Fakty i opinie

Rusza budowa biurowca w Airport City

Najnowszy artukuł na ten temat

Lotnisko w Gdańsku. Pandemia cofnęła licznik pasażerów do 2007 r.


W czwartek na lotnisku w Gdańsku podpisano umowę na budowę pierwszego z siedmiu biurowców w ramach Airport City. Biurowiec Alpha będzie miał sześć pięter i dwie kondygnacje podziemne z 197 miejscami parkingowymi. Ma powstać do maja 2021 r. i kosztować 81 mln zł.



Nowoczesne biurowce budowane przy lotnisku to:

dobra inwestycja, która w razie dekoniunktury na rynku da lotnisku oddech finansowy 62%
trudno ocenić to na tym etapie 21%
ryzyko, nie bez powodu inne lotniska w kraju nie podjęły się tego zadania 17%
zakończona Łącznie głosów: 1580
Alpha będzie pierwszym z siedmiu budynków biurowo-usługowych, jakie w ramach Airport City powstaną w ciągu najbliższych kilkunastu lat w pobliżu terminala pasażerskiego. To sześciokondygnacyjny biurowiec z lokalami handlowymi na parterze o powierzchni 8,5 tys. m kw. Pod nim znajdą się dwa poziomy przeznaczone na parking dla blisko 200 aut. Warto dodać, że będzie to pierwszy tego typu projekt realizowany przez port lotniczy w Polsce.

- Przed nami nikt wcześniej nie porwał się z motyką na słońce. My się porywamy - mówi Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska. - Istotą tego miejsca jest fakt, że zaledwie pięć minut po lądowaniu, pracownik firmy, prezes czy gość może znaleźć się w swoim biurze. Nie ma takiej możliwości nigdzie w kraju, a w Europie i na świecie na podobne projekty decydują się tylko największe lotniska, obsługujące po 50 mln pasażerów rocznie.
Pierwotnie Kloskowski wraz z przedstawicielami wykonawcy miał na miejscu wylądować śmigłowcem, ale widowiskowe rozpoczęcie konferencji trzeba było odwołać ze względu na mgłę i zbyt niską podstawę chmur.

- Budowa Airport City to absolutnie przełomowa inwestycja na polskim rynku lotniczym - dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Nawiązujemy do największych graczy na tym rynku. Wierzymy, że umowa zostanie zrealizowana zgodnie z terminem.

W przetargu na budowę biurowca, poza zwycięską ofertą firmy Hochtief Polska, opiewającą na 81 mln zł, wpłynęły też dwie inne oferty. Budimex za zrealizowanie inwestycji oczekiwał 89 mln zł, a konsorcjum firm Doraco i PORR złożyło najwyższą ofertę w wysokości 91 mln zł.

- Jesteśmy firmą, która podobne obiekty buduje w kraju od 20 lat. Naszą dewizą jest "budowanie świata jutra" i ta inwestycja w tę ideę idealnie się wpisuje i motywuje nasz zespół do ciężkiej pracy - mówi Tadeusz Blecha, członek zarządu firmy Hochtief Polska.
Wykonawca na zrealizowanie inwestycji ma czas do maja 2021 r.

Budowa kolejnych biurowców zależna jest od komercjalizacji pierwszego etapu inwestycji.
Budowa kolejnych biurowców zależna jest od komercjalizacji pierwszego etapu inwestycji. fot. mat. prasowe
W kolejnym etapie realizowany ma być dwukrotnie większy obiekt Bravo (o powierzchni użytkowej 16,5 tys. m kw. z 381 miejscami parkingowymi). Harmonogram budowy Bravo i termin jego oddania do użytkowania będą uzależnione od tempa komercjalizacji budynku Alpha. Za wynajem powierzchni w obiektach Airport City odpowiadać będzie międzynarodowa firma doradcza JLL.

W sumie budowa Airport City ma kosztować ok. 1 mld zł. Inwestycje będą finansowane z emisji obligacji bankowych i ze środków własnych portu.

Przypomnijmy, że w październiku ruszyła także rozbudowa terminalu. Tzw. pirs zwiększy przepustowość lotniska do dziewięciu mln pasażerów rocznie i poprawi komfort podróży i jakość obsługi pasażerów. Inwestycja ma być gotowa na początku 2022 r., a więc nieco później, niż biurowiec Alpha.

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

  • Więcej miejsc biurowych. (9)

    To bardzo dobra inwestycja więcej takich.

    • 110 31

    • Nazwa (8)

      Tylko dlaczego to się znowu nazywa po angielsku ,swojego języka nie mamy czy co ? ,w oliwie biurowce nazywane są już Oliwskie gacie , a nie mogłyby sie nazywać Brama Oliwska ?

      • 18 10

      • nie mogłyby, bo Brama Oliwska jest w zupełnie innym miejscu w Gdańsku (2)

        ale nie wszyscy Nowi Gdańszczanie pewnie o tym wiedzą, Brama Oliwska znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie Placu Zebrań Ludowych

        • 13 1

        • tej chwili nazywa się brama oliwska tylko po angielsku czyli mogłoby co ?

          • 0 0

        • Ale mogą być Wrota Oliwskie.

          • 3 0

      • Bo bardzo wiele firm najmujących tam powierzchnię biurową to międzynarodowe korporacje (4)

        Zatem łatwiej jest sprzedać.

        Mógłby być: Żółw, Chrząszcz i Leszczyna. Tylko po co?

        Jeśli czuje Pan, że tak byłoby lepiej to można założyć firmę i budować biura o polskich nazwach.

        • 18 10

        • Bo ten Pan myśli

          , że tam posprowadzają się firmy w stylu Piotrex, Budex czy Sebud.

          • 2 4

        • (1)

          Twoi dziadowie w grobie się przewracają widząc z zaświatów jakie głupoty wypisujesz. Lata całe walczyli, żeby polskość utrzymać, żeby język polski przetrwał a ty pieprz... o sprzedaży. Patriota jak z koziej d.. trąba.

          • 15 13

          • wmówiono Ci ze jezyk to cos wiecej niż narzędzie ^^

            • 7 7

        • wzruszyła mnie twoja głupota

          • 10 13

  • Kto to wymyśla?????? (12)

    Zamiast wydawać pieniądze na takie atrakcje to może najpierw zacząć od tego co ważniejsze ? Najpierw dać pieniądze najmniej zarabiającym aby wspomóc w troskach!! Wiele osób zarabia około 3.5tys netto i właśnie to dla tych ubogich powinno miasto dać zapomogi !!!

    • 18 182

    • (5)

      Jak to dać? Pieniądze nie spadają z nieba. Żeby dać, ktoś musi oddać ze swojej kieszeni. 3,5 tysiąca netto to ubogość? Nie masz pojęcia o czym mówisz.

      • 23 2

      • (4)

        z brutto mu sie pomyliło

        • 1 0

        • O nie (3)

          Mowa jest o netto ! No policzcie młoda osobę nawet z jakimś podstawowym zawodem .. Powiedzmy mechanik samochodowy ktory zarabia 3.5tys netto. Czynsz za mieszkanie, kredyt, woda, prąd, gaz itp wyjdzie z 2000zł, teraz jakiś lekarz bo przecież na prywatną służbę liczyć nie można, ubrać się jakoś i jeszcze zjeść, auto naprawić i to wszystko za 1500zl???? Przecież to ubustwo !!!! Mowa tu o zwykłym Kowalskim z pensja 3.5tys netto. Gdyby dać chociaż z 1500zl zapomogi to może jeszcze jakoś by dał radę i miał ochotę pracować

          • 0 17

          • (2)

            Nie brnij Kuna.

            • 6 1

            • kij

              kij

              • 0 0

            • Ale

              Ale o co Ci chodzi? Przecież to wszystko czysta prawda....

              • 0 4

    • hmm (2)

      Dać pieniądze ? Pieniądze się zarabia pracując

      • 37 0

      • (1)

        I to jest błąd!!! Praca powinna zapewniać dodatkowe pieniądze do stałej pensji 4,5 tysia na rękę.

        • 0 0

        • Bardzo dobra odpowiedź !

          Popieram ! Może spotkamy się aby ustalić uruchomienie związków płacowych ???

          • 0 0

    • Wyborca PISu? (1)

      Wy byście wszystko chcieli dostać od państwa za darmo...

      • 23 6

      • Nie za darmo

        To niech podniesie rękę ten który uważa że 3.5k netto to nie jest ubostwo!

        • 1 3

    • Prowo

      • 12 0

  • Ale szklany mordor...

    • 0 0

  • (2)

    Mogliby drogę dociągnąć do Banina.

    • 18 8

    • drogę do Banina niech ci dociągnie Twój sołtys (1)

      a nie lotnisko czy miasto Gdańsk. Miejsce zamieszkania to Twój wybór i Twoja decyzja.

      • 13 2

      • Co to jest kurka Banino?

        • 0 0

  • tak, bo jedno centrum biurowe poza srodmiesciem to za malo (8)

    zbudujmu drugie w miejscu o ograniczonej dostepnosci transporotwej i dalej narzekajmy na korki

    • 63 46

    • ograniczona dostępność transportowa? Proszę Cię (7)

      dwujezdniowe połączenie z obwodnicą i Wrzeszczem. Dwutorowa linia kolejowa z przystankiem pod nosem. Dla sportowców dojazd rowerem. Trzy linie autobusowe. To jest ograniczona dostępność transportowa?

      • 45 4

      • Chyba nigdy nie jechałeś w kierunku lotniska (5)

        Słowaka zapakowana, obwodnica też, to pewnie ludzie z Banina dojadą na czas.
        Pewnie w tych biurowcach będzie głośno, przy starcie i lądowaniu samolotów. Czasem jest taki huk, że na Morenie słychać.

        • 6 19

        • "Chyba nigdy nie jechałeś w kierunku lotniska" (4)

          Ty też nie, bo Słowaka to stoi rano w dół, a nie do góry.

          • 23 4

          • Mi tam rano stoi do góry.

            • 0 0

          • No nie?

            Ostatnio jechałem odwieźć kogoś o 9 na lotnisku.. jechaliśmy słowaka w górę przez bite 20 minut (tylko odcinek leśny) i ledwo się wyrobiliśmy.. bo też mieliśmy takie zdanie.
            C...ja nie ma korków w górę z rana.
            Nie ma korków z rana myślą ci co nie jeżdżą w górę z rana, bo mało takich.. ale wszyscy napieprzeją tam na obwonice

            • 5 5

          • (1)

            Dojeżdżam już 10 lat rano do lotniska i z roku na rok jest gorzej. Skrzyżowanie z Budowlanych to masakra. Głównie przez tych jadących obwodnicą od strony Gdyni i przebijających się ze zjazdu na lewy pas aby skręcić właśnie w Budowlanych i tym samym wstrzymują ruch na prawym pasie (jadącym w stronę lotniska). Nie ułatwia życia też biedronka która nie ma wydzielonego prawoskrętu i taki gość jadący po bułki na śniadanie musi zwolnić praktycznie do zera przed skrętem i wstrzymać cały rych za sobą

            • 15 4

            • Samochód jest jedynym środkiem transportu na wsi, ale nie w mieście.

              • 16 5

      • Komunikacja.

        Zapomniałeś o taksówkach powietrznych,przecież to lotnisko.

        • 2 0

  • Nastepne szklane domy (10)

    Ksiegowosc korporacyjna itp. Miejsca pracy dla sloikow, ktorzy napedzaja deweloperke (mieszkanie pod wynajem). Ktoregos dnia Eldorado sie skonczy jak te wszystkie ksiegowosci wyniosa sie np. na Ukraine. A zrobia to jak tylko slupek wynagrodzen przestanie sie bossom podobac.

    • 117 86

    • No i co??? (3)

      Jaki masz z tym problem.Moze wolal byś by postawili tam jakąś hute czy tez fabryke tylko kto mial by to zrobic,co by się w niej produkowalo i dla kogo.Na to tekturowe panstwo nie licz,ono ledwo dyszy

      • 19 14

      • Mogłoby produkować automatycznie, tak po prostu, zeby było naprodukowane.

        • 0 0

      • Kolega z NKE czy CBR ?

        • 4 4

      • Problem to beda mieli ci

        co beda tam pracowac za 10, max 20 lat

        • 8 6

    • Pewnie tak, ale miejsca prscy maja różna wrażliwośc (3)

      Wbrew powszechnej ludowej opinii, najbardziej wrażliwe na koszty i automatyzacje są właśnie proste stanowiska, wymagające tylko pracy fizycznej. Wiem, że nasz aktyw robotniczy aż przebiera nóżkami, żeby się tym wrednym "bogaczom" podwinela noga, ale najpewniej stanie się to długo po tym, jak wy stracicie pracę

      • 7 4

      • Najbardziej "wrazliwe" sa miejsca pracy (2)

        o ktorych z gory wiadomo, ze sa tymczasowe.

        • 3 1

        • komuna upadla 30 lat temu, halo (1)

          nikt juz nie pracuje od poczatku do emerytury w jednej firmie. To takie straszne, a co jak za 10 czy 15 lat sie zamknie firma, co wtedy? Tylko usiasc i plakac. Ale nad takimi ludzmi

          • 2 2

          • Komuna upadla, ale niektorym wcale rozumu od tego nie przybylo.

            Zatem tlumacze. Jak traci prace w tym samym czasie powiedzmy 10-50 osob o podobnych kwalifikacjach to nie jest to jakis wielki problem w skali makroregionu (np. wojewidztwa czy duzej aglomeracji).
            Ale jesli tych osob sa setki lub nawet kilka tysiecy to jest to juz problem w skali kraju.
            Problem jest bo ciezko jest rynkowi wchlonac tyle osob na raz, wiec ich wartosc rynkowa maleje drastycznie, co sie takze odbija na osobach posiadajacych podobna prace.

            • 2 0

    • Świat nie jest taki prosty, jak się niektórym wydaje... (1)

      • 15 2

      • Danziger

        nie podszywaj się. Danziger jest tylko jeden

        • 0 0

  • no i z każdą taką decyzją lotnisko daje sobie w d..... (1)

    bo matołki nie przewidują dalszej rozbudowy lotniska - gdzie parkingi piętrowe ? Gdzie miejsce na drugi pas startowy ? Barany z UM wcale o tym nie myślą, tereny zostaną zabudowane - a potem lament i przeniesienie lotniska bo hałas, bo to, bo tamto....itd

    • 4 1

    • Przeniesienie na Babie Doły

      • 0 0

  • reasumując:

    może i dobre posuniecie, ale chyba zarzadzający lotniskiem wraz w włodarzami miasta i gminy ruszyli by mózgami , aby przdlużyć ul.Słowackiego do drogi nr 20 Gdynia -żukowo aby odciązyc pekającą ul. Nowatorów i węzeł budowlanych, a przy okazji Banino i Rebiechowo, gdzie mieszkancy codziennie zmagają się z korkami. Chyba port lotniczy zapomniał, że dostał ostatni odcinek Słowackiego na potrzeby rozbudowy pasa startowego ! Ludzi , mieszkańców oraz ich potrzeby ma się za nic, gdy załatwane są układy i interesy służące tylko okreslonym elitom.

    • 1 0

  • JAK (4)

    taka wysoka zabudowa przy lotnisku?

    • 26 19

    • Ja bym się bała

      Tam pracować

      • 0 0

    • (2)

      ale nie w ścieżce

      • 12 0

      • Na kursie i ścieżce... Pull up, pull up

        • 3 1

      • Wystarczy, że

        tuż przy ścieżce jest stacja paliw, nie?

        • 10 1

  • Niewyszukana architektura zapewne?

    Niech zgadnę: 6 szklanych "pudełek"?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.