• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza budowa gigantycznego skrzyżowania w Letnicy

Michał Stąporek
22 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tu powstanie nowoczesne skrzyżowanie, które ma usprawnić ruch. Tu powstanie nowoczesne skrzyżowanie, które ma usprawnić ruch.

W poniedziałek rusza budowa jednego z największych miejskich skrzyżowań w Polsce - węzła drogowego, który połączy ul. Marynarki Polskiej z Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Szykują się spore zmiany w ruchu.



To będzie jedno z nielicznych w Trójmieście skrzyżowań trzypoziomowych. Nie wszystkie z nich są udane, o czym świadczy choćby popularny na gdańskiej Zaspie żart, że połączenie al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska jest jedynym na świecie "kolizyjnym skrzyżowaniem trzypoziomowym". W Letnicy jednak nie będzie niebezpiecznej, trudnej do pokonania i szpecącej okolicę kładki dla pieszych. Tu przechodnie zostaną wysłani pod ziemię.

- Na węźle możemy wyróżnić trzy poziomy. Na poziomie terenu znajdzie się rondo i ul. Marynarki Polskiej. Na poziomie -1 znajdą się bezkolizyjne przejścia dla pieszych. Najniżej, bo na poziomie -2, pobiegnie Trasa Słowackiego - opisuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek z miejskiej spółki GIK.

Ponieważ z założeń wynika, że węzeł będzie przyjmować wyjątkowo duży ruch aut, szczególnie z uwzględnieniem jadących i wracających z portu TIR-ów, obie główne drogi, czyli Trasa Słowackiego i ul. Marynarki Polskiej skrzyżują się bezkolizyjnie. Zmierzająca do węzła od zachodu Trasa Słowackiego prowadzona jest w głębokiej wannie żelbetowej. Prostopadła do niej ul. Marynarki Polskiej pobiegnie na nasypie wyniesionym ok. 1 m nad okolicę.

Na tym najwyższym poziomie skrzyżowanie zostało zaprojektowane w formie ronda. Taki typ (i imponujący rozmiar - średnica zewnętrzna wyniesie bowiem 130 m!) został wymuszony koniecznością podłączenia do ronda ulic Wielopole i Uczniowskiej.

Na nowym węźle powstanie siedem obiektów inżynierskich: dwa tunele pieszo-rowerowe w ciągu ul. Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, jeden wiadukt tramwajowy.

Tuż przy węźle powstaną nowe, w pełni zadaszone, przystanki tramwajowe o łącznej długości 90 m. Na tle innych gdańskich przystanków będą wyróżniały się wyjątkową konstrukcją i urodą. Ich wygląd nawiązuje do najważniejszego budynku w okolicy, czyli stadionu piłkarskiego PGE Arena Gdańsk. Podpora przystanku wzorowana jest na dźwigarach trzymających dach stadionu, a jego zadaszenie nawiązuje do faktury i koloru fasady stadionu. Przystanki zaprojektowali architekci Katarzyna SchulzBłażej Bącalski, którzy w 2009 r, jeszcze jako studenci PG, wygrali konkurs organizowany przez miasto.

Budowa węzła potrwa półtora roku i będzie on gotowy dopiero pod koniec 2013 roku.

Wszystko to wymaga zmian w ruchu, które zostaną wprowadzone w poniedziałek, 23 lipca, ok. godz. 19.

- ulica Marynarki Polskiej w miejscu prac zostanie zawężona do jednego pasa ruchu;
- zamknięty zostanie wlot z ulicy Marynarki Polskiej w ulicę Uczniowską i Starowiejską. Dojazd do ulicy Uczniowskiej i Starowiejskiej możliwy będzie ulicami Marynarki Polskiej - Wyzwolenia -Letnicką - Starowiejską lub ulicą Szklana Hutą do ul. Marynarki Polskiej;
- wyjazd z ulicy Wielopole w kierunku centrum możliwy będzie objazdem poprzez Marynarki Polskiej.


Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., ale mogą być opóźnienia. Wykonawca: po wycofaniu się Hydrobudowy Polska, prawdopodobnie OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Opinie (152) 1 zablokowana

  • Kominukacja ? To zobaczmy jakie dziadostwo jest w PKP w 2014 mamy jechac 2 godziny do Warszawy

    naturalnie to kolejna obiecanka jak podaja experci opóznienie juz teraz wynosi 4 lata! Pociagi zamówili nietakie co trzeba wersja bez przechylania na zakretach,trzeba cała trakcje wymienic bo nie jest w stanie dostarczyc takiej mocy!! Tory nadal nie pozwalaja na taka szybkosc jak wymagana.za PRLu jechał 3,5 godziny do Warszawki teraz 6 godzin

    • 2 3

  • Słowackiego dokonczcie.

    • 11 5

  • kolejna mega łąka w mieście.... (3)

    rondo o średnicy 130m w centrum miasta! toż to chyba rekord świata! czy my jesteśmy aż tak bogaci, żeby tyle hektarów przeznaczać na skrzyżowania?
    szaleństwo giga skrzyżowań trwa i się niestety rozpędza..
    a pieszy jak zwykle pod ziemię (z kładki to se chociaż mogę na blachosmrody stojące w korku popatrzyć)

    • 15 4

    • chyba nie do końca łąka (2)

      w każdym razie - mozna było ten węzeł zrobić tak, żeby cała infrastruktura drogowa była na poziomie -1, w tym dać możliwość jazdy MP na wprost bez ronda. Tramwaj na powierzchni, z mozliwością wybudowania dużych, całkowicie zadaszonych przystanków, ruch pieszy i rowerowy (na razie jeszcze nikły) puszczony powierzchnią.

      • 0 0

      • Rozumiem kolizyjne skrzyżowanie na poziomie -1 (1)

        To byłby dopiero koszmar.

        • 1 0

        • nie rozumiesz

          w tym miejscu ze względu na wylot tunelu TS i tak będzie na poziomie -2, tu chodzi o infrę związaną z MP. Po prawdzie to ten węzeł i tak nic nie da - zaraz za nim jest kolizyjne skrzyżowanie (a nawet dwa) w ciągu drogi Zielonej.

          • 1 0

  • Jedno pytanie (5)

    Jaki sens ma rozpoczynanie budowy w nowym miejscu, skoro na Nowej Słowackiego w e Wrzeszczu, przerwano prace !?? Po każdym deszczu uniedokończone ulice zamieniają się w rzeki. Nie ma chodników i bezpiecznych przejść. Teren wokół tonie w błocie. Po zimie ta inwestycja będzie wymagała remontu. marnotrastwo pieniędzy !!!

    • 17 6

    • Jak to wstrzxymano.

      Kilka komentarzy wcześniej ktoś mi odpisał, że robota wre tam aż miło.

      • 1 2

    • Leno do szkoły i proszę poczytaj trochę! (3)

      Na każdą z tych inwestycji był inny przetarg i wygrały je różne firmy. Budowane są nie zależnie od siebie, więc jeżeli nawet leży jedna z dróg, to nie znaczy, że należy wszystkie wstrzymać.

      Po drugie OHL ma wziąć na siebie tamtą drogę i wrócić na budowę.

      • 2 1

      • (2)

        Taa... zanim tam wrócą to minie z 4 miechy. Trzeba zrobić inwentaryzacje placu budowy, który jest trochę spory, trzeba przeorać wszystkie papiery, ściągnąć sprzęt i ludzi, etc. etc. Na moje oko jak w październiku wbiją pierwszą łopatę to będzie dobrze.

        • 0 1

        • (1)

          Prace powoli ruszają.. Na początku sierpnia powinni już pracować pełną parą

          • 1 1

          • To co tam robią to Tristar, tak samo jak w innych miejscach Gdańska kopią pobocza przy ulicach. Nie ma związku z budowa słowaka.

            • 1 0

  • Dokończcie rozpoczęte. (3)

    Kiedy skończycie Słowackiego we Wrzeszczu? Oddacie do użytku estakadę i wiadukt nad torami ?? Kiedy skończycie stary odcinek Słowaka ?? Tu, od początku Euro2012, NIKT NIC nie robi !!

    • 11 3

    • Jak się nic nie robi?
      To chyba dawno tam nie byles.

      Poza tym przestancie wiecznie stękać. Jak wam zle to wyp**** do buszu gdzies

      • 3 3

    • To nie urzednicy, a firmy budowlane musza się wziąć do roboty. (1)

      A tą budowę budują akurat inne firmy budowlane, więc nie stękaj.

      W pracy też tak stękasz, a przepraszam trzeba ją mieć. Ty stękasz bo jej nie masz.

      • 2 2

      • ??

        • 0 0

  • 885 mln zł

    to jest trochę pieniędzy... a czy ta firma Obrascon... ma zgłoszonych w umowie podwykonawców? Czy też zgarnie wszystkie pieniążki dla siebie, zostawi niezapłaconych podwykonawców i w odpowiednim momencie ogłosi upadłość pozostawiając rozbebeszony plac budowy?

    • 4 4

  • czyli trasa Droga Zielona - Hallera - Uczniowska (czerwony most) - Marynarki Polskiej - ZAMKNIĘTA ??? (2)

    • 2 1

    • Nie zamknieta, przeciez przejazd bedzie

      • 1 0

    • Co Ty byś chciał zamykać.

      Nie ma czego zamykać. Na tej trasie perz się rozrósł, a za to ni4 ma żadnego śladu prowadzonych prac. Od czasu euro trawy osiągneły już chyba z metr wysokości.

      • 0 1

  • No to można zacząć...

    ...obstawiać na jaką wysokość będzie zalewać ten poziom -2 przy ulewnych deszczach (zanim system odwadniania nie zadziała prawidłowo - vide: tunel pod Monciakiem, przy Sheratonie) :-P

    • 6 2

  • 3us najnizszy !

    • 0 1

  • Super (4)

    Super. Jestem ciekaw kiedy połączą całą trasę Słowackiego, czyli od Hynka przy ETC do Hallera ? Czemu gazety tym się nie interesują, tylko pieją z zachwytu że niedługo trasa będzie gotowa? Przecież cała trasa nie będzie gotowa...zabraknie ważnego fragmentu.

    • 13 1

    • (2)

      Jak bys poszukal to bys wiedzial, ze przed 2020 nie ma szans, wiec po pisac o czym czego nie bedzie

      • 1 4

      • Ok (1)

        Tylko jak piszą artykuły o trasie Słowackiego i dają tabelki z odcinkami, to wypadałoby aby również była informacja, że ten fragment nie powstanie w najbliższej przyszłości, ale nadal jest w planach. Bo tak to wygląda, że zrezygnowano z niego.

        • 3 1

        • ale w tabelce są odcinki w budowie, a nie w planach. Nie ma projektu nie ma niczego wiec o czym pisac? zreszta czy ten odcinek bedzie taki kluczowy?
          grunt zeby tunel byl, reszta malo wazna

          • 2 4

    • odcinek ten nie jest kluczowy w najmniejszym stopniu!

      jest w planach, ale dlaczego nie w realizacji? Ponieważ tunel pod Martwą Wisłą, Droga Zielona, tunel pod Pachołkiem oraz dwupasmowa Spacerowa miały być nową osią tranzytu przez miasto. Po protestac mieszkańców Osowy (tych, którzy teraz tak płaczą,że Spacerowa się korkuje) Spacerowa i tunel pod Pachołkiem zostały zawieszone, a tranzyt usunięty (m.in. dlatego powstała POG). Tunel za to został jako trasa alternatywna wobec Grunwaldzkiej/Zwycięstwa dla mieszkańców Nowego Portu, Zaspy, Przymorza, Żabianki, Dolnego Wrzeszcza - opuszczających miasto w kierunku Warszawy. Wspomniany odcinek (Hynka-Hallera) nie jest bardzo pilny. Kolejnym powodem jego odłożenia w czasie były plany nieco innego przebiegu TS - miała ona iść terenami koszar i przechodzić w JP2.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane