- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (90 opinii)
- 2 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (90 opinii)
- 3 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (362 opinie)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (135 opinii)
- 5 Paraliż drogowy na północy Gdyni (148 opinii)
- 6 Kosiorek i Dulkiewicz chcą współpracować (232 opinie)
Rozstrzygnięcie NSA w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej dopiero za rok
10 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Czytelnik: można odkorkować węzeł Gdańsk Południe
Gdański kierowca ponagla sąd administracyjny w Warszawie, by szybciej rozstrzygnął kwestię decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej. NSA zajmie się jednak sprawą dopiero za rok.
Sprawę rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie - tych samych pięciu podmiotów.
W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Uznał on, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.
GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Mieszkaniec interweniuje w sprawie obwodnicy
Szkopuł w tym, że przez ponad pół roku NSA w Warszawie nawet nie wyznaczył terminu załatwienia sprawy. Tymczasem na inwestycję nie czekają wyłącznie mieszkańcy, ale także przedsiębiorcy, którzy złożyli pod petycją w tej sprawie aż 9 tys. podpisów.
Ta bierność sądu przeszkadza nie tylko instytucjom, ale i zwykłym ludziom. Na interwencję w tej sprawie zdecydował się sopocki prawnik.
- Na skutek mojej interwencji prezes NSA w Warszawie zdecydował się przyspieszyć rozpoznanie skargi GDOŚ na wyrok WSA w Warszawie uchylający decyzję środowiskową dla Obwodnicy Metropolitalnej - mówi Grzegorz Pacuła, autor wniosku o przyspieszenie prac.
NSA w Warszawie odpowiedział prawnikowi i wskazał termin rozpatrzenia sprawy. Problem w tym, że wskazał, iż będzie to dopiero drugi kwartał 2018 r.
Obwodnica Metropolitalna z Chwaszczyna do Straszyna przez Kaszuby
30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna (OM) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.
Przetarg na tę inwestycję od lata zeszłego roku jest zawieszony.
Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.
Bez OMT czeka nas paraliż Obwodnicy Trójmiasta
Plan budowy dróg ekspresowych na Pomorzu zakłada wpięcie Trasy Kaszubskiej do obwodnicy Trójmiasta. Jeśli z jakichś powodów nie powstanie Obwodnica Metropolitalna, która ma być by-passem, odciążeniem dla obwodnicy Trójmiasta, na istniejącą ekspresówkę zostaną wtłoczone kolejne tysiące samochodów. To oznacza całkowite zakorkowanie i tak już przeciążonej dziś drogi.
Jeżeli budowa Obwodnicy Metropolitalnej nie rozpocznie się w najbliższym czasie, inwestycja może wypaść poza okres, w którym przedsięwzięcia drogowe można finansować z pieniędzy trwającej tzw. perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Tymczasem w kolejnej perspektywie będzie znacznie mniej pieniędzy na rozwój infrastruktury w takich krajach jak Polska. To może oznaczać, że jeśli Obwodnica Metropolitalna nie powstanie teraz, to nie powstanie nigdy.