- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (158 opinii)
- 2 Nowy menadżer Śródmieścia poszukiwany (93 opinie)
- 3 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (182 opinie)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (283 opinie)
- 5 Dwóch 29-latków z narkotykami (97 opinii)
- 6 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (429 opinii)
Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu
Rok po otwarciu przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej miasto ogłosiło przetarg na budowę kolejnego - w okolicy dworca Gdańsk Główny. Plany są takie, by inwestycja była gotowa do końca tego roku. Sygnalizacja na przejściu zostanie włączona do systemu TRISTAR, a samo przejście, jak zapewniają urzędnicy, nie zakorkuje centrum Gdańska. Budowa będzie realizowana w oparciu o unijne środki.
Zielone światło dała zmiana przepisów w prawie budowlanym. Zniknął z nich zapis dotyczący minimalnej odległości między przejściami dla pieszych.
Płynność ruchu nie będzie zagrożona
Takie zapewnienie daje wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak, który przywołuje przykład otwartego przed rokiem przejście naziemnego przy Bramie Wyżynnej.
Przygotowania do budowy przejścia
- Nie zakorkowało miasta. Wręcz przeciwnie, ruch samochodowy odbywa się bardzo płynnie. Powstała zupełnie nowa przestrzeń publiczna dostępna przede wszystkim dla pieszych, także tych z niepełnosprawnościami. Dziś ogłaszamy przetarg na przejście o podobnych funkcjach, przy najważniejszym węźle przesiadkowym w Gdańsku - na przeciwko dworca Gdańsk Główny, gdzie tysiące pasażerów przesiadają się w różnych kierunkach. Ogłaszamy przetarg na przejście naziemne, które z jednej strony spowoduje tę dostępność dla pieszych - połączenie z dworcem PKP, a z drugiej strony spowoduje połączenie z przedłużonymi przystankami tramwajowymi, które tutaj się znajdują i otworzy nową przestrzeń na ul. Elżbietańską i Garncarską.
Budowa do końca roku
Zmiany na Podwalu Grodzkim obejmą:
- budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. Elżbietańskiej, wraz z przejazdem rowerowym,
- powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
- wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
- montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.
Projekt to ukłon w stronę mieszkańców i turystów, którzy wykorzystują komunikację miejską w przemieszczaniu się.
- Przedłużenie peronów to właśnie otwarcie na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, by zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja robót zakończy się jeszcze w tym roku - mówi Karol Kalinowski, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Inwestycja nie ma jeszcze tymczasowej organizacji ruchu, ale nie są przewidziane całkowite zamknięcia ruchu, choć utrudnienia będą. W zakresie prac przewidziana jest m.in. przebudowa infrastruktury podziemnej, co związane jest z włączeniem sygnalizacji do systemu TRISTAR, drobne prace obejmą też kanalizację deszczową.
Przejście na jednym cyklu świateł
Przejście, przecinające Podwale Grodzkie, ma pracować w cieniu sygnalizacji świetlnej, obsługującej węzeł Hucisko:
- Czyli będzie dostosowane do cykli i programów, które tam są programami nadrzędnymi. Długość cykli również będzie podobna. Przejście będzie obsługiwane programem, pozwalającym na jednokrotne przejście z dworca na drugą stronę ulicy tak, by całe potoki pieszych mogły przekroczyć przejście na jednym cyklu zielonego światła - mówi Agata Lewandowska, miejska inżynier ruchu.
Dla rowerzystów również przewidziano sygnalizację i znaki, a obsługa ruchu rowerowego znajdzie się po zewnętrznej stronie, nie kolidując z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.
- Będziemy pracowali, by ten podstawowy program, który jest przewidziany w projekcie, był dostosowany do faktycznych warunków ruchu. Sygnalizacja będzie włączona w program TRISTAR, dzięki temu będziemy mogli na bieżąco reagować na ewentualne zmiany, a jak nasze doświadczenia pokazują - czasem kilkusekundowa zmiana w programie powoduje zdecydowaną poprawę warunków dla wszystkich użytkowników - dodaje Lewandowska.
Nowe otwarcie w kierunku Głównego Miasta
Planowana inwestycja ma ożywić, będące trochę na uboczu i nieco zapomniane ostatnio, ulice Elżbietańską i dalej Garncarską. Ta przestrzeń będzie miała szansę stać się jedną z ważniejszych przestrzeni publicznych w Gdańsku - przewiduje architekt miasta.
- Dzięki temu przejściu tą ulicą pewna część potoków pieszych będzie mogła przemieścić się w kierunku Głównego Miasta. Ta ulica [Elżbietańska - dop. red.] stanie się niejako wejściem do serca Gdańska. W ubiegłym roku podjęliśmy dyskusję, jak ta przestrzeń ma wyglądać. Będziemy chcieli, w kontekście realizacji tego przejścia, także zastanowić się, jakie dalsze zmiany powinny tu zajść, by ta ulica z takiego zaplecza stała się jedną z głównych przestrzeni publicznych Gdańska. Potencjał zmiany jest, mamy możliwości rozwoju nowych lokali i zagospodarowania rekreacyjnego - wiele może się tu wydarzyć. Mamy nadzieję, że ta przestrzeń tylko na tym zyska - mówi Piotr Lorens, architekt miasta.
Realizacja przejścia ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy.
Przejście dla pieszych przy dworcu głównym (14 opinii)
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-04-15 07:46
Bardzo dobrze (60)
Jak słychać dzikie wycie kierowców to bardzo dobrze. To daje szansę że przynajmniej część z nich przemyśli czy warto się pchać autem do centrum miasta czy może lepiej komunikacją zbiorowa i miasto trochę się odkorkuje. A i im trochę ruchu dobrze zrobi .
- 167 433
-
2023-04-17 06:22
patrząc na minusujących rozległo się baaaardzo dzikie wycie
- 1 1
-
2023-04-16 19:02
Polecam kawę w szpitalu ponoć jest dobra !!!!!
- 2 0
-
2023-04-16 15:25
komunikacja publiczna
Komunikacja w Trójmieście to żart. Od kilku lat korzystam z komunikacji i klnę jak szewc na to badziewie. Jeżeli nie mieszkasz przy SKM to podróżowanie po Trójmieście to koszmar. Nie dość , że drogie to jeszcze trwa godzinami. Generalnie straciłem jakikolwiek szacunek do ludzi pracujących w urzędach i tworzących ten bajzel zwany komunikacją publiczną.
- 6 2
-
2023-04-16 13:36
Czyli sugerujesz, ze nalezy bardziej rozbudowac komunikacje miejska (zwiekszych tabor, czestotliwosc kurstow, nowe trasy) i nadac jej najwyzszy priorytet na drogach? Zgadzam sie.
- 1 3
-
2023-04-16 13:21
Pytanie?
Którym przejściem kazał byś chodzić dziecku do szkoły? Na 100% podziemnym. Każdy normalny rodzić tak będzie kazał! Powtarzam normalny. Bezpieczeństwo to podstawa. Podziemne przejścia to najlepsze co wymyślono. Tak, wiem zaraz pytanie, gdybyś był niepełnosprawny? Odpowiem, na dworcu kolejowym, są tylko podziemne.
- 8 4
-
2023-04-15 20:45
Co za czub
- 5 2
-
2023-04-15 13:50
Głupota triumfuje.
Ma być niebezpiecznie i więcej spalin. Czemu takich i**otyzmów nie robią w Niderlandach? Tam tunele rowerowe są nawet pod rzekami nie tylko pod drogami.
- 15 3
-
2023-04-15 12:12
Rusz tyłek ze swojej wiochy i zobacz jak to wygląda na miejscu a zobaczysz jakie bzdety wypisujesz. (1)
W tym przypadku nie chodzi o rekreacyjny wyjazd do Centrum. To jest trasa przelotowa przez cale Trójmiasto więc wypadałoby zrobić wszystko, żeby ruch na niej był płynny. Robi się dokładnie na odwrót. Byłoby zrozumiałe, gdyby zainstalować w podziemnych przejściach ruchome schody ale dublować?
- 17 4
-
2023-04-16 12:05
Kierowcy mają obwodnicę i nią mogą sobie płynnie, o ile nie wjadą jeden w drugiego, przejechać przez całe Trójmiasto.
- 6 7
-
2023-04-15 12:12
Kolejna Wizytę u lekarza już zaplanowałeś ?
Czy Po prostu się na niej nie stawiłes?
- 4 2
-
2023-04-15 11:16
Ha ha ha. Sygnalizacja będzie też dla tramwaju. Przejazd się wydłuży o jakieś 2 minuty.
- 15 2
-
2023-04-15 10:47
Ja (3)
Komunikacja miejska ma to do siebie , że mogą nią jechać wszyscy , wiec również Ci co pija i się nie myją , są chamscy i wulgarni. Ja nie musze tego znosić wiec wybieram miły i kulturalny własny pojazd. To takie proste.
- 23 10
-
2023-04-15 11:18
Tylko nie rób korków (2)
Tym miłym samochodem
- 10 19
-
2023-04-15 11:32
A co masz do korków skoro jeździsz odporną na nie komunikacją? (1)
- 21 7
-
2023-04-21 21:41
nie każda "komunikacja zbiorowa" jest odporna na korki
- 0 0
-
2023-04-15 10:26
Komunikacja (9)
Ostatnio się wybrałem komunikacją żeby załatwić kilka rzeczy. Pół dnia mi to zajęło. Trzeba wziąć pod uwagę ze kierowcy jadący przez Gdańska nie koniecznie jadą z centrum do Wrzeszcza i z powrotem. A większość autobusów z dzielnic z po za centrum jeździ co 20 - 30 min.
- 22 3
-
2023-04-15 10:46
Autobusy jeżdżą tak powoli z powodu korków (8)
Korki generuje nadmiar samochodów.
- 14 24
-
2023-04-15 16:16
(5)
Mylisz się - korki generuje nadmiar pieszych na pasach mimo istniejących przejsć podziemnych! Głupota do kwadratu!!!
- 16 10
-
2023-04-16 12:58
Zgadza się!
- 3 1
-
2023-04-16 00:26
Taaak, codzienny korek na końcu np. obwodnicy południowej, to generują piesi? (3)
- 6 8
-
2023-04-16 12:57
A to jest artykuł o obwodnicy, czy okolicach dworca?
- 7 2
-
2023-04-16 12:58
(1)
Źle ustawiona sygnalizacja i brak przepustowości ulic miejskich.
- 5 2
-
2023-04-21 21:40
pomyśl o przepustowości infrastruktury miejskiej dla ludzi
przestań myśleć o próbach zwiększania przepustowości wyłącznie dla pojazdów. Miasto dobrze zarządzane myśli przede wszystkim o ludziach, a nie głównie o pojazdach. I nie pisz dyrdymałów, że w pojazdach też są ludzie - oni jedynie tam bywają przez 5% ogólnego czasu eksploatacji samochodu prywatnego.
- 0 0
-
2023-04-15 11:24
(1)
Autobusy często jeżdżą szybciej niż tramwaje, które mają wydzielone torowisko. Z Łostowic do Wrzeszcza w szczycie szybciej jest dojechać 162/262 niż tramwajem
- 16 3
-
2023-04-16 12:04
To "szybciej" rozkładowo daje różnicę ok. 2 minut, co nie jest jakimś dramatem, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że tramwaj jedzie bardziej na około niż autobus. Trzeba poczekać na trasę GPW i puszczenie tramwaju z Łostowic bezpośrednio do Wrzeszcza, z pominięciem centrum.
- 3 4
-
2023-04-15 08:42
hahahhah (2)
a mieszkający w centrum będą od Placu Zebrań Ludowych do mieszkań w centrum będą chodzić pieszo. super rozwiązanie !!! dobrze im tak
- 16 6
-
2023-04-16 12:00
(1)
Mają tramwaje i autobusy. Nikt im nie każe chodzić pieszo.
- 5 4
-
2023-04-21 21:37
nie zapominaj o rowerach
- 0 0
-
2023-04-15 08:31
Jest przejście przecież ? (2)
Ja bym się przypatrzał przetargowi ,kto ,,co i powiązania jakie ma rodzinne tu jest coś nie hallo jak się takie pieniądze wywala na niepotrzebne przejście.
- 31 12
-
2023-04-16 09:08
Sam jesteś niepotrzebny. (1)
- 4 13
-
2023-04-16 19:20
To pewnie ty jesteś tym pomysłodawca tego badziewia !!!!!
- 6 1
-
2023-04-15 08:27
Twoje mokre sny się spełnią już niedługo (9)
Będzie zakaz posiadania spalinowek i będą po ulicach jeździli tylko szczęśliwi rowerzyści
- 21 23
-
2023-04-16 19:16
Głównie zaopatrujacy sklepy i inne punkty handlowe rower to genialne rozwiazanie +++++++
- 3 1
-
2023-04-15 08:32
(7)
Rowerzyści nigdy nie będą szczęśliwi, widać to po komentarzach na trójmiasto.pl. Niekończące się wycie i narzekanie jak to wam jest źle i samochody są be, a ci wredni pieszy mają czelność chodzić po chodnikach nie dając wam się rozpędzić.
Wiosna idzie. Jak będziesz jeździć do pracy (bardzo powątpiewam, że pracujesz) na rowerku to nie zapomnij wziąć ciuchów na zmianę i zainwestować w dezodorant. Bo śmierdzicie. I nie, nie będziemy wam fundować pryszniców w miejscu pracy.- 49 10
-
2023-04-15 10:45
Gdy samochody przestaną smrodzić (3)
przestanę narzekać
- 5 28
-
2023-04-15 11:17
(2)
Jak jeżdzisz rowerem to nie pierdż - śmierdzi bardziej ;)
- 24 7
-
2023-04-16 02:30
długo nad tym myślałeś? :)
- 3 5
-
2023-04-15 11:38
Naciskal prawy
alt.gr. i klawisz X a będziesz miał "ź" zamiast ż
- 7 7
-
2023-04-15 10:33
(2)
To ty jesteś nieszczęśliwy wylewając żale, urodziłeś się w samochodzie? Nigdy na piechotę nigdzie nie poszedłeś? Nie jechałeś rowerem/autobusem? Wyobraź sobie że pracuję w pewnym sklepie i niekiedy odwiedzają mnie rowerzyści ( wnioskuję po stroju) i żaden nie śmierdział w przeciwieństwie do grubych spoconych śmierdzieli wypadających z aut :) pozdro
- 18 31
-
2023-04-15 11:31
Bo do żabki właściciele normalnych aut nie chodzą na zakupy (1)
- 20 8
-
2023-04-16 02:29
no to pochwal się normalnym autem, bmw? :):):)
- 7 8
-
2023-04-15 08:23
(18)
Ostatnio zdecydowałem się pojechać do i z pracy zbiorkomem zamiast samochodem. Zamiast 15 minut w jedną stronę w wygodnym samochodzie, słuchając mojej muzyki jechałem 38 minut tramwajem zapchanym pod sam sufit, wśród zapachu niemytych paszek i słuchając życiowych rozterek Dżesiki z bombelkiem, która uznała, że cały tramwaj musi tego wysłuchiwać.
Dziękuję, nigdy więcej.
Te wasze dyżurne (zapewne opłacane) wpisy nijak mają się do rzeczywistości.- 99 33
-
2023-04-15 10:44
a ja jeżdże codziennie z przedmieści do pracy PKMką. (3)
około 25 minut. Zamiast pchania się śmierdzącym dizlem w korku 50 minut.
Miło z PKMki patrzeć, jak na słowackiego te Janusze stoją nieruchomo i obgryzają ze złości paznkocie że tacy jak oni zapchali im ich drogi.
Hahahahaa. Traćcie życie dalej, ja się w tym czasie rozluźlnię i przejadę.- 17 37
-
2023-04-16 11:06
Ble
To może zezłomuj tego śmierdzącego diesla.
- 9 9
-
2023-04-15 20:52
Jak się zmieścisz haha
- 15 2
-
2023-04-15 11:18
Fajnie że masz PKM. My na południu nie mamy i serio bardziej opłaca się jechać autem niż stać w zapchanym tramwaju
- 39 7
-
2023-04-15 10:28
to trzeba było się umyć
- 9 28
-
2023-04-15 09:34
(12)
Nie ma takiego miejsca w Gdańsku, z którego do centrum autem jedzie się 15 min a tramwajem 38, w porze kiedy tramwaje są upchane po sam sufit.
- 19 63
-
2023-04-15 09:57
Kto powiedział, że do centrum. Są inne trasy (11)
Poza tym jakbyś był z Gdańska to byś powiedział, ", z którego do gdańska autem jedzie się 15 min a tramwajem 38, w porze kiedy tramwaje są upchane po sam sufit.
- 28 7
-
2023-04-15 10:43
To podaj, kolego, tę trasę (10)
Jeśli np. jechałeś tramwajem z Ujeściska na Piecki, to mogło tak być, ale typowe trasy tramwajowe w godzinach szczytu wychodzą korzystniej czasowo. W dodatku , nawet, jeśli dochodzi czas dojścia do przystanku, to odpada czas szukania miejsca parkingowego.
- 9 35
-
2023-04-16 10:34
Ujescisko - srodmiescie skm. 20 minut (1)
- 3 7
-
2023-04-16 13:11
A 30 min pieszo ...
...!
- 6 2
-
2023-04-15 11:29
Ok to np z przeróbki na Przymorze (7)
Autem przez tunel 15 minut, tramwajem godzinę i jeszcze trzeba dojść z przystanku
- 58 6
-
2023-04-16 13:04
(2)
Trzeba być nieźle nieporadnym, żeby jechać tramwajem z Przymorza do Przeróbki, zamiast znacznie szybciej autobusem przez tunel, ale nawet wtedy zajmuje to (tramwajem) 45 minut bez przesiadania się (ósemką) a nie "godzinę".. Czyli - kłamiesz pod hipotezę. Chyba, że lekcyjną piszesz, bo jesteś gimbusem ;) Autobus jedzie 25 minut (z 1 przesiadką), samochodem będzie min. 15 minut. Trasa z Galerii Przymorze do Merkusa Bajki.
- 4 10
-
2023-04-16 15:45
Żaden z Ciebie Gdańszczanin! Gdańszczanin nigdy by nie powiedział czy napisal: DO Przeróbki! Tylko NA Przeróbkę
- 8 1
-
2023-04-16 15:24
Czyli na przystanek i z przystanku dokonujesz teleportacji?
To zdradź nam swój sekret to też będę tak robił,wtedy podróż zajmie mi tylko tyle ile jedzie tramwaj/ autobus
- 8 1
-
2023-04-15 20:43
A o 158 to nie słyszał? (3)
Wosia Budzysza - Czarny Dwór 15 minut
- 10 23
-
2023-04-16 19:11
Jeżeli już nawet ,to człowiek jest narażony na niebezpieczeństwa !!!!
Zarażenia różnymi chorobami zakażnymi ( covid , gruzlica , ospa ,kszyusiec , również pasożytami !!! - także natarczywościa pijaków i napady chuligańskie -- nie mówiac o natarczywości kontrolerów !!!! w aucie prywatnym jestem bezpieczny !!!!!!!!!!!!!!
- 3 2
-
2023-04-16 13:10
O której godzinie te 15 min?
W szczycie ruchu Czarny Dwór plus okolice stoi.
- 5 7
-
2023-04-15 23:05
15 minut jeśli mieszkasz na przystanku i twój cel to przystanek na czarnym dworze
W rzeczywistości kurs co pół godziny/ godzinę i z czarnego dworu też trzeba jakoś się dostać do miejsca docelowego więc spokojnie również wychodzi godzina, i jeszcze jestesbuzwoezbiohy od kursu linii.
Kpisz czy to na serio twoje rozwiązanie?
Pomijam że do włosów z przeróbki też jest kawałek- 21 4
-
2023-04-16 12:07
Przejścia tylko pod ulicą
Przy takich ruchliwych ulicach przejścia powinny być pod ulicą. Piesi przejdą i samochody nie będą musiały się zatrzymywać. Rozwiązanie dobre dla obu grup.
Tyle, że bardziej kosztowne.- 6 7
-
2023-04-15 09:07
(10)
A na Jabłoniowej, na wysokości Biedronki, nie można przywrócić przejścia, które istniało od lat, bo tam jest aż po jednym pasie ruchu i jest za duży ruch samochodów.
Pod dworcem przejście może być, bo są tylko 3 pasy i ruch jest niewielki.- 175 18
-
2023-04-16 19:27
Tam sa trzy pasy w każda stronę tlus dwa pasy torów tramwajowych ( kiedyś co dziennie były tam wypadki z pieszymi !!!
Właśnie dla tego podjęto decyzję o budowie tunelu - od tamtej pory był z wypadkami spokój !!!!!!!!!!
- 2 1
-
2023-04-16 08:10
? (2)
Przecież jest przejście tam zaraz obok BP.
- 0 9
-
2023-04-16 16:59
No, jest. I trzeba przejść przez 4 przejścia z niezsynchronizowanymi światłami, obchodząc całe skrzyżowanie dookoła, przez wszystkie możliwe jezdnie. Zamiast po prostu przejść na drugą stronę między biedronką a panattonim.
Kapitalne rozwiązanie, takie nie za mądre.- 2 0
-
2023-04-16 12:01
Chodzi o to, żeby dostać się do Lidl czy na siłownie idąc z jabłoniowej teraz trzeba przejść przez 3 przejścia paranoja. Kto pozwolił na taką przebudowę? i**otyczne rozwiązanie jak rondo przy wyjeździe z "fashion" na przywidzkiej.
- 5 1
-
2023-04-15 11:01
Poczekamy na pierwszego trupa (4)
Ludzie się śpieszą na tramwaj lub autobus. Ktoś kto jest za takim przejściem powinien siedzieć! W pierdlu.
- 21 31
-
2023-04-16 19:28
A będa na pewno !!!!!!!
- 0 1
-
2023-04-16 13:08
Trup będzie dopiero, jak dziadowi w mercu po helmucie pójdzie że złości żyłka (1)
że nie ma autostrady przez Śródmieście :D
- 5 2
-
2023-04-16 19:29
Będa jak pieszemu będzie uciekał tramwaj !!!!!!!!
- 0 1
-
2023-04-15 12:22
Tak samo płakałeś gdy budowano przy Bramie Wyżynnej.
Przestań pić to może znikną lęki.
- 20 17
-
2023-04-15 11:03
haha dobre ale niestety prawdziwe
- 6 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.