• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza remont na kolei: 1 miliard zł za 28 km

Michał Brancewicz
9 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Most przez Wisłę zostanie odnowiony w ramach przebudowy trasy E 65 Gdynia - Warszawa. Most przez Wisłę zostanie odnowiony w ramach przebudowy trasy E 65 Gdynia - Warszawa.

Miliard złotych będzie kosztować przebudowa 28-kilometrowego odcinka trasy kolejowej na wysokości Tczewa. To kolejny etap modernizacji linii Gdynia-Warszawa. Do Euro 2012 trasę do stolicy mamy pokonywać w trzy godziny.


Mapa z terminami modernizacji całej trasy Gdynia - Warszawa. Mapa z terminami modernizacji całej trasy Gdynia - Warszawa.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała w piątek umowę na modernizację odcinka z Szymankowa do Pruszcza, który jest częścią trasy kolejowej E 65 z Gdyni do Warszawy. Wykonawcą prac jest z konsorcjum, którego liderem jest spółka PKP Energetyka. Remont potrwa do grudnia 2010 roku.

Na modernizowanym odcinku od Szymankowa do Pruszcza Gdańskiego wymieniona zostanie cała nawierzchnia torów i wszystko, co znajduje się pod nimi - np. odwodnienie, warstwa tłuczni. Zmodernizowane zostaną perony i stacje, m.in. w Tczewie i Pszczółkach oraz przejścia na perony dla podróżnych. Wymienione zostaną także urządzenia sterowania ruchem. Kontrakt przewiduje również modernizację tczewskiego mostu na Wiśle.

- Prace będą się odbywać przy trwającym ruchu, należy się więc spodziewać zmian w rozkładzie jazdy pociągów oraz opóźnień. Miejscami, i to nie tylko na moście przez Wisłę, ruch będzie się odbywał wahadłowo - zapowiada Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP PLK.

- Dokładny harmonogram dopiero ustalimy, ale niektóre prace już trwają. Tworzymy zaplecze, przywozimy materiały, mamy pełną dokumentację - wyjaśnia Leszek Borek, koordynator projektu z ramienia PKP Energetyka - Z częścią prac ziemnych musimy jednak poczekać na poprawę pogody. Liczymy, że ruszymy pod koniec lutego.

Patrząc na remonty na trasie z Gdyni do Warszawy może dziwić kolejność, w jakiej są prowadzone. Brakuje ciągłości, przebudowywane są fragmenty w różnych rejonach kraju. Zaczęto od odcinka z Nasielska do stolicy, później rozpoczęto modernizację stacji Gdynia. Teraz rusza remont na wysokości Tczewa.

- Modernizowane odcinki wybierane są nieprzypadkowo. Zaczęliśmy od tych najbardziej wyeksploatowanych, gdzie prędkość pociągu spadała nawet do 40 km na godzinę - wyjaśnia Krzysztof Łańcucki. - Jako ostatni zmodernizowany zostanie odcinek w Iławie, który jest w najlepszym stanie.

Opinie (135) 8 zablokowanych

  • Ciągłe podwyżki cen biletów juz teraz (18)

    ale moi drodzy Państwo w 2012 będziemy jeździć szybciej.

    • 0 0

    • (1)

      Szybciej ? Czym ? zastanów się co piszesz :] Żaden prosty człowiek nie wie co się dzieje na kolei ! A ten remont psu na budę pomoże.

      • 0 0

      • Zakladajac nawet, ze tabor od lat osiemdziesiatych nie zmienil sie za bardzo, to przypominam iz wowczas do Wawy podrozowalo sie trzy i pol godziny. Niech choc wyremontuja te nie ruszane od czasow wojny torowiska to juz bedzie swietnie.

        • 0 0

    • (1)

      będziemy jeździć tyle samo z Warszawy do Gdańska co w 1939.

      • 0 0

      • tak szybko to raczej nie

        • 0 0

    • Nie ma czym (11)

      Obecnie posiadane lokomotywy EP09 mogą jechać max 160km/h jednak jest ich około 40 sztuk w całej Polsce, więc prawdopodobnie braknie ich, by obsłużyć wszystkie składy kursujące na E65. Kiedyś były jeszcze stare EP05 ale już nie jeżdżą, nie wiem jeszcze jak EP08 które mogą jeździć 140km/h. W związku z tym, póki PKP nie kupi nowych lokomotyw, to nie będzie śmigania 200km/h :)

      • 0 0

      • Gdyby tak kasę ładowaną z budżetu do PKP i setek zależnych spółek (2)

        uzależnić od wyników przewozu i zadowolenia pasażerów, to szybko by się okazało, że wszystko da się zrobić :]

        Poza tym: dzisiaj, kiedy najszybszy pociąg IC pokonuje odcinek Gdańsk-Warszawa w czasie grubo przekraczającym 4 godziny, wszelkie rozważania o prędkościach rzędu 160..200km/h wydają się nieco abstrakcyjne...

        • 0 0

        • Tak długo tylko narazie

          Gdańsk-Warszawa jedzie tak długo, bo tory od Nasielska w stronę Warszawy były w tragicznym stanie, do tego dochodzą obecne remonty.
          Jednak mimo tego, w Polsce jeżdżą pociągi z prędkością 160km/h m.in. na Centralnej Magistrali Kolejowej (notabene również szlak E65) która jest między Warszawą a Katowicami. Do tego też odcinki szlaku między Warszawą z Poznaniem. Niestety to ułamek na skalę kraju.

          Krótko mówiąc - muszą zrobić coś, by kupić lokomotywy nowszej generacji i przestać mówić "niedasię" :)

          • 0 0

        • Trwa pierwszy etap

          przetargu na składy zespolone.

          • 0 0

      • EP09 mogą jechać max 160km/h, ale bez wagonow chyba. Zreszta nawet gdyby mogły to strach, ze koła poodpadają czy tez z torow (5)

        nie wskocza prosto do lasu, buhehehe

        • 0 0

        • (4)

          Mogą z wagonami, z tym że wtedy będzie dłużej się rozpędzał. Co do urwania kół to raczej niemożliwe bo każda lokomotywa co 500 000 km ma naprawę główną, gdzie wszystkie części eksploatacyjne są wymieniane, dodatkowo co jakiś czas jest również przegląd okresowy, gdzie sprawdzają m.in. stopień zużycia kół.

          • 0 0

          • Mimo wszystko jakoś mnie nie przekonales (3)

            Znając polskich specjalistow (%) w szczegolnosci w spolkach (panstwowych) takich jak pkp, stocznia itp - szczerze wolalbym sie tłuc 80km/h przez 4 godzniy nie ryzykując powazniejszego wypadku niz przez 3 ryzykujac, ze sie sprzet rozleci podczas jazdy. To dopiero 20 lat minelo od PRL, nawet pokolenie na stanowiskach sie nie wymienilo jeszcze.
            Ale teoretycznie moze masz racje

            • 0 0

            • (1)

              Ano, teoretycznie tak, ale czy w praktyce specjaliści od napraw z pasją i zaangażowaniem wkładają swe serca w naprawy tych maszyn - tego już nie wiadomo. Znając życie i ich zarobki - nie :)

              Z pozdrowieniami :)

              • 0 0

              • za takie podejście do sprawy należy

                POdziękować dzisiejszym POpaparańcom

                • 0 0

            • Warszawa-Kraków/Katowice

              jeżdżą 160 od dawna i słyszysz o jakiś wypadkach?

              • 0 0

      • Intercity podpisała umowę z Siemensem na nowe lo0komotywy

        Za dwa lata przyjadą. Plus przetarg na składy zespolone.

        • 0 0

      • Nom lokomotywy rozpedzaja sie do 160km/h a potem jest blysk i lokomotywy nie ma jak w filmie powrot do przyszlosci :D

        • 0 0

    • hehehe - koń by się uśmiał z czasu .... (1)

      dojazdu do Wa-wy / za Gierka jeździło się 3,5 godz. - prawdziwy POstęp!!! niech ich jasny szlag

      • 0 0

      • najwiekszy POstęp (jak piszesz) był po 1989

        kiedy to radosna ekipka dzisiejszych POpaprańców doprowadziła czas podróży do 5,5 godz.

        • 0 0

  • najlepsze jest to : (5)

    "Remont przewiduje również modernizację tczewskiego mostu na Wiśle."

    czyli po polsku, niby tak a jednak nie...

    • 0 0

    • (2)

      jak to niby tak a jednak nie, o co ci chodzi ?
      jest napisane czarno na białym przeciez
      nie ma miejsca na "niby"

      • 0 0

      • (1)

        Fakt ze zostało to wyróżnione jest w pełni zrozumiały. Most w Tczewie jest obiektem bardzo problematycznym, gdyż jest zabytkiem klasy "0". Tak, więc remont tego obietku związany jest z ogromnymi kosztami.

        • 0 0

        • ...tak tak... tylko nikt nie dodał ze to nie zabytkowy most bedzie remontowany.... tylko kolejowy... (ten w tle)

          • 0 0

    • mosty (1)

      Mosty to bolączka Polski... wiadomo - są o wiele droższe od standardowego odcinka drogi ale śmieszy mnie np. most na Wiśle w Grudziądzu (tam ledwo co się samochody mijają) a jest tego typu obiektów w tym dziwnym kraju co niemiara...

      Nie zdziwię się, jeżeli most przez Wisłę też będą zwężać do jednego pasa na autostradach które powstają...

      • 0 0

      • Dlatego pod Grudziądzem powstanie most autostrady A1

        • 0 0

  • nie lepiej nowy most zbudować? cena ta sama (9)

    • 0 0

    • (8)

      głupi(a) jesteś... ten stary most jest zabytkiem Tczewa... jestem z najstarszych - o ile nie najstarszy - most tego typu w Polsce a może i Europie...
      taki cud architektoniczny... a Ty go chcesz odstawić na bok... może lepiej w ogóle go zburzyć?!

      • 0 0

      • (6)

        *jeden z najstarszych

        • 0 0

        • (5)

          zabytkiem lol

          • 0 0

          • (4)

            nie lol, tlyko jest to najstarszy most kratownicowy na świecie, znajduje się we wszystkich książkach o konstrukcjach mostów

            • 0 0

            • NEO dzieciakowi nie wytlumaczysz.. (3)

              • 0 0

              • No to po co komu stary most ????????? (2)

                bo nie kumam

                • 0 0

              • Moze byc i zabytkiem klasy "0" (1)

                Jezeli jest taki cenny architektonicznie to niech go zostawia jako pomnik ludzkiej mysli ale niech obok postawia nowy lepszy sprawny i wogole cacy, dodatkowo 2x taniej. A starym nich puszcza waskotorowke dla turystow. Lece do pracy z Sopotu do Gdyni i w Sopocie ani w Oliwie zeby sie zachwycac.

                • 0 0

              • skad wiesz co jest we wszystkich ksiazkach lol?

                • 0 0

      • to nie most zabytkowy bedzie remontowany.... tylko kolejowy!!...

        • 0 0

  • Iława

    W takim razie połączyć Iławę z TGV, po romoncie dołączy się resztę trasy!!

    • 0 0

  • super

    wszystko po to zeby w 2015 jechalo sie wraz 4h30min

    • 0 0

  • Drugi (6)

    Musiałbyś obok postawić drugi taki tymczasowy most, inaczej pociągi nie miałyby gdzie Wisły pokonać, chyba, że by jeździły z Tczewa do Malborka przez Toruń, bo bodaj tam jest następny kolejowy most na Wiśle. W Grudziądzu z tego co się orientuję jest tylko drogowy. Koszt budowy takiego tymczasowego mostu pewnie jest wysoki, a poza tym ta modernizacja się okaże takim picem na wodę jak remont mostu drogowego w Świeciu. Zamiast go poszerzyć, to de facto tylko nawierzchnię zmienili, nawet konstrukcji specjalnie nie zmieniali.

    • 0 0

    • a nie lepiej używać tego (1)

      a obok postawić nowy a później tylko przełożyć szyny?

      • 0 0

      • dokładnie

        najprostsze pomysły są najlepsze

        • 0 0

    • Most

      W Grudziądzu most ma tor kolejowy, problemem jest że to linia niezelektryfikowana.

      • 0 0

    • w grudziądzu jest kolejowo - drogowy. Jezdnia i obok tory :) fajnie się jedzie.

      • 0 0

    • (1)

      tak jak koledzy napisali - potwierdzam ze w Grudziadu jest most kolejowy. Ale jeden tor, i AFAIR (mieszkalem tam 20 lat temu) - pociagi juz wtedy turlaly sie po nim powoli (wolniej niz samochody - korki byly wtedy nieznane;))

      • 0 0

      • też mieszkałem tam 20 lat temu :} fajne czasy

        j.w.

        • 0 0

  • szkoda... (1)

    szkoda, że to remont a nie modernizacja i czas dojazdu to stolicy nie zjedzie poniżej 2 godzin ;/

    • 0 0

    • "To kolejny etap modernizacji linii Gdynia-WarszawaTo kolejny etap modernizacji linii Gdynia-Warszawa"

      "wymieniona zostanie cała nawierzchnia torów i wszystko, co znajduje się pod nimi - np. odwodnienie, warstwa tłuczni."

      ładny mi "remoncik"

      • 0 0

  • Nareszcie Trójmiasto zyska szybkie połączenie z Włoszczową! (1)

    Tyle lat na to czekaliśmy.

    • 0 0

    • Włoszczowa to akurat przesiadka na Kielce i Częstochowę

      więc przydałoby się zatrzymać tam jeden z Ex/TLK jadących z 3miasta plus komunikacja do tych dwóch miast. Gdyby tak było czas byłby nieporównywalny.

      • 0 0

  • to sie mylisz...

    bo w Grudziądzu ten most jest rowniez kolejowy

    • 0 0

  • Cuda, cuda ogłaszają...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane