• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozdziobany projekt Gawron. Najdroższa motorówka świata

Michał Sielski
12 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
Tak będzie wyglądała polska Korweta - jeśli rząd zdecyduje się dokończyć jej budowę. Tak będzie wyglądała polska Korweta - jeśli rząd zdecyduje się dokończyć jej budowę.

W 2015 roku polska Marynarka Wojenna miała korzystać z korwety Gawron, zbudowanej w trudnym do wykrycia przez radary systemie stealth. Projekt pochłonął już 400 mln zł, ale nowy minister obrony narodowej zastanawia się, czy go nie porzucić. Proces budowy korwety badał m.in. prokurator Mikołaj Przybył, który w poniedziałek próbował popełnić samobójstwo.



Kadłub okrętu jest zwodowany. Kadłub okrętu jest zwodowany.
Na całym świecie robi się to tak: najpierw decyzja polityczna, potem projekt i budowa. Po kilku latach Marynarka Wojenna ma nowy okręt, a najczęściej kilka, bo produkcja seryjna jest dużo tańsza. Jednak w Polsce nie wygląda to tak prosto.

Odbudujemy potęgę Marynarki Wojennej

Plan modernizacji morskich sił zbrojnych powstał pod koniec lat 90. Zamierzenia były ambitne: do 2006 roku miało powstać sześć korwet wielozadaniowych, zaprojektowanych według nowoczesnej koncepcji MEKO A-100. Dzięki technologii stealth, pochyleniu kadłuba oraz "schowaniu" radarów w piramidzie, okręty miały być praktycznie niewykrywalne dla radarów. Jedna korweta miała kosztować ok. 250 mln euro.

Jak rozwiązać problem dokończenia budowy Gawrona?

Jednak zgodnie z umową nr 1/BO/2001/889 z 27 listopada 2001 r. oraz w oparciu o decyzję nr 511/MON ministra obrony narodowej z 8 grudnia 2006 r. w sprawie finansowania budowy korwety wielozadaniowej pod kryptonimem "Gawron", zrezygnowano z budowy sześciu jednostek. Stopniowo ograniczano ich liczbę, aż skończyło się na... jednym Gawronie. Cóż, dobre i to, zważywszy, że pozostałe jednostki to w większości przestarzałe konstrukcje, a niebawem minima NATO-wskie będzie spełniał tylko ORP Xawery Czernicki, który zresztą zbudowany został nieco przez przypadek, bo nie wiedziano co zrobić z gotowym, a niewykorzystanym kadłubem otrzymanym w rozliczeniu od Rosjan. Dzięki temu od 2009 roku mamy okręt wsparcia logistycznego, którego nie musimy się wstydzić. Ale to wyjątek.

Nowa miotła zmiecie Gawrona?

Nowy minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak nie zostawia jednak na budowie Gawrona suchej nitki. Realizowany od 2001 roku projekt kosztował już polskich podatników ponad 400 mln zł. Według ministra, na dokończenie budowy potrzebny jest jeszcze miliard. Wiele wskazuje jednak na to, że resort nie zdecyduje się na dalsze finansowanie budowy.

- Sprawę nie bez przyczyny bada prokuratura. Z jednej strony wydamy na budowę większe pieniądze, niż kosztują podobne korwety w zagranicznych stoczniach. Z kolei kończąc teraz ten projekt będziemy mieli najdroższą motorówkę świata - mówi Tomasz Siemoniak.

Cięcia wydatków już trwają. MON zrezygnowało już z remontu w USA dwóch starych fregat typu Oliver Hazard Perry (OHP), na co mieliśmy wydać 500 mln zł. Nie będzie też modernizacji okrętów rakietowych typu Tarantula za 150 mln zł.

- Warto te pieniądze przeznaczać na projekty mniejsze, ale nowoczesne i odpowiadające potrzebom naszej marynarki i sił zbrojnych - tłumaczy te decyzje minister.


Czy oznacza to, że całkowicie zrezygnujemy z floty dużych okrętów, skupiając się na mniejszych i szybszych jednostkach, jak zrobiła to np. dużo bogatsza Szwecja? Nie wiadomo, bo decyzję ministra mamy poznać "w ciągu kilku tygodni".

Da się zbudować taniej

Dziś na kadłubie zamontowany jest m.in. główny napęd, turbina gazowa, są zespoły prądotwórcze oraz niektóre systemy okrętowe. Tylko że na okręcie nic się już nie dzieje. Według prawa, MON może zapłacić za okręt dopiero, gdy ten będzie gotowy. Tymczasem ministerstwo przekazało na jego budowę zaliczki, których stocznia nie chce zwrócić. Argumentuje, że chce dokończyć budowę. Ponieważ ministerstwo nie wie, czy tego chce, kadłub czeka i rdzewieje. To m.in. właśnie ten galimatias badał prokurator Mikołaj Przybył, który w poniedziałek próbował popełnić samobójstwo.

Gawrona można jednak zwodować, wcale nie wydając miliarda złotych. Kwota podana przez ministra jest prawdziwa, ale zawiera elementy uzbrojenia, które na tle dotychczasowych polskich okrętów miało być niczym aston martin na tle skody. Podobnie miało być z elektroniką i systemem kierowania walką okrętu. Korweta miała mieć m.in. rakietowy system obrony na krótkim dystansie, wyrzutnie rakiet przeciwokrętowych, armatę dziobową kalibru 76 mm oraz system wyrzutni torped przeciwko okrętom podwodnym.

Kaszub dał radę, to Gawron nie da?

Tymczasem w polskiej Marynarce Wojennej znane są przypadki późniejszego doposażania okrętów, co nie obce jest też marynarkom innych państw. Najlepszym przykładem jest ORP Kaszub, który pływa od 1987 roku, a armatę dziobową otrzymał dopiero pięć lat po zwodowaniu. Nie ma też dotąd żadnych rakiet przeciwlotniczych, choć mógłby, a nawet powinien je mieć. Także Gawron nie musiałby od razu być pływającą fortecą.

Koniec Gawrona końcem SMW?

Stocznia Marynarki Wojennej, która od lat buduje Gawrona, ledwo zipie. Co więcej, nikt - nawet większościowy właściciel, czyli Skarb Państwa - nie za bardzo interesuje się jej losem. Decyzja o zaniechaniu dokończenia budowy korwety byłaby gwoździem do trumny SMW, albo jej... nowym początkiem, ale w innej formule. Niezależnie od efektów, dalsze zwolnienia załogi są praktycznie pewne.

Co dalej? Minister Tomasz Siemoniak ma najpóźniej w lutym ogłosić swoją decyzję. Dobrego wyjścia jednak nie ma. Albo okaże się, że 400 mln zł zostało wydane na kadłub, który "może ktoś, kiedyś kupi", albo Gawron będzie okaleczony i bezzębny (przynajmniej przez pierwsze lata), albo zafundujemy sobie dużo droższą jednostkę, niż podobne okręty, które można zamówić w stoczniach całego świata.

Miejsca

Opinie (188) 1 zablokowana

  • Niestety flota szwedzka to marny przykład (1)

    Bo oni postawili na swoje Gawrony. U nich nazywają się Visby. Po bardzo długim procesie produkcyjnym zbudowano w końcu 5 (miało być więcej) ale za to znacznie droższych. W dodatku z oszczędności te nowoczesne jednostki są uzbrojone w... jedno działko. Czyli to jednak Szwecja ma najdroższe motorówki świata.

    Poszukajcie sobie Googlem "Visby class corvette".

    • 15 2

    • To ty sobie poczytaj. Visby mają po 8 wyrzutni rakiet przeciwokrętowych RBS-15. To że czegoś nie widać nie znaczy że tego nie ma.
      Ps. Wyrzutnie torped też mają.

      • 1 0

  • może ktoś potrafi wytłumaczyć....????

    biedna II Rzeczypospolita byla w stanie stworzyć MW złożoną z nowoczesnych okrętów podwodnych i nawodnych..na swoją skalę przy niecałych 100 km dostępu do morza...ze znakomicie wyszkolonymi załogami ...a teraz co my mamy ???? bagno !!! kto NAS w to wprowadzil...BĘKARTY BOLSZEWII podszywające sie pod PRAWDZIWYCH POLAKÓW...!!!

    • 20 6

  • Mamy najdroższą motorówkę,

    najdroższe drogi, najdroższe stadiony, najdroższe życie-relatywnie do zarobków,i najdroższy rząd którego samozadowolenie sięga zenitu.Niestety nie idzie to w parze z zadowoleniem wyborców.

    • 13 3

  • koszt okrętu (1)

    Nigdy nie szacowano budowy okrętu na 250 mln złotych!!! za takie pieniądze takiego okrętu nigdzie na świecie wybudować się nie da!! Średnia światowa cena to ponad 1,5 mld PLN!!! Ten okręt to jest szansa, aby w końcu w Polsce wybudować nowoczesną jednostkę na wiele lat. Trzeba go skończyć i budować kolejne

    • 27 2

    • to zalezy po jakim kursie PLN do $ liczono koszty

      • 1 0

  • Tiaa... (3)

    W dzisiejszych czasach armata 75 mm na okręcie wojennym za chore pieniądze to podstawa Uzbrojenia
    A marynarze powinni mieć kusze i pałasze i samopały na lont.
    A jak wybudujemy takie trzy, to Ruskie mogą nam skoczyć, albo nawet na nich napadniemy...

    • 2 2

    • (1)

      Korwety klasy Visby mają pojedyncze działko 57 mm bo na rakiety nie starczyło szwedzkiemu budżetowi.

      Tak więc Gawron miałby szanse na powtórzenie wyniku spod Oliwy gdyby się spotkał z szwedzką korwetą.

      • 5 1

      • Uff, zatem jak nas Szwedzi najadą to damy im łupnia :)

        "szczelimy" im z harmaty !

        • 1 0

    • Przesadzasz

      Po co tak doposażać. Stykną plastikowe widelce.

      • 1 0

  • Błąd

    ZSRR nic nam nie dał. On za kadłub nie zapłacił.

    • 10 0

  • Z jednej strony wydamy na budowę większe pieniądze, niż kosztują podobne korwety w zagranicznych stoczniach

    idioci nie rozumieją, że budowanie w polskiej stoczni to pieniądze , które zostają w kraju i płące dla Polaków. Żenujący poziom kretyństwa.

    • 15 2

  • b

    Wiadomo, że są to pieniądze wydane na byłych ubeków. Tak wygląda gruba kreska made in Poland.

    • 3 3

  • Tam gdzie rząd przykłada swoje nadzory w Gdyni

    wiadomo, wcześniej czy później firmy będą miały kłopoty. Wystarczy prześledzić wszystkie firmy związane z gospodarką morską, czy ostatnią Stocznie Gdynia. Prezesami ale i całe zarządy były z wiadomego namaszczenia i odpowiednimi gażami a nie z kompetencjami.
    Na dodatek miasto za te nieudolności straszliwie płaci.

    • 8 0

  • "aston martin na tle skody" świetne porównanie.

    Tylko czemu się czepiata bidnych właścicieli skód? ;-))

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane