• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza rozbudowa terminala na lotnisku w Gdańsku

Maciej Korolczuk
15 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

We wtorek przy terminalu T2 na lotnisku w Gdańsku symbolicznie rozpoczęła się budowa pirsu, który zwiększy przepustowość portu lotniczego do 9 mln pasażerów rocznie. Nowa część pozwoli też na sprawną obsługę pasażerów, szybszy i wygodniejszy odbiór bagażu oraz powiększy powierzchnię lotniska o kolejne 16 tys. m kw. Otwarcie planowane jest na początek 2022 r.



Jak często korzystasz z gdańskiego lotniska?

- Uwaga! Zaczynamy? Radość! - krzyknął do telefonu kierownik budowy, tuż po zakończeniu oficjalnej części wtorkowej konferencji prasowej. W tym momencie przebywający na terenie budowy, ubrani w odblaskowe kamizelki, wynajęci statyści wyraźnie się ożywili. Symbolicznie też uruchomiono ciężki sprzęt, jaki pojawił się w okolicy terminalu.
Główne prace ruszą w najbliższych dniach. Pozwoli na to podpisana we wtorek umowa między władzami lotniska a spółką Doraco, która za powiększenie terminalu T2 otrzyma 255 mln zł. Inwestycja zostanie sfinansowana z obligacji, które wyemituje PLG przy współpracy z bankiem Pekao SA oraz ze środków własnych.

  • Budynek w ciemniejszym kolorze przy terminalu T2 to pirs, którego budowa się właśnie zaczyna. W przyszłości planowane jest jego ewentualne przedłużenie (jasny kolor). Na pierwszym planie biurowce Airport City.
  • Wizualizacja pirsu od środka.
  • Przy nowej części terminalu T2 powstaną też stanowiska dla autobusów.

Nowa część tzw. pirsu ma mieć 190 m długości i będzie naturalnym przedłużeniem otwartego przed Euro 2012 terminalu T2, który już zdążył zresztą zostać powiększony w 2015 r. Wkrótce powierzchnia terminalu znów się zwiększy z obecnych 53 tys. m kw. do 69 tys. m kw. Wraz z tym poprawi się komfort zarówno przewoźników, jak i pasażerów podróżujących do i ze strefy Non-Schengen, zwiększy się też przepustowość kontroli bezpieczeństwa i paszportowej dla pasażerów.

- To są trzy dobre wiadomości jednego dnia - cieszy się Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. - Pierwsza jest taka, że już za dwa lata przestaniemy obsługiwać pasażerów w starym terminalu T1, który jest dziełem sztuki, ale z epoki lat 90. XX wieku. Dziś jakość obsługi pasażerów jest zupełnie inna i chcemy tym wymaganiom sprostać. Druga wiadomość, która mnie szczególnie cieszy, to fakt, że budowa będzie realizowana przez gdańską firmę Doraco, która jest z nami od początku. Budowali terminal T1, potem T2, teraz znów są z nami. I wreszcie trzecia rzecz, to dzisiejsza obecność właścicieli lotniska. To dla nas sygnał i potwierdzenie tego, że port lotniczy wiele znaczy nie tylko dla Gdańska, ale i dla całego Pomorza.
Tomasz Kloskowski na tle placu budowy nowej części terminalu. Tomasz Kloskowski na tle placu budowy nowej części terminalu.
Co rozbudowa terminalu oznaczać będzie w szczegółach?

Z 11 do 18 zwiększy się liczba punktów kontroli bezpieczeństwa, co znacznie rozładuje kolejki, głównie w czasie tzw. piku (zwiększonego porannego ruchu). Zwiększy się też liczba punktów odprawy paszportowej zarówno w hali przylotów (z 8 do 12), jak i odlotów (z 6 do 10). Wyraźnie, bo z 20 do 30, wzrośnie też liczba bramek w hali odlotów. Sprawniej i szybciej ma też przebiegać odbiór bagażu po zwiększeniu z pięciu do dziewięciu liczby tzw. karuzel. W ramach inwestycji wykonawca przebuduje też wewnętrzny układ drogowy oraz zrealizuje nowy plac manewrowy dla lotniskowych autobusów.

Prace potrwają 26 miesięcy i - co ważne - nie będą miały negatywnego wpływu na ruch lotniczy i obsługę pasażerów. Zakończenie prac i otwarcie nowego obiektu planowane jest na luty 2022 r.

Zrealizowana inwestycja pozwoli na zwiększenie przepustowości lotniska z obecnych 7 mln pasażerów rocznie do 9 mln. W tym roku - prawdopodobnie w połowie grudnia - lotnisko obsłuży pięciomilionowego pasażera. Jeszcze w tym roku ma też ruszyć budowa pierwszych dwóch biurowców w ramach Airport City.

Otwarcie nowej części terminalu T2 planowane jest na początek 2022 r. Otwarcie nowej części terminalu T2 planowane jest na początek 2022 r.

Miejsca

Opinie (197) ponad 20 zablokowanych

  • Już się boje

    Teraz odprawa w nowej hali i spacer farmera do starej hali żeby wejść do samolotu . I teraz mamy gnać do starej hali jeszcze dalej ?

    • 1 0

  • A gdzie ruchome chodniki?

    Przy takich długościach już stają się potrzebne.
    Szczególnie, że w przyszłości ma być dalsze przedłużenie pirsu.

    • 0 0

  • Landara bez ładu

    Rozbudowa kaszalota, który zasłoni widoczność samolotów i pasa. Już poprzednia przebudowa była beznadziejna. Kiedyś można było wejść na taras i popatrzeć przez okna na startujące i przylatujące samoloty, pomachać pasażerom, np. odlatującemu tacie. Teraz stoi szeroka pusta landara, kolejki są nadal, tarasu brak. Można było choć popatrzeć na samolotowy parking. Teraz nawet i tego nie da się zobaczyć, a kolejki jak były, tak będą, bo do zwiększenia przepustowości i zmniejszenia kolejek potrzebni są pracownicy, a nie kolejne bramki, których nikt nie otwiera.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane