Fakty i opinie

Różne wizje udzielenia pomocy operatorowi Mevo

Obszar Metropolitalny nie zgodził się na przedstawiony przez spółkę NB Tricity plan restrukturyzacji, zakładający znaczącą redukcję zadłużenia i anulowanie wszystkich odsetek.
Obszar Metropolitalny nie zgodził się na przedstawiony przez spółkę NB Tricity plan restrukturyzacji, zakładający znaczącą redukcję zadłużenia i anulowanie wszystkich odsetek. fot. Piotr Hukało / Trojmiasto.pl

Obszar Metropolitalny nie zgodził się na anulowanie większości zaległych należności spółce NB Tricity, która jest operatorem Mevo. Władze OMGGS podtrzymują za to deklarację udziału w negocjacjach firmy Nextbike z bankiem na temat harmonogramu spłaty zadłużenia. Poniżej wyjaśniamy, co stanie się z systemem, unijną dotacją i rowerami, jeśli operator ogłosiłby upadłość.



Co by było, gdyby system Mevo przestał działać z dnia na dzień:

musiał(a)bym zupełnie przeorganizować każdą podróż po mieście 4%
utrudniłoby mi to dojazdy w niektóre miejsca 9%
ograniczyłoby to moją rekreację na rowerze 7%
ja bym tego nie odczuł, ale bliscy i znajomi już tak 9%
nic by to nie zmieniło w moim życiu 71%
zakończona Łącznie głosów: 4248
Przypomnijmy: na początku października spółka NB Tricity, będąca operatorem rowerów Mevo, przedstawiła plan restrukturyzacji i zadeklarowała chęć zawarcia układu ze swoimi wierzycielami. Spółka oczekiwała od Obszaru Metropolitalnego i pozostałych swoich wierzycieli m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek.

- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia. W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuację projektu Mevo - uzasadniała swoje działania spółka NB Tricity.
Po trzech tygodniach analiz w środę Obszar wydał oświadczenie, w którym podkreślił, że nie może zgodzić się na przedstawione warunki ugody. Jednocześnie podtrzymał deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt.

Treść oświadczenia zarządu Obszaru Metropolitalnego:
Bezpieczny i niezakłócony rozwój systemu roweru metropolitalnego Mevo jest jednym z głównych celów Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS).

4 października zarząd OMGGS otrzymał od NB Tricity sp. z o.o., wykonawcy umowy na wdrożenie i obsługę Mevo, plan restrukturyzacyjny spółki wraz z prośbą o jego poparcie.

Zgodnie z prawem zarząd OMGGS nie może poprzeć przedstawionego przez NB Tricity planu restrukturyzacyjnego, ponieważ samorządy metropolii dysponują pieniędzmi publicznymi i nie mają takiej swobody działań gospodarczych jak podmioty prywatne.

Mimo negatywnej opinii dot. planu restrukturyzacji zarząd OMGGS oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.

Aby pomóc przezwyciężyć trudności finansowe spółki, zarząd OMGGS podtrzymuje złożoną wcześniej wykonawcy propozycję wspólnego spotkania z bankiem, który kredytuje działalność NB Tricity, aby wypracować taki harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt, który zapewni stabilne funkcjonowanie projektu Mevo.

Członkowie zarządu OMGGS podkreślają, że rozwój systemu roweru publicznego, który cieszy się dużym powodzeniem wśród mieszkańców 14 gmin metropolii, jest ich priorytetem.


Ze stanowiskiem Obszaru wstępnie zapoznał się już Paweł Orłowski, prezes zarządu Nextbike. Na razie wstrzymuje się jednak z komentarzem w tej sprawie.

- Trwają rozmowy z naszym partnerem i do czasu zakończenia nie będziemy ich komentować. W najbliższych dniach, gdy będziemy już wiedzieli, na czym stoimy, wystosujemy w tej sprawie stosowne oświadczenie - powiedział nam w środę prezes Nextbike.

Co to oznacza dla systemu i jego użytkowników?



Z jednej strony pod dużym znakiem zapytania stawia przyszłość całego systemu Mevo. Z drugiej Obszar zapewnia, że zależy mu na realizacji projektu, który już od rozstrzygnięcia przetargu poddawany był pod dyskusję.

Przypomnijmy, że oferta Nextbike opiewała na 40 mln zł (przy flocie w 100 proc. elektrycznej). Druga oferta, także zakładająca, by wszystkie rowery miały wspomaganie, była niemal dwukrotnie wyższa (76 mln zł). Trzecia - z większą liczbą rowerów - spośród których już tylko 10 proc. posiadałoby baterię, opiewała na kwotę 32 mln zł. Oferta została jednak odrzucona ze względów formalnych.

- Mamy propozycje, które w naszej ocenie pozwolą zabezpieczyć realizację umowy. Plan rozwoju systemu Mevo musi opierać się o działania pozwalające w pełni zadbać o środki publiczne. Nie chcielibyśmy w żaden sposób spekulować na temat przyszłych zdarzeń. Naszą propozycją są rozmowy z bankiem i nowy harmonogram płatności, pozwalający na zabezpieczenie realizacji projektu - wyjaśnia Jarosław Maciejewski z OMGGS.
Co się stanie, jeśli spółka ogłosi upadłość? Żadna ze stron nie chce na tym etapie podjąć się deklaracji, co stanie się z całym systemem. Wiadomo, że rowery są własnością Obszaru, a unijna dotacja w wysokości 17 mln zł nie musiałaby zostać zwrócona do Brukseli.

- Takie zagrożenie nie istnieje, z uwagi na przesunięcie tych środków na inne cele związane z budową sieci węzłów przesiadkowych w metropolii. Projekt roweru metropolitalnego jest aktualnie finansowany ze środków własnych miast i gmin OMGGS - dodaje Maciejewski.
Do rozstrzygnięcia pozostaje też kwestia ewentualnego przejęcia lub stworzenia przez Obszar aplikacji, za pomocą której użytkownicy korzystają z systemu.

Zakończona produkcja wszystkich rowerów



Tymczasem kilka dni temu fabryka Nextbike GmbH poinformowała o zakończeniu produkcji wszystkich rowerów Mevo. Pełna flota 4080 jednośladów wyjedzie na ulice Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, po przeprowadzeniu wszystkich testów - zarówno przez Nextbike Polska, jak i OMGGS.

Rowery po testach w Niemczech najpierw trafią na kolejne testy na warszawski Żerań, a potem do Gdańska. Obecnie mieszkańcy OMGGS mogą korzystać z około 1,9 tys. rowerów. Kolejnych 700 jednośladów jest już przygotowanych do odbioru, a pozostałe czekają na testy.

Od momentu uruchomienia systemu, czyli końca marca 2019 r. do połowy października, liczba zarejestrowanych użytkowników przekroczyła 170 tys., a liczba wypożyczeń wyniosła ponad 2,2 mln.

Opinie (390) ponad 10 zablokowanych

  • (7)

    Mewa z Lipska chyba jest. Hmm a ta firma duża sprzedana kiedyś chyba też. ..

    • 107 11

    • Gdańsk wciąż gnije (4)

      • 39 17

      • Ziemniaki w piwnicy ci gniją (3)

        • 14 42

        • (2)

          A ty po piwnicach łazisz, że o tym wiesz? Może jeszcze ludziom podbierasz.

          • 35 7

          • (1)

            Janusz ma fuchę jak wielokrotny zwycięzca w totka, zobaczyć, zapisać donieść. Ten sam sort.

            • 15 6

            • wina reżimu PiS :)))))))))))

              reżim blokuje dostęp do "niezależnych" mediów np tvn dlatego

              • 8 6

    • My z tatą wiedzieliśmy, że to lipa.

      • 19 5

    • Jedyni, którzy zarobią to Niemcy.

      Spółka niemiecka Nextbike GmbH powołała spółkę córkę w Polsce aby wytransferować kasę. Nie mają zamiaru pokrywać strat tylko mieć udział w zysku. mają fabrykę rowerów w Lipsku. Ciekawe, jaką cenę zaśpiewali za rower spółce córce. Może być tak, że od początku chodziło o wyciągnięcie ile się da kasy do Lipska, a spółka córka idzie na straty.
      Przykłady z marketów chyba wszyscy znają. Centrala nigdy nie pozwoli na to by spółka córka zarabiała.

      • 5 1

  • Tragedia w kilku Aktach - niestety, bo incjatywa fajna (9)

    • 226 19

    • Unia dala kase. Niemcy zarobili i pozbyli sie rowerow. (3)

      I tak jest z wszystkimi dopłatami.

      • 37 6

      • A PO bierze od Niemców wszystko (1)

        • 16 12

        • co potwierdzają nieoPiSanie hojne zakupy bez PrzeTargów po cenach wyższych niż normalnie u dilera

          zaczęło się od zakupu bez przetargu samolotów oPiSowo ucieczkowych do USA w jedną stronę i tych limuzyn za cenę 3x wyższą - niż identyczne, ale sprzedawane dla rządu niemieckiego.

          • 7 4

      • Nie korzystam z Mevo ale...

        Sam pomysł nawet fajny ale realizacja pozostawia wiele do życzenia. Trudno zrozumieć czemu podobne inicjatywy sprawdziły się w innych miastach Polski i Europy a w metropolii nie. W Azji w wielu miastach funkcjonuje nawet kilku operatorów, jest konkurencja i jakoś sobie radzą. Cóż nie wystarczy pomysł, pieniądze jeśli brakuje właściwych ludzi.

        • 12 1

    • jesli cos jest nierentowne to nie ma co tego dotowac (4)

      kazda dzialalnosc powinna sie sama utrzymac, jesli nie - niech bankrutuje
      zaczawszy od tych statkow wycieczkowychy na Hel po mevo.. mojej firmy nikt nie dofinansuje od tak "za nic"

      • 36 2

      • (1)

        no to likwidujemy chodniki... bo nie zarabiają na siebie
        w zamian tylko płatne miejsca parkingowe!

        • 11 27

        • chodniki zarabiają !

          mniej wydajesz na lekarza, bo nogi nie łamiesz.

          • 20 4

      • idac dalej tym tokiem myslenia (1)

        nalezaloby zamknac 90% szpitali bo sa nie rentowne.... pozostale 10% jakos sie utrzyma bo nielicznych jednak bedzie stac na oplacenie rachunku za leczenie..... gratuluje blyskotliwosci umyslu

        ps. spolke mogloby przejac miasto - taki system nalezy traktowac jako kolejna forme komunikacji miejskiej.... i rentowne czy nie powinno dzialac a nie koniecznie zarabiac

        • 12 7

        • pokazali co potrafią

          - na śląsku identyczne dwie kopalnie ... jedna bez długów i przerostu zatrudnienia, ale własność czecha - drugi zadłużony w ciól i rządzony poPiSowo od 4 lat bez liczenia sie ze stratami.

          • 10 2

  • No, malkontenci! Do roboty! (11)

    • 30 117

    • (5)

      No,przygłupie ! Do obrony kąstytucji i tęczy !

      • 26 25

      • Wolne sondy, kąstytucja, tolerancja, dalej wpiszcie sobie co chcecie.

        • 5 10

      • (3)

        kacper to znowu ty niemoto

        • 11 11

        • Nie to ja wasz góró OTUAn II (2)

          • 12 4

          • (1)

            Wypraszam sobiem.

            • 5 2

            • Jezdem otuan i

              • 1 1

    • (3)

      zwracanie uwagi, że wraz z pojawieniem się mevo wzrosła liczba rowerzystów jeżdżących po chodniku nie jest malkontenctwem tylko zwróceniem uwagi na poważny problem.

      • 11 5

      • (2)

        gdyby urosła liczba policjantów, patrolujących na rowerach

        i to nie ( n. i e ) po chodniku

        może miał byś rację. a tak, to masz dowód, że inaczej się nie da. 'sory taky klymat'.

        • 2 3

        • (1)

          czyli pochwalasz i przyzwalasz na łamanie prawa? Czym więc się różnisz od kierowców którzy łamią prawo? Niczym.

          • 1 2

          • no nie wiem, może tym że
            - nie zabijam
            - nie smrodzę
            - nie spóźniam się
            - nie biorę forsy od rusków za trollowanie

            • 2 0

    • Bank pusci ich w skarpetach

      Jak sie uprą to i jeszcze majątek prezesa i całego zarządu moze nie wystarczyc na splate długów. Dobrze ze stopy procentowe są niskie ale nie zerowe więc odsetki lecą.. tik tok tik tok

      • 8 3

  • A czemu im pomagać? (9)

    Wzięli za coś niech za to odpowiadają. Może niech jeszcze każą ludziom w domach ładować baterie, śmiechu warte
    Wała im pokazać i tyle!

    • 489 28

    • Oświadczenie Zarządu OMGGS - uprzejme w tonie - to właśnie oznacza. (3)

      Operator podjął zobowiązanie - ma je zrealizować. Tyle.

      • 59 6

      • Tylko czemu ten zarząd najpierw tak chętnie przyklepał taką nierealną ofertę? (2)

        • 27 4

        • Uczciwie podzielą się pieniędzmi

          • 18 3

        • Bo jaśnie nam panujący takie prawo przetargowe ustalili

          • 9 3

    • Ja bym sie zgodzil na anulowanie kar, pod warunkiem, ze zwroca 100% kwoty ktora zaplacilo miasto i UE. Rowery moga sobie zabrac.

      • 45 4

    • Dokładnie, to co oni proponował nextbike (1)

      To niezły szantaż. Umorzycie albo się zwijamy...

      • 31 1

      • zgadza się, ale w praktyce chyba nextbike nie ma wyjścia

        Widać, że przedsięwzięcie w takiej formie się nie spina. Jeśli nie poradził sobie z tym operator prywatny mający doświadczenie w tego typu projektach to nie ma sensu tego przejmować i kontynuować z operatorem publicznym. Byłaby to studnia bez dna...

        • 5 1

    • My z dziadkiem możemy doładować po szkole. (1)

      • 6 1

      • Ja nic nie będę ładowac

        Takiego wała jak Polska cala

        • 1 2

  • Mevo srewo (3)

    Wiedziałem, że to długo nie potrzyma. Posprzątać ten badziew z ulic...

    • 307 57

    • G wiedziałeś i w D byłeś

      • 16 36

    • Uber też przynosi straty, tak samo jak systemy hulajnóg (1)

      utrzymują się tylko dzięki wkładowi udziałowców.

      • 17 8

      • Tylko uber chce wziąć innych skalą i komplementarnością usługi. A MEVO nie ma konkurencji i jest projektem publicznym.

        • 10 0

  • protokół zniszczenia (3)

    koniaczek?

    słomiana inwestycja-najlepsze pieniądze

    • 273 14

    • NB zrobiło specjalnie spółkę dla trojmiasta by się wypiąć jak pójdzie cos nie tak

      Spółka córka i się wypinany na zobowiązania

      • 15 0

    • To jest miś na miarę naszych czasów (1)

      Słomiane inwestycje, najlepiej opłacalne. Dotacje się wzieło rowery zezłomuje a firma ogłosi upadłość. Kasa zostanie tam gdzie miała zostać. Prawda Panowie i Panie z Uni Wolności??

      • 15 3

      • Czyli zarobili niemcy

        Na dotacji z UE

        • 4 1

  • Miś na miarę naszych czasów (6)

    Tylko pieniądze dużo większe w obrocie ...

    • 319 13

    • Mam (3)

      Wrażenie że cały ten biznes był od początku ustawiony na taki koniec , niebanalne kwoty latają wręcz kosmiczne bo w końcu to kilkanaście milionów z Unii

      • 101 4

      • Sycyliano (1)

        Jakby się przyjrzeć to więcej jest takich inwestycji typu Amber Mevo.....

        • 44 4

        • mafia nowogrodzka

          prawie jak skoki, tylko w mniejszym wymiarze

          • 4 15

      • To oczywiste

        Splajtowali jeszcze zanim dowieźli 100% rowerów :) Start-up z kapitałem 5k, bez żadnego majątku, korzystający z garażu pod PPNT i PGE Areny, cena w przetargu znacznie niższa od pozostałych mimo 100% elektryków, absurdalne założenia w biznes planie (typu 70 PLN za utrzymanie jednego roweru rocznie). Urzędnicy z pewnością też swoją dolę za to dostali, inaczej przecież nie podpisali by umowy.

        • 51 2

    • Na miarę naszych czasów. (1)

      Po komentarzach właśnie widać jacy tu piszą ludzie.

      • 4 21

      • tacy jak ty misiu

        • 2 3

  • Gdyby to nie były unijne i nasze lokalne pieniądze z podatków, to nikt by się nie kwapił z pomocą. (6)

    Zawsze w naszym kraju są równi i równiejsi...

    • 170 19

    • Ale tekst przeczytany? (1)

      Przecież tam wyraźnie stoi że pomocy nie będzie.

      • 11 5

      • Czytany i zrozumiany.

        Tak się to zawsze u nas zaczyna, potem anulowanie kar jak za ul. Spacerową, palmiarnię, ul. Słowackiego, itd. Dla mnie pomoc to właśnie brak egzekwowania należnych pieniędzy wynikających z zapisu warunków umowy/przetargu.

        • 19 1

    • Nie czytałem więc się wypowiem (1)

      Piszą przecież że wszystko ze środków własnych a nie unijnych

      • 3 8

      • naszych nie własnych

        • 7 1

    • Dlaczego biedny Polak ma sponsorować ponownie bogaty kapitał niemiecki??

      Historia się lubi powtarzać. Dlaczego biedny Polak ma sponsorować ponownie bogaty kapitał niemiecki?? Na naszych karkach dosyć się już wypasły niemieckie brzuchy z Tesco, HIT-u, Banki, przemysł. Jeszcze mało??

      • 7 1

    • lokalne pieniadze

      przeciez jest napisane, że to lokalne pieniadze i rowery są własnością gmin, a nie NB. Czytjacie ze zrozumieniem.

      • 1 0

  • Mój Boże.. (16)

    To całe Mevo to paździerz jakich mało. Śmiać mi się z tego chce za każdym razem jak przechodzę koło stojaków z tym szajsem. Z ciekawości sprawdzam...praktycznie każdy rower niedostępny na stanowisku(sygnalizuje to kontrolka na bagażniku). Toporne "janiny" wyglądem przypominające...no właśnie...ehhhh

    • 272 46

    • Dziwne, bo regularnie jeżdżę. (10)

      Na ścieżkach rowerowych co drugi rower to mevo...

      • 36 39

      • Dziwne bo (4)

        Wszystkie stojaki kiedykolwiek chcialam skorzystac byly puste

        • 44 9

        • To tak jak twój łeb

          • 14 45

        • (1)

          zależy gdzie, jak mieszkasz przy granicy strefy, to rowery zazwyczaj są.

          • 13 5

          • Mieszkam na szadólkach tam gdzie moi ziomkowie z Warmii, jest super!

            • 10 17

        • Bo są w ruchu

          Ma ich być ponad 2 x tyle co teraz

          • 9 5

      • (4)

        same grety i xawiery w rurkach na tym jeżdżą oraz inne mondzioły hipsterskie

        • 39 25

        • No tak (1)

          Prawdziwi twardziele jeżdża bez opon i bez siodełek co nie seba?

          • 45 17

          • To pogratuluj staremu ,twardziel z niego

            • 8 4

        • Zgłaszam tą opinię do wyróżnienia

          Oplułem ekran ze śmiechu.

          • 13 1

        • i bez skarpetek

          • 7 0

    • Może być też zarezerwowany lub zaparkowany

      • 1 1

    • (2)

      To nie Mevo jest paździerzem tylko ommggs, od lat Szczurek z Karnowskim i Adamowiczem się lansowali w świetle jupiterów, teraz Karnowski wszędzie z Dulkiewicz, kasę wydają na rydwany a przez tyle lat nie mogę wprowadzić jednego biletu i działającego Tristara! To jest hańba dla prezydentów, to jest wstyd dla mieszkańców.

      • 19 5

      • (1)

        Ogólnie racja, ale rydwan jest spoko :)

        • 2 4

        • no chyba żartujesz :)

          • 2 2

    • Subiektywna opinia

      Fajnie jest dawać opinie na temat czegoś czego sie nawet nie używalo, niestety nasza typowa mentalność

      • 8 5

  • Czy w trójmieście nic nie może odbyć się uczciwie? (8)

    To mevo to jakaś grubsza sprawa, dlaczego nie zapłacili kary za opóźnienia??

    • 257 28

    • Kara za opóźnienia była zapłacona.

      Kolejna będzie odliczona od wypłaty za dostarczenie II Etapu - tak jak to było przewidziane w umowie.

      • 13 7

    • wszystko masz napisane. pisac umie ale czytac juz nie?

      • 11 6

    • Nadal daleko do kosztów afery SKOK i afery "Dama z łasiczką", więc poluzuj gacie, (2)

      • 12 31

      • na aferę odpowiedz bo inni tak robią (1)

        ma w d*pie Polską patologię ta cała banda jest do odstrzału

        • 7 2

        • odezwał się krysztalowo uczciwy rygorysta moralny

          • 1 1

    • Zapłacili

      W postaci potrącenia z wynagrodzenia

      • 2 2

    • nje!

      • 3 1

    • może nie może

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.