- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (185 opinii)
- 2 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (59 opinii)
- 3 Nowy menadżer Śródmieścia poszukiwany (114 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (301 opinii)
- 5 Kandydaci z KO do Europarlamentu (179 opinii)
- 6 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (186 opinii)
Rusza budowa przejścia pod Okopową. Piesi w potrzasku
W piątek rozpocznie się kolejny etap przebudowy układu drogowego wokół powstającego na Targu Siennym i Rakowym centrum handlowego. Tym razem drogowcy zajmą się rejonem skrzyżowania ul. Okopowej z Toruńską . Dla kierowców przygotowano kilka objazdów, a pieszym proponuje się wspinaczkę po schodach lub ponad 1,5-kilometrowe spacery oraz dłuższe oczekiwanie na światło zielone.
Będą one polegały przede wszystkim na wyłączeniu z ruchu lewoskrętu z ul. Okopowej w Toruńską. Objazdy zostały poprowadzone przez ul. Okopową (przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim) - Augustyńskiego - Rzeźnicką . Alternatywnie będzie można korzystać z Podwala Przedmiejskiego oraz ulic Rzeźnickiej lub Żabki Kruk .
W obrębie skrzyżowania ul. Okopowej i Toruńskiej będzie istniało także zwężenie jezdni, ale zachowane zostaną po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Zmiany dotyczyć będą także ruchu autobusowego. Pojazdy linii 106, 111 i nocnych N9 raz N11 będą poruszały się ulicami Podwale Przedmiejskie i Żabi Kruk, a dalej po stałej trasie.
Przystanek Rzeźnicka zostanie przeniesiony na tymczasową lokalizację na ul. Żabi Kruk przy skrzyżowaniu z ul. Toruńską . Bez zmian pozostają trasy przejazdu w kierunku przeciwnym - do Bramy Wyżynnej i dworca głównego.
- Mamy świadomość, że te działania to jak operacja na otwartym sercu. Myślę, że zmiany wprowadzamy w dobrym momencie - przed weekendem i w trakcie ferii zimowych, kiedy ruch na drogach jest mniejszy - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Utrudnienia w ruchu związane są z budową przejścia podziemnego dla pieszych i rowerzystów pod ul. Okopową. Ma ono zastąpić zlokalizowany mniej więcej w tym samym miejscu istniejący naziemny odpowiednik .
- Przejście podziemne połączy peron SKM Gdańsk Śródmieście ze wschodnią stroną ul. Okopowej oraz będzie stanowiło przekierowane ruchu rowerowego ze wschodniej strony ul. Okopowej na zachodnią [po stronie torów kolejowych - dop. red.] - objaśnia Wojciech Bróż, dyrektor kontraktu Doraco, firmy odpowiedzialnej za realizację układu drogowego wokół centrum handlowego Forum Gdańsk.
Czy tunelu pod ul. Okopową nie spotka taki sam los, jak przejść podziemnych na Podwalu Przedmiejskim, obok których wkrótce będą wytyczane przejścia w poziomie jezdni?
- Rzeczywiście staramy się otwierać dla pieszych naziemne przejścia tam, gdzie jest to możliwe. I taką zmianę przygotowujemy na Podwalu Przedmiejskim. Staramy się dostosować rozwiązania dla mieszkańców, ale zabezpieczając ruch na głównej osi drogowej - przekonuje Grzelak.
Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Nie będzie miasta podziemnego wokół Forum Gdańsk
Zakończenie budowy przejścia podziemnego pod ul. Okopową planowane jest na maj-czerwiec przyszłego roku. Potem prace na tym skrzyżowaniu skupione będą wokół dostosowania go do włączenia jezdni tzw. Nowego Podwala Grodzkiego.
Bez zmian na razie pozostanie organizacja ruchu na al. Armii Krajowej nad torami kolejowymi - do połowy roku w godzinach nocnych obowiązywać będzie zwężenie jezdni o jeden pas w każdą stronę. Do końca wakacji będzie także istniało zwężenie do jednego pasa ruchu na jezdni kierunku Oruni na najniższym poziomie Węzła Unii Europejskiej . Utrudnienia na Hucisku potrwają natomiast do drugiej połowy kwietnia.
Niestety o ile drogowcy dbają o ruch samochodów, to całkowicie pomijają ruch pieszych w centrum miasta. Jedyną opcją dojścia z Bramy Wyżynnej do Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego pozostaje przedzieranie się przez przejście podziemne pod Węzłem Unii Europejskiej , pozbawione wind i ramp.
Wciąż wyłączony z użytku pozostanie także chodnik po stronie Targu Siennego i Rakowego , a przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej będzie zaślepione od strony zachodniej, zmuszając do okrężnego dotarcia na przystanki autobusowe przez Hucisko.
W efekcie istniejąca organizacja ruchu pieszego sprawia, że Śródmieście zostaje rozcięte na pół dla osób, które mają trudności z pokonaniem schodów - rodziców z wózkami czy niepełnosprawnych na wózkach.
- Mamy świadomość, że problemem jest pobocze ul. Okopowej od strony torów kolejowych [zamknięty chodnik po tej stronie - dop. red], ale bezpieczeństwo pieszych jest ważniejsze i nie możemy wprowadzić ich na plac budowy. Nie jest to celowe tworzenie utrudnień - zapewnia Łukasz Podsiadłowski, kierownik Działu Ewidencji i Zajęć Pasa Drogowego w Zarządzie Dróg i Zieleni. - Jeżeli jest tego typu sytuacja [brak możliwości pokonania bariery schodów windą lub rampą - dop. red.], jest to do przemyślenia i alternatywna trasa zostanie wyznaczona.
Na razie pieszym, chcącym ominąć schody, pozostaje trasa o długości ok. 1,6 km przez Hucisko, 3 Maja, Węzeł Groddecka, al. Armii Krajowej i Okopową.
Ale na tym nie kończą się utrudnienia w ruchu pieszych. Drogowcy zapowiadają, że w razie potrzeby będą zmuszali ich do dłuższego oczekiwania na światło zielone.
- Jesteśmy w stanie kierować ruchem w sposób dynamiczny i dołożyć nawet kilka sekund światła zielonego dla aut na skrzyżowaniu na Zaroślaku [już teraz trzeba czekać tutaj na 15-sekundowe światło zielone dla pieszych prawie 1,5 minuty - dop. red.] i na Hucisku - zapewnia Podsiadłowski.
Tak będzie wyglądało Forum Gdańsk w 2017 r.
Budowa samego gmachu handlowego jest obecnie na etapie pierwszych prac fundamentowych - trwa zbrojenie i wylewanie tzw. płyty dennej oraz kontynuowane są prace związanie z badaniami archeologicznymi, które powinny być zakończone w ciągu 4-5 miesięcy.
- Wiadukt nad torami w ciągu al. Armii Krajowej rozszerza się o tzw. uszy [nowe jezdnie po północnej i południowej stronie - dop. red.], na które zostanie przeniesiony ruch aut. Ponadto trwają zaawansowane prace nad wykonaniem płyty nad przestrzenią kolejową. W tym roku cały kompleks wyjdzie z podziemi i będzie widoczny z poziomu ulicy - informuje Tomasz Matusiak, dyrektor Multi Poland i pełnomocnik spółki Forum Gdańsk.
Zakończenie budowy całego obiektu wraz z nowym układem transportowym planowane jest na IV kw. 2017 r. W centrum handlowym powstanie ok. 220 sklepów i punktów usługowych, największe w Trójmieście wielosalowe kino oraz parking na ok. 1,1 tys. pojazdów. Inwestycji towarzyszyć będzie też realizacja Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska.
Budowa Forum Gdańsk na początku grudnia 2015 r.
Opinie (111) 1 zablokowana
-
2016-02-17 08:44
kasa,kasa,kasa (1)
"Na Podwalu Przedmiejskim (nz.) urzędnicy chcą przywracać przejścia dla pieszych w poziomie jezdni, ale tuż obok - na ul. Okopowej chcą, by piesi chodzili pod ziemią."
Bo chodzi o to by wydać kasę z naszego wspólnego portfela, jedno przejście zasypać drugie przejście przekopać, kasa w kieszeni wykonawcy musi się znaleźć.- 12 7
-
2016-02-19 11:52
Bardzo trafna uwaga.
To jest chyba nadrzędny cel tych działań. Wywalić publiczną kasę i ukręcić coś przy okazji, nie ma w tym żadnego innego zamysłu, długofalowego planu, przyświecającej idei :/ W dodatku tu publicznymi środkami zapewni się dodatkowy zysk prywatnemu inwestorowi City F. Podobnie, mam wrażenie, dzieje się z powstającymi co krok skrzyżowaniami równorzędnymi. Obecnie rosną wszędzie, jak grzyby po deszczu, wymagają nowych koncepcji, oznakowania, ale za 2-3 lata w ramach kolejnego projektu 'innowacyjnego" zaczną znikać. Ktoś dostanie premię za cudowny pomysł, ktoś inny zlecenie na nowe oznakowanie i kasa się kręci. Szkoda tylko, że publiczna i że z tych "inwestycji" mieszkańcy niewiele mają :(
- 0 0
-
2016-02-17 06:03
Dlaczego z rowerem mam chodzić jak kret tunelem? (6)
Oddać miasto pieszym i rowerkom.
- 113 161
-
2016-02-19 09:57
Możesz bez roweru, jak normalny dorosły człowiek
- 2 1
-
2016-02-17 15:15
Racja (1)
to jakaś kpina przyjechać rowerem do centrum gdańska rowerem! Czy ktoś w GDAŃSKU myśli o rowerzystach? czy ktos jechał rowerem w tym kierunku? już nie wspomne o wypadkach rowerowych wlasnie w tym miejscu kilka tygonid zginal rowerzysta czy ktos z władz gdanska z tym zrobil?? może szanowna redakcja T.pl sie tym zajac?
- 11 8
-
2016-02-17 18:33
tamten rowerzysta zmarł na zawał
- 6 1
-
2016-02-17 07:56
Tak racjonalnie (1)
Na rowerze to się chyba jeździ a nie z nim chodzi. Rower to nie pies ani partner. ;P
- 17 12
-
2016-02-17 08:19
rowerem
po schodach w dół jeszcze da się zjechać, ale w górę ciężko.
- 19 2
-
2016-02-17 07:49
Janusz, przestań.
nie podlizuj się już pod rowerzystów. Przecież ty jesteś "dizel-owner' z GKA. Zabierz kanakpi ze stołu i jedź do świetlicy na ferie w mieście. Twoje posty są rozpoznawalne już od dłuższego czasu. Mama nie zalega z opłat za internet?
- 29 14
-
2016-02-17 16:01
A propos przebudowy Podwala Przedmiejskiego (2)
Proponowany układ niczego nie zmienia i nie spełnia podstawowych założeń. W tej wersji to nie tylko wyrzucone w błoto pieniądze ale wręcz utrudnienie dla wszystkich. Przejścia dla pieszych i skrzyżowania znakomicie utrudnią ruch samochodów na Podwalu Przedmiejskim. Piesi zamiast płynnie korzystać z (obskurnych) przejść podziemnych będą musieli czekać na zielone światło (pewnie długo, bo arteria ważna... Optyczne połączenie Głównego Miasta ze Starym Przedmieściem (jedno z głównych założeń) - żadne... Wariant kolizyjny (wypadki!). Ogólnie projekt woła o pomstę do nieba! A przecież można było to załatwić znacznie prościej. Wystarczyło jezdnie Podwala na odcinku od Motławy do ABW obniżyć o ok. 2m zaś zamiast przejść dla pieszych zbudować kilka szerokich kładek (w formie płaskiego łuku). Byłoby bezkolizyjnie, ładniej i ciszej (ukryta arteria), kładki optycznie łączyłyby osie przerwanych ulic poprzecznych. Wstrzymać tą inwestycję!!! Kto to zatwierdził? Naprawdę ręce opadają..
- 17 4
-
2016-02-18 11:32
ja nie bede korzystać z przejsc podziemnych BO TO STRACH !
tylko się ściemnia i jest w nich pełno bezdomnych, śmierdzi moczem, bo WY mężczyźni zapominacie o podstawowych zasadach kultury osobistej. I NIE BEDE TAM CHODZIĆ I W KONCU BEDE SIE CZUŁA BEZPIECZNA !
- 1 1
-
2016-02-17 17:39
Kolejny z PiSu
- 2 5
-
2016-02-17 08:57
Ludzie, nie likwidujcie przejść podziemnych! (6)
Jako pieszy wolą milion razy być zmuszonym do wejścia do podziemi niż kwitnąć przez 10 minut oczekując na zielone światło w dwóch etapach!
- 25 18
-
2016-02-17 10:08
przejścia podziemne (4)
też uważam, że likwidacja przejść podziemnych jest absurdalnym pomysłem, rozwiązanie się sprawdza, wypadków nie ma, ani pieszy ani kierowcy nie czekają, więc o co chodzi?
- 16 10
-
2016-02-17 10:52
słabe argumenty (3)
sprawdza chyba w dalekiej rosji.
przejścia podziemne mają sens tylko pod ruchliwymi skrzyżowaniami gdzie ruch jest spory i możliwych kierunków dużo.
Przejścia powinny być tylko naziemne, tunele tylko dla samochodów.- 12 9
-
2016-02-17 12:18
słabe argumenty (2)
uważasz, że na Elbląskiej jest mały ruch? to gdzie jest duży wg. Ciebie? przejścia naziemne na takiej ulicy jak Elbląska to paranoja.
- 7 5
-
2016-02-17 21:43
Przecież napisał piesi na powierzchnie samochody do tuneli (1)
- 2 0
-
2016-02-18 09:18
napisał też "przejścia podziemne mają sens tylko pod ruchliwymi skrzyżowaniami gdzie ruch jest spory i możliwych kierunków dużo", poza tym trochę ciężko mi sobie wyobrazić Elbląską i tunel dla samochodów.
- 1 0
-
2016-02-17 09:34
wystarczy zwezyc droge i problemu nie ma
- 6 8
-
2016-02-17 16:41
(2)
Niestety w 3mieście rzadko stosuje się rozwiązania komunikacyjne w czasie inwestycji czy remontów, które uwzględniają fakt, że żyje tu i pracuje kilkadziesiąt tysięcy osób z różnymi ograniczeniami w poruszaniu się, dla których takie "tymczasowe utrudnienia" mogą oznaczać, że np. droga do pracy czy szkoły będzie w ogóle nie do pokonania. Pod tym względem jesteśmy 3. światem...
- 8 3
-
2016-02-18 08:17
Gdańsk bardzo lubi tymczasowe rozwiązania
Przykładów z centrum- prawoskret po płytach czy zastąpione barierki ulice- bezcenne. Miały być na chwile na czas remontu a zostały na parę lat. Brawo Gdańsk.
- 0 0
-
2016-02-17 21:48
Jakie konkretnie rozwiązania proponujesz?
- 0 0
-
2016-02-17 07:05
Co to w ogóle za kretyńskie pytanie w sondzie? :D (6)
- 46 6
-
2016-02-17 08:38
Bo to jest artykuł po tezę. (4)
O biednych, wiecznie poszkodowanych pieszych i paskudnych samochodach, które wg. Koprowskiego zawsze mają lepiej...
- 17 13
-
2016-02-17 12:37
Bo maja (3)
Patrzac na to, ile osob korzysta z samochodu w miescie codziennie, a ile korzysta z komunikacji to samochodu maja ewidentnie wiecej pieniedzy z budzetu.
I od razu spiesze z uspokojeniem Januszy. Nie, do kasy miejskiej nie wplywa akcyza z paliwa. Co wiecej, nawet gdyby wplywala to nie pokrywalaby kosztow budowy i utrzymania drog. Te marne 2-3zl na litrze paliwa to smiesze grosze w porownaniu z wszystkimi wydatkami na drogi.
Aha, aby nie bylo. Mam samochod. Bardzo fajny i wygodny. Co nie znaczy, ze jezdze nim codziennie. Mozna zyc w miescie z minimalnym wykorzystaniem samochodu. Trzeba jednak zycie troche zaplanowac. Nie mieszkac na koncu swiata. I nie miec w spodniac 5cm, ktore trzeba koniecznie przedluzyc pokazaniem sie sasiadowi w samochodzie...
Gdyby to jeszcze byly jakies ladne samochody, a to zwykle VW czy Ople ... :(- 5 12
-
2016-02-17 17:14
Bujdy piszesz (2)
I masz bardzo małą wiedzę, skoro twierdzisz, że wspieranie infrastruktury dla samochodów "się nie opłaca", bo to "jakieś śmieszne grosze".
Transport (również indywidualny) napędza gospodarkę, tak było, jest i będzie. Czy się podoba, czy nie.
I na Zachodzie od lat o tym dobrze wiedzą i ciągle rozwijają infrastrukturę, w tym również miejską. A ruch samochodowy ogranicza się wyłącznie w ścisłych centrach miast, a nie na trasach o charakterze przelotowym czy międzydzielnicowym.- 11 2
-
2016-02-17 22:30
czyli wiecej asfaltu w srodmiesciu? (1)
Mam wrazenie, ze dla Gdanska wiecej zarabia Skm niz drogi (zestawiajac wplyw na gospodarke I zycie spoleczne z kosztami utrzymania).
Gdyby bylo jak mowisz, to ludzie bez samochodu nie zarabialiby ani grosza, a jakos nice znam ludzi, ktorzy zarabiaja ponizej sredniej krajowej, a malo kto w ogole chce miec samochod. Lepiej jest mieszkac w cywilizowanym miejscu.- 0 7
-
2016-02-18 07:28
tak, tak, brnij dalej w te swoje brednie
SKM zarabia dla Gdańska? Więcej niż jest korzyści gospodarczych z dobrych dróg w aglomeracji? A ludzie zarabiają, bo mają samochód?
Kolego, może skończ na razie jakąś szkołę, bo nie masz BLADEGO pojęcia o czym w ogóle piszesz.- 6 0
-
2016-02-17 07:48
jak widać po zmianach
urzędnicy sobie go nie zadali :)
- 5 1
-
2016-02-17 08:17
węzeł unii europejskiej- to nie dało się jakieś Polskiej nazwy wymyśleć tylko ue? (2)
ach zapomniałem- platforma rządzi
- 11 12
-
2016-02-18 05:34
Wolałbyś pewnie inna nazwę, na przykład
Prezydenta Tysiąclecia?
- 0 0
-
2016-02-17 09:39
To przeciez polska nazwa
- 1 0
-
2016-02-17 14:50
(3)
Przejscia podziemne powinny pozostac...! Uzupelnic je tylko dodatkowo ruchomymi schodami...! Nie trzeba stac na swiatlach i czekac...! Mozna w kazdej chwili przejsc na druga strone ulicy...! Komu to przeszkadza ! ?
- 9 9
-
2016-02-17 15:45
mi przeszkadza (2)
złamałem nogę na oblodzonych schodach
- 4 8
-
2016-02-17 22:58
(1)
A ja złamałem nogę na oblodzonych pasach i co teraz?
- 1 2
-
2016-02-18 00:48
upadek na pasach nadal jest mniej bolesny od upadku ze schodów
- 2 0
-
2016-02-18 00:15
co za bezsens
- 2 1
-
2016-02-17 23:47
tunele w gdansku
* gdzie zaginal obiecany tunel w wrzeszczu skrzyzowanie ul.Grunwaldzka a partyzantow w obrebie wiezowca olimp ???
** jesli tunel na zabim kruku jest nie potrzebny - to go przeniesc na gdansk orunie na dworcowa - tam jest bardzo potrzebny !!!!- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.