• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza budowa gigantycznego skrzyżowania w Letnicy

Michał Stąporek
22 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tu powstanie nowoczesne skrzyżowanie, które ma usprawnić ruch. Tu powstanie nowoczesne skrzyżowanie, które ma usprawnić ruch.

W poniedziałek rusza budowa jednego z największych miejskich skrzyżowań w Polsce - węzła drogowego, który połączy ul. Marynarki Polskiej z Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Szykują się spore zmiany w ruchu.



To będzie jedno z nielicznych w Trójmieście skrzyżowań trzypoziomowych. Nie wszystkie z nich są udane, o czym świadczy choćby popularny na gdańskiej Zaspie żart, że połączenie al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska jest jedynym na świecie "kolizyjnym skrzyżowaniem trzypoziomowym". W Letnicy jednak nie będzie niebezpiecznej, trudnej do pokonania i szpecącej okolicę kładki dla pieszych. Tu przechodnie zostaną wysłani pod ziemię.

- Na węźle możemy wyróżnić trzy poziomy. Na poziomie terenu znajdzie się rondo i ul. Marynarki Polskiej. Na poziomie -1 znajdą się bezkolizyjne przejścia dla pieszych. Najniżej, bo na poziomie -2, pobiegnie Trasa Słowackiego - opisuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek z miejskiej spółki GIK.

Ponieważ z założeń wynika, że węzeł będzie przyjmować wyjątkowo duży ruch aut, szczególnie z uwzględnieniem jadących i wracających z portu TIR-ów, obie główne drogi, czyli Trasa Słowackiego i ul. Marynarki Polskiej skrzyżują się bezkolizyjnie. Zmierzająca do węzła od zachodu Trasa Słowackiego prowadzona jest w głębokiej wannie żelbetowej. Prostopadła do niej ul. Marynarki Polskiej pobiegnie na nasypie wyniesionym ok. 1 m nad okolicę.

Na tym najwyższym poziomie skrzyżowanie zostało zaprojektowane w formie ronda. Taki typ (i imponujący rozmiar - średnica zewnętrzna wyniesie bowiem 130 m!) został wymuszony koniecznością podłączenia do ronda ulic Wielopole i Uczniowskiej.

Na nowym węźle powstanie siedem obiektów inżynierskich: dwa tunele pieszo-rowerowe w ciągu ul. Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, jeden wiadukt tramwajowy.

Tuż przy węźle powstaną nowe, w pełni zadaszone, przystanki tramwajowe o łącznej długości 90 m. Na tle innych gdańskich przystanków będą wyróżniały się wyjątkową konstrukcją i urodą. Ich wygląd nawiązuje do najważniejszego budynku w okolicy, czyli stadionu piłkarskiego PGE Arena Gdańsk. Podpora przystanku wzorowana jest na dźwigarach trzymających dach stadionu, a jego zadaszenie nawiązuje do faktury i koloru fasady stadionu. Przystanki zaprojektowali architekci Katarzyna SchulzBłażej Bącalski, którzy w 2009 r, jeszcze jako studenci PG, wygrali konkurs organizowany przez miasto.

Budowa węzła potrwa półtora roku i będzie on gotowy dopiero pod koniec 2013 roku.

Wszystko to wymaga zmian w ruchu, które zostaną wprowadzone w poniedziałek, 23 lipca, ok. godz. 19.

- ulica Marynarki Polskiej w miejscu prac zostanie zawężona do jednego pasa ruchu;
- zamknięty zostanie wlot z ulicy Marynarki Polskiej w ulicę Uczniowską i Starowiejską. Dojazd do ulicy Uczniowskiej i Starowiejskiej możliwy będzie ulicami Marynarki Polskiej - Wyzwolenia -Letnicką - Starowiejską lub ulicą Szklana Hutą do ul. Marynarki Polskiej;
- wyjazd z ulicy Wielopole w kierunku centrum możliwy będzie objazdem poprzez Marynarki Polskiej.


Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., ale mogą być opóźnienia. Wykonawca: po wycofaniu się Hydrobudowy Polska, prawdopodobnie OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Opinie (152) 1 zablokowana

  • e, tam gigantyczne. GALAKTYCZNE

    wprost ko(s)miczne. Takie usprawnienia, że polecimy w KOSMOS.

    • 4 4

  • "Bezkolizyjne przejścia dla pieszych" (2)

    a projektuje się kolizyjne przejscia dla pieszych?

    • 11 8

    • (1)

      no i nie blysnales/as a koniecznie trzebabylo "madry" komentarz napisac. Tak, projektuje sie kolizyjne przejscia dla pieszych. Zwykle przejscie pasami z sygnalizacja to jest wlasnie takie przejscie.

      • 10 0

      • Nie tłumacz jemu/jej. Pewnie jest po politologii.

        • 2 4

  • w kościerzynie rowerzysta dostał zdjęcie z fotoradaru za przekroczenie predkosci (6)

    w kościerzynie dzieciak dostał zdjecie z fotoradaru za przekroczenie predkosci na rowerze!! mandat 50zł



    idiotyzm nie zna granic w szcegolnosci jesli chodzi o SM SG

    • 11 6

    • Ta ,a świnie latają (2)

      Ciekawe jak ustalili kierowcę roweru? Pewnie po tablicy rejestracyjnej na kierownicy lub naklejce rejestracyjnej na czole?

      • 4 5

      • (1)

        No, na to wygląda że jednak latają. To jest fakt, że dostał mandat, "pisali" gazety o tym i gadali w telewizorni. A ustalili kto zacz bo "somsiadem" jest strażnik parkingowy, sorry miejski, i go wykumał ze zdjęcia. Ale ty i tak wiesz lepiej że nie dostał, bo jesteś najmóndrzejszy na świecie i w to nie wierzysz.

        • 6 0

        • W oparach absurdu

          Skoro jest tak jak piszesz to nie ma podstawy prawnej do wystawienia takiego mandatu. Dlatego zdziwiło mnie ,że dostał i miałem prawo w to nie wierzyć. Ze zdjęcia to sobie mógł wykumać szwagra na weselu. Bo musi być podstawa do wysłania mandatu pod określony adres i nie jest to zapewnienie jakiegoś strażnika "Ja Go znam to Heniek z pod 5" i tyle. Jeśli dostał to może sobie go na ścianie powiesić na pamiątkę i nie przejmować się wcale. "Strasznikom" w takim razie gratuluje profesjonalizmu i znajomości obowiązujących przepisów.

          • 2 0

    • zgodnie z prawem rower nie musi posiadać na wyposażeniu licznika (2)

      ergo - zgodnie z przepisami rowerzysta mandatu za przekroczenie prędkości dostać nie może. Niestety, Straż Wiejska przepisów nie zna

      • 5 2

      • idąc twoim tokiem myślenia (1)

        prawo nie wymaga, żebym przeczytał/miał kodeks karny,zatem nie muszę wiedzieć, że nie wolno kraść ergo - zgodnie z przepisami moge cię okraść. Nieznajomość prawa nie zwalnia z odpowiedzialności.
        Nie rozumiem co w tym dziwnego, że uczestnik ruchu drogowego dostaje mandat za złamanie przepisów. Przekroczył dozwoloną prędkość - należy mu się mandat.

        • 4 2

        • nic mu się nie należy

          fotoradar nie jest homologowany do pomiaru prędkości roweru - to po pierwsze. Po drugie - do ustalenia właściciela pojazdu wykorzystuje się CEPiK - żaden rower siłą rzeczy nie jest tam wpisany. Oświadczenie strażnika jest mało warte. Poza tym nalezy pamiętać, że jest pewien margines (ustawowy!) na błędy percepcji (10km/h). Jednocześnie w intencji ustawodawcy nie było ograniczanie prędkosci rowerzystów - ich prędkość ogranicza kiepska aerodynamika ciała, mozliwości fizyczne (większość ludzi nie przekracza mocy 0,2 KM) oraz sam sprzęt.

          • 0 0

  • i co z tego

    skoro EURO juz sie skonczylo....wstyd dla Polski

    • 1 8

  • ehh lepiej by Metro w Trójmieście zbudowali (4)

    • 2 12

    • w Trójmieście metro się nazywa SKM (3)

      brakuje tylko strzeżonych, darmowych parkingów dla rowerów przy jego stacjach.

      • 3 0

      • brakuje tylko trzech jego linii (2)

        ale rezerwę terenową na większość z nich sprzedano pod mieszkaniówkę

        • 0 1

        • trzech tzn jakich (1)

          Jedna to pewnie KM - która się właśnie buduje.
          Druga to pewnie NP - którą zamknięto, bo za mało ludzi jeździło.

          Jaka jeszcze.

          • 0 0

          • południowa SKM (GG-Orunia-lotnisko)
            SKM Pruszcz
            SKM Wschodnia (po trasie do Rafinerii, nad Martwą Wisłą, do stadionu)
            Przymorska SKM

            • 0 0

  • zapomnieli dopisać że po rozpoczęciu budowy tramwaje nie będą jeździć i wprowadzą zastępcze busy

    • 5 3

  • Przystanki ładne... (1)

    ...tyle ,że mało funkcjonalne bez bocznych ścianek nie będą dawać odpowiedniej ochrony przed wiatrem lub deszczem.

    • 18 4

    • Zapraszam

      Zapraszam na przystanki, które do dziś mimo wielu ludzi oczekujących na bus nie posiadają wiaty (przykład Myśliwska/Zacna).

      • 0 1

  • ahaha,to ta pani dowaliła z tym tekstem

    Jak będziemy chcieli przejść to zostaniemy wysłani pod ziemię czyli nas zabiją a jak będziemy chcieli wyjść to tak jak Jezus po trzech dniach Zmartwychwstaniemy :D :D:D

    • 2 2

  • Przecież tam kopletnie nic się nie dzieje. (6)

    Od czasu Euro z odcinka biegnącego nad orami i obok stadionu zniknęły całkiem maszyny budowlane, a wykopy porósł perz który ma już chyba ok. 1 m wysokości. Propaganda sukcesu niech i sobie będzie, ale nie o takim miejscu które każdy może sobie łatwo sam obejrzeć. A rewitalizacja Letniewa jak widzę póki co polegała na wyburzeniu połowy budynków. Ot taka rewitalizacja po polsku.

    • 7 13

    • Niedziela i urzędnicy na

      służbie? Dziwne. Ale przecierż tak tam to wygląda. Na Słowackiego zresztą tak samo.

      • 2 1

    • (4)

      Powinienes chyba kupic okulary bo budowa tam wre, ze az milo, na Slowackiego rowniez wznowiono budowe.

      • 2 2

      • Dziś tam byłem. (3)

        Perz rośnie aż miło. A przepraszam. Jedna koparka sobi9e soti na wysokości stadionu. Z końcówką do kruszenia betonu. Będziecie burzyć? Czyli rewitalizować tak jak Letniewo?

        • 2 2

        • "Jedna koparka sobi9e soti na wysokości stadionu.

          Jedna koparka sobie stoi na wysokości stadionu.

          • 1 1

        • (1)

          To moze laskawie bys ruszyl swe 4 litery i zobaczyl co sie dzieje po drugiej stronie czerwonego wiaduktu. Inwestycja ma byc gotowa do konca roku, a jak nie bedzie to wtedy mozna wlaczyc tryb krzykacza i krytyka.

          • 2 0

          • Po drugiej stronie wiaduktu rośnie

            trawa. W czasie euro był czysty piach i paru panów jeszcze udawało, że coś budują. Teraz nawet to zarosło.

            • 1 1

  • kasa (1)

    czy może mi ktoś logicznie wytłumaczyć (albo podać najlepiej linka) w jaki sposób stać Gdańsk na takie inwestycje? Jaki kredyt na to zaciągnięto, kiedy będzie spłacony i ogólnie jak wygląda biznes plan tego typu inwestycji?

    • 12 6

    • Nie zadawaj trudnych

      pytań.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane