• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozstrzygnięcie NSA w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej dopiero za rok

Maciej Naskręt
10 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na decyzję w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej przyjdzie kierowcom stojącym w korkach jeszcze poczekać. Na decyzję w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej przyjdzie kierowcom stojącym w korkach jeszcze poczekać.

Gdański kierowca ponagla sąd administracyjny w Warszawie, by szybciej rozstrzygnął kwestię decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej. NSA zajmie się jednak sprawą dopiero za rok.



Czy wierzysz w powstanie Obwodnicy Metropolitalnej?

Przypomnijmy, do zaskarżenia decyzji środowiskowej dla Obwodnicy Metropolitalnej doszło w 2015 r., gdy pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło wydany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku dokument, który pozwalał na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Samo zaskarżenie automatycznie wstrzymało ten proces.

Sprawę rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie - tych samych pięciu podmiotów.

W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Uznał on, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.

GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.


Mieszkaniec interweniuje w sprawie obwodnicy

Szkopuł w tym, że przez ponad pół roku NSA w Warszawie nawet nie wyznaczył terminu załatwienia sprawy. Tymczasem na inwestycję nie czekają wyłącznie mieszkańcy, ale także przedsiębiorcy, którzy złożyli pod petycją w tej sprawie aż 9 tys. podpisów.

Ta bierność sądu przeszkadza nie tylko instytucjom, ale i zwykłym ludziom. Na interwencję w tej sprawie zdecydował się sopocki prawnik.

- Na skutek mojej interwencji prezes NSA w Warszawie zdecydował się przyspieszyć rozpoznanie skargi GDOŚ na wyrok WSA w Warszawie uchylający decyzję środowiskową dla Obwodnicy Metropolitalnej - mówi Grzegorz Pacuła, autor wniosku o przyspieszenie prac.
NSA w Warszawie odpowiedział prawnikowi i wskazał termin rozpatrzenia sprawy. Problem w tym, że wskazał, iż będzie to dopiero drugi kwartał 2018 r.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Obwodnica Metropolitalna z Chwaszczyna do Straszyna przez Kaszuby

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna (OM) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Przetarg na tę inwestycję od lata zeszłego roku jest zawieszony.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Pismo z NSA na temat rozstrzygnięcia kwestii decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Pismo z NSA na temat rozstrzygnięcia kwestii decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej.
Bez OMT czeka nas paraliż Obwodnicy Trójmiasta

Plan budowy dróg ekspresowych na Pomorzu zakłada wpięcie Trasy Kaszubskiej do obwodnicy Trójmiasta. Jeśli z jakichś powodów nie powstanie Obwodnica Metropolitalna, która ma być by-passem, odciążeniem dla obwodnicy Trójmiasta, na istniejącą ekspresówkę zostaną wtłoczone kolejne tysiące samochodów. To oznacza całkowite zakorkowanie i tak już przeciążonej dziś drogi.

Jeżeli budowa Obwodnicy Metropolitalnej nie rozpocznie się w najbliższym czasie, inwestycja może wypaść poza okres, w którym przedsięwzięcia drogowe można finansować z pieniędzy trwającej tzw. perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Tymczasem w kolejnej perspektywie będzie znacznie mniej pieniędzy na rozwój infrastruktury w takich krajach jak Polska. To może oznaczać, że jeśli Obwodnica Metropolitalna nie powstanie teraz, to nie powstanie nigdy.

Opinie (169)

  • super (14)

    i bardzo dobrzer po co nam obwodnica do obwodnicy... lepiej rozbudoawc istniejaca... gdzie sa ci wszyscy eko terorysci co darli ruje w obronie puszczy a tu beda wycinac setki hektarow lasow okalajacych trojmiasto .... w imie czego ? przeciez od poczatku tej inwestycji to byl jeden wielki przekret chociazby proponowane trasy wyznaczone przez biuro z poza trojmiasta wytyczone na podstawie google maps....te obwodnice naial budoawc firma powiazana z klika trojmiejska....ten projekt nie zaklada nawet zjazdow do mniejszych miesjcowosci przez kotre przechodzi to w jaki sposob maja mieszkancy skorzystac na budowie tej drogi ????

    • 52 138

    • Obwodnica....

      Jesteś 157 000 km od tematu o którym nie masz pojęcia.

      • 0 0

    • Obwodnica to nie droga lokalna, zjazdy nie moga byc zbyt czesto. (1)

      Poczytaj wymogi takiej drogi.

      • 15 7

      • To ludzie są dla drogi?

        Czy droga dla ludzi?
        Mówisz jakby ludzie nie pasowali do wymagań drogi.

        • 0 0

    • Co za idiota

      • 0 0

    • (3)

      Lepiej niech samochody stoją w korkach i dymią spalinami będzie ekologicznej ......

      • 21 10

      • Ogolnie rzecz ujmujac - tak (2)

        Jak budowano aktualna obwodnice to nikomu sie w glowie nie miescilo, ze moze byc zakorkowana.

        Dzis jest.

        Jak bedzie sie prowadzic tak glupia polityke transportowa to nadal beda korki. Korki nie sa z powodu za malej ilosci drog, ale z powodu zbyt duzej kliczby samochodow i braku alternatyw dla sporej czescie ludzi.

        Zmarnujmy kolejne miliardy na budowe, a potem narzekajmy, ze ciagle korki. Niech ktos pojedzie do Niemiec czy Francji, gdzie autostrad jest bardzo duzo i zobaczyc tamtejsze korki na autostradach.

        Niech ktos wpisze w google'u "korki los angeles", gdzie samochody stoja w wielkich korkach na 12 (dwunastu!) pasach w kazda strone.

        • 9 2

        • (1)

          "Korki nie sa z powodu za malej ilosci drog, ale z powodu zbyt duzej kliczby samochodow"

          Głód na świecie nie jest spowodowany zbyt mała ilością pożywienie ale zbyt dużą ilością ludzi.....

          • 5 1

          • przez złą dystrybucje, pożywienia jest dość

            idąc twoją logiką, można zrobić z Polski jedną wielką autostradę, poprzecinaną parkingowcami a la Jana z Kolna. Asfalt na wszystko i do gardła

            • 4 1

    • Obwodnica odciąży drogi lokalne (2)

      Dzięki obwodnicy metropolitalnej zmniejszony zostanie ruch na drogach lokalnych - zwiększy się komfort życia i bezpieczeństwo mieszkańców. Np przestaną rozjeżdżać nieprzystosowaną do dużego ruchu drogę Otomi, Sulmin, Przyjaźń kierowcy z okolic Kartuz.

      • 1 3

      • bzdura. Jeszcze więcej spiepszy na wiochy, wszystko się ponownie zakorkuje, tym razem do imetu

        a Kaszub nie będzie, będa autostrad i chaty z katalogu z kolumnami

        • 6 0

      • Nie wprowadzaj w błąd. Droga Otomin - Sulmin jest zamknięta dla ruchu.

        • 1 1

    • ekolodzy z pewnością są przeciw, tak samo jak każdy zdrowy na umyśle mieszkaniec Trójmiasta

      za, są tylko Kaszuby i Banino, żeby jeszcze dalej za miasto s..lić i jeszcze więcej suburbanizacji, tym razem po Chojnice. O ile się nie mylę, Struk to taki wystrugany z pnia Kaszuba

      • 2 3

    • to co kiedyś było obwodnicą dawno straciło swoją pierwotną funkcję.
      Teraz to już nie obwodnica, a trasa średnicowa.
      Do tego nie ma co się oszukiwać - dawno straciła ekspresowy charakter.

      Obecnie czas wprowadzić ograniczenie do 70km/h i dobudować tam więcej zjazdów żeby była bliżej dzielnic.

      W zasadzie dla ograniczenia kosztów można by też powrócić do skrzyżowań na obwodnicy.

      A prawdziwą obwodnicę, omijającą trójmiasto trzeba dopiero zbudować

      • 0 6

    • Podczas rozbudowy istniejącej muszą zająć prawy pas na cele budowlane.

      Zwężenie na parę lat. Gratuluję pomysłu. Paraliż trujmiasta.

      • 2 3

  • Ta droga pomoże 3m jak budowa zakopianki

    J.W

    • 0 0

  • Kto pojedzie tą dłuższa trasą do nikąd

    Kto pojedzie tą dłuższa trasą do nikąd lepiej niech zrobią trasę kaszubską i drogę zieloną

    • 0 0

  • Niby jakim cudem obwodnica w proponowanym kształcie ma "odciążyć wschodnie Kaszuby" ? (2)

    Tak naprawdę to wydawanie kasy w błoto, bo nie rozwiązuje ona kompletnie problemów Żukowa i Kartuz, tylko je nasila - dlatego gmina protestuje: marnuje się środki budżetowe, a potem trzeba i tak będzie budować kolejne drogi.

    Kontrowersyjnym dla mnie też jest twierdzenie, że OM ma być zbawieniem dla OT - dlaczego, no to wystarczy spojrzeć na projekt.

    A druga sprawa: ostatnio pisaliście, że to "tylko" 4 podmioty prywatne protestują. O tu się okazuje, że protestuje cała gmina. I po co było to kłamstwo?

    • 13 13

    • .......

      A co z korkami w Chwaszczynie i w Żukowie? Stanie po 45-60 min w korku? Naprawdę nazywacie to pakowaniem kasy w błoto? Obwodnica Metropolitalna to oczywisty mus! Musi powstać aby rozładować ruch, który jest potężny. Aglomeracja trójmiejska jest 2 najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce! Średnio w korkach stoi się po 3h dziennie. Tylko ignoranci i malkontenci mogą stwierdzić, że problem rozwiąże się sam a budowa dróg to tylko jakaś fanaberia gdańskiej kliki politycznej. Można odrazu stwierdzić, że Adamowicz to reptilian, który chce pożreć dusze wszystkich przeciwników politycznych a potem w formie bełtu umieścić ich we wnętrzu księżyca. To są Wasze konfabulacje, męczące i bez sensowne.

      • 0 0

    • Nie cała gmina (jako mieszkańcy)

      A Wójt, czy Burmistrz.

      • 0 1

  • Żenada

    Panie Prezesie NSA czytając odpowiedz z pana upoważnienia nabieram pewność, że PiS może mieć rację jak nadal myślę z pseudo reformą sądownictwa, Jeżeli dla NSA potrzeba aż tyle czasu aby rozpatrzyć tak ważny dla pomorza społeczny problem to ja Panu gratuluję.

    • 0 1

  • Dziękuję platfuskom

    Myśleli że pisowi zaszkodzą

    • 0 0

  • Wstyd za Kolbudy - a może sprawa polityczna... (1)

    Jest mi wstyd za gminę Kolbudy bo tam mieszkam, nie będę też już kupował materiałów budowlanych z hurtowni P. w Lublewie której właściciel również się odwołał. Uważam że nikt tu nie powinien mieć nic do gadania a Państwo Polskie powinno uczciwie zapłacić za zajęte metry kwadratowe po średniej cenie za grunty w okolicy i tyle w tej sprawie. Kiedyś nikogo nie obchodziło czy pan Kowalski sie zgadza czy nie. Z obecnym podejściem to w Polsce nigdy nie będziemy mieć pożądnej sieci dróg - chyba że o to chodzi...?
    Życzę wszystkim odwołującym się żeby jak najdłużej stali w korkach marnując paliwo i czas.

    • 4 1

    • Skończyły się czasy że państwo wykupywało grunty pod drogi za grosze a ludzi nie było stać nawet na mieszkanie w bloku.

      • 0 0

  • karły się mszczą :/ (5)

    Donald wróć i zrób porządek z nimi!

    • 11 13

    • Donald wrócić bo chcemy żeby emerytury jak były.

      • 0 0

    • (1)

      jakie karły, jak w sądach po rządzi

      • 7 2

      • W sądach rzadzi Zbyszek 0

        • 1 0

    • Karły won! (1)

      Tylko błagam, bez żadnego Donalda na ich miejsce! Jedno warte drugiego.

      • 0 2

      • to prawda ale tylko Donek może ich wykurzyć

        jedną kadencję przebolejemy - lepszy rydz niż kurdupel

        • 0 4

  • 500 +

    Kasa na obwodnicę poszła na rozdawnictwo pisowskie.

    • 0 0

  • Pisiory niewybudują

    Kara za małe poparcie 3m

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane