• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozbudowa Galerii Bałtyckiej wymusi zmiany we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W rozbudowanej Galerii Bałtyckiej oprócz sklepów przewidziano też strefę gastronomiczną. W rozbudowanej Galerii Bałtyckiej oprócz sklepów przewidziano też strefę gastronomiczną.

Z ok. 43,3 do 59 tys. m kw. wzrośnie powierzchnia handlowa Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska po rozbudowie obiektu. Pociągnie ona za sobą zmiany w układzie drogowym oraz przełożenie koryta potoku Strzyża. Pierwsi klienci z nowej części obiektu skorzystają przypuszczalnie w 2019 r.



Czy cieszysz się z planów rozbudowy Galerii Bałtyckiej?

Właściciel Galerii Bałtyckiej nie zrezygnował z planów rozbudowy obiektu po otwarciu tuż obok zobacz na mapie Gdańska Galerii Metropolia, a wręcz przeciwnie - rozpoczął starania o uzyskanie tzw. decyzji środowiskowej dla nowej części, w której na handel zarezerwowano ok. 15 750 m kw.

Obiekt powiększy się o przyległy do galerii teren, na którym dziś stoi biurowiec Hydrobudowy zobacz na mapie Gdańska (przeznaczony do rozbiórki).

Jednocześnie przełożony zostanie potok Strzyża, który obecnie płynie pod ziemią wzdłuż południowej ściany budynku zobacz na mapie Gdańska, a zostanie skanalizowany w ul. Lendziona zobacz na mapie Gdańska. Aktualnie trwa przygotowanie nowego wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego dla tego przedsięwzięcia.

Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Spór o Strzyżę przy Galerii Bałtyckiej

Nowa część będzie powielała układ wnętrz działającego centrum handlowego. Powstaną więc trzy kondygnacje handlowe: -1, 0 oraz +1, które będą łączyły się z istniejącymi kondygnacjami bez potrzeby pokonywania dodatkowych schodów. Oprócz sklepów przewidziano także strefę gastronomiczną o powierzchni ok. 785 m kw.

Co ciekawe, z treści dokumentacji wynika, że inwestor nie przekroczy narzuconego w planie zagospodarowania maksymalnego limitu powierzchni handlowej, ponieważ "jak wynika z doświadczeń inwestora, najemcy powierzchni (...) lokalizują swoje magazyny ogólne i powierzchnie pomocnicze w obrębie powierzchni najmu i z reguły zajmują one ok. 10 proc. wynajętej powierzchni, która nie jest wliczana do powierzchni sprzedaży (...) W związku z tym, przy określaniu właściwej powierzchni sprzedaży będzie ona o tę wielkość pomniejszona i nie przekroczy określonego w zapisach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego limitu 58 tys. m kw.".

Czytaj też: Artykuł z 2011 r.: Plany dla Wrzeszcza: większa Galeria Bałtycka, nowy wieżowiec i browar

Projekt elewacji nowej części Galerii Bałtyckiej od al. Grunwaldzkiej. Projekt elewacji nowej części Galerii Bałtyckiej od al. Grunwaldzkiej.
Elewacja nowej części zostanie wykonana z podobnych materiałów, jak obecna. Narożna klatka schodowa od strony ul. Lendziona będzie posiadała nieco bardziej rozbudowaną formę, stanowiąc akcent architektoniczny.

Mimo rozbudowy, wnętrze Galerii Bałtyckiej nadal będzie dostępne tylko poprzez dwa istniejące wejścia: od strony dworca kolejowego zobacz na mapie Gdańska oraz skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

Strefa dostaw przy Hydrobudowie zostanie przeniesiona i znajdzie się bezpośrednio przy al. Grunwaldzkiej. Strefa dostaw przy Hydrobudowie zostanie przeniesiona i znajdzie się bezpośrednio przy al. Grunwaldzkiej.
Od strony al. Grunwaldzkiej powstanie też nowa strefa dostaw z rampą wyładowczą dla czterech pojazdów. Bez zmian pozostanie lokalizacja wjazdu i wyjazdu z parkingów dla klientów.

Szacuje się, że rozbudowana Galeria Bałtycka przyciągnie od 10 do 30 proc. więcej klientów niż obecnie. To wprawdzie "nie wpłynie znacząco na warunki ruchu panujące na sąsiednich skrzyżowaniach, zaś problemy z wyczerpującą się przepustowością skrzyżowań będą głównie wynikiem generalnego wzrostu ruchu", ale mimo to planuje się zmianę układu drogowego.

Ulica Lendziona zobacz na mapie Gdańska stanie się ulicą dwukierunkową, zaś przy pętli autobusowej zobacz na mapie Gdańska planowana jest budowa ronda. Z parkingów rozbudowanej galerii nie będzie można już wyjeżdżać w stronę Trasy Słowackiego, lecz jedynie w kierunku dworca kolejowego i dalej np. ul. Lendziona lub Dmowskiego (nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że na taką organizację ruchu nie godzi się miasto). Wjazd będzie mógł się natomiast odbywać zarówno od strony dworca kolejowego, jak i Trasy Słowackiego.

Ulica Lendziona stanie się dwukierunkowa, a pod ziemią zostanie ułożony potok Strzyża. Ulica Lendziona stanie się dwukierunkowa, a pod ziemią zostanie ułożony potok Strzyża.
Szacuje się, że po rozbudowie w godzinach szczytu popołudniowego w typowym dniu tygodnia do obiektu wjeżdżać będzie ok. 390 pojazdów/godz., co oznacza wzrost o 25 proc. względem stanu obecnego. W tym samym czasie opuszczać obiekt będzie ok. 380 pojazdów/godz., co stanowi wzrost o ok. 15 proc. w stosunku do obecnego stanu. Szacunki na rok 2025 rok mówią odpowiednio o ok. 540 pojazdach/godz. (74 proc. względem stanu obecnego) oraz ok. 470 pojazdach/godz. (42 proc.).

Rozbudowa wymusi również wycięcie 115 drzew - głównie liściastych, ale też 16 szt. iglastych i 11 szt. owocowych.

Po prawej biurowiec Hydrobudowy, który zostanie wyburzony. Po prawej biurowiec Hydrobudowy, który zostanie wyburzony.
Kiedy rozpoczną się pierwsze prace budowlane?

- Nastąpi to po uzyskaniu niezbędnych decyzji i pozwoleń administracyjnych. Obecnie określenie terminu rozpoczęcia jest jeszcze trudne do jednoznacznego sprecyzowania - mówi Krzysztof Fijałkowski, menadżer ds. rozwoju w ECE Projektmanagement Polska, firmie będącej właścicielem obiektu. - Nie wykluczamy, że rozpoczęcie rozbiórki budynku Hydrobudowy zostanie zsynchronizowane z pozwoleniem na rozbudowę Galerii Bałtyckiej, niemniej jednak termin ten może ulec zmianie w zależności od wyniku optymalizacji harmonogramu prac budowlanych.
Zgodnie z przedstawioną dokumentacją, a także wcześniejszymi zapowiedziami, pierwsi klienci z nowej części obiektu skorzystają w 2019 r. Prace budowlane nieznacznie wpłyną na działanie galerii - możliwe będzie jedynie wyłączenie z użytku przestrzeni w rejonie połączenia nowej i starej części.

Miejsca

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • Szkoda

    A te drzewa ?

    • 31 2

  • Kościoły niech lepiej budują, (1)

    A nie tylko galerie i galerie..

    • 11 20

    • Tam powinien powstać Pomnik Jarosvawa i tadeusza

      • 3 0

  • Totalny bezsens

    GaleriaBałtycks jest już i tak dość duża, po drugiej stronie torów jest jeszcze metropolia. Powiększanie GB to głupia i bezsensowna inwestycja, nikomu do niczego niepotrzebna tylko psująca Wrzeszcz. Nie powinno być na to zgody.

    • 46 3

  • A my swoje .....!

    12 tys biletów sprzedanych + goście ! Mobilizacja !

    • 8 4

  • a co barem (2)

    tradycja umiera i zostają pokemony wpatrzone w swoje telefony dobre i nie drogie jedzonko tam podają często tam chodzę z dziećmi i zostaną teraz truciciele kfc i inne śmieci chodzi o Bar Żuławski

    • 30 3

    • (1)

      Nie można pozwolić na (ewentualną) likwidację Baru Żuławskiego, takich miejsc coraz mniej.

      • 8 3

      • i rak pujdzie do likwidacji bo już ma byle jakie jedzenie a wjegi miejsce pewnie

        Powstanie coś o podobnej nazwie z innym jedzeniem

        • 0 1

  • To ciekawe, większość okolicznych mieszkańców i tutaj komentujących jest przeciwna rozbudowie galerii (3)

    kto zatem wziął w łapę?

    • 51 1

    • już o rozbudowie było wiadomo w 2013 r a budynek chydro został sprzedany 2014 i czeka na swój kres (1)

      • 1 1

      • Plan rozbudowy to jedno, a zdanie mieszkańców i rady dzielnicy drugie

        Opinia hydrologów o przesuwaniu koryta Strzyży też zdaje się była negatywna

        • 3 0

    • to układ inwestor- miasto

      • 2 0

  • zulawski do likwidacji super,adamowicz zaplacisz na kurkowej tam cie przeleca

    • 28 3

  • Nie ma nic o mijejscach parkingowych a już teraz jest problem w weekendy.

    • 24 0

  • dalej będzie prowizorka

    NAdal te same błedy - zamiast skrzyknąć się i stworzyć wraz z inwestorem nowego kompleksu handlowo-dworcowo-przesiadkowego, to każdy na własną rękę, w efekcie wielka galeria, kurnik jako dworzec, prowizoryczne przystanki autobusowe i syf. Tunel typowo po gdańsku, każdy metr zarządzany przez inną spółkę, każdy peron rządzi się iinymi prawami (początkowo PKM, SKM i PKP miały mieć perony z innej beczki, jakimś cudem ustalili wspólny wzór). Nie mogą dogadać się co do informacji pasażerskiej. Ciekawe jak ogarniają sprzątanie - z linijką?
    Dlaczego w innych miastach nie ma takich problemów i powstają ciekawe i praktyczne rozwiązania, huby przesiadkowe połączone z handlem? Dworzec w Krakowie, Warszawa Zachodnia i Wschodnia, Poznań (mniej udany), Łódź Fabryczna - to tylko niektóre przykłady. W Gdańsku byle jak, tylko żeby deweloper był zadowolony, żadnych warunków i wizji.

    • 35 0

  • Obrazek jak z komedii filmowej

    Makieta - architekt ... tu będzie to, tu będzie to.... ależ panie architekcie tu jest jezioro, aaa to jezioro przełożymy tu...

    • 41 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane