• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozstrzygnięto konkurs na nowy przystanek SKM Żabianka AWFiS

Michał Sielski
16 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Zwycięski projekt przystanku na Żabiance autorstwa warszawskiego Biura Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB. Zwycięski projekt przystanku na Żabiance autorstwa warszawskiego Biura Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB.

Klinkier, stal i przeszklone powierzchnie - tak ma wyglądać przystanek SKM Żabianka AWFiS po modernizacji. Władze SKM po raz pierwszy zorganizowały konkurs architektoniczny, ale zapowiadają już kolejne.



Zwycięski projekt wykonało Biuro Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB z Warszawy, które pokonało Biuro Projektów Kolejowych w Gdańsku.

Według jury warszawska firma wygrała głównie dzięki walorom architektonicznym.

- To pierwszy, ale na pewno nie ostatni taki konkurs architektoniczny. Żeby projekt spełniał oczekiwania jak największej grupy pasażerów, wolimy posłuchać głosu profesjonalistów - stąd idea tego współzawodnictwa. Wiekowe budynki kolejowe to często przepiękne obiekty. Poprzez ideę konkursu mamy nadzieję, że historia zatoczy koło i kolej - jak dawniej - nie będzie się musiała wstydzić swojej infrastruktury - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zwycięska firma nie projektowała jeszcze przystanków w Trójmieście, ale ma za sobą tworzenie infrastruktury w Warszawie: niektórych stacji metra czy węzła Młociny. Na Żabiance zaproponowała tunel obłożony klinkierem oraz przeszkloną wiatę.

BPK, które projektowało przystanki w Gdańsku Oliwie i Sopocie Wyścigach, proponowało podobną do nich koncepcję, wzbogaconą m.in. o sylwetki sportowców.

Teraz zwycięzca konkursu zostanie zaproszony do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na sporządzenie dokumentacji projektowej.

Remont przystanku ma się rozpocząć w połowie 2011 roku, potrwać pół roku i kosztować 6 mln zł.

Opinie (209) ponad 10 zablokowanych

  • Klinkier!

    Buahahahahahahahahaha!
    Ci państwo na oczy Żabianki nie widzieli. A jeśli widzieli, to proponuję natychmiast odebrać uprawnienia architektoniczne! Klinkier na Żabiance, tego jeszcze nie było. Cud, miód, dworek :)

    • 21 3

  • ciekawe jak będzie z myciem tych szyb .... (1)

    • 22 1

    • z myciem ma byc problem?mieszkam od 20lat na Zabiance i jedynym problemem bedziec szybki brak tych szyb...

      • 7 0

  • brud na pkp

    nikt nigdy tego przeszklenia na wiacie nie umyje więc po co ono jest ?

    • 25 1

  • konkursowa ustawka (2)

    podobno przedłużono termin oddania prac konkursowych, bo Biuro Projektów AiB nie zdążyło oddać swojej pracy na czas. Czyżby konkurs nie mógł się odbyć bez ustalonego z góry zwycięzcy? Nawet jeśli jego projekt to dzieło jednego wieczoru. Szkoda projektu BPK na takie konkursy...

    • 17 1

    • (1)

      @Megi - podobno pier...lisz głupoty. Składałaś dokumentację czy jak?

      • 2 4

      • A i B Rzuć pierwszy kamień

        jak w temacie. Chyba nie sądzisz, że społeczeństwo jest tak durne.

        • 0 0

  • Przystaneczek raczej

    Brzydki, typowy i bezpolotu

    • 25 2

  • Ogłaszam wielką społecfznościową kampanię na przystosowanie przystanków skm na potrzeby niepełnosprawnych i wózków (7)

    dziecięcych!!! czy ktoś pomyślał o wózkach dziecięcych? Mam ogromną prośbę w imieniu wszystkich opiekunów maleńkich dzieci, by pomyśleć o podjazdach z boku schodów, by można było wprowadzić wózek dziecięcy. Jeśliby Państwo pomyśleli o odpowiednich platformach przy których zatrzymywałby się pociąg - to w końcu będzie można bez przeszkód jeździec z dzieciaczkami :) I niepełnosprawni też by się na pewno ucieszyli.

    • 24 3

    • Jeżdżę kolejką całe życie i góra raz w roku widzę kogoś kto ma problem z pokonaniem (3)

      kilkunastu centymetrów. Wniosek? SKM nie cierpi na nadmiar gotówki. Wprost przeciwnie. Zatem, pocałunek.

      • 1 2

      • (2)

        Satyrze, satyrze wprowadzasz zamęt. Jeszcze ktoś pomyśli, że serio mówisz :)

        • 0 2

        • Nawet jako pięciolatek, wchodziłem do SKM bez pomocy dorosłych. A miałem mikre nóżki. (1)

          A pojazdów kołowych daj Bóg, w pociągach tyle co zomowiec napłakał.

          • 0 1

          • Czyżby kangurek Hip-Hop?

            • 2 0

    • projekt BPK Gdańsk zakłada windy - widać na wizualizacjach.

      Na wizkach AiB natomiast windy nie uświadczysz. Czyli albo wybudują coś zupełnie innego (a to już zaczyna być podejrzane w świetle konkursu) albo projekt nie zakłada "takiej fanaberii" (uwaga sarkazm!) jak podjazdy dla niepełnosprawnych

      • 4 0

    • Jeżeli będziemy równać do najsłabszych,

      będziemy stawać się coraz słabsi.

      Większość niepełnosprawnych nie korzysta z tego typu udogodnień. I to nie dlatego, że tych ludzi jest mało. Pomyślcie dlaczego.

      • 3 2

    • Podjazdy z boku schdów to wymysł minionej epoki, a jazdę po takich podjazdach wózkiem można zaliczyć do sportów ekstremalnych. Do transportu wózków pomiędzy peronem a przejściem pod torami najbardziej nadają się dźwigi osobowe.
      Platformy, po których można bez przeszkód przejeżdżać wózkiem pomiędzy peronem i wagonem są montowane od pięciu lat w pociągach produkowanych w Birmingham (model "Juniper"). Jeżdźą takie w Szkocji na linii Glasgow - Preswick Airport. Platformy znajdują się we wszystkich drzwiach pociągu i wysuwają się w kierunku peronu po zatrzymaniu pociągu a przed otwarciem drzwi. Szczelina pomiędzy wagonem a peronem zmniejsza się w ten sposób do 5 cm. Drzwi wykładają się podobnie jak w autobusach - na zewnętrz zasłąniając szczelinę po bokach. Służę dodatkowi informacjami na temat tych rozwiązań pod adresem: architektura@bpk.gda.pl

      • 1 1

  • No nareszcie!!! Jest i wypowiedź mego idola i guru pana Głuszka.

    A już się bałem, że to będzie tydzień bez jego mądrości na 3mieście, uff.
    Tego bym nie zniósł.

    • 10 0

  • :) (2)

    Najważniejsze, że w końcu wyremontują ten przystanek :)
    brawo...
    a maruderzy na drzewo... ;)

    • 7 5

    • przystanek pomoże na zerwaną trakcję? Nie wierzę! (1)

      • 0 0

      • ale przynajmniej w lepsztch warunkach będziesz czekał na spóźniająca się kolejkę :))

        • 0 2

  • (1)

    Szkoda ze bez ruchomych schodów i udogodnien, które są standardem wszędzie indziej. Trójmiasto jak chodzi o infrastrukture jest do tyłu nie tylko w porównaniu z miastami europejskimi ale i polskimi. Najlepszy dowód - sensacja jaką wzbudził w/w projekt - zaproponowany przez firmę, która w innych miastach realizuje podobne od dawna. Oczywiście w okrojonej, dostosowanej do trójmiejskich zacofanych standardów, wersji :(

    • 13 0

    • Co szanowny M ma na myśli pisząc udogodnienia? I dlaczego okrojona wersja miałaby być lepsza od nieokrojonej np umożliwiającej korzystanie z przejścia osobom poruszającym się na wózkach?

      • 0 1

  • Lepszy projekt nr 2 ponieważ: (2)

    W wygranym projekcie zastosowano szkło, sprawdza się ono w biurowcach ale nie na przystankach. Powodów jest kilka a jednym z nich jest to że może ulec ono szybkiej dewastacji np . jakiś wandal pseudograficiarz kwasem poleje szkło żeby zaznaczyć swoje terytorium. Druga sprawa to że ktoś musi myć to szkło, chyba że chcemy mieć zgniło zielone przeszklenie.

    • 24 3

    • a trzecia sprawa,

      że wszystko w okolicy przystanków jest brązowe od pyłu z klocków hamulcowych. klocki są żeliwne, pył osiada i rdzewieje. Do tego "wdziera się" w szkło i jest nieusuwalny...

      • 12 0

    • jeżeli jest tak, jak piszesz, to szkoda

      bo to przeszklenie to jedyne światełko w tunelu - w przenośni i dosłownie.

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane