• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza rozbudowa terminala na lotnisku w Gdańsku

Maciej Korolczuk
15 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

We wtorek przy terminalu T2 na lotnisku w Gdańsku symbolicznie rozpoczęła się budowa pirsu, który zwiększy przepustowość portu lotniczego do 9 mln pasażerów rocznie. Nowa część pozwoli też na sprawną obsługę pasażerów, szybszy i wygodniejszy odbiór bagażu oraz powiększy powierzchnię lotniska o kolejne 16 tys. m kw. Otwarcie planowane jest na początek 2022 r.



Jak często korzystasz z gdańskiego lotniska?

- Uwaga! Zaczynamy? Radość! - krzyknął do telefonu kierownik budowy, tuż po zakończeniu oficjalnej części wtorkowej konferencji prasowej. W tym momencie przebywający na terenie budowy, ubrani w odblaskowe kamizelki, wynajęci statyści wyraźnie się ożywili. Symbolicznie też uruchomiono ciężki sprzęt, jaki pojawił się w okolicy terminalu.
Główne prace ruszą w najbliższych dniach. Pozwoli na to podpisana we wtorek umowa między władzami lotniska a spółką Doraco, która za powiększenie terminalu T2 otrzyma 255 mln zł. Inwestycja zostanie sfinansowana z obligacji, które wyemituje PLG przy współpracy z bankiem Pekao SA oraz ze środków własnych.

  • Budynek w ciemniejszym kolorze przy terminalu T2 to pirs, którego budowa się właśnie zaczyna. W przyszłości planowane jest jego ewentualne przedłużenie (jasny kolor). Na pierwszym planie biurowce Airport City.
  • Wizualizacja pirsu od środka.
  • Przy nowej części terminalu T2 powstaną też stanowiska dla autobusów.

Nowa część tzw. pirsu ma mieć 190 m długości i będzie naturalnym przedłużeniem otwartego przed Euro 2012 terminalu T2, który już zdążył zresztą zostać powiększony w 2015 r. Wkrótce powierzchnia terminalu znów się zwiększy z obecnych 53 tys. m kw. do 69 tys. m kw. Wraz z tym poprawi się komfort zarówno przewoźników, jak i pasażerów podróżujących do i ze strefy Non-Schengen, zwiększy się też przepustowość kontroli bezpieczeństwa i paszportowej dla pasażerów.

- To są trzy dobre wiadomości jednego dnia - cieszy się Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. - Pierwsza jest taka, że już za dwa lata przestaniemy obsługiwać pasażerów w starym terminalu T1, który jest dziełem sztuki, ale z epoki lat 90. XX wieku. Dziś jakość obsługi pasażerów jest zupełnie inna i chcemy tym wymaganiom sprostać. Druga wiadomość, która mnie szczególnie cieszy, to fakt, że budowa będzie realizowana przez gdańską firmę Doraco, która jest z nami od początku. Budowali terminal T1, potem T2, teraz znów są z nami. I wreszcie trzecia rzecz, to dzisiejsza obecność właścicieli lotniska. To dla nas sygnał i potwierdzenie tego, że port lotniczy wiele znaczy nie tylko dla Gdańska, ale i dla całego Pomorza.
Tomasz Kloskowski na tle placu budowy nowej części terminalu. Tomasz Kloskowski na tle placu budowy nowej części terminalu.
Co rozbudowa terminalu oznaczać będzie w szczegółach?

Z 11 do 18 zwiększy się liczba punktów kontroli bezpieczeństwa, co znacznie rozładuje kolejki, głównie w czasie tzw. piku (zwiększonego porannego ruchu). Zwiększy się też liczba punktów odprawy paszportowej zarówno w hali przylotów (z 8 do 12), jak i odlotów (z 6 do 10). Wyraźnie, bo z 20 do 30, wzrośnie też liczba bramek w hali odlotów. Sprawniej i szybciej ma też przebiegać odbiór bagażu po zwiększeniu z pięciu do dziewięciu liczby tzw. karuzel. W ramach inwestycji wykonawca przebuduje też wewnętrzny układ drogowy oraz zrealizuje nowy plac manewrowy dla lotniskowych autobusów.

Prace potrwają 26 miesięcy i - co ważne - nie będą miały negatywnego wpływu na ruch lotniczy i obsługę pasażerów. Zakończenie prac i otwarcie nowego obiektu planowane jest na luty 2022 r.

Zrealizowana inwestycja pozwoli na zwiększenie przepustowości lotniska z obecnych 7 mln pasażerów rocznie do 9 mln. W tym roku - prawdopodobnie w połowie grudnia - lotnisko obsłuży pięciomilionowego pasażera. Jeszcze w tym roku ma też ruszyć budowa pierwszych dwóch biurowców w ramach Airport City.

Otwarcie nowej części terminalu T2 planowane jest na początek 2022 r. Otwarcie nowej części terminalu T2 planowane jest na początek 2022 r.

Miejsca

Opinie (197) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Landara bez ładu

    Rozbudowa kaszalota, który zasłoni widoczność samolotów i pasa. Już poprzednia przebudowa była beznadziejna. Kiedyś można było wejść na taras i popatrzeć przez okna na startujące i przylatujące samoloty, pomachać pasażerom, np. odlatującemu tacie. Teraz stoi szeroka pusta landara, kolejki są nadal, tarasu brak. Można było choć popatrzeć na samolotowy parking. Teraz nawet i tego nie da się zobaczyć, a kolejki jak były, tak będą, bo do zwiększenia przepustowości i zmniejszenia kolejek potrzebni są pracownicy, a nie kolejne bramki, których nikt nie otwiera.

    • 0 0

  • A gdzie ruchome chodniki?

    Przy takich długościach już stają się potrzebne.
    Szczególnie, że w przyszłości ma być dalsze przedłużenie pirsu.

    • 0 0

  • Wiecej pracowników kontroli!!! (8)

    Jeśli nie zatrudnia wiecej ludzi do pracy to nawet i 50 punktów kontroli/przejść niczego nie zmieni moi drodzy. Kiedy władze lotniska w koncu to zrozumieją??

    • 99 2

    • :) (3)

      Za kontrolę paszportową nie odpowiadają władze lotniska lecz inne, niezależne służby... Zwiększenie punktów kontroli o 50% wymusza konieczność zwiększenia ilości osób które będą tego dokonywać... A chętnych do tej roboty brak. Dlatego też zwiększenie tych punktów nie będzie z automatu przekładało się na skrócenie oczekiwania na odprawę, chyba że właśnie, automat zastąpi człowieka ;)

      • 5 2

      • Bzdury piszecie

        Zadne tam niezalezne sluzby tylko SOL odpowiada za kontrole pasazerow. A SOL jest zalezny w 100% od prezesa i dyrekcji lotniska.

        • 0 0

      • Automaty (1)

        Na wielu lotniskach automat zaczyna zastępować człowieka jeśli chodzi o kontrolę paszportową. Skoro służby mają problem z ilością pracowników to może warto byłoby postawić kilka takich maszyn? Na Okęciu jakoś taki system funkcjonuje w zestawieniu z ludźmi w budkach. Pewnie że Okęcie obsługuje znacznie więcej pasażerów niż Rębiechowo ale skoro władze myślą przyszłościowo i rozbudowywują terminal to można się również zastanowić nad tym jak można usprawnić takie aspekty jak kontrola.

        • 2 0

        • Podobnie jest w Modlinie - są budki z funkcjonariuszami oraz automaty do odprawy paszportowej.

          • 1 0

    • Nie pracowników, a Funkcjonariuszy. (1)

      • 0 1

      • Masakra z tymi kolejkami, najgorzej jak w nocy przylatuje

        • 1 0

    • Nie zrozumieją bo

      do tej pory nie zrozumiały.

      • 12 0

    • Jak beda musiali obsluzyc 20mln pasazerow jak np na Stansted.

      • 8 0

  • Już się boje

    Teraz odprawa w nowej hali i spacer farmera do starej hali żeby wejść do samolotu . I teraz mamy gnać do starej hali jeszcze dalej ?

    • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rusza rozbudowa terminalu na lotnisku w Gdańsku

    rękawy

    A czy przy okazji nie można dodać odrobiny luksusu czyli rękawów? W naszym klimacie myślę, że by się przydały.

    • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rusza rozbudowa terminalu na lotnisku w Gdańsku

    gdzie są ekolodzy??????????

    Dbamy o udogodnienia dla przewożników , kosztem życia mieszkańców dzielnic Gdańska ,do zatrucia środowiska znacznie przyczyniają się spaliny z silników samolotów jak i niedozwolone spuszczanie paliwa lotniczego na obszary zabudowane /nadal praktykowane np.12-10br. na domy przy ui:Myśliwskiej godz.13-14 /Mówimy o spalinach z samochodów i kominów ,a budować będzie miasto pod nosem osiedli mieszkaniowych spalarnię śmieci i rozbudowa lotniska też zwiększy ilość lotów i spalin .Dziwna to radość z zatruwania środowiska w którym my żyjemy i nasze dzieci!!!!!!!!!

    • 2 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rusza rozbudowa terminalu na lotnisku w Gdańsku

    nowoczesne rozwiązania ??

    czy będzie możliwość nadawania bagażu samemu? czy kolejki nie będą maleć? takie rozwiązanie widziałam w usa i jest fantastyczne. poza mniejszymi kolejkami to rozwiązanie pozwala na mniejszą ilość ludzi zaangażowanych do nadawania bagażu - można wtedy bardziej skupić się na bezpieczeństwie. u nas nigdzie nie widziałam takiego rozwiązania, może czas pójść również technologicznie na przód? architekci powinni korzystać z rozwiązań, które są praktycznie gotowe wystarczy podróżować i czerpać z doświadczeń większych lotnisk i krajów. pozdrwiam

    • 0 0

  • (13)

    Mieszkam w tamtych okolicach.
    Mam nadzieję, że lotnisko jest przygotowane na pozwy od osób takich jak ja za ewentualne hałasy ,a takie będą (bo będzie się więcej działo na lotnisku, więcej samolotów itp.) . Będziecie musieli państwo głębiej do kieszeni sięgnąć. Kto to widział, aby lotnisko było tak blisko zabudowań.
    Nie pozdrawiam lotniska.

    • 13 94

    • kobieto jak tak przeszkadza lotnisko to się wyprowadz

      • 2 0

    • hahaha

      to trzeba było dalej się wybudować/kupić dom. skoro było tanio, to będzie głośno. proste - samo życie. pozdrawiam.

      • 2 1

    • Najpierw było lotnisko.

      A Ty kupiłaś tam nieruchomość bo była najtańsza w promieniu kilkudziesięciu kilometrów. Bądź uczciwa.

      • 6 1

    • To się wyprowadz (2)

      Trzeba było nie budować tam domu bo tanie działki, chytry dwa razy traci.

      • 24 2

      • (1)

        Nie zazdrość

        • 1 11

        • Sama piszesz, że hałas

          To czego niby zazdrościć?

          • 7 1

    • Lotnisko jest przygotowane na pozwy, część już zapłaciło. Reszty nie zapłaci. (1)

      P.S. Gdybyś miał naprawdę pozwać lotnisko, zrobiłbyś to dawno temu.

      • 6 1

      • dokładnie kolejny forumowy troll

        pozwy można było składać chyba do zeszłego roku

        tałatajstwo kupuje domy przy autostradzie, przy torach, obok lotniska a potem płacz ze głośno

        • 7 1

    • o czym ty kobieto piszesz ?

      moja ulica 20 lat temu była bardzo malutka, teraz to prawie autostrada,
      mam składać jakieś pozwy o to, że jest więcej samochodów niż 20 lat temu ?

      • 14 1

    • Widziały gały co brały (1)

      Lotnisko jest w tym miejscu od 1974 r. czy był tam wtedy obywatelki dom?

      • 34 1

      • pani redaktur

        dali umowy, my podpisali, nie czytali a tera cza płacić!

        • 8 1

    • żal (1)

      lotnisko jest w tym miejscu od czasów kiedy zabudowań była garstka,kupiło się ziemię za grosze a teraz płacz że hałasy

      • 42 1

      • Przecież kilku januszy biznesu już przegrało sprawy z lotniskiem.
        Teraz musza płacić koszty sądowe po 5 tys. zł he he

        • 32 2

  • A ja latam za Gdyni !!!

    Komfort, spokój, ciekawa siatka połączeń.

    • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rusza rozbudowa terminalu na lotnisku w Gdańsku

    wokół lotniska zarejestrowano strefę szkodliwego działania i mieszkańcom w tej strefie należy sie odszkodowanie ale lotnisko odpisuje , że nie widzi powodu zeby płacic rekompensaty / odszkodowania . Widać musi przyoszczędzić na dalszy rozwój.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane