• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczynają się przygotowania do wyburzenia Mostu Weisera

Maciej Naskręt
28 maja 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
100-letni mostek nad dawną Koleją Kokoszkowską zostanie wyburzony za kilkanaście dni. 100-letni mostek nad dawną Koleją Kokoszkowską zostanie wyburzony za kilkanaście dni.

Okolice Mostku Weisera zobacz na mapie Gdańska powoli zamieniają się w plac budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W poniedziałek ruszyły tam prace przygotowawcze, zmierzające do wysadzenia 100-letniego obiektu. Odpalenie materiałów wybuchowych zaplanowano na 5 czerwca.



Spółka samorządu województwa pomorskiego - Pomorska Kolej Metropolitalna SA wskazała termin wyburzenia Mostku Weisera Dawidka. Ma to nastąpić 5 czerwca o godz. 20. Aktu tego dokona Mieczysław Struk, marszałek województwa i znany gdański pisarz Paweł Huelle, tym samym symbolicznie zamykając historię stworzonej przez siebie literackiej legendy tego wiaduktu sprzed 100 lat.

Przypomnijmy, że obiekt oddany do użytku w 1913 r. został upamiętniony na okładce książki właśnie Pawła Huelle pt.: "Weiser Dawidek".

W poniedziałek - 27 maja - rozpoczęły się prace rozbiórkowe tego historycznego wiaduktu. Przez najbliższe 1,5 tygodnia robotnicy i saperzy przygotowywać będą Mostek Weisera do zaplanowanego na 5 czerwca wydarzenia.

Czy kiedykolwiek byłeś na Mostku Weisera?

Władze PKM proszą mieszkańców Gdańska, by zrezygnowali ze spacerów lub jazdy rowerem w obrębie Mostku Weisera, bowiem jest to już plac budowy. Osoby, które uważają, że obiekt ma dla nich wartość historyczną bądź sentymentalną - będą mogły obejrzeć jego wyburzenie.

- Dla chętnych 5 czerwca zostaną wyznaczone dwa stanowiska do obserwacji prac saperskich. Pierwsze ok. 100 metrów od mostku po stronie ul. Polanki. Natomiast drugie miejsce zostanie wskazane w podobnej odległości od obiektu, ale patrząc z kierunku ul. Słowackiego - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Na razie nie wiadomo, jakich i ile materiałów wybuchowych użyją saperzy. Trwa przygotowywanie dokumentacji w tym zakresie.

Przypomnijmy, że Mostek Weisera Dawidka (prowadzący do nieistniejącej już zagrody i dawnego żwirowiska) będzie jedynym obiektem, który zostanie wyburzony na dawnej linii Kolei Kokoszkowskiej, w ramach budowy dwutorowego szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pozostałe istniejące i wyburzone po wojnie w 1945 r. obiekty zostaną rozebrane. W miejscu Mostka Weisera Dawidka powstanie nowy, łudząco podobny obiekt mostowy.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w tym m.in. wykup terenów, projekt, wycinka zieleni) kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Lwią część, bo 716 mln, pochłonie wykonawca - konsorcjum: Budimex i Ferrovial. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Wydarzenia

Bitwa o Mostek Weisera (4 opinie)

(4 opinie)
pokaz

Miejsca

Zobacz także

Opinie (165) 1 zablokowana

  • Fanatycy zabytkow od siedmiu bolesci. Polowa nigdy tam nie byla, a polowa nawet nie wie gdzie to jest.

    • 3 6

  • Ej to jest genialne!

    Mostek sprzed 100 lat opisany w książce, móc zniszczyć i odbudować w innej formie, a starą zajezdnie w Oliwie dawać palić co tydzień i upierać się że wszelkie dewastacje nie mają wpływu na decyzje :) Bareja byłby bezrobotny w tych czasach.

    • 6 0

  • Łudząco podobny obiekt mostowy ?

    Chyba po obaleniu co najmniej pół litra "pańszczyźnianej" albo pod wpływem SLD (LSD) lub PO.

    • 13 1

  • To zabytek, więc trzeba go przenieść na inne miejsce.

    • 4 1

  • Po co wyburzać?

    ...zorganizować jakąś ustawkę...

    • 2 1

  • Gdańskie władze działają wg zasady - aby komuś dać, to trzeba innemu zabrać. (2)

    Trzeba zniszczyć unikatową przyrodę (pomijam 20 tys. drzew i na ten temat nie puścić pary z gęby - tak, tak p. Konopacki), zniszczyć zabytkowe mosty, zabrać mieszkańcom Strzyży tereny rekreacyjne, przegrodzić trasy migracji zwierząt, zapoczątkować kolejny proces gettyzacji miasta, zniszczyć materialne obiekty tworzące lokalną integrację społeczeństwa. Jednym słowem narobić bałaganu za prawie miliard złotych. A przecież były rozwiązania alternatywne, ale... za mało kosztowne. A kasa (honoraria dla uczestników) zależy od kosztów budowy. I wszystko jasne.

    • 9 2

    • Właśnie! Bardzo mnie cieszy, że ktoś także uważa, że kolej, tak samo jak ulice, spowoduje "gettyzację" miasta. Linia kolejowa okrutnym, bezwzględnym sznytem przetnie przestrzeń publiczną, a powstałe przez to getta będą skazane na wymarcie. Właśnie to stało się w Detroit. Miasto żyło i rozwijało się dopóki nie zbudowano ulic i kolei. Zaczął się wtedy proces umierania miasta. Ludzie przestali się uśmiechać, mleko szybciej się psuło i nawet słońce było jakby chłodniejsze. A gdyby odbyła się, zalecana przez elementarz polityki komunikacyjnej, debata na temat alternatywnych rozwiązań i zamiast śmiercionośnej kolej zaproponować np ekologiczne psie zaprzęgi lub ryksze wtedy na pewno rozwój miasta znacznie przyspieszyłby.

      • 2 2

    • Gdyby nie ruski

      Kolej do kokoszek pewnie jeździłaby do dzisiaj po wojnie, więc to, co napisałeś to niemal plecenie andronów

      • 0 3

  • Po co ta kolej

    Powstanie tej połączenia jest bez sensu.Sto lat temu tak kiedy jeździły powszechnie wozy konne ale dzisiaj kiedy jest w miarę dobrze rozwinięta komunikacja miejska.Trzeba było zrobić szerszą Słowackiego i namalować Bus pass.Jazda do lotniska naokoło to nonsens.A co do mostku to proszę tam przyjść jak młodzież urządza tam sobie powitanie wiosny,koniec roku szkolnego czy jeszcze jakąś imprezę.Sterty potłuczonego szkła i puszek po piwie do tego służy rzekomy "zabytek".

    • 7 7

  • wycięli drzewa, drweno sprzedali, ziemię w Matarni zgarnęli

    wyburzą ten mostek w czerwcu, na jesieni ziemię zaczną kopać i wozić, w zimę betonować ... marnie widzę ten termin kwecień 2015

    • 9 0

  • Nie, bo nie!

    • 0 1

  • Szkoda

    To ładne miejsce było... Dlaczego trzeba niszczyć takie miejsca?

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane