• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Różne wizje Westerplatte na rok przed 80. rocznicą wybuchu II wojny

Katarzyna Moritz
12 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

W Dworze Artusa zaprezentowano trzy koncepcje kierunków zagospodarowania Westerplatte przygotowane przez pracownie architektoniczne na zlecenie miasta. Teren jest przedmiotem sporu między miastem, a Muzeum II Wojny Światowej.



Która z koncepcji podoba ci się najbardziej?

Muzeum Gdańska, które na terenie półwyspu Westerplatte posiada działkę przy Wartowni nr 1, zaprezentowało w czwartek w Dworze Artusa trzy studia urbanistyczne, poprzez które chce zaprosić do dyskusji nad przyszłością tego obszaru. Projekty przygotowały pracownie Fort Targowski, Restudio oraz Proconcept.

Propozycja pracowni Proconcept

  • Koncepcja pracowni Proconcept zakłada odtworzenie dawnych budynków w formie przeszklonych budowli, w których były by przestrzenie wystawiennicze.
  • Koncepcja pracowni Proconcept zakłada odtworzenie muru i jego podświetlenie. Ma on być też zarysowany w wodzie, po obrysie dawnych terenów składnicy.
  • Koncepcja pracowni Proconcept zakłada wejście na teren dawnej składnicy poprzez przejście podziemne, w którym byłoby zaplecze dla zwiedzających.


Pracownia ta w przeciwieństwie do niżej prezentowanych prac zupełnie odmiennie potraktowała strefę wejścia na półwysep Westerplatte. Miałaby to być budowla podziemna, połączona przejściem podziemnym, znajdująca się pod murem otaczającym dawną składnicę. Mogłoby się tam znaleźć zaplecze sanitarne, ale też część wystawiennicza.

- Jesteśmy za tym, by na tym obszarze nastąpiła odbudowa największej liczby obiektów, ale na zasadzie fotografii ze szkła, stanowiących szklane powłoki - podkreślał architekt Marcin Kaniewski. - Obiekty pełniłyby funkcję wystawienniczą, a ich konstrukcja byłaby na zasadzie poduszki powietrznej: szkło - światło - beton. Byłyby to obiekty bez okien.
Architekci z tej pracowni proponują udostępnienie Wartowni nr 4 i Elektrowni dla zwiedzających oraz udostępnienie części położonego nieopodal nabrzeża basenu portowego.

Kolejnym charakterystycznym elementem tej koncepcji jest mur - odtworzony i  wypełniony światłem. Ma on wchodzić dosłownie do wody, by pokazać ślad po zmniejszeniu powierzchni półwyspu i "opakować" teren, gdzie stoi pomnik. Sam teren Westerplatte miałby być przestrzenią parkową, utworzoną dzięki minimalnej ingerencji.

Propozycja pracowni Restudio

  • Koncepcja pracowni Restudio, zakłada wykorzystanie także dawnych pawilonów z lat 60. XX wieku.
  • Koncepcja pracowni Restudio. Pawilon wystawienniczy miałby być oknem na morze, na ścianach a także na przyległym reprezentacyjnym placu miałyby znajdować się informacje historyczne.
  • Koncepcja pracowni Restudio.


Ta wizja koncentruje się na atrakcyjnej pod względem historycznym ścieżce zwiedzania. W głównej strefie wejściowej pojawia się pawilon ekspozycyjny, sąsiadujący z linią brzegową, w takiej formie, by tworzył on okno na morze. Przy nim miałby powstać reprezentacyjny plac. W posadzce placu, a także w ścianach pawilonu miałyby się znaleźć informacje historyczne i narracyjne. Przed działaniem fal pawilon chroniłyby głazy. Przedstawiona wizja również zakłada włączenie w obręb miejsca pamięci Elektrowni i Wartowni nr 4, a być może w przyszłości całego obszaru półwyspu.

- W strefie pamięci proponujemy zupełnie nową ścieżkę zwiedzania prowadzącą od muru, po śladach dawnych torów wraz z nowymi prostopadłymi ścieżkami w kierunku morza. Ścieżka ta miałaby betonowe elementy w kształcie podkładów kolejowych - wyjaśniał architekt Maciej Jacaszak.
Architekt w koncepcji wykorzystuje też istniejące pawilony z lat 60. XX wieku.

Propozycja pracowni Fort Targowski

  • Koncepcja pracowni Fort Targowski zakłada pawilon ekspozycyjny w formie efemerycznej szklanej budowli.
  • Koncepcja pracowni Fort Targowski. Koncepcja wejścia z odtworzeniem muru i zarysu budki wartowniczej.
  • Koncepcja pracowni Fort Targowski.
  • Koncepcja pracowni Fort Targowski.  Ślad po dawnej Wartowni nr 1 miałby być zaznaczony poprzez refleksyjne panele.

Ta koncepcja zakłada połączenie trzech funkcji: ekspozycji muzealnej, miejsca pamięci, w którym organizowane są ważne uroczystości rocznicowe oraz atrakcji turystycznej. Architekci proponują pozostawienie zespołu pomnika Obrońców Wybrzeża, placu wokół i alei bez zmian.

- Nie chcemy zmieniać krajobrazu półwyspu. Bardzo ważna jest budowa nastroju miejsca, co ostatnio niestety coraz częściej przyjmuje charakter jarmarczny - podkreślał architekt Wojciech Targowski. - Proponujemy pawilon wejściowy w formie muru w części wschodniej, gdzie kiedyś istniał. Natomiast pawilon ekspozycyjny to szklana budowla, tuż za wejściem, obiekt efemeryczny, gdzie ważną rolę będą grały odbicia w szybach.
Główny nacisk kładzie się na uczytelnienie historycznego układu Westerplatte, umożliwiające wyobrażenie i zrozumienie przebiegu walki, poprzez podkreślenie historycznych pozostałości. Autorzy przewidują zaznaczenie dawnej, wschodniej granicy Składnicy. Ponadto proponują pozyskanie budynków elektrowni i Wartowni nr 4, a z drugiej strony nie przewidują też żadnej większej ingerencji w istniejącą zieleń.

  • Prezentacja koncepcji architektonicznych dla Westerplatte miała miejsce w Dworze Artusa.
  • Prezentacja koncepcji architektonicznych dla Westerplatte miała miejsce w Dworze Artusa.
  • Prezentacja koncepcji architektonicznych dla Westerplatte miała miejsce w Dworze Artusa.
  • Architekt Wojciech Targowski podczas prezentacja koncepcji architektonicznych dla Westerplatte.
  • Prezentacja koncepcji architektonicznych dla Westerplatte miała miejsce w Dworze Artusa.
  • Prezentacja koncepcji architektonicznych dla Westerplatte miała miejsce w Dworze Artusa.
  • Paweł Adamowicz podczas prezentacji koncepcji architektonicznych dla Westerplatte w Dworze Artusa
  • Uczestnicy prezentacji


Konserwator zabytków obawia się o przyszłe zagospodarowanie Westerplatte



W sprawie zagospodarowania Westerplatte głos zabrała także Agnieszka Kowalska, Pomorska Wojewódzka Konserwator Zabytków.

- Z punktu widzenia ochrony zabytku i Pomnika Historii istotne jest zarządzanie tym terenem przez jeden podmiot muzealny, który uczytelni, a nawet przywróci topografię pola bitwy z okresu po zakończeniu walk we wrześniu 1939 r., stworzy ekspozycję nawiązującą do tych działań i zadba o zaplecze socjalne dla turystów, które nie kolidują z ekspozycją historycznych reliktów. Jeszcze do niedawna wydawało się, że istnieje spójna koncepcja dla takich działań i jest placówka muzealna działająca w tym kierunku. Ostatnie wydarzenia dotyczące pola bitewnego na Westerplatte stawiają bliskie zagospodarowanie tego terenu pod znakiem zapytania - zaznacza Agnieszka Kowalska.
Pełne stanowisko Agnieszki Kowalskiej Pomorskiej Wojewódzkiej Konserwator Zabytków (PDF)

Wcześniej PWKZ wydała decyzję odmowną dotyczącą przekazania gruntów przez Gminę Miasta Gdańsk na rzecz Muzeum Gdańska oraz odmowną dotyczącą zgody na prowadzenie badań archeologicznych - wniosek o to złożyło Muzeum Gdańska.

Konserwator złożyła także dwa doniesienia do prokuratury: jedno dotyczyło działań na Westerplatte bez pozwolenia konserwatorskiego (prowadzonych przez Muzeum Gdańska), drugie - prowadzenia poszukiwań poza terenem obejmującym pozwolenie (tym razem zawiniło Muzeum II Wojny Światowej).

Przypomnijmy: od kilku miesięcy trwa spór między Muzeum II Wojny Światowej a władzami Gdańska o zagospodarowanie terenu Westerplatte. Dzieje się to na niemal rok przed obchodami 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej. Ponadto w czerwcu minister spraw wewnętrznych zadeklarował, że zbada prawidłowość i zasadność komunalizacji 9 ha terenów na Westerplatte, które 25 lat Skarb Państwa przekazał miastu. Wcześniej prezydent Gdańska odrzucił ofertę kupna tych działek za 2 mln zł, złożoną przez Muzeum II Wojny Światowej.

Miejsca

Opinie (222) ponad 10 zablokowanych

  • Polecam wywiad na radio wnet z dyrektorem muzeum (14)

    Jest na YouTube.
    Można się dowiedzieć jakie poprzednicy mieli pomysły na muzeum i dlaczego taki problem z Westerplatte

    • 10 6

    • Dyrektorem którego muzeum? (2)

      • 3 2

      • IIWS (1)

        Jw

        • 2 1

        • tego z przekretu

          • 2 6

    • z tym głupolem mianowanym przez wc-premiera dziewictwa narodowego? (8)

      a za który to wywiad ministerstwo zapłaciło 25 koła pralni brudnych pieniędzy pod nazwą "Fratria"

      • 8 8

      • Ten wywiad to w sieci (7)

        Zresztą takie wywiady to normalna praktyka na rynku medialnym. Zapytaj się każdego dziennikarza jak reklamują się firmy.
        Wywiad na YouTube przeprowadzony przez radio wnet. Dowiesz się np co poprzednia władza muzeum zrobiła z Irena Sendlerowa

        • 5 9

        • radio wnet - bo zajadów dostanę ze śmiechu (5)

          z redaktorkiem skowrońskim na czele - tak samo głupim jak rachoń z TVPiS
          rzeczywiście "żetelne" źródło informacji

          • 8 7

          • Oooo widze zorientowany stary komuch (4)

            Jestem pewien że takie typy jak ty słuchają takich wywiadów by wiedzieć co się dzieje. Radio wnet to jedno z bardziej merytorycznych mediów. Wychowanie w systemie totalitarnym i związane z tym przywileje powodują że takie osoby bronią swojej pozycji przez dezinformacje i plucie jadem na wszystko co może pozbawić korzyści takich starych komuchów

            • 5 9

            • Jesteś idiotą z urodzenia czy może to dziedziczne? (3)

              A pradziadek twój w u bandziorów wyklętych służył?
              a kaczyński obalił mur berliński
              Powiedz że lubisz jeszcze występy erotyczne rachonia i cejrowskiego
              poczytaj komiksy, posłuchaj Sławomira - to dobrze wpływa na korzeń

              • 9 3

              • Ja pierdziel..... co za tekst- mowa (1)

                Jak czytam coś takiego - odruch wymioty.... skąd takie rzygi slowne

                • 2 3

              • musisz oblechu inforowac nas o twoich praktykach dnia codziennego

                • 0 0

              • Bandziorów wyklętych ?

                Poczytaj może trochę o historii tego kraju i odejdź od pedałenu i g.wyborczego ......może trochę inaczej ocenisz ich działania amebo....

                • 1 2

        • rzeczywiście, rozmowa z niektórymi jest trudnym przeżyciem. Uważam, że mało wzięli.

          • 2 1

    • laki czyli idiota byle jaki

      • 3 2

    • To ten wywiad za który muzeum zapłaciło reżimowej szczujni 25 kawałków?

      • 3 3

  • (2)

    może biedronkę albo lidla postawić ?

    • 10 6

    • (1)

      pisiory sa nieobliczalni; nie podpowiadaj!

      • 5 1

      • Ale to wasz guru zburzył stocznię i wybudował tam ecs i wieżowce.

        • 0 2

  • Tak zaniedbac te tereny potrafi tylko Peło, czego sie tylko nie tknął (3)

    • 10 6

    • taaa (1)

      Naucz się najpierw poprawnie pisać po Polsku .

      • 4 0

      • Ale on to wolak i potrafi tylko po wolsku.

        • 1 1

    • on nigdy nie trzezwieje od kiedy dostaje 500+

      • 4 1

  • Docelowo to MIIWS doprowadzi do likwidacji końca z pomnikiem oraz zagrodzie ceglanej murem cały teren... (4)

    Westerplatte to symbol tylko czego...?

    Bezsensownego bohaterskiego oporu po 2.09.1939 jak przekonywał mjr Sucharski czy poświęcenia życia zolnierzy na ołtarzu ojczyzny jak chciał kpt Dąbrowski...?

    • 7 10

    • Kopiec z pomnikiem to pewien socjalistyczny manifest i symbol czasów (1)

      Wielki kuty w granicie napis "chwała wyzwolicielom" na tylnej ścianie obeliska, nie pozostawia żadnych złudzeń co do intencji jego pomysłodawców i projektantów...

      • 4 5

      • Tak - trzeba go zburzyć a postawić pomnik Jarosława Kaczafiego

        zbawcy ludzkości, wynalazcy prochu i koła
        temu co wstrzymał słońce, ruszył ziemię

        • 4 1

    • Czyli spór pozytywisty z romantykiem

      • 2 0

    • Gdybyśmy nie byli Polakami a Czechami, to dalej stałaby Starówka Warszawska i Gdańskie Stare Miasto.

      A tak w myśl naszej mentalności i powiedzenia "za wolność naszą i waszą" mamy najwięcej zagranicznych cmentarzy wojennych. I naiwnie myślimy. że czerwone maki to powód do dumy.

      • 3 1

  • Prawdopodobnie żadna z tych koncepcji

    nie zostanie zrealizowana, ale warte uwagi są niektóre pomysły z pracowni Proconcept. Niektóre, nie wszystkie. Ciekawe jest choćby przejście na tereny Westerplatte: wydziela fizycznie i symbolicznie muzeum z otoczenia, może tylko niepotrzebnie kojarzyć się z koncepcją m2wś. Podobnie podświetlony ślad muru, jest w tym coś interesującego.

    • 10 1

  • Uporządkować, odnowić infrastrukturę (1)

    i zostawić tak jak jest

    • 14 2

    • tam szanują poległych polskich żołnierzy

      • 1 0

  • Byle prawicowe oszołomy w to swoich brudnych paluchów nie wkładały.

    • 6 7

  • (1)

    Zostawcie nie pastwcie się nad heroizmem Nad tragedia Narodu co i guzika nie chciała oddać a tych Bohaterów oddali za guzik. opuścili i spiprzyli do Rumuni dziś maja Orbana za przyjaciela mocarza z armatami i gaciami do połowy spuszczonymi nad ruskimi

    • 1 5

    • Co kacapie nie po mysli zes znalazł i minusujesz wpis...u

      • 1 0

  • O ja nie mogę... na pierwszy rzut oka widać, że coś robione na szybko byle czym prędzej pokazać... (1)

    Generyczna architektura jaka może zostać wykorzystana gdziekolwiek jako muzeum czegokolwiek...
    Projektantów trzeba wysłać do np. Centrum Paula Klee w szwajcarskim Bernie czy Tajwańskim Lanyang Museum

    • 11 3

    • chetnie se pojade

      misiewicz

      • 0 0

  • Dlaczego nie zaproszono studentów ASP?

    Te propozycje zagospodarowania, są raczej propozycjami uporządkowania. Pierwsza to lusterka-świecidełka, druga betonowe klocki nie nawiązujące do niczego, trzecia już bliższa ciału, ale... Brak w tym wszystkim dramatyzmu, jaki towarzyszył temu miejscu. Wygładzone i pozamiatane...

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane