• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza gdyński tramwaj wodny

(boj)
29 czerwca 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Dzisiaj rusza przedsprzedaż biletów na gdyński tramwaj wodny. Będzie nim można dopłynąć w lipcu i sierpniu z Gdyni na Hel oraz z Gdyni do Jastarni. Z kolei gdański tramwaj wodny kursuje na trasach: Gdańsk - Hel, Hel - Sopot, Sopot - Gdańsk.

Tegoroczne lato zasypało potencjalnych klientów propozycjami podróży tramwajami wodnymi. Do tego stopnia, że wielu się już pogubiło w ofertach. Jak zwykle doszedł do głosu patriotyzm lokalny w chwaleniu swojego, co doprowadziło do dezinformacji co do tego, które tramwaje będą funkcjonować, a które nie. Tymczasem kursują i z Gdańska, i z Gdyni, i z Sopotu.

- Dzisiaj uprawomocniają się porozumienia zawarte między prezydentem Gdyni, burmistrzem Helu i burmistrzem Jastarni, dlatego ze względów formalno-prawnych sprzedaż biletów możliwa jest dopiero teraz - informuje Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia. - Bilety będzie można nabyć na dowolny rejs w okresie funkcjonowania tramwaju wodnego czyli od 1 lipca do 31 sierpnia.

Można je kupować w Biurze Obsługi Klienta ZKM przy ul. Kilińskiego 16 w Gdyni (róg Władysława IV), a od 30 czerwca również na Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni (dawna al. Zjednoczenia), na Bulwarze Nadmorskim w Helu oraz w porcie, w Jastarni.

Przypomnijmy, że gdyńskie tramwaje wodne to 2 katamarany Żeglugi Gdańskiej, z których każdy może przewieźć jednorazowo ponad 450 pasażerów i 50 rowerów. W przedsprzedaży dostępne będzie do 300 z 450 biletów na każdy rejs w cenie 10 zł - normalny, 5 zł - ulgowy i 2 zł - rower. Linią 520 będzie kursowała na linii Gdynia - Hel (60 minut), a linia 530 Gdynia - Jastarnia (75 minut). Tramwaje będą kursować codziennie, bez względu na pogodę.

Gdańsko - sopockie tramwaje kursują codziennie od 15 czerwca do 17 września na trzech liniach pomiędzy Gdańskiem (Nabrzeże Motławy przy Baszcie Łabędź), Sopotem (molo) i Helem (Nabrzeże Zachodnie). Linie obsługują trzy statki Żeglugi Gdańskiej: "Ewa", "Smiltyne" i "Marina". Ceny biletów na trasie: Gdańsk - Hel 16 zł, ulgowy - 8 zł (czas podróży 2 godziny), Hel - Sopot 12 zł, ulgowy 6 zł (czas - 1,5 godziny), Gdańsk-Sopot 8 zł, ulgowy - 4 zł (czas 1 godzina).

Szczegółowe informacje (rozkłady jazdy, kto jest uprawniony do ulgi itp.) można znaleźć na stronach internetowych organizatorów wodnej komunikacji czyli Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni oraz Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Zainteresowanie tą formą letniego podróżowania jest bardzo duże. Na konkurs na hasło promujące tramwaj wodny ZKM w Gdyni, przysłano aż 287 propozycji. Zwycięskie wierszyki to: "Kiedy z nieba żar się leje, a kołowy ruch kuleje, Wtedy jedno pozostaje - na Półwysep płyń tramwajem" (autor: pani Aleksandra), "A morze tramwajem?" (hasło-skojarzenie" pana Macieja) oraz dwie myśli pana Dariusza: "Tramwaj wodny - bo tory są nie tylko na lądzie" i "4000 p.n.e. - koło, 1825 r.- pociąg, 2006 r. - Tramwaj wodny ZKM w Gdyni". Hasła wyeksponowane zostaną na burtach autobusu piętrowego obsługującego linię bezpłatną nr 050 z Dworca Głównego PKP w Gdyni do przystani tramwaju wodnego.
(boj)

Opinie (64)

  • podobno ciężko dostać bilety na taki rejs? jeśli to prawda to niezły "Rejs"; )))

    w 60 minut na Hel - super sprawa; a morze we wrześniu i październiku?

    • 0 0

  • Akurat tej sprawie przyglądałem się bardzo dokładnie od samego początku i chciałbym tu porównać kilka spraw.

    1) pierwsze,
    W stronę Helu płynąć miały tramwaje wodne albo z Gdyni albo z Gdańska. Nagle oba miasta oferują bardzo podobną ofertę.

    2)
    Porównajmy czas wycieczki:
    Z Gdańska na Hel - 2 godziny
    Z Sopotu na Hel - 1,5 godziny
    Z Gdynia na Hel - 1 godzina

    Rozumiem, że Gdynia ma najbliżej na Hel, ale między Gdynią i Gdańskiem (w tym przystanek w Sopocie, który pasażerom z Gdańska może nie za bardzo odpowiadać) to aż godzina różnicy.

    3)
    Teraz spójrzmy na ceny:
    Gdańsk - Hel - 16 zł (8 zł)
    Sopot - Hel - 12 zł (6 zł)
    Gdynia - Hel - 10 zł (5 zł)

    Oczywista sprawa, że Gdańsk ma drożej, bo ma dłuższą drogą.. Ale. Różnica między Gdynią a Gdańskiem w przypadku biletów normalnych = 6 zł?
    Za taki kurs zapłacą 60% ceny kursu Gdynia - Hel!
    A pasażerowie płacą za podwójny czas i kursowanie na Sopot.

    Na chłopski rozum lepiej byłoby puścić chociaż jeden tramwaj bez zajazdu na Sopot w cenie 13 - 14 zł. Ludzie zyskaliby na tym i czas i pieniądze.

    4)
    Statki. Gdynia - 2, Gdańsk & Sopot - 3. Gdyńskie mieszczą po 450 pasażerów (+ 50 rowerów), natomiast Gdańsk mieści po 140 pasażerów (via artykuł "Tramwaj na Hel za 16 zł"). Przeliczając, dwa statki mieszczą 900 pasażerów w Gdyni, nastomiast trzy statki mieszczą 420 pasażerów w dwóch miastach. Nie powinno być na odwrót?

    Statki spalą więcej, zyski będą mniejsze, bo pamiętajmy nie tylko o spalaniu, ale także o obsłudze całego statku, utrzymaniu itp.

    5)
    Gdańsk wraz z Sopotem nie wybrali także opcji z Jastarnią. Oczywistym jest, że jeżeli spośród trzech statków jeden puszczonoby przez Jastarnię byłby większy napływ ludzi, a co za tym idzie - dochody.
    Gdańska opcja robi dłuższą trasę, więc powinna starać się o większe zyski.
    Gdynia robi do Helu krótszy rejs, a przy tym zahacza o rejon Jastarni, więc powiększy się zysk bo oczywiście inni tego nie zaoferują w podobnych cenach.

    6)
    Kolejny plus dla Gdyni - autobus, który będzie specjalnie kursował z Dworca Głównego na Skwerek, skąd ruszają tramwaje wodne. Co lepsze, kursy będą wykonywane "piętrusem", co jest jeszcze większą atrakcją dla turystów.

    Szczerze wątpię, a nawet jestem przekonany, że procentowo znacznie większe dochody będzie mieć Gdynia.

    Jeżeli mam złe spojrzenie na jakąś sprawę, to możemy podyskutować, ale pod warunkiem, że osoba ta wypowie się odnośnie wszystkich punktów, a nie jednego.

    • 0 0

  • bo gdynia rzadzi

    • 0 0

  • hehe a zobacysz ze Gdansk i Sopot wiecej zgarnie:) (1)

    veb zapomniales o jednym :) Gdańsk & Sopot to jakies 10 razy wiecej turystow niz Gdynia... jak nie wiecej:)
    pozdro

    • 0 0

    • co z tego, ze wiecej turystow jak mniej miejsc na statku i ludzie przyjezdzaja z Gdanska zeby wypłynac z Gdyni ?

      • 0 0

  • No tak ale za tę cenę i czas przejazdu który oferuje gdynia to turyści i gdańszczanie będą kożystać z gdyńskich tramwajów:-)

    • 0 0

  • czy pan Gromadzki udziela się na forum ZKM Gdynia?

    Loty tego forum są niezbyt wysokie...

    • 0 0

  • Potrzeba wiecej informacji !

    Ile czasu bedzie plynac tramwaj z Helu na Chelm ?
    Jakie beda ceny biletow ?
    Bedzie mial przystanek przy " Baszcie Labedz "?

    • 0 0

  • do VEB'a

    Całkowicie się z tobą zgadzam. Nie uważam, że w płynięciu na Hel zawinięcie do Sopotu jest ważne. Również uważam, że powinny być kursy z ominięciem Sopotu. Poza tym co do ceny i zarobków Gdańska. Co z tego, że mamy 10 razy więcej turystów niż Gdynia - tak pisze poprzednik, skoro i tak mamy mniejsze "tramwaje"? I to o całkiem sporą liczbę miejsc, a poza tym u nas te tramwaje rzadziej kursują. Tyle na ten temat.
    A moje pytanie: Czy w Gdańsku można przewozić rowery?

    • 0 0

  • do Veb

    Piszesz a nie wiesz o czym. Jest linia Gdańsk - Sopot, Gdańsk - Hel i Sopot - Hel. Zapewniam Cię, że płynąć z Gdańska na Hel nie zawijasz do Sopotu. Pozdrawiam.

    • 0 0

  • Różnica czasu podróży z Gdyni i Gdańska wynika z tego, że z Gdańska ów "tramwaj" wyrusza z Motławy i samo wypływnięcie na zatokę zajmuje około godzinki. A [poza tym katamaran może jest szybszy ot tej łajby pływającej z Gdańska.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane