• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza budowa gigantycznego skrzyżowania w Letnicy

Michał Stąporek
22 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tu powstanie nowoczesne skrzyżowanie, które ma usprawnić ruch. Tu powstanie nowoczesne skrzyżowanie, które ma usprawnić ruch.

W poniedziałek rusza budowa jednego z największych miejskich skrzyżowań w Polsce - węzła drogowego, który połączy ul. Marynarki Polskiej z Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Szykują się spore zmiany w ruchu.



To będzie jedno z nielicznych w Trójmieście skrzyżowań trzypoziomowych. Nie wszystkie z nich są udane, o czym świadczy choćby popularny na gdańskiej Zaspie żart, że połączenie al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska jest jedynym na świecie "kolizyjnym skrzyżowaniem trzypoziomowym". W Letnicy jednak nie będzie niebezpiecznej, trudnej do pokonania i szpecącej okolicę kładki dla pieszych. Tu przechodnie zostaną wysłani pod ziemię.

- Na węźle możemy wyróżnić trzy poziomy. Na poziomie terenu znajdzie się rondo i ul. Marynarki Polskiej. Na poziomie -1 znajdą się bezkolizyjne przejścia dla pieszych. Najniżej, bo na poziomie -2, pobiegnie Trasa Słowackiego - opisuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek z miejskiej spółki GIK.

Ponieważ z założeń wynika, że węzeł będzie przyjmować wyjątkowo duży ruch aut, szczególnie z uwzględnieniem jadących i wracających z portu TIR-ów, obie główne drogi, czyli Trasa Słowackiego i ul. Marynarki Polskiej skrzyżują się bezkolizyjnie. Zmierzająca do węzła od zachodu Trasa Słowackiego prowadzona jest w głębokiej wannie żelbetowej. Prostopadła do niej ul. Marynarki Polskiej pobiegnie na nasypie wyniesionym ok. 1 m nad okolicę.

Na tym najwyższym poziomie skrzyżowanie zostało zaprojektowane w formie ronda. Taki typ (i imponujący rozmiar - średnica zewnętrzna wyniesie bowiem 130 m!) został wymuszony koniecznością podłączenia do ronda ulic Wielopole i Uczniowskiej.

Na nowym węźle powstanie siedem obiektów inżynierskich: dwa tunele pieszo-rowerowe w ciągu ul. Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, jeden wiadukt tramwajowy.

Tuż przy węźle powstaną nowe, w pełni zadaszone, przystanki tramwajowe o łącznej długości 90 m. Na tle innych gdańskich przystanków będą wyróżniały się wyjątkową konstrukcją i urodą. Ich wygląd nawiązuje do najważniejszego budynku w okolicy, czyli stadionu piłkarskiego PGE Arena Gdańsk. Podpora przystanku wzorowana jest na dźwigarach trzymających dach stadionu, a jego zadaszenie nawiązuje do faktury i koloru fasady stadionu. Przystanki zaprojektowali architekci Katarzyna SchulzBłażej Bącalski, którzy w 2009 r, jeszcze jako studenci PG, wygrali konkurs organizowany przez miasto.

Budowa węzła potrwa półtora roku i będzie on gotowy dopiero pod koniec 2013 roku.

Wszystko to wymaga zmian w ruchu, które zostaną wprowadzone w poniedziałek, 23 lipca, ok. godz. 19.

- ulica Marynarki Polskiej w miejscu prac zostanie zawężona do jednego pasa ruchu;
- zamknięty zostanie wlot z ulicy Marynarki Polskiej w ulicę Uczniowską i Starowiejską. Dojazd do ulicy Uczniowskiej i Starowiejskiej możliwy będzie ulicami Marynarki Polskiej - Wyzwolenia -Letnicką - Starowiejską lub ulicą Szklana Hutą do ul. Marynarki Polskiej;
- wyjazd z ulicy Wielopole w kierunku centrum możliwy będzie objazdem poprzez Marynarki Polskiej.


Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., ale mogą być opóźnienia. Wykonawca: po wycofaniu się Hydrobudowy Polska, prawdopodobnie OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Opinie (152) 1 zablokowana

  • a co z rowerzystami ? (9)

    czy oni będą musieli przenosić rowery przez przejście podziemne ?!

    • 20 46

    • będą jeździć po bandzie

      • 0 0

    • bardzo mozliwe bo obecnie tak jest ze własnie są zmuszni do targania rowerów na plecach (3)

      • 2 2

      • (2)

        "bardzo mozliwe bo obecnie tak jest ze własnie są zmuszni do targania rowerów na plecach "

        i bardzo dobrze pseudo rowerzystom to robi. Może się w końcu oduczą jazdy po chodnikach zamiast jezdni/drodze rowerowej, może się nauczą przepisów kodeksu drogowego, który ich również dotyczy.

        pozdrawiam
        prawdziwych Rower-Fanów

        • 1 8

        • Green powiem ci jedno. Jazda rowerem po jezdni w Gdańsku , gdzie nie ma ścieżki to samobójstwo. Ja wybieram jezdnie tylko te gdzie ruchu samochdów jest nie wielki. Natomiast jeżeli jest ruch bardzo duży i nie ma drogi rowerowej to wole jechać chodnikem , bo tak nakazuje rozsądek.

          • 1 0

        • W artykule jest napisane że będą dwa tunele pieszo rowerowe. Więc że żadnego targania rowerów po plecach nie będzie.
          Prawdą jednak jest że w razie jakiś przebUdów skrzyżowań , czy innych remontów ZDIZ ze Skorupko- Kaczmarek na czele , olewacko traktują tu rowerzystów. Objazdów jak dla kierowców nie wytyca się dla nas. Jeżeli już to po jakiś awanturach tak jak to było przy operze gdy remntowano torowisko tramwajowe ,był zakaz a objazdu brak. Dopiero ofiicer rowerowy zainterweniował. Tutaj widze możliwość dojazdu na Uczniowską. Z ul Marynarki Polskiej należy skręcić na drogę rowerową przy ul. Pokoleń Lechii Gdańsk i dalej wyznczonymi pasami rowerowymi można przejchać tuż przy PGE Arenie , a następnie jednym z tuneli wjechać na Uczniowską. Co do ul. Wielopole to nie wiem

          • 0 0

    • julek (3)

      rany julek. Kiedy rowerzyści skumają że w ruchu drogowym rower to pojazd a nie człowiek! jako pojazd traktowany jest jak pojazd i ścieżki rowerowe będą pewnie biegły wzdłuż pasów ruchu dla pojazdów (czyt. samochodów). Rowerzystów obowiązują również znaki drogowe dla pojazdów mechanicznych nie dla pieszych. Np. jak jest znak przejścia dla pieszych to nie znaczy że po nim się przejeżdża rowerem. (zmiana pasów czy kierunku ruchu również!) Czy tylko w Gdańsku ścieżki rowerowe maluje się i wykłada na chodnikach? czasami mam wrażenie że tak. Mistrzostwem są przeplatanki na przystankach autobusowych.

      • 10 6

      • Bezsens tych przeplatanek widać wyraźnie zwłaszcza na Jaśkowej Dolinie.

        • 0 2

      • Przeczytaj całość,

        nie tylko nagłówek leniu!

        • 1 1

      • rowerzyści to kumają, gorzej z urzędnikami i posiadaczami rowerów. Przykłady? Cała masa kretynów jadąca chodnikiem, gdy przy nim jest mało lub średnio uczęszczana trasa. Dalsze przykłady? Przyciski dla rowerzystów (zdelegalizowane bodajże w 2003 lub 2005 roku, miały być usunięte do 2008) - co skrzyżowanie, to są. Zatrzymaj się rowerem/skuterem/motorem na pętli indukcyjnej - możesz się zaczekać na zielone światło - próg wykrywania pojazdów to około 500kg stali (z ilością stli związana jest indukcja - skrót myślowy). Jednocześnie nie martw się, Gdańsk chętnie by robił pasy dla rowerów tam, gdzie to tylko mozliwe, ale kierowcy się prują, że zwęzi to chodniki lub... pasy ruchu, na których teraz mogą bezkarnie parkować.

        • 10 5

  • Ruszyło?

    Szkoda, że Słowackiego stoi. I chyba tak już zostanie.

    • 0 0

  • 24-07-2012

    przed ósmą rano desperat rozjeżdża 2-ch pieszych na przejściu dla pieszych przy Marynarki Polskiej i Szklana Huta wysiada z auta i z pięści pomiędzy oczy wali człowieka na ziemię, drugi broni się kulami bo jest niepełnosprawny. bandyta wsiada do auta i odjeżdża szczęście że jest monitoring w 2-ch firmach i świadek.a po wyłączeniu jednego pasa ruchu przy Śnieżnej długo by nie czekać bum!

    • 0 0

  • Remonty Uczniowskiej z punktu widzenia kierowcy

    Zamknięty został odcinek Uczniowskiej przy skrzyżowaniu z Marynarki.
    Najlepsze jest jednak to że objazd został poprowadzony brukowanymi uliczkami. Niestety na większości tego odcinka bruk jest mocno wypaczony i praktycznie nie nadaje się do ruchu.
    Czy nie można było zrobić objazdu przez sławny węzeł harfa przy czerwonym wiadukcie ?
    Korzystam z tej drogi codziennie i zapewne mam się cieszyć że kiedyś będzie tam pięknie i nowocześnie ale :
    1. Rok czasu ulica była zamknięta z powodu remontu wiaduktu.
    2. Pół roku trwało zniszczenie nowego podjazdu na wiadukt i zrobienie jeszcze nowszego i ładniejszego. Ciekawostką jest to że dwie przebudowy nie wystarczyły. Aktualnie ten odcinek jest znowu remontowany i w jednym miejscu zamiast asfaltu są położone betonowe płyty. Na 100 procent nie można tego było w żadnym wypadku przewidzieć i nowy asfalt będzie miał nową łatę.
    3. Aktualnie przez 1,5 roku mam opcję jeżdżenia po bruku który nie nadaje się do tego i tu pytanie. Kto mi odda za remont zawieszenia?

    • 3 0

  • podobno największe skrzyżowanie w Polsce ....... (1)

    brawo , mamy pierwsze miejsce na skrzyni.

    • 0 1

    • największe klasyczne rondo w Polsce (i w Europie) znajduje się w Krynkach

      natomiast wszelkiej maści węzłów nie brakuje - jednym z takich potworków jest m.in. węzeł Elbląg Wschód.

      • 0 0

  • brawo (1)

    w tak słabo zaludnionej dzielnicy robić przejścia podziemne....co za bezmózg na to wpadł?
    będzie największa na świecie noclegownia dla meneli i bezdomnych

    • 13 3

    • formalnie to nawet nie podziemne

      będą to kładki nad TS... tyle, że w wykopie

      • 0 0

  • ehh lepiej by Metro w Trójmieście zbudowali (4)

    • 2 12

    • w Trójmieście metro się nazywa SKM (3)

      brakuje tylko strzeżonych, darmowych parkingów dla rowerów przy jego stacjach.

      • 3 0

      • brakuje tylko trzech jego linii (2)

        ale rezerwę terenową na większość z nich sprzedano pod mieszkaniówkę

        • 0 1

        • trzech tzn jakich (1)

          Jedna to pewnie KM - która się właśnie buduje.
          Druga to pewnie NP - którą zamknięto, bo za mało ludzi jeździło.

          Jaka jeszcze.

          • 0 0

          • południowa SKM (GG-Orunia-lotnisko)
            SKM Pruszcz
            SKM Wschodnia (po trasie do Rafinerii, nad Martwą Wisłą, do stadionu)
            Przymorska SKM

            • 0 0

  • w kościerzynie rowerzysta dostał zdjęcie z fotoradaru za przekroczenie predkosci (6)

    w kościerzynie dzieciak dostał zdjecie z fotoradaru za przekroczenie predkosci na rowerze!! mandat 50zł



    idiotyzm nie zna granic w szcegolnosci jesli chodzi o SM SG

    • 11 6

    • zgodnie z prawem rower nie musi posiadać na wyposażeniu licznika (2)

      ergo - zgodnie z przepisami rowerzysta mandatu za przekroczenie prędkości dostać nie może. Niestety, Straż Wiejska przepisów nie zna

      • 5 2

      • idąc twoim tokiem myślenia (1)

        prawo nie wymaga, żebym przeczytał/miał kodeks karny,zatem nie muszę wiedzieć, że nie wolno kraść ergo - zgodnie z przepisami moge cię okraść. Nieznajomość prawa nie zwalnia z odpowiedzialności.
        Nie rozumiem co w tym dziwnego, że uczestnik ruchu drogowego dostaje mandat za złamanie przepisów. Przekroczył dozwoloną prędkość - należy mu się mandat.

        • 4 2

        • nic mu się nie należy

          fotoradar nie jest homologowany do pomiaru prędkości roweru - to po pierwsze. Po drugie - do ustalenia właściciela pojazdu wykorzystuje się CEPiK - żaden rower siłą rzeczy nie jest tam wpisany. Oświadczenie strażnika jest mało warte. Poza tym nalezy pamiętać, że jest pewien margines (ustawowy!) na błędy percepcji (10km/h). Jednocześnie w intencji ustawodawcy nie było ograniczanie prędkosci rowerzystów - ich prędkość ogranicza kiepska aerodynamika ciała, mozliwości fizyczne (większość ludzi nie przekracza mocy 0,2 KM) oraz sam sprzęt.

          • 0 0

    • Ta ,a świnie latają (2)

      Ciekawe jak ustalili kierowcę roweru? Pewnie po tablicy rejestracyjnej na kierownicy lub naklejce rejestracyjnej na czole?

      • 4 5

      • (1)

        No, na to wygląda że jednak latają. To jest fakt, że dostał mandat, "pisali" gazety o tym i gadali w telewizorni. A ustalili kto zacz bo "somsiadem" jest strażnik parkingowy, sorry miejski, i go wykumał ze zdjęcia. Ale ty i tak wiesz lepiej że nie dostał, bo jesteś najmóndrzejszy na świecie i w to nie wierzysz.

        • 6 0

        • W oparach absurdu

          Skoro jest tak jak piszesz to nie ma podstawy prawnej do wystawienia takiego mandatu. Dlatego zdziwiło mnie ,że dostał i miałem prawo w to nie wierzyć. Ze zdjęcia to sobie mógł wykumać szwagra na weselu. Bo musi być podstawa do wysłania mandatu pod określony adres i nie jest to zapewnienie jakiegoś strażnika "Ja Go znam to Heniek z pod 5" i tyle. Jeśli dostał to może sobie go na ścianie powiesić na pamiątkę i nie przejmować się wcale. "Strasznikom" w takim razie gratuluje profesjonalizmu i znajomości obowiązujących przepisów.

          • 2 0

  • Wszystko okay,ale (11)

    projektantom i planistom umyka fakt,że RONDO jest XIX-towiecznym wynalazkiem,(vide Paryż,czy Szczecin) i przy obecnym natężeniu ruchu i umiejętnościach polskich kierowców może być bardzo korkogenne.Kto nie wierzy,niech pomieszka w Szczecinie przez tydzień,a odechce mu się rond do końca życia. Bliższy przykład :STRASZYN -ronda po obydwóch stronach Obwodnicy!!! To już jest horror! A miejsca na typową koniczynę było do cholery i trochę!!! Ale żeby nie był całkiem pesymistycznie : oby to opisywane skrzyżowanie powstało szybciej,niż zakończą się prace przy Nowej Słowackiego!!!

    • 28 50

    • koniczyna nie mogła powstać (4)

      taki węzeł umożliwia jedynie krzyżówkę dwóch ulic. Ponieważ dochodzi ulica Uczniowska (ta akurat jest mało istotna, można ją było odciąć) i Wielopole (istotna dla transportu) należało użyć ronda. Jednocześnie idiotycznym pomysłem jest puszczanie pieszych pod ziemię (w domyśle - rowerzystów też). Kosztem wątpliwych ułatwień dla zmotoryzowanych, pewne utrudnienia dla pieszych.

      • 16 4

      • Stań na skrzyżowaniu i zobacz (3)

        o jakim ruchu pieszym piszesz. Jest znikomy i nie wzrośnie z wyjątkiem imprez sportowych. Chyba żeby ze stadionu zrobić centrum handlowe.

        • 12 5

        • wiem, jak wygląda tam ruch (2)

          ale należy pamiętać o tym, że w miejsce zdychających zakładów wejdzie developerka. Poza tym - można było tak zaprojektować ten węzeł, żeby piesi byli na poziomie "0". Warunki na to pozwalały.

          • 6 5

          • W miejsce zdychajacych zakładów nie wejdzie deweloperka, a kolejne zakłady (1)

            lub hurtownie itd.

            • 2 0

            • Paweł von Pudding ma dla tej dzielnicy inne plany

              • 0 0

    • Popieram! (5)

      Zgadzam się w 100%

      Ronda tylko w teorii stanowią panaceum na korku, gdyż tylko w teorii kierowcy potrafią je płynnie pokonywać. Czasem bym dogoniła i wyrwała co nieco, jednemu czy drugiemu, co nie wie do czego służą kierunkowskazy.

      Swoją drogą, może uświadamiające akcje drogówki, przypomniałby co niektórym o konieczności korzystania z migaczy.

      Nie mówię o tym, że pokonanie wielopasmowego (patrz chociażby ostatnio powstałe w pobliżu Auchan) czy o zgrozo - turbinowego, to dla większości nie lada wyzwania.

      • 11 7

      • hm na rondzie standardowym to tak naprawde potrzebny tylko kierunek w momencie zjazdu...

        na wielopasmowych to juz inna bajka cała filozofia w tym aby w momencie wjazdu wjechać na odpowiedni pas... ot i cała filozofia

        • 1 0

      • I po co Ci to Ago było??? (3)

        Dostałaś same (3) minusy ! Tu się wypowiadają kierowcy,którzy włączają (najczęściej LEWY) migacz WJEŻDŻAJĄC na rondo.No,ale cóż od takiego wymagać,który prawko za pół świnki kupił...

        • 9 1

        • (2)

          Jeżeli rondo jest "standardowe", tj. ma 4 wyloty rozstawione co 90°, to włączasz lewy PRZED wjazdem sygnalizując, że będziesz zjeżdżać 3 zjazdem. Po wjeździe na rondo wyłączasz kierunkowskaz i włączasz go w prawo mijając przedostatni wylot, aby dać znać innym, że zjeżdżasz.

          Jeżeli rondo jest porypane jak wokół pomnika Sobieskiego, to faktycznie nie ma co włączać kierunkowskazu przed wjazdem, chyba, że zjeżdżamy pierwszym zjazdem i dajemy sygnał w prawo.

          • 1 1

          • jak wjeżdzasz na rondo z właczonym kierunkiem

            to znaczy że chcesz zjechac pierwszym zjazdem mówie oczywiście o rondzie standardowym

            • 0 0

          • Na rondzie sygnalizujemy przede wszystkim zjazd (zawsze prawym kierunkowskazem i w taki sposób jak to opisałeś)

            oraz ewentualną zmianę pasa ruchu.

            Nie włączmy kierunkowskazów przed wjazdem na rondo (nie róbmy z auta choinki) bo to i tak niewiele daje innym uczestnikom ruchu. Przed rondem co najwyżej prawy kierunkowskaz jeśli zjeżdżamy pierwszym zjazdem.

            Jak twierdzisz, że należy sygnalizować coś przed wjazdem na rondo to podaj jaki przepis to reguluje.

            • 2 0

  • HEhe (11)

    W Letnicy jednak nie będzie niebezpiecznej, trudnej do pokonania i szpecącej okolicę kładki dla pieszych. Tu przechodnie zostaną wysłani pod ziemię.
    Pod ziemię? i to jest bezpieczniej?

    • 93 70

    • W przejsciu bedzie depozyt na telefony (1)

      BEzpiecznie jak w kazdym przejsciu podziemnym. Zwlaszcza ze zaraz nie bedzie oswietlenia ktore "sie popsuje" a kamery "przestana dzialac".
      To bedzie przejscie podziemne o nazwie "dawaj telefon"

      • 2 0

      • Spokojnie zanim skończą to budować to o ten problem zapewne będą dopiero martwiły się następne pokolenia Gdańszczan.

        • 1 0

    • Koszmarne "wiaty" przystankowe.

      Czy któryś mundry urzędas stał kiedykolwiek na przystanku pod zwykła wiatą w deszczowy dzień?
      Życzę mu, żeby miał wątpliwą przyjemność czekać pod taką oto wiatą zatwierdzoną przez niego

      • 1 4

    • Chłopaki z Letnicy

      Będą miały gdzie wystawać z browaru w dłoni podczas deszczu i kroić z mienia posiadanego frajerów tamtędy przechodzących :)

      • 3 5

    • (2)

      Widzę, że u nas dalej po staremu... Nie lubię porównywać Polski do zachodu, bo tam również wiele rzeczy mi nie pasuje, ale w niektórych państwach tendencja jest taka, że MIASTO JEST DLA LUDZI, a nie dla samochodów, więc to auta wysyła się pod ziemię, a nie ludzi. No i żeby było oryginalnie po polskiemu to pod ziemię idą i auta i ludzie.

      • 25 8

      • a metro ? (1)

        W największych miastach świata miliony ludzi schodzą codziennie pod ziemię i jakoś ich to nie boli

        • 10 9

        • Metro akurat ma to do siebie, że głównie jeździ pod ziemią. Tu mówimy o normalnym ruchu pieszych/rowerzystów. Skąd wiesz czy ich nie boli? Po prostu nie mają wyjścia. Są też tacy co cały słoneczny dzień spędzą w galerii bałtyckiej i ich to nie boli, a wręcz cieszy...

          • 4 1

    • wszyscy prędzej czy później zejdziemy pod ziemie (2)

      skąd te zdziwienie:)

      • 42 6

      • (1)

        w Nowym Porcie raczej prędzej

        • 13 5

        • no raczej nie ;]]

          • 4 0

    • polecam

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane