z drugiej strony - więcej fotoradarów, żeby na jezdni nie wyprzedzały rowerzystów na gazetę samochody śmigając 40km/h ponad limit.
- 5 7
-
2024-07-29 11:20
co za bełkot pustaki czytałeś co sam napisales
Sam sobie zaprzeczasz
- 2 2
-
2024-07-29 10:30
można dopuścić jazdę rowerem po chodniku o ile ten porusza się z prędkością pieszego (2)
ale nie nakazywać
- 5 2
-
2024-07-29 14:52
chodnik ma sie poruszac? bo to wlasnie napisales...
ale fakt, duzo lepszych od nas krajow nie ma z tym problemow. a u nas rowerzysta na chodniku budzi takie gorace emocje jak by rowerzysci zabijali choc w 1/3 rownie czesto jak kierowcy. nie tylko w japonii chodnikowanie jest powszechne. w Stanach tez nieinaczej. a to z US (slynacych z patologicznej samochodozy) jest Idaho Stop. Polska staje sie osamotnionym egzotycznym prowincjonalnym skansenem i pod tym wzgledem- 2 3
-
2024-07-29 12:01
Nie powinno się tego dopuszczać. Jedyny sensowny wyjątek, to opieka nad małym dzieckiem na rowerze.
Inaczej zaraz nasi mistrzowie szos zaczynają edukację początkujących rowerzystów, każąc im spadać na chodnik.
- 2 1
-
2024-07-29 07:41
Pełna zgodna. (4)
plus, tu nawet na animacji rowerzyści jadą chodnikiem, tak jak będzie w rzeczywistości, tworzenie infrastruktury rowerowej dla amatorów roweru w Gdyni to policzek dla myślących przede wszystkim pieszych i kierowców. wydajecie grube bańki ze wspólnego wora niby "żeby wszystkim żyło się lepiej" a te bezmózgi wycierając sobie mordę "strachem" i tak będą jeździć pomiędzy pieszymi,
mój kraj taki głupi- 10 8
-
2024-07-29 09:37
jadą bo taka będzie organizacja! (3)
z góry po tym paseczku. pod górę będzie nakaz jazdy po tym wąskim chodniczku
- 3 1
-
2024-07-29 09:55
chodnik (2)
jest dla pieszych, end of story
- 6 4
-
2024-07-29 11:33
napisał aktywista miejski przyłączający się do kampanii znoszenia prawa do parkowania samochodów na chodnikach (1)
- 1 4
-
2024-07-29 12:03
Proponuję iść krok dalej.
Prawo do parkowania samochodu na jezdni tak samo, jak na chodniku, o ile zostawisz 2m, których nikt nigdy nie weryfikuje.
- 3 0
-
2024-07-29 07:28
Zabrać po jednym pasie kierowcom i oddać tą przestrzeń normalnym ludziom na rowerach! (17)
- 27 21
-
2024-07-29 11:46
Normalni ludzie nie jezdza rowerem
- 7 6
-
2024-07-29 09:35
tobie już ktoś mózg zabrał...
- 5 5
-
2024-07-29 07:42
żebby jeżdzili po chodniku ? (7)
pewnie - bierz
- 5 5
-
2024-07-29 08:19
Biorą przykład z kierowców. (6)
Trochę popada a ci od razu chodnikami kałuże omijają. A spróbuj takiemu zwrócić uwagę, że niszczy chodnik...
- 10 4
-
2024-07-29 09:09
biorą przykład (5)
a mózgów swoich nie mają i myśleć sami nie potrafią ?
- 2 4
-
2024-07-29 09:42
Skoro kierowcom wolno być bezmózgami, to części rowerzystów też :) (4)
- 5 3
-
2024-07-29 09:57
skoro pijani (1)
są w samochodach to ja na rowerze też będe, i kogoś sobie potrące bo czemu nie
- 2 3
-
2024-07-29 10:03
Taka jest właśnie logika kierowców.
"Ja mogę przekraczać prędkość, bo rowerzyści jeżdżą po chodniku".
Różnica jest tylko w liczbach - po chodniku jeździ ze 20% rowerzystów, prędkość przekracza 95% kierowców i jeszcze mają pretensje że im pozostałe 5% w tym przeszkadza.- 7 3
-
2024-07-29 09:57
skoro
kibole moga sie napie......ać to ja też bede.
pasuje Ci taka logika ?- 1 4
-
2024-07-29 09:56
Argument roku
brawo,
- 1 1
-
2024-07-29 07:35
(6)
i na hulajnogach - my też jesteśmy normalni
- 4 3
-
2024-07-29 09:00
na mieście pojawiły się już społeczne protest wlepki (5)
Hulajnogarzom mówimy NiE! - wywal ten złom w krzaki!
- 4 4
-
2024-07-30 10:15
rzeczywiscie, niszczenie natury ma byc rozwiazaniem, frustracje sie leczy a nie niszczy wszystko wokol
- 0 0
-
2024-07-29 09:53
a - Samochodziarzom mówimy NIE - już są?
- 3 4
-
2024-07-29 09:42
Wytłumacz mi - jak 50cm hulajnogą da się zablokować 1.50m szerokości chodnika, którą musi zostawić zaparkowany samochód? (2)
- 3 2
-
2024-07-29 11:59
(1)
Też bym chciał wiedzieć co trzeba mieć w głowie żeby to zrobić, ale tak, udaje się to użytkownikom hulajnóg nagminnie.
- 2 3
-
2024-07-29 16:11
tak, zdarza się, ale postawię (moje) dolary przeciw (twoim) orzeszkom, że najczęściej tak stawia firma przestawiająca hulajnogi, bo buracko zaparkowane w poprzek chodnika hulajnogi często występują stadami.
jako rowerzyście, jeżdżącemu, a jakże, po chodnikach (w mojej Starej Oliwie inaczej trudno i niebezpiecznie*) mi one też bardzotak, zdarza się, ale postawię (moje) dolary przeciw (twoim) orzeszkom, że najczęściej tak stawia firma przestawiająca hulajnogi, bo buracko zaparkowane w poprzek chodnika hulajnogi często występują stadami.
jako rowerzyście, jeżdżącemu, a jakże, po chodnikach (w mojej Starej Oliwie inaczej trudno i niebezpiecznie*) mi one też bardzo przeszkadzają.
* niebezpiecznie tym razem nie przez kierowców, ale przez kojńserwatora zabytków, który na mojej ulicy kazał zamienić asfalt na kocie łby, które nawet w suchy dzień są ślizkie, a w deszczowy - morderczo groźne.- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.