• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozstrzygnięcie NSA w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej dopiero za rok

Maciej Naskręt
10 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na decyzję w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej przyjdzie kierowcom stojącym w korkach jeszcze poczekać. Na decyzję w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej przyjdzie kierowcom stojącym w korkach jeszcze poczekać.

Gdański kierowca ponagla sąd administracyjny w Warszawie, by szybciej rozstrzygnął kwestię decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej. NSA zajmie się jednak sprawą dopiero za rok.



Czy wierzysz w powstanie Obwodnicy Metropolitalnej?

Przypomnijmy, do zaskarżenia decyzji środowiskowej dla Obwodnicy Metropolitalnej doszło w 2015 r., gdy pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło wydany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku dokument, który pozwalał na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Samo zaskarżenie automatycznie wstrzymało ten proces.

Sprawę rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie - tych samych pięciu podmiotów.

W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Uznał on, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.

GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.


Mieszkaniec interweniuje w sprawie obwodnicy

Szkopuł w tym, że przez ponad pół roku NSA w Warszawie nawet nie wyznaczył terminu załatwienia sprawy. Tymczasem na inwestycję nie czekają wyłącznie mieszkańcy, ale także przedsiębiorcy, którzy złożyli pod petycją w tej sprawie aż 9 tys. podpisów.

Ta bierność sądu przeszkadza nie tylko instytucjom, ale i zwykłym ludziom. Na interwencję w tej sprawie zdecydował się sopocki prawnik.

- Na skutek mojej interwencji prezes NSA w Warszawie zdecydował się przyspieszyć rozpoznanie skargi GDOŚ na wyrok WSA w Warszawie uchylający decyzję środowiskową dla Obwodnicy Metropolitalnej - mówi Grzegorz Pacuła, autor wniosku o przyspieszenie prac.
NSA w Warszawie odpowiedział prawnikowi i wskazał termin rozpatrzenia sprawy. Problem w tym, że wskazał, iż będzie to dopiero drugi kwartał 2018 r.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Obwodnica Metropolitalna z Chwaszczyna do Straszyna przez Kaszuby

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna (OM) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Przetarg na tę inwestycję od lata zeszłego roku jest zawieszony.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Pismo z NSA na temat rozstrzygnięcia kwestii decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Pismo z NSA na temat rozstrzygnięcia kwestii decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej.
Bez OMT czeka nas paraliż Obwodnicy Trójmiasta

Plan budowy dróg ekspresowych na Pomorzu zakłada wpięcie Trasy Kaszubskiej do obwodnicy Trójmiasta. Jeśli z jakichś powodów nie powstanie Obwodnica Metropolitalna, która ma być by-passem, odciążeniem dla obwodnicy Trójmiasta, na istniejącą ekspresówkę zostaną wtłoczone kolejne tysiące samochodów. To oznacza całkowite zakorkowanie i tak już przeciążonej dziś drogi.

Jeżeli budowa Obwodnicy Metropolitalnej nie rozpocznie się w najbliższym czasie, inwestycja może wypaść poza okres, w którym przedsięwzięcia drogowe można finansować z pieniędzy trwającej tzw. perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Tymczasem w kolejnej perspektywie będzie znacznie mniej pieniędzy na rozwój infrastruktury w takich krajach jak Polska. To może oznaczać, że jeśli Obwodnica Metropolitalna nie powstanie teraz, to nie powstanie nigdy.

Opinie (169)

  • Gdzie Arciszewska i OPAT??

    Był to jej główny program wyborczy przez 8 lat? Czym teraz w kampanii wyborczej zastąpi szpadel?

    • 15 0

  • Co, gdańska mafia pokupowała działeczki wzdłuż planowanej drogi

    I teraz nie może doczekać się ich wykupu z kilkunastokrotnym przebiciem?

    • 9 6

  • liberum veto

    to takie k---wa polskie

    • 4 2

  • Fatalny jest planowany przebieg tej drogi! (2)

    Zdewastują ostatnie resztki dzikich terenów dla południa Gdańska. Zostaną już tylko lasy oliwskie. To będzie sprzyjać dalszemu rozlewaniu się miasta, bo wielu ludzi chce spokojnego domku pod miastem w pobliżu przyrody. Możemy zaklinać rzeczywistość, ale dokładnie takie same procesy zachodzą w ostatnich latach. To tylko je spotęguje. Lepszym i dużo tańszym rozwiązaniem są 3 pasy na obecnej obwodnicy, chociaż tu za to są problemy związane z operacją na żywym organiźmie. Państwo przede wszystkim powinno promować kolejowy transport towarowy, żeby obwodnicę odciążyć z ruchu ciężarowego. Pod tym względem jesteśmy daleko za większością Europy.

    • 18 6

    • problemy związane z operacją (1)

      Jakie - Niemcy dobudowują pas i nie ma problemów. Kwestia organizacji dobrej

      • 3 1

      • bo mają gdzie przekierować ruch....

        • 2 0

  • Droga zielona i 3 pas na obwodnicy (4)

    Dużo usprawni ruch + OPAT + od xxx lat planowana autostrada Gdańsk - Gdynia.
    Żadne duże miasto nie ma obwodnicy obwodnicy. Berlin, Monachium itd.....
    Tras na Kaszuby też ona nie rozwiąże.

    • 8 8

    • Moskwa ma! (1)

      Mają obwodnicę. Obwodnicę obwodnicy. Obwodnicę obwodnicy obwodnicy.

      • 3 0

      • No, a i tak jest najbardziej zakorkowanym miastem na swiecie

        • 1 1

    • Tylko że nie wszystkie wiadukty nadają sie na 3 pasy w każdym kierunki. Zabraknie miejsca na zjazdy, a każde zwężenie na obwodnicy to gwarantowany korek albo wypadek. Tak jak to było na zjeździe z Słowackiego w kierunku Łodzi.

      • 0 0

    • Berlin ma. Monachium ma. Frankfurt ma. Paryz ma. Madryt ma. Poczytaj a potem sie mądrzyj ;)

      • 0 0

  • Ludzie ogarnijcie się trochę aby poszerzyć istniejącą obwodnice musi być równoległa gdzieś nitka aby ten ruch przekierować naturalnym kandydatem do tego była OM. W przeciwnym wypadku wy chyba jeszcze nie wydziliście korkow na codzień w przypadku rozbudowy obwodnicy.

    Słuchajcie się dalej pisorów to daleko dojdziemy.... a nie sąd przyczyn politycznych nie potrafi niezależnie funkcjonować...

    • 8 8

  • szkoda ze przez jednego barana mozemy stracic szanse na rozbudowe regionu (3)

    Obwodnica jest bardzo potrzebna, 3miasto jest zakorkowane i obecne drogi to za malo, zeby sprostac wyzwaniu
    Skonczy sie na tym, ze turysci przestana przyjezdzac do nas nad morze i zachamuje sie rozwoj regionu
    Niewiarygodne, ze jedna osoba moze na to wplynac
    Byc moze to ostatni czas, kiedy UE bedzie chciala cokolwiek finansowac dla nas

    • 9 8

    • sam jesteś baran

      cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy

      • 1 2

    • Chciałeś napisać:

      Możemy stracić szansę na rozlanie się Gdańska pod Kartuzy.

      • 1 3

    • Baran to mało powiedziane. Wywłaszczyć durnia. Obwodnica Metropolitalna jest niezbędna nie tylko dla Trójmiasta, ale całego Pomorza!

      • 1 1

  • to co! (1)

    Opat -nie ! Omt-nie! Trasa kaszubska-nie! To pytanie do pis-lamistów -to co?---peło nie dało rady -wy robicie bokami-horała zasypie ,to co wykopał przed wyborami====== ===a--warszafka rozjeżdża trójm.-a-- przepraszam ==mglista obietnica --via maris dla warsiawy i zapracowanej stolycy -żeby mieli gdzie bezkarnie ćpać i chlać

    • 8 4

    • Precz z pisiorami

      Wszystko przez te PISowskie świnie

      • 3 3

  • Obwodnica obwodnicy :D Co dalej? Obwodnica - obwodnicy - obwodnicy?

    • 7 3

  • bez wzgledu jaki inwestycje sie niezbuduje i tak bedą korki bo tworza je buraki w 20 letnich blachosmrodach

    to co jest w zupełnosci wystarcza ,ale musieli by najpierw nauczyc sie jeszdzic!A oni potrafia tylko robic najwiecej wypadków w całej UE!! Trzeba wkoncu zaczac dbac o komunikacje miejksa a nie marnowac setki milionów na niepotrzeben inwestycje!

    • 5 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane