• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozciągnięcie linii SKM

21 czerwca 2001 (artykuł sprzed 22 lat) 
Kolejny list intencyjny został podpisany pomiędzy miastem Gdańsk a holenderskim ING-Real Estate. Jest on poprawioną wersją listu z ubiegłego roku w związku z przystąpieniem do projektu Polskich Kolei Państwowych. Planowane jest bowiem stworzenie nowego przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście, który miałby być integralną częścią projektu.

List intencyjny podpisany w ubiegłym roku przewidywał wykonanie przez holenderską firmę oceny inwestycyjnej, analiz i inwentaryzacji tego, co na terenie przyszłej inwestycji się znajduje. Powyższe analizy wykazały niezbicie, że niesłychanie ważnym elementem całego przedsięwzięcia jest powstanie w tym miejscu przystanku kolejki SKM. Poprawiłoby to przepustowość komunikacyjną i ułatwiło bezpośredni dojazd do Śródmieścia, gdzie znajdują się centra administracyjne (Komenda Policji, UOP i oczywiście Urząd Wojewódzki). Drugim powodem, który skłonił ING do podjęcia rozmów z PKP, jest to, że duża część terenu pod przyszłą inwestycję jest własnością kolei państwowej. W rejonie ulic 3 Maja, Armii Krajowej, Okopowej, Wałów Jagiellońskich i Huciska, ma powstać wielofunkcyjny kompleks urbanistyczny, który zostanie niejako "przerzucony" nad torami kolejowymi. Dzięki temu w efektywny sposób mogłaby być wykorzystana częściowo wolna dotąd i niezagospodarowana przestrzeń w samym sercu miasta.

Wstępny projekt przewiduje w mającym powstać centrum funkcje handlowe, biurowe, mieszkalne, hotelowe, konferencyjne, rozrywkowe, parking i nowy przystanek SKM Gdańsk-Śródmieście. Firma ING znana jest na całym świecie z ambitnych i nietuzinkowych realizacji architektonicznych. Pod względem możliwości inwestycyjnych firma plasuje się wśród najważniejszej piątki developerów na świecie. (opisywaliśmy to w artykule Jak będzie wyglądać Śródmieście? z 2.11.2000 r.)

Wszystko zatem wskazuje na to, że kupcy gdańskiej Gildii znajdą dla siebie nowe miejsce na handel, a serce Gdańska zyska nowe, bardziej reprezentacyjne centrum handlowe. A skoro będzie już stacja Gdańsk-Śródmieście, czy można mieć nadzieję na powstanie w przyszłości również stacji Gdańsk Południe czy nawet Gdańsk Św. Wojciech? A może musimy poczekać na wybudowanie nowego hipermarketu na Oruni, aby tak się stało? Połączenie Pruszcza Gdańskiego z Gdynią kolejką SKM dla znacznej części osób byłoby niewątpliwym argumentem na zrezygnowanie z jazdy własnym samochodem.

Opinie (31)

  • Dawno temu

    Słyszałem o tym dawno temu - jakieś parę lat - i już prawie o tym zapomniałem. Nie jest to zły pomysł, ale czy SKM nie ma ważniejszych potrzeb, np. nowocześniejszy tabor, utrzymanie tego co już jest w lepszym stanie?

    • 0 0

  • to jest wazne!

    jesli bedzie to dobrze zrobione to jest bardzo dobra inwestycja... oby wiecej
    takich. ironiczna uwaga autora o hipermarkecie i przedluzeniu SKM na
    Orunie wydaje mi sie bardzo trafna. Nie moge zodzic sie z przedmowca -
    mysle ze przedluzenie trasy SKM nie powinno byc rozpatrywane jako
    konurencja, alternatywa dla modernizacji tego co juz jest, ale jako czesc
    jednego projektu - stworzenia kolei aglomeracyjnej na porzadnym poziomie,
    ktora obslugiwalaby tak duzy teren na jak duzym bylby sens jej istnienia
    ze wzlgedu na przewozy. A na Orunie czy nawet do Pruszcza napewno jest
    to uzasadnione potrzebami przewozowymi. Wystarczy popatrzec na korki
    na trakcie sw. Wojciecha czy zapchane autobusy tamze.

    z pozdrowieniami
    roger jackowski
    obywatelska liga ekologiczna

    • 0 0

  • czyżby zwycięstwo zdrowego rozsądku?

    Sprawa konieczności przedłużenia SKM jest tak oczywista, że należy się tylko dziwić, iż nie zrobiono tego do tej pory. Dawno temu w planach rozwoju aglomeracji gdańskiej prze-widywano "kolej obwodową", której odcinkiem składowym mógłby być wzmiankowany wyżej "kawałek" SKM. Już przy obecnym zainwestowaniu dzielnic Chełm, Ujeścisko, Piecki- Migowo, Niedźwiednik taka kolej poważnie odciążyłaby ulice. Tu poważnie należałoby się przymierzyć również do kolejowego skomunikowania lotniska Rębiechowo z centrami Trójmiasta (patrz Frankfurt nad Menem). Tak więc tylko przyklasnąć powrotowi do tego dobrego pomysłu i oby nie był to tylko kolejny dziurawy "balon próbny".

    • 0 0

  • No baa...

    Szkoda gadać, pomysł jest nie tylko dobry, ale właściwie konieczny. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że w tym naszym (troj)mieście nie będzie jak zwykle z dużej chmury - mały deszcz (albo susza). W mojej pamięci tkwią np. deptak na Świętojańskiej w Gdyni, Wieża z restauracją na kamiennej Górze również w Gdyni, jak też i wiele innych wspaniałych powmysłów (opisywanych zresztą na tej stronie namiętnie).
    Niestety, z zapowiadanych pomysłów, realizowane są jedynie markety....

    • 0 0

  • Radni siedza w kieszeni inwestorowi!

    Od razu to widać!
    Dalczego nie pomyslano o rozbudowie lini SKM wg rzeczywistych potrzeb ( do Pruszcza, Rebiechowa, nowych osiedli) a tylko do nowo budowanego luksusuwego centrum handlowego?
    Inna sprawa jest to, ze kiedy siedza tam kupcy Gildi (ktorzy maja byc twardo wykopani!), to nikt im pod nos stacji SKM nie podstawil, mimo, iz sa mozliwosci!
    Aprpsos lux-centrum, to ten iwestor umie budowac tylko obskurne szklane domy.... Fuj!

    • 0 0

  • po co mi

    kolejne reprezentacyjne centrum handlowe w ktorym nic nie kupie? na gildii bylo przynjmniej niedrogo...a teraz co? kolejne 'szklane domy heh dla ' biedakow'

    • 0 0

  • Rozbudowa sieci jest konieczna

    Rozbudowa sieci SKM jest niezbędna. Samochodów wciąż przybywa a przepustowość ulic w dalszym ciągu pozostaje taka sama.
    Między innymi dlatego popieram rozbudowę sieci. I nie chodzi tu wyłącznie o nowy przystanek Gd. Śródmieście. Na początek możnaby także rozważyć dostosowanie odcinka Gdynia - Gdańsk Osowa - Rębiechowo, de facto w kierunku portu lotniczego...
    A może nie przemyślano, jaką konkurencją dla ZKM mogłaby być rozbudowana sieć SKM ?

    • 0 0

  • SKM a korki

    Samo dołożenie jednego przystanku nic nie poprawi
    Należało by pomyśleć o rozbudowie i położenii torów prostopadle do tego co jest w kierunku obwodnicy np.
    1. na wysokości Chełma
    2. Rębiechowa
    3. Osowej itd..

    Odciążyłoby bardzo ruch na dojazdówkach z osiedli położonych w tamtych okolicach do głównej arterii miasta, poprawiłoby atrakcyjność tamtych okolic (w tej chwili dojazd autobusem - innego środka transportu nie ma- jest uciążliwy i autobus nie uniknie korków)

    np w kierunku chełma jest przygotowane wszystko pod położenie torów tramwajowych, tylko nie ma tramwaju który by wjechał pod tą górę :)

    • 0 0

  • Jest OK

    Świetny pomysł miasta (jeżeli sie uda) tym bardziej, że przekonać PKP do czegoś to graniczy z niemożliwością.
    Gildia mieła tyle czasu i nic.. pewnie skończyło by sie tak jak z budową Hossy przy ul. Heweliusza (już 6 rok!!!)

    • 0 0

  • DOBRA RZECZ

    WG MNIE ROZBUDOWANIE KOLEJNYCH STACJI SKM BYLOBY JAK NAJBARDZIEJ WSKAZANE!! KORZYSC DLA WSZYSTKICH, MLEPSZY, SZYBSZY DOJAZD!!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane