• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na darmowe przejazdy w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej. W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej.

Miłośnicy dwóch kółek chcą dla wszystkich bezpłatnej komunikacji w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska i wskazują, że 1,5 mln zł rocznie na ten cel mogłyby pochodzić z likwidacji Promu Wisłoujście. Władze miasta są przeciwne - wprawdzie niecały milion złotych kosztować będą kursy autobusów w tunelu, ale miasto dolicza jeszcze koszty utrzymania podwodnej przeprawy.



Czy w tunelu powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska?

W dniu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą władze miasta chcą uruchomić specjalną linię autobusową 258, która będzie jeździć przez 1,5-kilometrowy tunel co ok. 30 minut. Niestety, przejazdy będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł.

Dodatkowo zostanie wydłużona linia 158 w kierunku Stogów - także przez tunel. Tam również będzie można wsiadać z rowerem, ale będzie zdecydowanie mniej miejsca, bo to autobus poruszający się po dłuższej trasie, więc bardziej zatłoczony.

Uruchomienie autobusów jest związane z planowaną likwidacją promu przy Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Ponadto, w tunelu brakuje wydzielonego pasa dla ruchu rowerów.

Problem w tym, że propozycja miasta dotycząca zapewnienia przejazdu nie zadowala mieszkańców, a szczególnie rowerzystów. Przekonuje o tym nasza ankieta w ostatnim artykule o zmianach w ruchu. 39 proc. głosujących oceniło takie przejazdy krytycznie. Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.

Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą
Rowerzyści krytycznie o opłatach za autobus

- Nowa linia autobusowa to proteza, zamiast zapewnienia faktycznego ruchu rowerów pod lub nad Martwą Wisłą poprzez wydzielone pasy bądź jezdnie. Wprowadzenie dodatkowo opłat za przejazd autobusem zniechęci wielu rowerzystów do przejazdu w tym miejscu, podczas gdy samochody pojadą tam nieodpłatnie. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Lepiej w tej sytuacji byłoby, gdyby miasto zachowało prom przy Wisłoujściu. Władze miasta z upływem kolejnych lat przekonają się, że popełniają błąd - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej, dzięki której Gdańsk uchodzi za rowerową stolicę Polski.
W podobnym tonie wypowiada się inny rowerzysta.

- Opłata 3 zł za przejazd dla jednej osoby to dużo. Dla rodziny to już spory wydatek, tylko po to, by przekroczyć tunel. Prom obecnie kosztuje 2 zł. Inną kwestią jest częstotliwość kursowania tego autobusu - co 30 minut, to zdecydowanie za mało. Jeśli na przystanku będzie czekała grupa 10 rowerzystów, nie wszyscy się zmieszczą, bo jest tylko bodajże osiem miejsc. Także jeśli się nie załapiesz, to czekasz następne pół godziny. Pozostaje jeszcze inna kwestia. Jak ktoś z rowerem obładowanym sakwami, albo z przyczepką, ma wsiąść do tego autobusu - mówi Wojciech Twardy, gdański rowerzysta.
Natomiast rowerowy ekspert, Krzysztof Kochanowicz, zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt.

- Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu przejazdu autobusem w tunelu za 3 zł, skoro za tę samą kwotę może pojechać tramwajem nr 8 z Jelitkowa przez centrum na Stogi Plażę. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Nie wiadomo też, czy kierowcy autobusów będą samodzielnie ustawiać rowery w pojeździe, czy zrobią to sami pasażerowie. Ważne jest także bezpieczeństwo sprzętu w autobusie, bowiem niektórzy mają rowery za kilka tysięcy złotych - tłumaczy Krzysztof Kochanowicz z Grupy Rowerowej 3miasto.
Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł. Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł.
Gdańsk wyda 1 mln zł na autobusy miejskie tylko w tunelu

Rowerzyści słusznie zwracają też uwagę na fakt, że miasto m.in. likwiduje prom przy Twierdzy Wisłoujście. Powstaną oszczędności rzędu ok. 1,5 mln zł, tyle bowiem kosztowało miasto utrzymanie nawodnej przeprawy w 2015 r.

Władze Gdańska w odpowiedzi na ten zarzut podkreślają, że wsparcie rowerzystów w Gdańsku nie ma charakteru punktowego, a systemowy. Inaczej niż w innych miastach (np. we Wrocławiu), w pojazdach komunikacji miejskiej za przewóz roweru w ogóle się nie płaci, a jedynie jego właściciel powinien mieć ważny bilet.

- Łączny przyszły koszt funkcjonowania linii autobusowych 158 i 258 będzie wyższy niż funkcjonowanie promu z uwagi na rozszerzenie oferty przewozowej: trasa linii 158 zostanie wydłużona aż do Stogów oraz zostanie uruchomiona również w soboty i niedziele - dotychczas linia 158 funkcjonowała tylko w dni powszednie. Oferta ta będzie kosztować 3,154 mln zł netto w skali jednego roku - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
- W tym zawiera się koszt pracy przewozowej - 989 tys. zł - na odcinku tunelowym linii 158 i 258. Eksploatacja tunelu obciąża budżet miejski kwotą w wysokości około 3 mln złotych rocznie - podkreśla zastępca prezydenta.
Zastępca prezydenta podkreśla, że dotychczas prom w Wisłoujściu kursował tylko do godz. 18:45, a w soboty i niedziele jedynie w sezonie letnim. Teraz mieszkańcy (w tym rowerzyści) zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych.


ZKM: rowery będą bezpieczne

Zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej, Maciej Lisicki, uspokaja natomiast w kwestii bezpieczeństwa rowerzystów i ich sprzętu.

- Nasze autobusy nie będą posiadały zewnętrznych wieszaków na rowery. Będą umieszczane podobnie, jak jest to w SKM-ce na wieszakach wewnątrz pojazdu, dlatego będą bezpieczne - mówi zastępca prezesa.
Rowerzyści będą samodzielnie ustawiać i wieszać swoje pojazdy w autobusach, ale - jak zapewniają władze ZKM - kierowcy w razie kłopotów będą służyć pomocą podróżnym.

Infrastruktura rowerowa przy tunelu na 4-

Przy okazji postanowiliśmy sprawdzić, jak przygotowana jest infrastruktura do obsługi nowej linii 258. Pewnym jest, że trasa będzie dużo dłuższa, niż tylko między węzłami Ku Ujściu i Marynarki Polskiej. Od strony stadionu przystanek znajduje się za rondem, na którym autobusy mogłyby sprawnie zawrócić do tunelu. To oznacza, że pojazdy będą poruszać się wokół stadionu i z tego powodu pojadą rzadziej.

Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych - najbliższe są w odległości ok. 100 m. Brakuje także stojaków rowerowych. Zanim linia 258 pojedzie, miasto powinno ustawić drogowskazy podpowiadające drogę do przystanków, z których rowerzyści będą mogli pojechać w stronę tunelu.

Z tego powodu dotychczasowe przygotowanie do obsługi rowerowej linii autobusowej oceniamy na cztery z minusem.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (649) ponad 20 zablokowanych

  • (7)

    Dać rowerzystom jedną nitkę tunelu a samochodom drugą albo wykopać nowy tunel dla rowerzystów. Kret jeszcze jest w Gdańsku.:0

    • 26 16

    • Tunel powinien być wyłącznie dla rowerzystów, samochody mogą jeździć dookoła. Samochodziarze nie wiedzą ile wysiłku trzeba włożyć w pedałowanie

      • 10 4

    • (3)

      Proponuję wprowadzić podatek na rowery i będzie z czego chociaż wykonać projekt, do tego tak jak his napisał wydrążyć 3 tunel aby rowerzyści mogli poczuć się jak krety... z drugiej strony skoro jeździ się na rowerze dla zdrowia to nie lepiej pojechać przez piękne centrum gdańska gdzie są piękne drogi rowerowe?

      • 5 2

      • (1)

        można było zrobić większy przekrój za pierwszym razem ale po co

        • 3 1

        • przekrój był ok
          a ten tu problem można rozwiązać na bardzo wiele sposobów
          trzeba by tylko chcieć

          • 3 0

      • najlepiej dla pieszych na chodniki

        • 0 2

    • (1)

      weź zobacz ile kosztuje taka nitka

      • 1 0

      • Przecież pieniądze się znajduje .

        • 1 0

  • Zmiana lini 158 (9)

    No i pięknie włodarze miasta i radni nowego portu - autobus 158 będzie miał zmienioną trasę - ominie nowy port- może tak pomysleć o wydłużeniu lini 148 to i mieszkańcy żabianki by korzystali z tunelu

    • 19 5

    • 158 przez Nowy Port! (8)

      Dlaczego 158 nie pojedzie przez Nowy Port i Brzeźno?
      Sporo ludzi dojeżdża do pracy, dzieciaki do szkół.
      Warto rozważyć taką trasę

      • 8 3

      • Parafrazując trolli: pasażerowie autobusów, najbardziej roszczeniowi użytkownicy dróg :-)

        • 3 5

      • Nowy Port ma linię 5, którą spokojnie można wydłużyć do Klinicznej, (5)

        nie mam zamiaru tłuc się autobusem przez Brzeżno i Nowy Port w którym w weekendy wiatr hula w komunikacji miejskiej.
        158 to ma być szybkie połączenie.
        Zyska na tym Letnica, Stogi, Przeróbka, Przymorze, Wrzeszcz i Zaspa, a nawet część Brzeźna.

        • 4 6

        • Co za roszczeniowa postawa mój drogi!

          W tym kraju tylko kierowca samochodu ma prawo coś wymagać. Przecież utrzymuje caaaaały kraj z opłaty paliwowej.

          • 5 0

        • 158 w Porcie miał być częściowym zastępstwem za 4, która jeździła z Portu na Zaspę

          • 9 2

        • w 158 w weekendy hula wiatr (1)

          bo 158 w weekendy nie jeździ!!! więc nie wiem jakim cudem to zaobserwowałeś/aś :)

          • 5 0

          • 5, 10 jeżdżą prawie puste. 148 wymiata.

            • 2 0

        • 158 ma zapotrzebowanie i to na weekendy

          problem polega na tym, że akurat przynajmniej dotychczas nie kursuje w dni wolne

          • 1 1

      • 188 pojedzie

        częściej

        • 0 3

  • jest rozwiązanie dla cyklistów (3)

    przez tunel niech przejadą autem z rowerem na dachu i problem rozwiązany

    • 31 8

    • jest miejsce na biznes: (1)

      Przewozenie rowerzystow tunelem..;)
      Duza przyczepka i lecimy. Cena: dogadamy sie (jak na dworcu w Zakopcu).
      Tylko z tymi "cennymi rowerami" moze byc klopot....

      • 7 1

      • dopóki cię ITD nie dopadnie

        jak szykanują Ubera

        • 1 0

    • Hahaha :)

      Proste!

      • 1 0

  • Na odcinku "Ku Ujściu" - rondo Marynarki Polskiej,

    przejazd powinien być bezpłatny, zarówno dla pieszych jak i rowerzystów.
    Reszta trasy płatna.

    • 24 13

  • Ja znalazłem w sklepie 10gr (1)

    a nie chciało mi się schylać

    • 9 6

    • Po 10 gr. mi tez by sie nie chcialo.

      Ale po 10 zl lezace na chodniku ostatnio siegnelam :>
      Ide, patrze, patrze, patrze, i mysle: "a ch.. tam..." i podnioslam :>

      • 3 2

  • "Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna" (4)

    - niektórzy rowerzyści mają naprawdę coś mocno nie tak z deklem!

    • 57 7

    • ;)

      • 4 0

    • Wszyscy

      • 7 1

    • prom przez rzekę był tańszy i atrakcyjniejszy turystycznie w sezonie letnim miał duże wzięcie

      • 4 2

    • Tak, należy otworzyć okno w tunelu i popatrzeć :d

      • 9 1

  • przecież nikt poromu nie likwiduje (5)

    miasto przestaje po prostu do niego dopłacać

    • 17 1

    • czyli likwiduje. (2)

      Bez dopłaty się nie opłaci pływać

      • 6 0

      • no masz (1)

        komuno wróć!!!

        • 2 2

        • bez dotacji trzeba by zlikwidować cały transport publiczny ignorancie

          • 3 2

    • Przestanie dopłacać 100tys miesięcznie a dodatkowo prom straci najlepszych klientów czyli samochody...

      • 2 1

    • niech miasto przestanie dopłacać do autobusów

      zobaczymy czy KM się sama utrzyma

      • 2 0

  • We Wrzeszczi.... jo.

    • 5 1

  • Paranoja (10)

    -Za prom trzeba było zapłacić
    -Za rower (jak w artykule napisane) trzeba było kilka tysięcy zapłacić

    I teraz nie ma 3 złote na bilet?
    Kupi rowerzysta godzinny, to pojedzie dalej (jak w przykładzie z linią 8)

    W Polsce jest jadna z najtańszych ofert przewozowych w europie, zapraszam do londynu, niemiec, hiszpanii czy francji, tam komunikacja dzienna kosztuje tyle co u nas miesięczna

    Jak rowerzysta ma rower, to niech jeździ na około, do tej pory tunelu nie było i jakoś rowerzyści żyli

    Dlaczego muszę dopłacać milion, po to, żeby rowerzyści mogli jechać autobusem przez tunel? Autobusy trzeba zmodernizować, tylko dla rowerzystów. Tak samo głupie jak odśnieżanie za kilka milionów ścieżek (z zamiataniem!) rowerowych w Gdańsku, po których mało kto jeździł.

    Też mam rower, i czasami jeżdżę rekreacyjnie, ale to co teraz robi lobby rowerowe, to się w głowie nie mieści.

    • 63 21

    • "Dlaczego muszę dopłacać milion po to, żeby rowerzyści mogli jechać autobusem przez tunel?"

      Masz wybór. Zamiast dopłacać milion, możesz zapłacić 50mln na wybudowanie szerszych dróg, gdy będziesz płakał, że są większe korki na mieście. A tak, masa osób będzie podróżowała rowerem i nie będzie tobie blokowała ulic. Masa ludzi dojeżdża do pracy rowerami - jeżeli im będzie trudno to robić wsiądą w samochody i zacznie się twój płacz nad Tristar. Pomyślunku.

      • 8 13

    • ciekawe co byś powiedział jakby wprowadzili opłatę dla samochodów (5)

      "-Za prom trzeba było zapłacić" - i ta zasada obowiązywała wszystkich, a teraz płacić będą tylko rowerzyści i piesi.

      • 8 5

      • a na budowe i utrzymanie składają się wszysscy

        bez znaczenia czy ktoś ma auto czy nie

        • 3 0

      • (3)

        Kierowcy płacą za drogi (w podatku i opłatach za paliwo), a pedalarze za co? Za nic..

        • 1 1

        • (1)

          nie masz pojęęęcia co mówisz
          sam VAT na nasze paliwo to 40%

          • 2 0

          • chiba że to piwo, wtedy mniej

            • 0 0

        • te wasze podatki to jest mit bajeczka rozumiesz to?

          • 0 0

    • No to przelicz teraz jak zmieni się czas i koszt przedostania się z Nowego Portu na Westerplatte zwykłego pieszego. Rowerem szybciej może być przez miasto...

      • 0 2

    • "W Polsce jest jadna z najtańszych ofert przewozowych w europie, zapraszam do londynu, niemiec, " (1)

      No, a zarabiamy tutaj tyle co Londynie, nieprawdaż?

      • 6 2

      • nawet biorąc pod uwagę te proporcje

        To i tak w Londynie jest drożej.

        Średnie zarobki -1700 GBP

        Bilet na metro - 4 GBP

        • 0 0

  • Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu

    • 20 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane