Fakty i opinie

Rozbudowa terminalu w Rębiechowie na finiszu

Najnowszy artukuł na ten temat

Coraz więcej lotów i pasażerów na lotnisku


Półtora roku trwała rozbudowa nowej hali przylotów w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Inwestycja pochłonęła prawie 90 mln zł, ale była niezbędna. Dzięki nowemu - większemu - terminalowi, który jest już niemal gotowy, przepustowość lotniska wzrośnie z 5 do 7 mln pasażerów rocznie. Niewykluczone, że już w przyszłym roku zostanie tu obsłużonych 4 mln pasażerów.



Ile razy w ciągu roku latasz samolotem?

często, nawet kilka razy w ciągu roku 52%
rzadko, tylko na zagraniczne wakacje 37%
boję się latać, wolę podróżować autem lub koleją 11%
zakończona Łącznie głosów: 663
Choć do oficjalnego otwarcia terminalu T2 po rozbudowie pozostało jeszcze sześć tygodni, nowa hala przylotów jest niemal gotowa. Jej rozbudowa trwała półtora roku i pochłonęła ok. 90 mln zł. Mimo że nowa część powstała trzy lata po pierwszej, w której od 2012 r. podróżni odlatywali z Gdańska, to w zasadzie niczym się od niej nie różni.

- Oba terminale były budowane przez różnych wykonawców, a nawet my, pracownicy lotniska, jesteśmy zaskoczeni, że udało się stworzyć niemal klon poprzedniej części. Gołym okiem różnicy nie ma żadnej - mówi Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego w Rębiechowie, który w czwartek oprowadził nas po nowej części lotniska.

Powiększony terminal zostanie otwarty 1 września i poprawi przepustowość gdańskiego portu lotniczego z 5 do 7 mln pasażerów rocznie. W zeszłym roku lotnisko świętowało obsługę 3-milionowego pasażera, w tym roku ma być ich już 3,7 mln. Czy w przyszłym roku jest szansa, że przekroczona zostanie kolejna granica 4 mln pasażerów?

- To realny scenariusz, ale my podchodzimy do tego spokojnie. W stosunku do pierwszego półrocza w 2014 r. odnotowaliśmy wzrost o ponad 14 proc. Naszą siłą jest mądrze planowana siatka połączeń i ilość obsługiwanych linii lotniczych. Do tego dochodzą ciągłe inwestycje. Oprócz terminalu to przecież rozbudowa systemu ILS i rękawy, którymi pasażerowie wchodzą do samolotu. To wszystko przekłada się na dwucyfrowy wzrost liczby pasażerów - dodaje Michał Dargacz.

Obecnie wewnątrz terminalu trwają ostatnie poprawki, właśnie rozpoczęły się pierwsze odbiory, które potrwają kilka tygodni. - Do końca sierpnia zdążymy na pewno - zapewniają władze lotniska.

Drzwi, którymi wychodzić będą pasażerowie przylatujący do Gdańska
Drzwi, którymi wychodzić będą pasażerowie przylatujący do Gdańska fot. Maciej Korolczuk/Trójmiasto.pl
Uroczystość otwarcia będzie kameralna, bo tego dnia tuż obok swoje huczne otwarcie świętować będzie Pomorska Kolej Metropolitalna. Pasażerowie oczywiście zostaną zaproszeni do nowej części, ale główne atrakcje przygotuje dla nich PKM. O nich można przeczytać w osobnym artykule.

W samym terminalu trwają intensywne prace wykończeniowe. Gotowa jest już strefa odbioru bagażu, na pasażerów czekają też stanowiska kontroli granicznej. Na piętrze niemal ukończona jest też hala przesiadkowa, na której pasażerowie oczekiwać będą na dalszy lot. Do wyposażenia pozostała jeszcze strefa komercyjna.

Zmiany wokół lotniska w Gdańsku
Zmiany wokół lotniska w Gdańsku graf. Trójmiasto.pl
Co się stanie z dawnym terminalem przylotów?

- Przenosimy stamtąd całą strefę komercyjną, a więc wypożyczalnie samochodów, kantory, etc. Dolna strefa będzie zamknięta, a górna służyć będzie pasażerom odlatującym z tzw. strefy non-Schengen. Docelowo chcemy tam zorganizować biura dla naszych agentów handlingowych - tłumaczy Michał Dargacz.

Specjalna oferta dla VIP-ów

Przy okazji budowy nowego terminalu przylotów zadbano też o komfort VIP-ów. Na poziomie -1 powstała dla nich specjalna strefa. To przestronne urządzone w drewnie wnętrze z efektownym barem i wydzielonymi salonikami gwarantującymi dyskrecję i anonimowość. Każdy gość strefy podjedzie pod schody samolotu luksusową limuzyną.

- Warto podkreślić, że do strefy VIP dostęp może mieć każdy pasażer - mówi Michał Dargacz. Koszt takiej usługi to 300 zł za osobę (drugi pasażer płaci o 100 zł mniej). Władze lotniska liczą, że obsługa VIP-ów będzie cieszyła się sporą popularnością nie tylko wśród obcokrajowców (koszt dla dwóch osób to ok. 130 dolarów lub 120 euro lub 84 funty), ale także mieszkańców i turystów z Polski.

Sporo dzieje się także na zewnątrz terminalu. Trwają ostatnie prace na przystanku PKM i wokół niego. Wspólnie z miastem lotnisko buduje nowe parkingi dla pasażerów i postoje dla autokarów. Wkrótce ma się też rozpocząć budowa ostatniego fragmentu Trasy Słowackiego. Jezdnia pobiegnie od skrzyżowania z ul. Spadochroniarzy do drogi biegnącej wzdłuż obu terminali.

Inwestycje w rejonie Portu Lotniczego - zmiana trasy linii 122 i 210
W związku z zamknięciem łącznika między "starą" a "nową" ul. Słowackiego w rejonie Portu Lotniczego, autobusy linii 122 z Sopotu oraz 210 z Oruni w kierunku Osowy PKP przez Port Lotniczy kursują z pominięciem przystanku "Terminal-Cargo".
W kierunku Wrzeszcza przystanek "Terminal-Cargo" funkcjonuje bez zmian.



Opinie (174) 4 zablokowane

  • i na co to lotnisko w Gdyni ja się pytam (28)

    • 193 46

    • i na co rozbudowa gdańskiego (3)

      skoro w Gdyni już stoi

      • 27 81

      • Stoi? Leży i kwiczy

        • 43 9

      • Bo Gdańskie rośnie?

        • 12 4

      • dziecko, wy nawet sprzet pozyczacie od nas;)

        • 2 0

    • Peowcy blokują lotnisko w Gdyni, a można tam przenieść tanie linie jak w wawie do Modlina!!! (14)

      To jest decyzja POlityczna, synek na lotnisku wie dobrze.

      • 21 66

      • Nie można niczego przenieść (12)

        Linie same o tym decydują.

        • 57 12

        • (9)

          Ryanar zadecydował wcześniej, że będzie latał z Gdyni...

          • 19 40

          • (2)

            Bzdura

            • 24 13

            • (1)

              Ma gość rację. Wiem to dobrze. Później dziwnym trafem nastąpiła blokada.

              • 13 17

              • Bo się okazało, że Gdynia nie ma 14mln na dotacją Rynaira....

                To się rozdecydowali

                • 9 3

          • Nie zdecydował (5)

            Gdynia miała mu dać kasę za przeniesienie się na ich lotnisko. Rozmawiano też z Wizz-air, ale nic nie ustalono, bo Gdańsk ma jedne z najniższych cen w Polsce. Stąd też Ryanair chciał od Gdynii sporo kasy, za przeniesienie, tak samo jak pobiera ją od Modlina, że lata stamtąd.
            Warszawa akurat jasno pokazuje, że jedyna linia jaka może się przenieść i cierpieć z powodu gorszej obsługi to Ryanair. Jednakże sam Ryanair dla Gdyni to sporo za mało do tego nie tylko by nie zarobili, a musieliby jeszcze dopłacić.

            Lotnisko w Gdyni będzie miało sens jeżeli zostanie do niego doprowadzona linia PKM, a lotnisko w Gdańsku będzie obsługiwało w okolicach 6-7 mln pasażerów.
            Do tematu lotniska w Gdyni będzie można wrócić gdzieś tak w okolicach 2022-25r. Wcześniej otwieranie jego nie będzie miało sensu. Bo tylko wtedy gdy będzie zbyt duży ruch w Gdańsku do Gdyni tanie linie przeniosą się nie żądając dopłat.

            Tak naprawdę Gdynia się ostro przeliczyła w przychodach, a nie policzyła kosztów stąd też sama uwaliła temat lotniska na kilka lat, bo to co zbudowała i tak zostanie i będzie można za jakiś czas wykorzystać.

            • 20 8

            • ale najpierw władować kilka mln na remont tego co stoi i nigdy nie zostało odpalone do działania

              • 9 3

            • Optymiastą jesteś z tym 2022 ;) (3)

              I tak rozbudowa Gdańskiego o kolejne 2-3 mln. przepustowości będzie tańsza od uruchomienia lotniska w Gdyni dla 500 tys.

              • 9 0

              • Powyżej 7mln nie ma sensu rozbudowywać (2)

                Bo wtedy to już nie tylko kwestia terminali, ale dróg kołowania, płyt postojowych ale i samego miejsca pod lotnisko. Do tego przy dużej ilości samolotów mogą ludzie zacząć składać sprawy do sądów o odszkodowanie. itd.

                • 3 1

              • Miejsce pod rozbudowę płyt postojowych jeszcze jest, drogi kołowania szybkiego zjazdu, które już są, też dadzą radę. Lotniska z jednym pasem obsługują po 20 mln pasażerów rocznie, więc spokojnie.

                • 4 2

              • Dróg kołowania i płyt postojowych jest na jakieś 10 milionów pax

                Temu dorzucenie kolejnych 2-3 nie byłoby problemem.

                • 0 0

        • (1)

          Ryanair jako jeden z kilku przewoźników złożył ofertę lotnisku w Kosakowie i na jej podstawie miał się stać główną/dominującą firmą. Niestety oznaczało to z jego strony przeniesienie kilku kierunków lotów z Gdańska do Gdyni (całkowicie), podzielenie kolejnych na oba porty lotnicze i dodanie 2 kierunków wyłącznie Gdyni. Ryanair sam starał się o swoją pozycję i nie ma się czemu dziwić.

          Niestety Mietkowi i spółce bardzo się to nie spodobało.....

          • 5 12

          • A ile Rynair chciał za to kasy?

            Bo tajemnica nie jest, że sporo lotnisk mu płaci za to, że zdecyduje się stamtąd latać.

            • 0 0

      • Linie lotnicze nie są własnością lotniska ani samorządu, żeby je sobie odgórnie przenosić. To linie decydują, skąd chcą operować, jeżeli twierdzisz inaczej, to pomyliłeś epoki.

        • 1 1

    • odpowiadam: lotnisko w Gdyni żeby zaspokoić ambicje (2)

      Szczurka i budować mit wielkiej, jedynej w swoim rodzaju, niezależnej ( podobno) Gdyni. Albo po to, żeby leczyć kompleksy.

      • 45 12

      • sam leczysz komplexy bosy antku swoim pierwszym wpisem... (1)

        • 9 35

        • oddycha? tym gnojem coście go kilka miesięcy temu sprowadzili do swojego portu i zasmrodziliście kawał trójmiasta? wtedy wolę się udusić

          • 14 9

    • Gdyby nie donos Gdańska do unii (2)

      i złośliwe blokady marszałka i wojewody, to wyglądałoby podobnie, a może i lepiej bo ma wszelkie ku temu okoliczności aby tak było a nawet dużo lepiej.

      Poprzez to traci Gdynia, ale najwięcej region. Co powoduje, ze będziemy dalej w ogonie, natomiast Warszawa z Modlinem, Radomiem i Łódź już pokazują miejsce w szeregu, a także Kraków Katowice,....

      • 13 38

      • masz rację, cierpi na tym cały region

        • 4 6

      • Przecież to Gdynia sama na siebie doniosła!

        Sami wystąpili z wnioskiem, prosząc o ocenę inwestycji, licząc na wynik korzystny, a okazała się się niezgodny z prawem. I to nie jest żadna tajemnica bo widnieje to w historii inwestycji.

        • 8 3

    • a jakie to ma znaczenie?

      • 1 0

    • sla Szczurkowych ambicji

      • 5 3

    • gdynia bedzie obslugiwac 10 mln rocznie;) a co!

      • 0 0

  • ) (12)

    Super naprawdę się cieszę) Ciekawe to miejsce dla Vipów ale 300 zł to przesada(wolę iść do Business Lounge za free)...większość co lata z Gdańska to Wizzair i jeden kierunek-emigracja do UK....a więc bilety w jedną stronę.Generalnie brakuje mi najważniejszej rzeczy...tarasów dla rodzin żegnających emigrantów,obecnie nie ma czegoś takiego w Gdańsku a szkoda...

    • 129 54

    • najblizszy czynny taras widokowy we wroclawiu

      • 44 1

    • oczywiscie. liczac ze do samolotu wchdzi 190 osob i mamy 5 lotow dziennie, miesiecznie samo trojmiasto wyludnialoby sie o 19tys ludzi. odstaw klej bo bedziesz powtarzal gimnazjum.

      • 42 13

    • trasów brak, ze względów bezpieczeństwa (2)

      • 10 2

      • ?

        • 2 2

      • zła odpowiedź

        Jakich? Jaki problem? We Wrocławiu można było ?

        • 0 2

    • heh lubie te dywagacje (1)

      Gdyby loty były w jedną stronę, to by miasto się wyludniało.
      A jest zupełnie inaczej.
      Ilość lotów wzrasta, bo powoli doganiamy standardy Europejskie i latanie nie jest już tylko dla Vip-ów.

      • 14 1

      • poprostu biedota pisowska nei moze zrozumiec, ze jak ktos lata samolotem to w celach biznesowych albo turystycznych.

        • 7 2

    • po co taras skoro wszyscy wylatują cała rodzina

      ?

      • 9 4

    • najbliższy taras widokowy we Wrocławiu ....

      • 0 0

    • sami emigranci, a pozostale destynace lataja na pusto...

      • 1 0

    • Wow

      • 0 0

    • Możesz ich pożegnać z balkonu swego mieszkania.Lotnisko to nie ogródek gdzie mógłbyś urządzić piknik dla cioci i wujka.,Masz zostać odprawiony w porządnych warunkach wsiąść do samolotu i odlecieć.

      • 0 0

  • Super, że w Gdańsku się tak dużo inwestuje (10)

    • 120 22

    • Od 18 lat kątem oka widać rozwój Trójmiasta (1)

      • 19 8

      • Nie trójmiasta

        tylko Gdańska

        • 19 6

    • Ty to masz poczucie humoru!!

      • 8 11

    • Biały słoń nadchodzi (1)

      tylko kto go wykarmi???

      szczególnie stadion gdy winieta PGE przenosi się na narodowy?

      • 9 12

      • Sponsorem stadiony będzie Energa

        mniej może zapłaci, ale źle nie będzie.

        • 8 0

    • (4)

      Co robi? Tak inwestuje, ze co chwile musze naprawiac zawieche w samochodzie. Drogi w Gdańsku to masakra, tylko nieliczne, powtarzam, nieliczne sa ok. Reszta to Ukraina.

      • 9 16

      • miasto to nie tylko drogi

        • 8 0

      • To którędy ty jeździsz

        Przestań jeździć skrótami, a droga przestanie ci przeszkadzać.

        • 9 0

      • no to podaj, które są niby takie dziurawe?

        Nie licz ulic w remoncie typu nowolipie i rakoczego.

        • 3 0

      • Ciesz się, że po Gdyni nie musisz jeździć.

        Zwłaszcza po bocznych ulicach.

        • 0 0

  • (4)

    Ja bym zwiekszyl wyloty do UK a nie przyloty do PL..

    • 43 38

    • ponglish zmywaki będą miały lepiej (2)

      Podziel się opinią...
      !
      ..

      • 13 14

      • sama zazdrosc polaka

        jak Tobie nie pasuje to bierz walizki i wynocha albo siedz cicho matole

        • 17 5

      • tylko patron Grande Electrico & synowie

        mają się dobrze i nie musza na zmywak latać

        • 10 3

    • A ja bym zrobił po równo .

      • 0 0

  • Lotnisko jest jak tlen dla człowieka (2)

    Bez planu rozbudowy nie pojawiłby się ten rozwój Pomorza.

    • 57 9

    • (1)

      debil

      • 3 8

      • po co te słowa nienawiści

        • 5 1

  • 1 września to nie jest dobra data na otwarcie. Proponuje 31 sierpnia, skoro to lotnisko Lecha Wałęsy... (3)

    • 68 14

    • Nie lotnisko Lecha Wałęsy, tylko (2)

      Lech Walesa airport.

      • 22 0

      • wstydze sie za takie nazwanie (1)

        • 25 21

        • to było inne wymyśleć, wymyśliłeś takie to się teraz wstydź.

          • 0 4

  • Pytanie (4)

    Ile lotnisko zarabia na obsłudze jednego pasasżera?

    • 21 20

    • (1)

      To zależy ile pasażer waży , no i oczywiście jakie ma wykształcenie :-)

      • 44 1

      • A gdyby tak każdy wracał do kraju ze stratą paru kilo???

        Byłoby nas mniej coraz,Polaków.......
        To co mam zrobić?
        60 za każdy brakujący
        A wykształcenie macie jakieś?
        Wyższe
        A przepraszam,to po 75

        • 9 1

    • to zależy od lini (1)

      • 1 0

      • linii

        Linii

        • 0 0

  • (1)

    To może w końcu będzie papier toaletowy w łazienkach?

    • 45 20

    • jaki patron takie łazienki

      • 10 6

  • Przedłużcie w końcu słowackiego w stronę Rębiechowa i Banina! (16)

    Ile tam zostało do dobudowania, 100 metrów drogi? A tyle osób w samochodach i na rowerach musi pchać się przez to wąskie gardło na Budowlanych...

    • 103 17

    • Ta droga nalezy do lotniska. Z tego co wiem, to nie maja w planach jej oddawac do uzytku.

      • 17 1

    • (6)

      Trzeba było sobie chałupy za Gdańskiem nie kupować, nie jest to w interesie miasta

      • 39 17

      • (2)

        Spokojnie. Po co od razu ta zlosc. Kazdy ma sobie prawo mieszkac gdzie chce. A droga ta by sie przydala, mysle ze nie tylko mieszkancom Banina. Moze kiedys ja otworza, jak Rebiechowo kolo PKM zaleja apartamenty z widokiem na apartamenty.. :)

        • 21 4

        • Tam powstaną raczej Biurowce (1)

          Czyli takie jak BCB lub powierzchnie magazynowe i wtedy oni sami będą pokrywać koszty rozbudowy Nowej Słowackiego.

          Sądzę, że miasto liczy na to, że przyjdą inwestorzy i będą zmuszeni zrobić taką drogę. Co jest dobrym wejściem. Po drugie dzięki takiemu rozwiązaniu miastu łatwiej było znieść rozbudowę lotniska.

          • 5 0

          • Czesciowo pewnie masz racje, ale ciezko mi sobie wyobrazic zeby czolowi budowniczy apartamentow zrezygnowali z takiej miejscowy przy samej PKM. Na ten moment tragedii jeszcze chyba bez tej drogi nie ma, ale pewnie w miare rozbudowy okolicznych wiosek bedzie coraz gorzej. Kiedys pewnie cos zrobia z ta droga. Pozyjemy zobaczymy.

            • 0 0

      • cymbale! (2)

        Droga do Banina była jak jeszcze w planach nie było lotniska.Jak ją lotnisko zlikwidowało dla własnego interesu to niech ją odbuduje.Ale to nie stanie się za POgrobowców Rzeczypospolitej i ekipy Budynia i przydupasów z inwestycji komunalnych.

        • 5 11

        • napisz w tej sprawie do Pani Sołtys Banina

          • 5 3

        • Lotnisko ja zlikwidowalo, ale najpierw wykupilo ten teren, wiec moze z nim robic co chce. Zeby nie bylo - ja tez chce powrotu tej drogi. Ale co zrobic? W Gdansku tez ludzie tkwia w korkach i to nie tylko w osiedlach przy Borkowie.

          • 3 2

    • rozliczasz PIT poza Gdańskiem to niech Ci sołtys Banina (5)

      przedłuża Słowackiego za Twoje podatki. Chciało się mieszkać na wiosce to mieszkaj.

      • 57 14

      • (1)

        Mieszkasz w Gdańsku to jeździj TYLKO po Gdańsku!

        Co za g*wnologika...

        • 14 9

        • i tylko jeżdzę

          • 6 2

      • Ale lotnisko by chciało z takich Banin pasażerów też mieć, nie ? (2)

        pomijając już te wasze małostkowe przepychanki.

        • 6 5

        • Na lotnisko dojedziesz i PKM lub od drugiej strony (1)

          Zostaw auto w Baninie i pojedź PKM. :).

          • 6 3

          • Tam nie ma PKM. PKM jest w Rebiechowie.

            • 4 0

    • Tam nie mieszka elektorat PO, więc o co ten krzyk ?

      • 9 15

    • Nie musi

      Jak w temacie.

      • 0 0

  • No to ja rozumie (5)

    w koncu porzadne Lotnisko! Kciuki do gory! Czas najwyzszy!
    Jeszcze dochodzi polaczenie pkm!
    Super!👍️

    • 99 16

    • (2)

      rozumiem

      • 14 2

      • I Pan rozumię! (1)

        • 3 1

        • Ja rozumie, że Pan rozumię.

          • 2 2

    • Jeszcze... (1)

      Jeszcze jakby rękawy nie były kwiatkiem do kożucha...

      • 1 5

      • Rękawy są

        Ale tanie linie z nich nie korzystają. Ale za to do normalnych lini przechodzi się przez rękawy.
        Ale to jest dość częsta praktyka tanich linii.

        • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.