W piątek rozpocznie się kolejny etap przebudowy układu drogowego wokół powstającego na Targu Siennym i Rakowym centrum handlowego. Tym razem drogowcy zajmą się rejonem skrzyżowania ul. Okopowej z Toruńską . Dla kierowców przygotowano kilka objazdów, a pieszym proponuje się wspinaczkę po schodach lub ponad 1,5-kilometrowe spacery oraz dłuższe oczekiwanie na światło zielone.
Czy podczas wyznaczania zasad tymczasowej organizacji ruchu należy brać pod uwagę ruch pieszy?
Będą one polegały przede wszystkim na wyłączeniu z ruchu lewoskrętu z ul. Okopowej w Toruńską. Objazdy zostały poprowadzone przez ul. Okopową






W obrębie skrzyżowania ul. Okopowej i Toruńskiej będzie istniało także zwężenie jezdni, ale zachowane zostaną po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Zmiany dotyczyć będą także ruchu autobusowego. Pojazdy linii 106, 111 i nocnych N9 raz N11 będą poruszały się ulicami Podwale Przedmiejskie i Żabi Kruk, a dalej po stałej trasie.
Przystanek Rzeźnicka zostanie przeniesiony na tymczasową lokalizację na ul. Żabi Kruk przy skrzyżowaniu z ul. Toruńską

- Mamy świadomość, że te działania to jak operacja na otwartym sercu. Myślę, że zmiany wprowadzamy w dobrym momencie - przed weekendem i w trakcie ferii zimowych, kiedy ruch na drogach jest mniejszy - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.

- Przejście podziemne połączy peron SKM Gdańsk Śródmieście ze wschodnią stroną ul. Okopowej oraz będzie stanowiło przekierowane ruchu rowerowego ze wschodniej strony ul. Okopowej na zachodnią [po stronie torów kolejowych - dop. red.] - objaśnia Wojciech Bróż, dyrektor kontraktu Doraco, firmy odpowiedzialnej za realizację układu drogowego wokół centrum handlowego Forum Gdańsk.
- Rzeczywiście staramy się otwierać dla pieszych naziemne przejścia tam, gdzie jest to możliwe. I taką zmianę przygotowujemy na Podwalu Przedmiejskim. Staramy się dostosować rozwiązania dla mieszkańców, ale zabezpieczając ruch na głównej osi drogowej - przekonuje Grzelak.
Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Nie będzie miasta podziemnego wokół Forum Gdańsk
Zakończenie budowy przejścia podziemnego pod ul. Okopową planowane jest na maj-czerwiec przyszłego roku. Potem prace na tym skrzyżowaniu skupione będą wokół dostosowania go do włączenia jezdni tzw. Nowego Podwala Grodzkiego.
Bez zmian na razie pozostanie organizacja ruchu na al. Armii Krajowej nad torami kolejowymi





Wciąż wyłączony z użytku pozostanie także chodnik po stronie Targu Siennego i Rakowego


Chodnik na ul. 3 Maja.
fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
- Mamy świadomość, że problemem jest pobocze ul. Okopowej od strony torów kolejowych [zamknięty chodnik po tej stronie - dop. red], ale bezpieczeństwo pieszych jest ważniejsze i nie możemy wprowadzić ich na plac budowy. Nie jest to celowe tworzenie utrudnień - zapewnia Łukasz Podsiadłowski, kierownik Działu Ewidencji i Zajęć Pasa Drogowego w Zarządzie Dróg i Zieleni. - Jeżeli jest tego typu sytuacja [brak możliwości pokonania bariery schodów windą lub rampą - dop. red.], jest to do przemyślenia i alternatywna trasa zostanie wyznaczona.
Ale na tym nie kończą się utrudnienia w ruchu pieszych. Drogowcy zapowiadają, że w razie potrzeby będą zmuszali ich do dłuższego oczekiwania na światło zielone.
- Jesteśmy w stanie kierować ruchem w sposób dynamiczny i dołożyć nawet kilka sekund światła zielonego dla aut na skrzyżowaniu na Zaroślaku

Tak będzie wyglądało Forum Gdańsk w 2017 r.
Budowa samego gmachu handlowego jest obecnie na etapie pierwszych prac fundamentowych - trwa zbrojenie i wylewanie tzw. płyty dennej oraz kontynuowane są prace związanie z badaniami archeologicznymi, które powinny być zakończone w ciągu 4-5 miesięcy.

Zakończenie budowy całego obiektu wraz z nowym układem transportowym planowane jest na IV kw. 2017 r. W centrum handlowym powstanie ok. 220 sklepów i punktów usługowych, największe w Trójmieście wielosalowe kino oraz parking na ok. 1,1 tys. pojazdów. Inwestycji towarzyszyć będzie też realizacja Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska.
Budowa Forum Gdańsk na początku grudnia 2015 r.