• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozmowy z kandydatami: Wojciech Szczurek

Michał Sielski
15 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rozmowy z kandydatami: Łukasz Kowalczuk
Wojciech Szczurek chciałby zostać prezydentem Gdyni po raz szósty. Rządzi miastem już od 20 lat. Wojciech Szczurek chciałby zostać prezydentem Gdyni po raz szósty. Rządzi miastem już od 20 lat.

Kontynuujemy cykl rozmów z kandydatami na prezydentów Gdyni, Gdańska i Sopotu. W Gdyni rozmawialiśmy już z Marcinem Horałą z Prawa i Sprawiedliwości, Zygmuntem Zmudą-Trzebiatowskim ze Wspólnej Gdyni i Marcinem Strzelczykiem z SLD. Dziś wywiad z rządzącym miastem Wojciechem Szczurkiem z Samorządności. W czwartek przedstawimy rozmowę z ostatnim z kandydatów na urząd prezydenta Gdyni: Łukaszem Kowalczukiem z partii Razem.



Czy w Gdyni potrzebna jest zmiana władzy?

Michał Sielski: Zacznijmy od tego, co na pewno pan powie: Gdynia jest nowoczesnym miastem, według diagnozy społecznej żyje się tu najlepiej w Polsce, a gdynianie to dynamicznie się rozwijający i szczęśliwi ludzie. A teraz przejdźmy do konkretów. Jakie inwestycję uznaje pan za największy sukces mijającej kadencji?

Wojciech Szczurek: Procesy inwestycyjne w mieście realizuje się latami. Do budowy Trasy Kwiatkowskiego przygotowywaliśmy się 10 lat. Teraz trwało to krócej, ale bez wątpienia za sukces można uznać ogłoszenie przetargu na ul. Chwarznieńską, plac dworcowy w Chyloni, który zmieni swoje oblicze, a także przygotowanie do budowy węzła Karwiny. To wszystko w sposób istotny zmieni sposób funkcjonowania naszego miasta, a nie ma żadnych wątpliwości, że zostanie zrealizowane. Często mówimy o realizacji projektów, jak o symbolach, sztandarach.

Trasa Kwiatkowskiego czy ul. Janka Wiśniewskiego to są takie sztandary.

- Tak, ale dla mieszkańca Karwin - jeśli nie pracuje w obszarze dzielnic północnych - nie czyniły wielkiej rewolucji. Dlatego 1,3 tys. inwestycji, które się udało zrealizować w tej kadencji: blisko mieszkańca, kształtując jakość życia, jest czymś, co można uznać za markę tej kadencji. Spektakularne inwestycje też jednak były: budowa Gdyńskiego Centrum Filmowego, przebudowa placu pomiędzy Teatrem Muzycznym a Gdyńskim Centrum Filmowym - to były inwestycje o charakterze centralnym. Na nich skupione były reflektory, ale w naszej strategii zakładamy, że miasto zmieniają inwestycje realizowane blisko zamieszkania gdynian. To sprawia, że 86 proc. mieszkańców ocenia minioną kadencję jako bardzo dobrą lub dobrą.

Według ostatniego sondażu w nadchodzących wyborach Wojciech Szczurek zdobędzie 58 proc. głosów. Przypomnijmy, że cztery lata temu uzyskał pan 79 proc. głosów. Jeśli sondaże się potwierdzą, potraktuje to pan jako ostrzeżenie?

- Jak Polska długa i szeroka, wielu włodarzy marzyłoby o takim wyniku. To byłby bardzo dobry wynik i wysokie poparcie. Zwłaszcza że każde wybory są inne: jest inna konkurencja, ale też świat bardzo się zmienia. Jest bardzo ostra polaryzacja polityczna. Czasem mieszkańcy w wyborach samorządowych demonstrują swoje poparcie dla ogólnopolskich partii, co nie jest optymistyczne. To często wręcz dzieli rodziny, a wybory samorządowe to wybór dobrego gospodarza, pomysłu na to, co będzie się działo w naszym otoczeniu w ciągu najbliższych pięciu lat. Pamiętajmy, że ok. 95 proc. spraw każdego mieszkańca rozwiązuje gmina.

Lokalni samorządowcy ponoszą też porażki. Może pan wymienić porażki mijającej kadencji?

- Nie nazywałbym ich porażką, ale wyzwaniem wynikającym ze zmieniającego się świata. Dziś, realizując wielkie projekty inwestycyjne, musimy pracować dłużej, bo wymogi i procedury formalne, które się zmieniają, komplikują przygotowania. Trzeba też zauważyć, że dziś, aby zrealizować projekt inwestycyjny, nie tylko trzeba zadbać o to, by były dokumenty, pieniądze i pozwolenia, ale na koniec trzeba znaleźć wykonawcę, co jest wielkim wyzwaniem. Miasta nie rozwijają się w ten sposób, że co roku realizują wielkie projekty. Porażką jest więc de facto tracony czas, bo wszystko chcielibyśmy robić szybciej, ale jesteśmy w okowach uwarunkowań, które często nas ograniczają. To wyzwanie, ale też radość, bo mamy przed sobą wiele przygotowanych projektów i myślę, że idzie dobry czas dla Gdyni.

Jeśli tę kadencję wygracie, to następna powinna być spacerkiem. Powstanie Park Centralny, lodowisko, pływalnia, węzeł Karwiny, plac dworcowy na Chyloni, będzie przebudowa Chwarznieńskiej, dróg na północ miasta...

- Droga Czerwona jest potrzebna nie tylko portowi, ale także mieszkańcom. Pora, by państwo polskie wywiązało się ze swojej roli, jaką jest zapewnienie drogi dojazdowej do portu. W ciągu ostatnich 20 lat nie wydało złotówki na dostęp do portu w Gdyni. To zawsze były pieniądze europejskie, portowe albo miejskie. Dostęp do portu jest dla Gdyni kluczowy, więc mieszkańcy miasta dorzucali się do tego. Pamiętajmy jednak, że dochody z ceł i podatków trafiają do budżetu państwa, a nie miasta. Państwo musi się też poczuwać do realizacji tego zadania. Dynamicznie rozwijający się port i północne dzielnice miasta sprawiają, że piętrzący się ruch jest problemem. Gdyby nie miasto, gdyby nie środki portu, to dziś port byłby wyspą! Proszę wyobrazić sobie funkcjonowanie portu bez Trasy Kwiatkowskiego i ul. Janka Wiśniewskiego. Być może portu by już nie było.

A może warto było poczekać i wtedy państwo by te drogi zbudowało? Taką taktykę Samorządność prezentuje w przypadku wiaduktu kolejowego na Chyloni. Mieszkańcy czekają przed zamkniętymi szlabanami, a miasto czeka, aż inwestycję zrealizuje PKP.

- Współpraca z koleją w ostatnich dwóch latach układa się znakomicie. Projekt udrożnienia ul. Puckiej jest zaawansowany. W pierwszym etapie powstanie tunel przy ul. Chylońskiej, potem jeszcze wiadukt nad kolejną wiązką torów nieco dalej. Powinno się to udać skończyć w ciągu najbliższych pięciu lat. Stworzą kolejny korytarz dla północnych dzielnic.

Warto było czekać na finansowanie PKP? Opieszałość w tym zakresie wywoływała w ostatnich miesiącach ogromne emocje. Elbląg wykonał podobną inwestycję z własnego budżetu.

- Gdynia średnio wydaje rocznie ok. 100 mln zł na inwestycje. Często kumulujemy środki na większe inwestycje, by skorzystać z dofinansowania unijnego. Można marzyć o jeździe dobrym samochodem, ale musi być nas na to stać. To nie brak woli czy determinacji powodował, że te projekty nie były realizowane. Dopiero gdy udało się pokazać kolei, że ta przebudowa będzie korzystna dla obu stron, inwestycja jest możliwa. Miasto ze swojego budżetu nie byłoby w stanie zrealizować tego projektu.

Uda się zrealizować zmiany na skwerze Kościuszki, Molo Południowym, bulwarze Nadmorskim? Czy w ogóle są one planowane?

- Nie są to przestrzenie, które dziś są naszymi priorytetami. Chcemy zdynamizować procesy, które mogą realizować właściciele gruntów. Teren jest przygotowany planistycznie m.in. pod park żeglarski, który ma realizować Polski Związek Żeglarski z partnerami. Są tereny, które czekają na zabudowę hotelową w miejscu drewnianych pawilonów. Prywatny inwestor może zrealizować inwestycję kiedy chce, a rola miasta w tej przestrzeni się skończyła. Chcielibyśmy oczywiście, by to wszystko działo się szybciej, ale firmy mają własne strategie inwestycyjne.

Pokazuje to m.in. marazm Międzytorza. Plan został przegłosowany szybko, a wciąż nic się tam nie dzieje.

- Ostatnio byłem na spotkaniu, na którym przypomnieliśmy, że w połowie lat 90. Maciej Brzeski [były wiceprezydent Gdyni - red.] prowadził pierwsze rozmowy na temat zabudowy Międzytorza. Ta centralnie zlokalizowana przestrzeń miasta do dziś jest w niezmiennej formie. Zmieniają się za to oczekiwania społeczne. Dziś nie ma np. zapotrzebowania na duże sklepy w centrum, bo w zasięgu spaceru każdego mieszkańca jest dyskont spożywczy i nie tylko. Tak też było z Parkiem Centralnym, którego obszar będzie zielenią, rekreacją, odpoczynkiem dla mieszkańców całej Gdyni.

Przestrzenią także krytykowaną, zwłaszcza za koszt parkingu podziemnego.

- Stykam się z setkami opinii gdynian entuzjastycznie nastawionych do projektu. Są jednak także ci, którzy tak bardzo szukają dziury w całym, że gdy trudno powiedzieć im, że park jest zły, to chociaż parking... Parking pod Centrum Filmowym też się świetnie sprawdza. Zwłaszcza że Park Centralny, Urząd Miasta to są potrzeby realne. Zamiast parkingu na powierzchni, który nie przydaje temu miejscu urody i jest po prostu za mały, powstanie parking podziemny, który jest realną potrzebą. Na koniec dnia będzie jak z przestrzenią pod Teatrem Muzycznym, Infoboxem czy kolejką na Kamienną Górę: gdynianie uśmiechem ocenią te inwestycje.

Uważa pan, że komunikacja miejska jest w Gdyni alternatywą dla samochodu?

- Bardzo mnie cieszy wysoki poziom komunikacji publicznej. Mamy linie autobusowe, trolejbusowe, minibusowe. Zachęcamy, ale nie uważam, że najlepszym sposobem jest stawianie szlabanu.

Jest taka koncepcja: zmusić część mieszkańców do zmiany samochodu na komunikację lub rower.

- To nie koncepcja, to ideologia. W wielu analizach dotyczących polityki miejskiej pojawia się informacja, że przesada powoduje dokładnie odwrotny skutek. Poziom oburzenia jest tak duży, że mieszkańcy wymuszają wycofanie się, ale powrót do polityki zachęcania trwa o wiele dłużej. Wracając w godzinach szczytu na Witomino ma się realną alternatywę. Kierowca samochodu, który widzi, że codziennie śmigają obok autobusy na buspasie, często zastanowi się, czy nie jest to oferta także dla niego. Oczywiście nie każdy, ale to musi być proces.

Nie będzie ostrych cięć?

- Zachęcamy, promujemy, pokazujemy alternatywę, natomiast nie jestem zwolennikiem rewolucji. Nikogo nie będziemy przymuszać, ale będziemy pokazywać, że jest racjonalny wybór. W Gdyni w przeliczeniu na 1 tys. mieszkańców jest o 300 samochodów więcej niż w Berlinie. Polacy jeszcze kochają swoje auta. W Berlinie też nie robiono tego z dnia na dzień. To musi być proces. Uśmiechem, dobrą radą, a nie z pistoletem przy głowie. Pod względem mobilności czeka nas ciekawe wyzwanie. Będzie nim uruchomienie roweru miejskiego w całej aglomeracji trójmiejskiej. Już dziś mamy sygnały od mieszkańców, że problem na styku pieszy-rowerzysta jest częstszy niż rowerzysta-kierowca. Rowerów przybędzie, będą to rowery dostępne, elektryczne, a skala będzie ogromna. To znowu będzie proces, który wymagał będzie od nas zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu.

To zadanie dla Straży Miejskiej?

- Chciałbym przede wszystkim budować świadomość, przekonywać. Poczynając od najmłodszych uczniów w szkole.

Tylko że ci 12-letni uczniowie - to przykład z jednej z gdyńskich szkół - słyszą od nauczycielki: jak nie ma ścieżki rowerowej, zawsze jedźcie chodnikiem. To nawoływanie do łamania przepisów.

- To oznacza, że trzeba również pracować z nauczycielami. Wierzę, że to opiekuńczość, takie matczyne myślenie. Ale to wymaga lat pracy. Tysiące rowerzystów w Amsterdamie nie zrezygnowało z samochodów w rok ani w trzy lata. To musi potrwać, ale finalnie wszyscy mają frajdę z tak zaprojektowanej przestrzeni.

Przebudowa - lub nie - czeka też ul. Starowiejską. Tam jednak będzie pan musiał podjąć decyzję, która na pewno nie spodoba się części mieszkańców i kupców, bo głosy dotyczące przyszłości tej ulicy są skrajne.

- Najważniejsze to podejmować decyzje odpowiedzialne. Mając setki różnych opinii, musimy dokonać oceny ze świadomością, że część osób nie będzie szczęśliwa. Za nami jednak długi dialog, szukanie zrozumienia. Na koniec będzie trzeba podjąć decyzję, ale pamiętajmy, że nie da się każdego marzenia zrealizować. Teraz nakładamy na to finanse i zobaczymy, co wybrać.

Skoro głosy rozkładają się po równo, to wygra opcja tańsza?

- Rozsądna.

Są tacy, którzy uważają, że Gdynia nie jest rozsądnie zarządzana.

- Tempo rozwoju miasta jest naprawdę bardzo dobre. W Gdyni w ciągu ostatnich 20 lat gruntownie zrestrukturyzowaliśmy gospodarkę miasta. Gdy upadała stocznia, to był dramat dla miasta. Bezrobocie sięgnęło 14 proc., były gigantyczne problemy społeczne. Zaczęły padać firmy, które kooperowały ze stocznią. Dziś gospodarkę mamy zdywersyfikowaną, a na terenie Stoczni Gdynia w różnych firmach pracuje tyle osób, ile pracowało w okresie jej świetności. Odbudowaliśmy przedsiębiorczość w mieście. Dziś Gdynia jest miastem gospodarczo bezpiecznym, bo mamy w pamięci, że już nigdy nie może się wydarzyć, by jeden obszar gospodarczy tak silnie determinował rynek pracy.

Nie ma pan wrażenia, że Gdynia korzysta na bliskości Gdańska? Wielu gdynian po prostu pracuje w sąsiednim mieście.

- Gdańszczanie pracują też w Gdyni. W Urzędzie Miasta Gdyni pracuje mnóstwo gdańszczan, w Gdańsku wielu mieszkańców Gdyni i super. Firmy też korzystają z tych zasobów. To proces naturalny - mój tata całe życie mieszka w Gdyni, a całe życie zawodowe pracował w Gdańsku.

Myśli pan już o swoich następcach? Ostatnio w polityce rozpychają się synowie sławnych ojców.

- Mam trzech synów. Dwóch dorosłych i 11-letniego Macieja. Doświadczenie bycia dzieckiem prezydenta pozwala patrzeć nie tylko na uroki tego świata, ale też na koszty, które się za to płaci. Myślę, że ostatnią sferą, którą chcieliby się zajmować, to życie publiczne.

Inni natomiast bardzo by chcieli. Na przykład Zygmunt Zmuda Trzebiatowski. Był przewodniczącym Rady Miasta, pana bliskim współpracownikiem, a teraz jest konkurentem i mówi, że kieruje pan sektą. Czuje się pan jak guru?

- Zygmunt się pogubił. Niech idzie własną drogą.

Opinie (575) ponad 20 zablokowanych

  • Szczurek, gruszecka, stepa, łucyk .. tym ludziom już dziękujemy.

    zero osiągnięć i sukcesów. dno.

    • 106 10

  • Pan Prezydent myśli że wielu polityków w Polsce cieszyło by się z 20 % spadku poparcia.. Ciekawe

    • 67 13

  • Wygląda jak menel i rządzi jak menel. Sprzedaje wszystko aby było na hulanki

    • 78 16

  • i to jest niesamowite.same negatywne opinie o Panu Prezydencie ale... (3)

    • 53 22

    • karawana wpadnie do rowu 21 października:)

      • 24 8

    • Karawan to przeważnie jedzie na cmentarz (1)

      Nie życzę panu źle ale czas już na samorządowy pogrzeb ten skompromitowanej formacji

      • 24 8

      • Karawana a karawan, to zupełnie inne znaczenie. Ale jesteś za młody, aby to zrozumieć.

        • 3 2

  • co o robił całą kadencję? Gdynia praktycznie rozwija się.

    On sam siedział w norze i wychodził tylko na festyny.

    • 69 13

  • Jaki jest taki jest (4)

    Ale nie ma nic wspólnego ze skompromitowaną Platformą AntyObywatelską.

    • 14 51

    • co? Przecież to kandydat KOD po i nowoczesnej! (3)

      • 17 5

      • kod, po i Nowoczesna podczepili się pod Szczurka. (2)

        Sami nie mają kandydata bo wiedzą,że Gdynianie to mądrzy ludzie i na Platformę nie zagłosują.

        • 3 3

        • to obustronna współpraca. jak kod, po i Nowoczesna wystawiliby kogokolwiek, to szczurek przegrywa.

          • 5 3

        • a ja bym zaglosowal

          W PO jest bardzo madry i uczciwy pan Krzyzankowski - lekarz z zawodu.szkoda,ze nie kandyduje

          • 1 1

  • Na Hutniczej idzie zgubić zawieszenie. Chyba już większość firm do Gdańska uciekła. (7)

    • 103 10

    • No tak, (4)

      ale od 6 rano korek z Rumii i dalej,a po 15 korek z Gdyni do Rumii i dalej :).Pewnie wina Szczurka ,że okolice Gdyni się rozbudowują(developerzy noowych dróg nie budują!) się w zawrotnym tempie,podatki do Pucka i innych.Suchy Dwór,Pogórze,Mosty,Rewy itd,itd GPU jadą na estakadę.Wymagania od Szczurka ,a jak wasi wójtowie się nazywają haha

      • 7 12

      • gdzie młodzi gdynianie mają zamieszkać , w nowym orłowie czy inwestycjach pana boczka (2)

        47 m2 za 600 tysięcy złotych? nie każdy mam tatusia w Urzędzie Miasta Gdynia i ma rabat na mieszkanie.

        • 19 6

        • Młodzi gdynianie wyprowadzają się do innego miasta zrozumiałe. (1)

          Niezrozumiałe są dalsze pretensje o wszystko.. drogi,dziury deszcz zimę do miasta, w którym się już nie mieszka :)

          • 5 9

          • Szczurek degraduję Gdynię. To po prostu fakt. Jest jak tasiemiec.

            • 6 6

      • Żmuda Wam nie poprawi stanu drog

        On chce inwestować w buspasy, w wieżę na Witominie, na której niejeden desoerat się już powiesil

        • 0 0

    • drogi w Gdyni

      Hutnicza, Unruga, plac Konstytucji, 10 lutego, Chwarznieńska, Hodowlana, Morska na wielu odcinkach, Żeromskiego, Waszyngtona... można długo wyliczać - dziura na dziurze, łata na łacie. Ale za to mamy pomnik za 3 mln w ciągłej budowie, chociaż odsłonięty z pompą przez najjaśniej panującego ad... strach w tym mieście mieć jakiś lepsze auto....Pan Prezydent ma służbowe to mu wsio równo....
      Nie same inwestycje w pomniki i budynki są dowodem na rozwój miasta. Trzeba więcej rozmawiać z ludźmi a mniej z kolegami.

      • 13 4

    • A tunel pod torami? Jest ładna rezerwa terenu.

      Również chodzi o Hutniczą, ten na Puckiej jest już teoretycznie zagwarantowany.

      • 2 0

  • A ulica Słoneczna

    Szczurek, Stępa i wszyscy inni, kiedy będzie wyremontowana ulica Słoneczna na odcinku od Promiennej do Hodowlanej. Od lat 80-tych leżą tam płyty betonowe dziurawe, nie ma kanalizacji burzowej, brak chodnika dla pieszych, w pobliżu jest przedszkole i plac zabaw. Samochody parkują po lewej i prawej nie ma jak przejechać. Ale oczywiście trasy Waszych przejazdów do prezydium muszą być zaściełane aż prawie czerwonymi dywanami.

    • 71 9

  • Plac dworcowy w Chylonii to tylko obietnica. (10)

    O tunelu przez tory na ul. Puckiej nawet nie wspomina bo to wstyd. Jako że Pan Szczurek jest ostatnią kadencję (Bogu dzięki) będzie dalej wyprzedawał miejskie tereny, stawiał kolejne bilbordy. Sondaż gdzie się żyje najlepiej to w Gdyni był robiony pewnie na Kamiennej Górze.

    • 93 15

    • Najlepsze jest to ,że większość tych tzw.miejskich terenów (5)

      to były lub są prywatne,za które trzeba zapłacić lub zwrócić.Miasto sądzi się o wiele gruntów gdzie stoją między innymi też ,przedszkola czy szkoły od dziesiątek lat ,a ludzie narzekają ,że miasto nie remontuje,nie rozbudowuje, bo prawnie nie należy do miasta.To tak jak jadą z Rumii ,S,Dwór czy Kosakowa i narzekają na drogi w Gdyni ,że zapchane itd, a podatki płacą do Pucka Rumii Wejherowa.

      • 7 2

      • Miasto wie że sprawy będą przegrane (1)

        A mimo to szarpie się o każdy skrawek gruntu i wydaje mnóstwo pieniędzy na obsługę tych spraw.

        • 9 5

        • Dzięki temu kasa trafia tam gdzie ma trafić - taki miś.

          • 5 2

      • to że ludzie uciekają z Gdyni świadczy tylko o tym jak nieatrakcyjnym miejscem stało się nasze miasto
        zamiast pytać czemu uciekają to lepiej ich obrażać i kierować pod ich adresem roszczenia?

        • 8 4

      • a co będzie z terenem, na którym jest boisko przy Jedynce (ul. Szkolna)? (1)

        • 7 1

        • szczur sprzedał teren deweloperowi.

          • 5 5

    • on już to obiecywał w poprzednich wyborach. (2)

      • 8 2

      • Obiecywał: (1)

        Lodowisko, basen olimpijski, zagospodarowanie Polanki Redłowskiej, skocznie narciarską, platformę widokową w Sea Towers, Tunel nad torami w Chylonii, Inwestycji nie ma a dług rośnie. Na Morskiej już bilbord zasłania bilbord. Pan Szczurek to od paru lat szkodnik.

        • 12 5

        • Trudno zrozumieć: tunel nad torami.

          Jakiś zupełnie nowy wynalazek.

          • 2 1

    • Na Kamiennej Gorze zyje sie niebezpiecznie

      Kolejka na Kam Gore niebezpieczna - zapomnieli zrobic odwodnienie. Brak kanalizacji deszczowej, zapadaja sie ciagle jezdnie. Dziura na dziurze.. A osuwisko przy Sienkiewicza ? Do dzis nie wiemy co bylo przyczyna. Dobrze,ze deszczu mamy malo w tym roku...
      Strach pomyslec co bedzie sie tu dzialo podczas wiekszej ulewy..
      Ale zamiast wymienic rury gazowe,wod-kan i zbudowac deszczowke to wymieniaja kwiatki na dolnym tarasie Kam Gory.
      A obietnice tez byly : np. jednokierunkowa ul. Sienkiewicza..

      • 5 5

  • Słabo zna kogo trzeba (prezesa), jest z dala poza mackami spółek skarby państwa. Czyli nadaje się

    No i zna się na samorządności w przeciwieństwie do np. nieszczęsnego Horały czy jeszcze bardziej nieszczęsnego Płażyńskiego. Powinien odejść natomiast bo tak wiele kadencji degeneruje nie jego tylko całą świtę.

    • 16 38

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane