• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza budowa wiaduktu kolejowego nad al. Grunwaldzką. Będą utrudnienia

Maciej Naskręt
12 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Na placu budowy wiaduktu kolejowego nad al. Gruwnaldzką od kilku dni pracuje palownica. Na placu budowy wiaduktu kolejowego nad al. Gruwnaldzką od kilku dni pracuje palownica.

Rusza budowa wiaduktu dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej nad al. Grunwaldzką w Gdańsku. Główna arteria miasta zostanie zwężona z trzech do dwóch pasów z każdej strony. Utrudnienia potrwają pół roku.



Już o godzinie 20 wykonawca budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy Wrzeszcz z Osową, wprowadzi zmiany w ruchu na al. Grunwaldzkiej, między Wrzeszczem i Oliwązobacz na mapie Gdańska. Będą one polegały na zwężeniu obu jezdni z trzech do dwóch pasów ruchu. Wyłączone zostaną wewnętrzne pasy obu jezdni, graniczące z rozdzielającym je pasem zieleni, na którym docelowo ma stanąć podpora nowego wiaduktu kolejowego. W miejscu zwężenia zostanie wprowadzone ograniczenie prędkości do 40 km/h.

Przewidywany przez wykonawcę czas trwania utrudnień komunikacyjnych w tym miejscu to około pół roku. Dzięki wprowadzonemu ograniczeniu w weekend, kiedy ruch drogowy w tym miejscu jest znacznie mniejszy, wielu kierowców zdąży się zapoznać z wprowadzonymi zmianami.

- W tym samym okresie utrudnienia dotyczyć będą także pieszych i rowerzystów, ponieważ po obu stronach al. Grunwaldzkiej w Gdańsku budowane będą przyczółki wiaduktu. Zmiany w ruchu pieszych i rowerzystów wprowadzane będą jednak tylko czasowo, a o ich terminach będziemy informować na bieżąco - obiecuje Tomasz Konopacki, rzecznik samorządowej spółki PKM, która jest inwestorem budowy 18-kilometrowej linii z Wrzeszcza do Osowy.

Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Ponadto na cały okres prowadzonych w tym miejscu prac przesunięty zostanie - ok. 100 m dalej w kierunku Oliwy - przystanek autobusowy zlokalizowany do tej pory przy starym nasypie kolejowym.

Prace przy wiadukcie to kolejny etap robót przy trwającej już od 1,5 miesiąca budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Do tej pory Budimex, który jest generalnym wykonawcą robót, rozebrał większość starego nasypu klejowego, ale w jego miejsce usypał już nowy wał. Wyburzono już także większości ruin przedwojennych obiektów dawnej kolei kokoszkowskiej.

Symboliczne rozpoczęcie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Dotychczas udawało się uniknąć utrudnień w ruchu kołowym, np. poprzez prowadzenie robót wyburzeniowych wiaduktu przy ul. Słowackiego nocą, kiedy zamknięcie dwóch pasów jezdni w stronę Wrzeszcza nie powodowało paraliżu komunikacyjnego tej części miasta.

- Jednak budowa nowych wiaduktów jest bardziej skomplikowana i czasochłonna, w związku z czym związanych z tym zmian w organizacji ruchu nie da się niestety uniknąć - tłumaczy Konopacki.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto.

Miejsca

Opinie (141) 5 zablokowanych

  • jakos na zdjeciu z fotoszopa...

    nie widze, zadnego dodatkowego pasa dla pieszych rowerzystow babc z wozkami???? Jak to po co? Wysiadasz ze 122 i idziesz na kolejke np.Bo powinien byc ruch plynny i nie windy na peronach, zeby je mogli niszczyc tylko alejki bez schodow - od autobusu do pociagu- bezposrednio. Niech ten "architekt" to poprawi, bo nie wiem...

    • 0 0

  • w USA takie cudo robią w 2 tygodnie max (2)

    • 1 6

    • W Rosji juz zrobili w 5 sekund :)

      a w Papua, w 2 sek..

      • 0 0

    • a w chinach w 5 minut!

      • 0 2

  • trudno (6)

    szczytny cel, więc przeżyjemy...

    • 374 24

    • Czemu tego nie zrobili jak nową słowackiego budowali ????
      Teraz pozamykają jezdnie i znów 2 lata w korkach??
      delikatnie mówiąc brak logicznego myślenia, nie delikatnie głupota urzędników

      • 0 2

    • (3)

      tylko kto będzie tym jeżdził?

      • 9 55

      • Msa ludzi z zewnętrznych dzielnic.

        • 1 0

      • chyba ty (1)

        • 16 6

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • chyba ty

      • 6 58

  • rozmarzony (7)

    Gdyby tak jeszcz metro?

    • 30 31

    • Gdzie to metro?? (6)

      I po Co Ci Metro jeśli to to samo co kolejka tylko że podziemna?? Czyli droższa?

      Nie rozumiem tych narzekań zeby w trjmieście było metro.. Naszym Metrem jest SKM:) no i przyszła PKM (prawie już 2 linie mamy xD)

      • 39 1

      • (5)

        Skm to trzeci świat i wstyd dla trojmiasta. Chuchnący złom, nadający się tylko do przewozu świń (wiele zresztą kazdego dnia wozi). Każde metro, gdziekolwiek na świecie, wygląda lepiej.

        • 8 36

        • Po pierwsze, uwież mi nie każde.

          W Nowym Yorku w zasadzie nie zauważyłbyś różnicy. No może jest bardziej punktualne, ale syf taki, że SKM wymięka.

          Inna sprawa, taniej chyba byłoby wymienić składy niż metro budować.

          • 0 0

        • (2)

          byłe(a)ś w Budapeszcie ?

          • 19 2

          • byłem tam (1)

            z 10 lat temu i i porównaniu do skm, to było niebo a ziemia. jak bardzo mogli je zepsuć przez 10 lat? :)))

            • 1 10

            • Byłeś w Nowym Jorku?

              Pociągi określa się tam: "mobilne mieszkania bez czynszu". Same tunele są miastem dla wyklętego ludu Ziemi. Czyli takich poczciwych, uczciwych, grzecznie pytających się, którym w życiu się nie poszczęściło.

              Paryskie metro jest niewiele lepsze.

              • 8 1

        • dla takich jak ty wystarczy taka SKMka jaka jest

          • 16 0

  • Szkoda, że będzie jechać tylko do Osowej, (3)

    a nie dalej do Gdyni. Inwestycje developerskie przy kolei nabrały by wtedy rozmachu na całej długości

    • 30 19

    • Będzie jechał do Gdyni.

      Tylko trasa z Osowej do Gdyni nie jest elementem PKM (nie planuje się tam na razie żadnych nowych inwestycji, w ramach etapu II dopiero mają być nowe stacje), już istnieje i należy do PKP.

      • 0 0

    • Będzie jechała do Gdyni....

      Hmm.
      Jedno szczęście.

      • 16 0

    • Podziękuj swojemu prezydentowi

      który wolał budować swoje lotnisko a niedługo trafi pod sąd

      • 27 8

  • Gdyby ?! (10)

    Gdyby ludzie wiedzieli jak wygląda dofinansowanie z UE to by ją o...li

    UE nie daje za darmo, o czym wielu nie wie. Ba nawet piszą na forach że tak unia w nas pakuje kasę że HOHO.

    Na 1 euro które dajemy unii dostajemy z powrotem jako dotację 10 centów, poczytajcie a się dowiecie.

    • 48 142

    • co Ty pito... (1)

      idź baranie do szkoły najpierw, nic nie ma na świecie za darmo, jeśli chyba o wpłaty chodzi do UE to są bardzo ściśle ustalone z pewnym poziomem w którym jest państwo, my jesteśmy bardzo daleko więc się nie musimy martwić o to ile wpłacamy bo szybko nie dojdziemy do tego poziomu żebyśmy więcej płacili niż dostawali, WŁASNIE TY czytasz jakieś brednie na JAKIŚ stronach niech zgadnę jakiś ruchów narodowościowych i innych gdzie wypisują brednie małolaty bez szkoły i frustraci... to podaj te strony chętnie poczytam

      • 20 9

      • Szybko nie dojdziemy?

        Termin mamy na 2020, więc wcale nie tak daleko w przyszłości.

        Ale na razie jesteśmy na plus.

        • 0 0

    • Największym przekrętem z dotacjami z UE jest to

      że muszą być podparte kredytem. Nawet jak firma/instytucja ma pieniądze to musi brać kredyt. Olbrzymie lobby bankowe to przepchnęło i banki tłuczą na tym olbrzymie pieniądze. Szkoda słów, ale na reklamach dobrze wygląda, że coś jest finansowane ze środków UE czyli nie naszych, ale nikt nie patrzy ile my wkładamy w unie. Ludzie to naiwniacy. Jak się spyta przeciętnego człowieka czym jest bogactwo państwa i skąd się bierze to będzie dukał i mówił o jakiś farmazonach. Brak edukacji w tym zakresie jest.

      • 9 15

    • Jasne... tylko skąd ten boom inwestycyjny odkąd jesteśmy w UE. Wcześniej kiedy z nas nie "zdzierali" jakoś niewiele się budowało... Ech, oszołomy...

      • 19 5

    • A ja myślę,że dostajemy 110 centów z każdego euro

      I udowodnij,że nie.

      • 22 1

    • ILE? (3)

      Ile chcesz za podzielenie się tą informacją?
      Serio pytam.

      • 17 3

      • Ja nie chcę nic (2)

        Po prostu zacznijcie myśleć i czytać normalne strony. Nie karmcie się tym co Wam wciskają.

        • 10 34

        • Karolku, zacznij łykać leki które Tobie przypisałem.

          • 17 4

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Bezedura

      • 6 2

  • To po co lotnisko w gdynii (2)

    Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

    • 18 3

    • po co

      ja jade samochodem 25 min. z sopotu do kartuz a tu tylko do gdyni z portu lub z gdanska

      • 0 1

    • Hihi

      przynajmniej takie są założenia:)

      • 0 1

  • jagoda!

    ty mi z trupami nie wyskakuj!

    • 0 1

  • Powtarzam po raz setny!!!!!! (5)

    i powtarzał będę do znudzenia, aż się utrwali - PKM to linia z Wrzeszcza do linii 201 Gdynia-Kościerzyna, a nie do Osowy. Osowa leży poza projektem PKM, a sami mieszańcy Osowej zostali zrobieni w balona, bo nie bedą mieć zapowiedzianych 3 przystanków, tylko 1 w dodatku na peryferiach dzielnicy, bez chodników, dojazdu (vide stan ul. Barniewickiej)bez park& ride z uwagi na brak rezerwy terenowej.
    Fajnie, że budują, ale Osowa i jej 17 tys. mieszkańców, tylko na etapie planowania byli brani pod uwagę.

    • 17 7

    • trzy przystanki chcesz? (2)

      Chcesz stojąc na jednym móc czytać cudzą prasę kogoś na drugim? Przystanek co podwórko to koszmar.

      • 3 0

      • Taki był plan, zeby były 3 przystanki: (1)

        -przy Renku, (pierwotnie zakładano, że PKM pojedzie po torze słuzącym obecnie do dostaw paliwa na lotnisko),
        -tam gdzie jest obecnie stacja Gd-Osowa
        -i Kielnieńska tzw. Osowa Półno.
        Odległosci między stacjami to spokojnie ponad 2 km. A moim zdniaem spokojnie można by zrezygnować z przystanku Gdańsk - Osowa w obecnej lokalizacji, z uwagi na to, ze jest do niego zbyt daleko.

        • 2 1

        • I pokonywać linię w dwie godziny.

          Ledwo pojazd ruszy z przystanku, już musi hamować. Bujda na resorach jak Sopot Wyścigi.

          • 0 0

    • aby temu zaradzić

      proponuje zmianę nazwy dzielnicy z Osowa na Linia 201

      • 6 1

    • to szkoda..

      Marketingowo brzmi świetnie z Wrzeszcza do Osowy (tego mi brakowało) ale nie ma możliwości dobudowania jakieś nitki w przyszłości, może tramwaje powinni puścić na Osowę?

      • 1 1

  • i tak nie będę jeździł tym stolcem, chcę byc niezalezny, tylko auto

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane