- 1 Tysiące rowerzystów na ulicach Trójmiasta (151 opinii)
- 2 Politycy z Trójmiasta na marszu opozycji (1115 opinii)
- 3 Dzielnica, której nie oszczędziła żadna z plag (61 opinii)
- 4 Gdzie mogą pomodlić się niekatolicy? (129 opinii)
- 5 Byliśmy na Piwie z Mentzenem (787 opinii)
- 6 Obywatelskie ujęcie pijanego kierowcy (140 opinii)
Rozpoczęła się elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Wbicie fundamentu pod pierwszy słup trakcyjny rozpoczęło proces elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Takich słupów będzie na trasie ok. 1,5 tys. Prace potrwają półtora roku i pochłoną 48,850 mln zł.
Elektryfikacja PKM obejmuje linie:
- nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i 16,556 km (tor 2);
- nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km.
Wykonawcą jest firma Torpol, która za realizację obu zadań zainkasuje 48,850 mln zł. Wcześniej spółka zrealizowała między innymi projekt i budowę multimedialnego dworca Łódź Fabryczna, a także nowoczesne trasy tramwajowe na terenie Poznania, Gdańska, Olsztyna oraz Bergen i Oslo w Norwegii.
Palownica już pracuje
W nocy z poniedziałku na wtorek palownica Torpolu przejechała linią PKM na miejsce robót związanych z rozpoczęciem elektryfikacji. A we wtorek rano, pomiędzy przystankami PKM Gdańsk Brętowo i Gdańsk Jasień, wbity został fundament pod pierwszy słup trakcyjny.
- Obecna inwestycja jest zwieńczeniem całości I etapu projektu PKM, który od początku zakładał elektryfikację linii, jednak ze względu na brak trakcji na linii kolejowej 201 z Gdyni do Kościerzyny plany elektryfikacji spółka musiała odłożyć w czasie, do momentu kiedy nasi partnerzy z PKP PLK przygotują projekt swojej linii 201. I to właśnie teraz się dzieje - wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
O rozpoczęciu prac informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.
Dzięki tej inwestycji na linii PKM będą mogły pojawić się bardziej pojemne i szybsze pociągi elektryczne, co zdecydowanie poprawi komfort podróży.
- Projektowana, prawie 40-kilometrowa sieć trakcyjna (2 tory po ok. 20 km) zostanie podwieszona do około 1,5 tys. elementów konstrukcji wsporczych. Przy realizacji projektu zastosowane zostaną technologie, które niwelują negatywny wpływ na istniejącą infrastrukturę kolejową, środowisko, otoczenie oraz okolicznych mieszkańców - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.
Przypomnijmy, że w trakcie prac związanych z elektryfikacją pociągi jadące na Kaszuby będą musiały korzystać z objazdu, jakim będzie modernizowany właśnie bajpas kartuski.
Pierwsze słupy sieci trakcyjnej na linii PKM (13 opinii)
Opinie wybrane
-
2021-06-15 12:31
Fajnie, że zamiast zrobić to od razu (30)
To robią po paru latach, gdzie wszystko jest droższe. Nie ma to jak myślenie wstecz zamast w przyszłość. Tak samo z autostradami itp.
- 101 121
-
2021-06-15 13:07
od razu czyli kiedy? (6)
- 23 6
-
2021-06-15 13:17
(4)
jak budowali torowisko
- 15 26
-
2021-06-16 09:42
rozumiem, że ty byś PKP sfinansował nieoprocentowaną pożyczkę na 40mln zł? (3)
- 3 0
-
2021-06-16 10:45
(2)
po co budować by za parę lat praktycznie robić to od nowa?Budując dom też go praktycznie wyburzasz bo po dwóch latach sobie przypomniałeś że nie podciągnąłeś wody albo prądu?Ty myślisz chociaż trochę człowieku?Gdyby elektryfikację przewidziano od razu i robiono razem z torami i peronami to cała budowa byłaby w jakimś procencie droższa ale wyszłoby taniej niż rozwalanie tego dziś przy tych cenach materiałów i kosztach pracy
- 2 5
-
2021-06-16 11:26
filozoficznie i życiowo (1)
"Nie od razu Kraków zbudowano".
- 3 0
-
2021-06-24 20:10
Filozoficznie i zyciowo ma trochę racji
Duzo wiecej kasy idzie na mniej potrzebne guana, choćby na pilnowanie szałasu szeregowej kaczki
- 0 0
-
2021-06-16 10:41
ach no tak projektu budowy nie było torów nie kładli w szczerym polu od nowa tak samo jak z mostem wantowym jakiś dureń nie umiał pomyśleć że może by tam chodnik zrobić po co w tym chorym kraju się myśli o tym co jest dziś najdalej jutro potem odkrywają amerykę że brakuje chodnika i ścieżki rowerowej na moście w tunelu trzeba wydawać kolejne
ach no tak projektu budowy nie było torów nie kładli w szczerym polu od nowa tak samo jak z mostem wantowym jakiś dureń nie umiał pomyśleć że może by tam chodnik zrobić po co w tym chorym kraju się myśli o tym co jest dziś najdalej jutro potem odkrywają amerykę że brakuje chodnika i ścieżki rowerowej na moście w tunelu trzeba wydawać kolejne miliony na projekty analizy przetargi by zelektryfikować PKM ktoś po prostu lubi wydawać nieswoje pieniądze i masa kolesi się przy tym obłowi ponownie jak zelektryfikują to pewnie i składy nowe elektryczne trzeba będzie obstalować znowu łapóweczki od oferentów itd piękny urzędniczy świat
- 1 1
-
2021-06-15 13:16
Czasem jak ktoś patrzy na sprawę, na której się nie zna (9)
to ta sprawa wydaje się nielogiczna. Natomiast po po znaniu szczegółów wszystko nabiera sensu. Tak jest w tym przypadku.
- 59 7
-
2021-06-15 13:47
Senasu nabiera budowa torowiska za 1 mld z taktem 30 minut? (1)
Bez skomunikowania lotniska wcześnie rano i wieczorem?
- 18 26
-
2021-06-15 23:17
tak się dzieje, jak buduje się za cudze pieniądze
ale utrzymać ruch i funkcjonowanie trzeba za swoje...
PKM dla samorządu to klęska urodzaju, bo to usługa idealnie wstrzelona w potrzeby mieszkańców, ale znacznie gorzej w budżet i mentalność samorządu. Bo jest oczywistością, że taka komunikacja nigdzie na świecie nie jest rentowna, ale w wielu miejscach docenia się jej opłacalność.ale utrzymać ruch i funkcjonowanie trzeba za swoje...
PKM dla samorządu to klęska urodzaju, bo to usługa idealnie wstrzelona w potrzeby mieszkańców, ale znacznie gorzej w budżet i mentalność samorządu. Bo jest oczywistością, że taka komunikacja nigdzie na świecie nie jest rentowna, ale w wielu miejscach docenia się jej opłacalność. Jednak to trzeba umieć liczyć a przede wszystkim, zidentyfikować wszystkich interesariuszy odnoszących korzyść i zainteresować również kosztami...
A my patrz, budujemy peron dla Intel... Zamiast Intel zbudować własne, autonomiczne pojazdy...- 8 2
-
2021-06-15 14:24
tak jasne (4)
te szczegoly to chyba łapowy dla marszałka
- 5 16
-
2021-06-15 20:44
Podpisz się imieniem i nazwiskiem...
...będzie wiadomo kogo pozwać o zniesławienie.
- 2 7
-
2021-06-16 07:29
To jest po prostu świństwo co piszesz (2)
Gdyby nie ten Marszałek Struk, to żadna PKM by nie powstała. Gdańsk był sceptyczny, Gdynia w gadaniu była za ale jak przyszło do konkretnych działań to rączki za siebie. Jeśli będziemy gnoić ludzi, którzy starają się coś zrobić i jeszcze to robią to będziemy w czarnej ...
- 5 0
-
2021-06-16 09:24
to prawda, że Marszałek pozytywnie się zachował w tej awanturze
Gdańsk nie był sceptyczny, a chciał tramwaju na lotnisko i nic więcej. Gdynia obstawała przy kolei, ale zgodnie ze znanymi cechami przewodniczącego jej zarządu, chciała palcem pokazywać, co ma być zrobione. Bo przecież ona "nic nie może".
Marszałek pogodził zwaśnionych notabli oraz uratował sytuację i dotację.
Ale jedna jaskółka wiosny nie czyni i lista grzechów samorządu w zakresie komunikacji zbiorowej, za która jest odpowiedzialny, jest długa.- 3 0
-
2021-06-16 09:44
mu wystarczy jak prezes robi przekop i lotnisko w polu za miliardy
a, że jest to kolejna poPiSowa, typowo słomiana inwestycja typu MiŚ - to już nie ważne
- 3 2
-
2021-06-15 14:52
Oświeć nas i zaznajom z owymi szczegółami
- 7 7
-
2021-06-15 18:36
nie nie, nielogiczna była od początku, nie ma sobie co buźki uzgodnieniami z UE wycierać
- 3 7
-
2021-06-15 13:32
Fajnie że masz pojęcie, o czym piszesz.
Eksperta zawsze miło poczytać.
- 18 3
-
2021-06-15 13:35
Następny zaczyna to samo nie znając tematu (4)
milion razy to było tłumaczone
- 24 4
-
2021-06-15 13:51
To znaczy, że było zle tłumaczone, (3)
albo argumenty były do d**y.
- 5 21
-
2021-06-15 18:22
A może to świadczy o Tobie?! (2)
Prostych spraw nie jesteś w stanie zrozumieć. Ale do snucia januszowych teori spiskowych jesteś pierwszy.
- 12 2
-
2021-06-16 10:47
(1)
prosta sprawa jest taka że teraz trzeba wydać 50 baniek wtedy może byłoby trzeba dać dodatkowe 10 id..to
- 1 2
-
2021-06-16 11:25
z którego palucha
to wyssałeś?
- 1 0
-
2021-06-15 20:41
jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniadze
jajpierw walneli tory a potem wyzebrali kase na trakcje od eu niby dostosowanie do bezemisyjnosci i ochrony klimatycznej a tak naprawde zeby nakrasc jeszcze wiecej kasy, po to sie budeje troy zeby puscic kolejke elektryczna a nie smrodzic spalinami
- 3 6
-
2021-06-15 22:07
Pewnie - skoro PKP się nie kwapiło z elektryfikacja trasy na Kościerzynę to rozumiem, że te słupy na linii PKM stałyby nieużywane przez te x lat? PKM nie jeździ tylko na linii Wrzeszcz - lotnisko więc składy elektryczne nie zostałyby wpuszczone na takim odcinku. Dobrze że projekt zakładał elektryfikację więc wszelkie skrajnie oraz nasypy są dostosowane pod słupy trakcyjne.
- 5 2
-
2021-06-15 23:34
da capo al fine... (2)
a. W czasie budowy linii pkm, plk nie miało planów elektryfikacji linii 201 albo bardzo mgliste.
b. Linia należąca do PKM to tylko fragment torowisk wykorzystywanych do połączeń obsługiwanych przez PKM.
c. Koszty elektryfikacji są tak duże, że nie ma szans, aby samorząd mógł pozwolić sobie na to samodzielnie.
Już z warunków a. ia. W czasie budowy linii pkm, plk nie miało planów elektryfikacji linii 201 albo bardzo mgliste.
b. Linia należąca do PKM to tylko fragment torowisk wykorzystywanych do połączeń obsługiwanych przez PKM.
c. Koszty elektryfikacji są tak duże, że nie ma szans, aby samorząd mógł pozwolić sobie na to samodzielnie.
Już z warunków a. i b. wynika, że budowa sieci trakcyjnej wraz z budową torowisk nie miała sensu.
Bo trakcja stałaby lata nieużywana.
I istniało ryzyko, że po decyzjach i opracowaniach PLK, nie będzie jej można podłączyć do trakcji linii 201. A to jedyna możliwość urzeczywistnienia tego pomysłu, czyli podłączenie się do dużego projektu - efekt skali.
Stosowanie na tak małym odcinku pojazdów wielosystemowych, hybrydowych czy bateryjnych nie jest uzasadnione ekonomicznie. A w czasie budowy PKM one nie istniały komercyjnie.- 6 0
-
2021-06-16 10:49
(1)
a czy pod drutem nie pojedzie pociąg spalinowy id..to? Bo elektryczny bez drutu nie pojedzie
- 0 1
-
2021-06-16 11:12
oczywiście, nie zauważasz faktu
że ten drut byłby bezużyteczny, bo nie byłoby go do czego podłączyć?
Na dodatek można go było zrobić na 1/3 trasy.
A nawet nieużywany, jeść woła, bo trzeba go utrzymać.
Jak nazwać taki brak umiejętności logicznego myślenia i elementarnej wiedzy?
Nie wspominam o kulturze, bo to całkowicie nieznane dla ciebie pojęcie.- 5 0
-
2021-06-16 07:26
Ciekawe co napiszesz
jak za dwa lata PKM będzie zelektryfikowana, a Gdynia-Osowa-Kościerzyna nie, bo to jest działka państwowej pkp plk. czy możemy się spodziewać twojego komentarza "dlaczego tak wcześnie zelektryfikowali"?
- 1 0
-
2021-06-16 11:42
no ba
ty to byś zrobił wszystko od razu, wiadomo
- 2 0
-
2021-06-15 11:38
Ah ten Torpol
Przejście podziemne pod byłym przystankiem Gdańsk Kolonia zamknięto 1,5 roku temu i do dzisiaj nie otwarto. Termin otwarcia był już nieraz przekładany. Nowym przejściem przeszłam się jakiś rok temu i myślałam że wystarczy miesiąc na wykończenie ale do dzisiaj nie zostało wykończone i oddane mieszkańcom. Po co jak można w tym czasie rozgrzebać inne miejsca? No ale jak w światowym kolejnictwie od lat używa się terminu "remont polski" to może Torpol tylko spełnia patriotyczny obowiązek?
- 52 6
-
2021-06-15 11:09
Ja (9)
Niech mi ktoś rozpiszę te koszty. Ile to będzie ? Bo ja trochę nie dowidze
- 18 54
-
2021-06-15 12:04
To umyj oczy jak nie widzisz!
- 11 4
-
2021-06-15 12:37
Mniej niż wybory które się nie odbyły. (1)
- 24 9
-
2021-06-15 15:18
czyli mniej niz 1 sasin
- 11 2
-
2021-06-15 12:42
Bagatela 48 mld (3)
Trakcja będzie pozłacana :P
- 5 21
-
2021-06-15 15:14
Ja (2)
Chyba że szczerego złota....48 mld ...chyba jednak błąd w tekście ...albo jednak mam coś ze wzrokiem
- 4 6
-
2021-06-15 15:40
W Polsce przecinek oddziela część całkowitą od ułamkowej (1)
Więc kwota to 48 milionów 850 tysięcy PLN - może trzeba odświeżyć czytanie liczb
- 9 0
-
2021-06-15 22:05
Tylko, że dopisali na końcu mln. więc jednak miliardów.
- 2 1
-
2021-06-15 13:43
stawka bedzie POmorska, zeby bylo tak jak bylo "w tem ostatniem" bastionie...
- 4 12
-
2021-06-15 13:45
Tylko 7 mln wiecej niż mają Morawieccy.
- 12 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.