• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozstrzygnięcie NSA w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej dopiero za rok

Maciej Naskręt
10 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na decyzję w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej przyjdzie kierowcom stojącym w korkach jeszcze poczekać. Na decyzję w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej przyjdzie kierowcom stojącym w korkach jeszcze poczekać.

Gdański kierowca ponagla sąd administracyjny w Warszawie, by szybciej rozstrzygnął kwestię decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej. NSA zajmie się jednak sprawą dopiero za rok.



Czy wierzysz w powstanie Obwodnicy Metropolitalnej?

Przypomnijmy, do zaskarżenia decyzji środowiskowej dla Obwodnicy Metropolitalnej doszło w 2015 r., gdy pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło wydany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku dokument, który pozwalał na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Samo zaskarżenie automatycznie wstrzymało ten proces.

Sprawę rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie - tych samych pięciu podmiotów.

W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Uznał on, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.

GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.


Mieszkaniec interweniuje w sprawie obwodnicy

Szkopuł w tym, że przez ponad pół roku NSA w Warszawie nawet nie wyznaczył terminu załatwienia sprawy. Tymczasem na inwestycję nie czekają wyłącznie mieszkańcy, ale także przedsiębiorcy, którzy złożyli pod petycją w tej sprawie aż 9 tys. podpisów.

Ta bierność sądu przeszkadza nie tylko instytucjom, ale i zwykłym ludziom. Na interwencję w tej sprawie zdecydował się sopocki prawnik.

- Na skutek mojej interwencji prezes NSA w Warszawie zdecydował się przyspieszyć rozpoznanie skargi GDOŚ na wyrok WSA w Warszawie uchylający decyzję środowiskową dla Obwodnicy Metropolitalnej - mówi Grzegorz Pacuła, autor wniosku o przyspieszenie prac.
NSA w Warszawie odpowiedział prawnikowi i wskazał termin rozpatrzenia sprawy. Problem w tym, że wskazał, iż będzie to dopiero drugi kwartał 2018 r.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Obwodnica Metropolitalna z Chwaszczyna do Straszyna przez Kaszuby

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna (OM) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Przetarg na tę inwestycję od lata zeszłego roku jest zawieszony.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Pismo z NSA na temat rozstrzygnięcia kwestii decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Pismo z NSA na temat rozstrzygnięcia kwestii decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej.
Bez OMT czeka nas paraliż Obwodnicy Trójmiasta

Plan budowy dróg ekspresowych na Pomorzu zakłada wpięcie Trasy Kaszubskiej do obwodnicy Trójmiasta. Jeśli z jakichś powodów nie powstanie Obwodnica Metropolitalna, która ma być by-passem, odciążeniem dla obwodnicy Trójmiasta, na istniejącą ekspresówkę zostaną wtłoczone kolejne tysiące samochodów. To oznacza całkowite zakorkowanie i tak już przeciążonej dziś drogi.

Jeżeli budowa Obwodnicy Metropolitalnej nie rozpocznie się w najbliższym czasie, inwestycja może wypaść poza okres, w którym przedsięwzięcia drogowe można finansować z pieniędzy trwającej tzw. perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Tymczasem w kolejnej perspektywie będzie znacznie mniej pieniędzy na rozwój infrastruktury w takich krajach jak Polska. To może oznaczać, że jeśli Obwodnica Metropolitalna nie powstanie teraz, to nie powstanie nigdy.

Opinie (169)

  • Jak widze (1)

    W kolejnym okresie nie bedzie pieniedzy, mozna o nich zapomniec jesli o tym juz mowa, jesli polityczny kierunek zostanie utrzymany. A obecna wladza celowo blokuje ta inwestycje, aby ukarac krnabrne pomorze. Nalezalo by masowo wybrac sie i zablokowac Warszawke, z kazdej strony.

    • 2 0

    • albo niech krnabrne pomorze znów będzie wolnym miastem Gdańsk niezależnym od warszawskiego burdelu na wiejskiej ;)

      • 0 0

  • Może zacznijmy budować linie kolejowe?

    Rozumiem że drogi są ważne ale bez alternatywy będzie coraz więcej aut w miastach. Odbudujmy to co rozebraliśmy, inwestujmy w linie które są w rozsypce. W następnej kolejności zajmijmy się drogami. Jeśli będziemy nadal inwestować tylko i wyłącznie w budowę dróg i autostrad nie zdziwmy się że przeciętny Kowalski wybierze się autem nad morze zamiast pociągiem. W efekcie będziemy musieli zbudować parkingi aby mogli gdzieś się zatrzymać.

    • 1 0

  • 3 pasy na obwodnicy i tyle (2)

    Skoro obwodnica nie powstanie, czas pomyśleć o rozbudowie obwodnicy do 3 pasów. Większość wiaduktów jest do tego przygotowana a dolać fragment asfaltu na obrzeżach jezdni nie będzie tyle kosztować co budowa obwodnicy metropolitalnej. Wilk syty - owca cała.

    • 3 6

    • to wyobraź sobie jest wypadek na obwodnicy jest jeden pas nie czyny robi się mega korek. to w trakcie dodawania pasa by było tak na codzień przez xx miesięcy.... Po za tym dodanie dodatkowego pasa na obowodnicy nic nie da w dłuższej perspektywie czasu bez alternatywnych dróg szybkiego ruchu wokół trójmiasta.

      • 0 0

    • W Niemczech

      Wszystkie autostardy tak rozbudowali i dało się.

      • 0 0

  • PiSiory nie dadzą kasy ,wszystko poszło do Rydzyka

    • 5 2

  • cx

    Zgadzam się

    • 0 0

  • Dla dobra środowiska.

    Lepiej jest, jak powstanie obwodnica i samochody szybko przejadą, czy jej brak i auta będą stały i smrodziły. Przy okazji. Czym ekolodzy się poruszają? Rowerami?

    • 3 1

  • Dawid

    Chory kraj

    • 2 0

  • Dawid

    Szkoda tej obwodnicy bo majom w d****

    • 1 0

  • Czego spodziewać się jak rządzi PIS

    nie będzie nic na pomorzu..........

    • 2 0

  • He he

    Przecież kaszub taki robotny,to niech sam buduje trase na swoich polach.A nie sądza się.no

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane