Fakty i opinie

stat

Rusza budowa wiaduktu kolejowego nad al. Grunwaldzką. Będą utrudnienia

Na placu budowy wiaduktu kolejowego nad al. Gruwnaldzką od kilku dni pracuje palownica.
Na placu budowy wiaduktu kolejowego nad al. Gruwnaldzką od kilku dni pracuje palownica. fot. PKM

Rusza budowa wiaduktu dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej nad al. Grunwaldzką w Gdańsku. Główna arteria miasta zostanie zwężona z trzech do dwóch pasów z każdej strony. Utrudnienia potrwają pół roku.



Już o godzinie 20 wykonawca budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy Wrzeszcz z Osową, wprowadzi zmiany w ruchu na al. Grunwaldzkiej, między Wrzeszczem i Oliwązobacz na mapie Gdańska. Będą one polegały na zwężeniu obu jezdni z trzech do dwóch pasów ruchu. Wyłączone zostaną wewnętrzne pasy obu jezdni, graniczące z rozdzielającym je pasem zieleni, na którym docelowo ma stanąć podpora nowego wiaduktu kolejowego. W miejscu zwężenia zostanie wprowadzone ograniczenie prędkości do 40 km/h.

Przewidywany przez wykonawcę czas trwania utrudnień komunikacyjnych w tym miejscu to około pół roku. Dzięki wprowadzonemu ograniczeniu w weekend, kiedy ruch drogowy w tym miejscu jest znacznie mniejszy, wielu kierowców zdąży się zapoznać z wprowadzonymi zmianami.

- W tym samym okresie utrudnienia dotyczyć będą także pieszych i rowerzystów, ponieważ po obu stronach al. Grunwaldzkiej w Gdańsku budowane będą przyczółki wiaduktu. Zmiany w ruchu pieszych i rowerzystów wprowadzane będą jednak tylko czasowo, a o ich terminach będziemy informować na bieżąco - obiecuje Tomasz Konopacki, rzecznik samorządowej spółki PKM, która jest inwestorem budowy 18-kilometrowej linii z Wrzeszcza do Osowy.

Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Ponadto na cały okres prowadzonych w tym miejscu prac przesunięty zostanie - ok. 100 m dalej w kierunku Oliwy - przystanek autobusowy zlokalizowany do tej pory przy starym nasypie kolejowym.

Prace przy wiadukcie to kolejny etap robót przy trwającej już od 1,5 miesiąca budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Do tej pory Budimex, który jest generalnym wykonawcą robót, rozebrał większość starego nasypu klejowego, ale w jego miejsce usypał już nowy wał. Wyburzono już także większości ruin przedwojennych obiektów dawnej kolei kokoszkowskiej.

Symboliczne rozpoczęcie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Symboliczne rozpoczęcie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Dotychczas udawało się uniknąć utrudnień w ruchu kołowym, np. poprzez prowadzenie robót wyburzeniowych wiaduktu przy ul. Słowackiego nocą, kiedy zamknięcie dwóch pasów jezdni w stronę Wrzeszcza nie powodowało paraliżu komunikacyjnego tej części miasta.

- Jednak budowa nowych wiaduktów jest bardziej skomplikowana i czasochłonna, w związku z czym związanych z tym zmian w organizacji ruchu nie da się niestety uniknąć - tłumaczy Konopacki.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto.

Opinie (141) 5 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.