• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczął się remont samolotu TS-8 Bies - symbolu Babich Dołów

Jakub Gilewicz
13 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Samolot TS-8 Bies wrócił na Babie Doły

Od czyszczenia pianą i wizyty ekspertów z Wojskowych Zakładów Lotniczych rozpoczął się remont samolotu TS-8 Bies. Maszyna, która znajduje się na postumencie przy ul. Ikara zobacz na mapie Gdyni w Gdyni to symbol Babich Dołów. Prace możliwe były głównie dzięki mieszkańcom dzielnicy, którzy zagłosowali za nimi w budżecie obywatelskim.



Widziałe(a)ś na żywo samolot TS-8 Bies, który znajduje się w Babich Dołach?

- Samolot TS-8 Bies był bardzo przyjemny i prosty w pilotowaniu. Bardzo łatwo wychodził z korkociągu, a niełatwo w niego wpadał. Pozwalał pilotom popełniać pewne błędy bez niebezpiecznych skutków. Była to bardzo lubiana maszyna - opowiadał emerytowany ppłk pil. Jan Olszewski, który w swojej karierze pilotował między innymi tego typu samoloty.
TS-8 Bies był polskim samolotem szkolno-treningowym, który został skonstruowany w Państwowych Zakładach Lotniczych w latach 50. ubiegłego wieku.

Masa startowa maszyny wynosiła ponad 1600 kilogramów, długość nieco ponad 8,5 metra, a skrzydła miały rozpiętość 10,5 m. Samolot napędzany silnikiem gwiazdowym o mocy 330 koni mechanicznych, mógł latać z maksymalną prędkością 310 km/godz.

Maszyny tego typu służyły przez lata w polskim lotnictwie, po czym przestano je użytkować w latach 70. Jeden z samolotów TS-8 Bies trafił na postument przy ul. Ikara w Gdyni Babich Dołach nieopodal dzisiejszej 43. Bazy Lotnictwa Morskiego Marynarki Wojennej. I stał się, obok poniemieckiej torpedowni, jednym z symboli tej dzielnicy.

Tyle że stan samolotu, który wystawiony był "pod chmurką", przez lata się pogarszał. Maszyna wraz z postumentem wymagała renowacji, jednak na przeszkodzie stała sytuacja właścicielska.

Czytaj też: Samolot w Babich dołach potrzebuje remontu

Samolot wprawdzie znajduje się na terenie Agencji Mienia Wojskowego, ale jak twierdzi AMW maszyna nie figuruje w protokole zdawczo-odbiorczym. Gdynia nie chciała z kolei przejąć opieki nad TS-8 Bies, ponieważ oczekiwała najpierw przeprowadzenia inwentaryzacji terenu i remontu samolotu. Nie udało się również pozyskać prywatnych sponsorów. Pomogli za to mieszkańcy w ramach budżetu obywatelskiego.

651 głosów na remont symbolu Babich Dołów



- Ten samolot to symbol naszej dzielnicy, wielki przyjaciel, który jest z nami od kilkudziesięciu lat. Uświadomiliśmy sobie, że zostanie on zdemontowany, ponieważ jego stan jest taki, że może spaść, i że kiedy wstaniemy pewnego ranka, to jego już nie będzie. Po prostu nie było innej opcji, jak tylko wyremontować go w ramach budżetu obywatelskiego - wspominał Sylwester Trzebiński, autor projektu remontu TS-8 Bies.
Jak wylicza Michał Rusak z Laboratorium Innowacji Społecznych, mieszkańcy Babich Dołów w ramach gdyńskiego budżetu obywatelskiego oddali w ubiegłym roku 651 głosów na ten projekt. Po czym we wtorek 13 marca br. rozpoczęły się pierwsze prace, czyli mycie samolotu. Swoją pomoc zaoferowała firma Airwashplane z miasta Konstancin-Jeziorna w woj. mazowieckim. Jej pracownicy zajmują się bowiem myciem i czyszczeniem samolotów - od niewielkich maszyn po samoloty pasażerskie.

- To bardzo fajny projekt i jednogłośnie zdecydowaliśmy, że chcemy wziąć w nim udział, dołożyć swoją cegiełkę - wyznał Jacek Kujawa, właściciel firmy i dodał, że za swoją pracę firma nie chciała wynagrodzenia - poprosiła wyłącznie zwrot kosztów paliwa.
Z powodu mrozów prace rozpoczęły się z opóźnieniem. Mycie samolotu TS-8 Bies wymagało bowiem dodatniej temperatury powietrza. I tak we wtorek stanął pod maszyną podnośnik koszowy, a w koszu znalazł się operator ze sprzętem.

Czyszczenie pianą i analiza ekspertów



- Za pomocą pianownicy i kompresora nakładaliśmy specjalistyczny środek myjąco-czyszczący. Jest on biodegradowalny, tak więc nie szkodzi na pewno zieleni, która znajduje się pod samolotem - tłumaczył Kujawa.
Po nałożeniu piany na powierzchnię samolotu, operator szczotkował dany element, a następnie spłukiwał go zdemineralizowaną wodą. Po tych zabiegach z samolotu TS-8 Bies zniknęła zielona warstwa, która - jak ocenia właściciel Airwashplane - powstała na skutek obecności maszyny wśród drzew.

Ponadto pod koniec mycia samolotu swoją pracę rozpoczęli przedstawiciele Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 w Łodzi. Przyjechali oni do Gdyni, aby wykonać dokumentację fotograficzną maszyny i postumentu.

- Nasi technolodzy ocenią sytuację i przeprowadzą analizę, dzięki czemu będzie wiadomo, które elementy należałoby wymienić i w jaki sposób tego dokonać. Poza tym wycenią wszystkie prace i materiały, jakie będą potrzebne do rekonstrukcji - tłumaczył Cezary Makarow, koordynator ds. inwestycji z Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 w Łodzi.
- Wstępny koszt projektu remontu samolotu TS-8 Bies w ramach budżetu obywatelskiego to 85 tys. zł. Jeżeli remont będzie wymagał dodatkowych środków, powinny się one znaleźć w miejskiej kasie - dodał Michał Rusak z Laboratorium Innowacji Społecznych.

Zobacz pokazy z okazji święta 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. Film z 2017 r.

Miejsca

Opinie (126) 8 zablokowanych

  • (28)

    Zobaczcie jacy my zawsze zacofani byliśmy...
    300 KM gdzie samoloty myśliwskie śmigłowe pod koniec 2 wojny miały po 2000-2500 km... np. P-47, CORSAIR

    • 6 33

    • Ty jesteś sprytny inaczej? 2000km\godz?teraz tyle osiągają ito odrzutowce

      • 0 0

    • To przecież samolot szkolno-treningowy,więc nie można go porównywać z samolotami bojowymi (myśliwskimi),a poza tym miał silnik o mocy ponad 300 KM (ok.330)

      • 0 0

    • (12)

      A co ma moc silnika samolotu bojowego do samolotu szkolnego?

      • 23 0

      • (11)

        Te bojowe to konstrukcje sprzed 10 lat w porównaniu do tego naszego... A to wieki w lotnictwie, zwłaszcza wtedy
        Zobacz na czym szkolili się w latach 50-tych... nie piszę nawet o 60,70.
        To taka syrenka w porównaniu do samochodów

        • 1 12

        • (5)

          W czasie jak wymienione przez Ciebie samoloty budowali to Polski nie było, a potem byli tu Ruski więc dobrze, że chociaż takiego Biesa pozwolili nam zbudować.

          • 6 7

          • (3)

            sam jesteś "rusek" a być możne nawet partyjniak z wiadomej kliki
            Polski nie było durniu? a pan doc. inż. Tadeusz Sołtyk to w jakim kraju pracował!?
            a nasi rodzice i my sami to gdzie się urodziliśmy dorastaliśmy i pracowaliśmy?
            to ze ciebie wytrzepano z próbówki w UE czy innym USA to nie znaczy że my tak powstaliśmy
            idź zerwij sobie jeszcze jakieś tablice ulic z nazwiskami ludzi tak wyjątkowych jak p. Leon Kruczkowski by zrobić miejsce dla waszych sławnych na cały świat partyjniaków

            • 5 2

            • zawsze się znajdzie młot który musi wszystko upolityczniać (2)

              byliśmy pod ruskim wpływem nie z własnej woli, o to mu chodziło

              • 2 0

              • (1)

                "ruskim" nieuku? Rosja pojawiła się na mapie w 1991 roku! wiem zaskoczyło cię to na kursie partyjnym tego nie było.

                • 0 2

              • Związek Radziecki to spuścizna po Rosji

                więc można upraszczać i nazywać tych ludzi ruskami. W tym rozbijaniu g... na atomy zaczyna ci brakować argumentów i musisz brnąć w to jeszcze dalej. To co mówisz w ogóle nie odnosi się do meritum sprawy.

                • 0 0

          • No ok
            Ja oceniam fakty.
            To była tandeta tak jak nasze samochody

            • 1 11

        • w USA też szkolili się na podobnych (4)

          proces szkolenia trwa, nikogo sie ładuje się na pierwszy lot za stery nawet takiego 300 konnego potworka. Szkolenie zaczyna się od lotów na lekkich samolotach jednosilnikowych. Potem były mocniejsze typu BIES a potem docelowe.

          • 11 1

          • (3)

            Czyli na jakich w USA?
            konkrety
            Takie zabawki jak ten bies to może mieli w aeroklubach, a nie w wojsku... piszę o szkoleniu pilotów myśliwskich

            • 1 9

            • jak wszyscy piloci i ci myśliwscy zaczynają od małych cesn czy piperów

              itp. napisałem przecież, lekkie samoloty jednosilnikowe. Inaczej się nie da bo najpierw i tak musisz zrobić SEPL(A). Na całym świecie tak się zaczyna przygodę z lotnictwem samolotowym

              • 0 0

            • Texan. (1)

              • 5 0

              • i jeszcze:
                G.49
                M.B.323
                Piaggio_P.150

                W latach pięćdziesiątych i początku sześćdziesiątych przyszłych pilotów samolotów odrzutowych szkoliło się w podstawach awioniki, lotów nocnych i zaawansowanej akrobacji wyłącznie na tego typu konstrukcjach. W USA podstawowym był właśnie Texan (i eksportowany do kilkunastu krajów).

                • 4 0

    • to szkolna maszyna, dosyć mocna i na pewno nie dla początkującego pilota

      Trzeba wziąć pod uwagę że gość który siada pierwszy raz za sterami jest zielony, ledwie po kursie teoretycznym. Potrzebuje samolotu maksymalnie prostego o przewidywalnym zachowaniu. Poza tym nie byłoby tu też sensu ekonomicznego. Do podstaw latania służą prostrze i tańsze samoloty. Początkujący pilot uczy się takich rzeczy jak np. utrzymanie lotu poziomego czy w późniejszym etapie lotów nawigacyjnych. Do tego celu wystarczą małe samoloty typu Cessna 152 czy 172, na całym świecie używana również w podstawowym szkoleniu pilotów wojskowych. Godzina lotu Cessną 152 w USA to 75-100 dolców. Odpowiednik samolotu typu BIES to co najmniej 200 zielonych. To tak samo jak z kursem na prawo jazdy. Jeździmy na początku Punciakiem a nie rajdówką albo Formułą 1.

      • 0 0

    • Smarkaty szpec od amerykanskiego lotnictwa (8)

      Troche sie zagalopowales.

      • 4 4

      • (7)

        Gdzie?
        Napisz
        W latach 50-tych w USA szkolili się już na odrzutowych
        To są fakty

        • 3 10

        • to był ostatni etap szkolenia (6)

          nikt nie zaczyna od odrzutowych

          • 8 2

          • (5)

            no ok
            To na jakich zaczynali w USA myśliwcy?
            Na 300km z takim śmigłem jak wyjętym przed 1939 rokiem?

            • 1 7

            • nikt nie zaczyna od 300 konnych typu BIES

              bo to jest już poważny samolot. Szkolenie zaczyna się od najsłabszych samolotów General Aviation

              • 0 0

            • na pierdach baranie. (2)

              przed maszyną docelową polecą na 5=6 typach. zawsze , wszędzię od początku latania.

              zaczynają na szybowcach na całym świecie.
              nawet lot balonem zaliczą.

              • 5 0

              • z tym balonem to przegiąłeś, szybowców też nie trzeba mieć zrobionych

                ale wszędzie zaczyna się od podstawowych najsłabszych maszyn tłokowych jednosilnikowych. Początkujący nigdy nie wsiada na dzieńdobry do 300 konnej maszyny typu BIES

                • 1 0

              • Tak
                Piloci wojskowi szkolą się na balonach i szybowcach.
                Tak jest
                Skąd ty jesteś?
                Oczyiwście może latali, ale hobbystycznie, a nie część szkolenia

                • 1 6

            • na T-6, nieuku jeden!
              A jego dokładnym odpowiednikiem jest właśnie Bies a w paru rzeczach był nawet lepszy (np. wznoszenie). Do tego 3 rekordy światowe w tej klasie samolotów.

              • 6 0

    • sam jesteś zacofany do dziś w trakcie szkolenia używa się najprostszych i najtańszych samolotów tłokowych

      • 1 0

    • Ten był szkoleniowym!!!!!!!!

      • 1 0

    • Gdy Bies wchodził do produkcji był najnowocześniejszym samolotem szkoleniowym.
      A z całą pewnością w kilku sprawach przewyższający Texana na którym w owym czasie szkolili się najlepsi amerykańscy piloci odrzutowców.
      Zamiast dyskredytować bezmyślnie masze osiągnięcia inżynierskie powinieneś być dumny z takiego TS-8!
      Po prostu "napisz teraz: "sorki, nie pomyślałem gdy pisałem" :)

      • 10 1

  • Projekt obywatelski (1)

    Po co ten złom remontować, za te pieniądze można by w tym miejscu postawić fajny na kilka metrów wysoki pomnik Lecha Kaczyńskiego. W podzięce za chrzest Polski z morzem.

    • 3 0

    • Oszalałes?????

      • 1 0

  • A kiedy będzie latać??????????

    • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Mycie samolotu TS-8 Bies w Babich Dołach

    Czas na zmiany

    Czas na zmianę władz miejskich,gdyż Gdynia została bardzo ż tyłu za innymi miastami np.Bydgoszcza.

    • 1 1

  • "Jeżeli ta kwota będzie wymagała dodatkowych środków, powinny się znaleźć w miejskiej kasie" (3)

    OK, rozumiem sens renowacji ale co z dziurawymi drogami? Wyremontowany samolot, oglądać niedługo będzie się chyba tylko z morza, albo po dotarciu na miejsce pieszo.

    • 18 15

    • Zamiast w kółko zrzędzić o drogach, zgłoś je do BO (1)

      • 0 0

      • BO w "polskiej" wersji to jest jakaś .....

        ****** kpina. "montaż oświetlenia" "remont chodników" "budowa parkingów" .? Od tego są urzędnicy i podatki za które płacimy. Zgłaszać projekty , które poprawią jakość życia a nie to co powinno być już dawno zrobione przez władzę.

        • 0 0

    • O ile nie połamie się nóg

      W drodze do oglądania tego cudeńka

      • 5 3

  • Renowacje wybrali mieszkańcy Gdyni

    Jestem za! Każde dziecko cieszy się kiedy widzi go na żywo. Fajnie ze ludzie wybrali ten projekt i popieram choć mieszkam w innej dzielnicy. BABIE DOŁY mają swój klimat. Co do innych to fakt- tania renowacja nie bedzie ale raczej rzadko się ją robi. Komentujący tak je.b.ia ta inicjatywe a sami nie potrafia w domu żarówki wymienić. Darujcie sobie .

    • 0 1

  • Pani Iwona

    • 0 1

  • ZA CO TYLE PIENIĘDZY ?!

    Po co tylu Magików ..?
    Podnośnik,obsługa chemia i karcher.
    Potem polerka , bo na pewno nie pomalują tego.
    Wydawanie pieniędzy na darmozjadów.
    A robota niezbyt profesjonalna

    • 1 1

  • Samolot

    Przyda sie do PiSAirforce .

    • 2 0

  • bardzo dobrze, że remontują (9)

    będzie jeszcze latał i latał

    • 67 3

    • Lotnisko dla niego już wybudowali. Super

      • 0 0

    • (2)

      Podobno Antoni chce by wrócił do służby. Będzie tak nowoczesny jak naszą marynarka wojenna

      • 6 3

      • (1)

        Te żarty o Antonim są tak słabe, że jedynie ci co je piszą wychodzą na idiotów.
        Wysil się

        • 9 7

        • Większość Polaków dalej nie może mu wybaczyć tego, co zrobił z armią...

          Taktyczne rezerwy węgla? serio?

          • 0 0

    • (1)

      do czasu wydania rozkazu "ląduj dziadu!"

      • 8 1

      • Ty jesteś dziadem.

        • 0 4

    • (1)

      Sławiąc nasza ojczyznę!

      • 6 1

      • Według premiera Morawieckim wszystko z przeszłości nie należy do ojczyzny bo nie było wtedy Polski. On zwariował. To zdrada.

        • 2 0

    • Niech moc będzie z nim

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane