• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza rozbudowa terminala na lotnisku w Gdańsku

Maciej Korolczuk
15 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

We wtorek przy terminalu T2 na lotnisku w Gdańsku symbolicznie rozpoczęła się budowa pirsu, który zwiększy przepustowość portu lotniczego do 9 mln pasażerów rocznie. Nowa część pozwoli też na sprawną obsługę pasażerów, szybszy i wygodniejszy odbiór bagażu oraz powiększy powierzchnię lotniska o kolejne 16 tys. m kw. Otwarcie planowane jest na początek 2022 r.



Jak często korzystasz z gdańskiego lotniska?

- Uwaga! Zaczynamy? Radość! - krzyknął do telefonu kierownik budowy, tuż po zakończeniu oficjalnej części wtorkowej konferencji prasowej. W tym momencie przebywający na terenie budowy, ubrani w odblaskowe kamizelki, wynajęci statyści wyraźnie się ożywili. Symbolicznie też uruchomiono ciężki sprzęt, jaki pojawił się w okolicy terminalu.
Główne prace ruszą w najbliższych dniach. Pozwoli na to podpisana we wtorek umowa między władzami lotniska a spółką Doraco, która za powiększenie terminalu T2 otrzyma 255 mln zł. Inwestycja zostanie sfinansowana z obligacji, które wyemituje PLG przy współpracy z bankiem Pekao SA oraz ze środków własnych.

  • Budynek w ciemniejszym kolorze przy terminalu T2 to pirs, którego budowa się właśnie zaczyna. W przyszłości planowane jest jego ewentualne przedłużenie (jasny kolor). Na pierwszym planie biurowce Airport City.
  • Wizualizacja pirsu od środka.
  • Przy nowej części terminalu T2 powstaną też stanowiska dla autobusów.

Nowa część tzw. pirsu ma mieć 190 m długości i będzie naturalnym przedłużeniem otwartego przed Euro 2012 terminalu T2, który już zdążył zresztą zostać powiększony w 2015 r. Wkrótce powierzchnia terminalu znów się zwiększy z obecnych 53 tys. m kw. do 69 tys. m kw. Wraz z tym poprawi się komfort zarówno przewoźników, jak i pasażerów podróżujących do i ze strefy Non-Schengen, zwiększy się też przepustowość kontroli bezpieczeństwa i paszportowej dla pasażerów.

- To są trzy dobre wiadomości jednego dnia - cieszy się Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. - Pierwsza jest taka, że już za dwa lata przestaniemy obsługiwać pasażerów w starym terminalu T1, który jest dziełem sztuki, ale z epoki lat 90. XX wieku. Dziś jakość obsługi pasażerów jest zupełnie inna i chcemy tym wymaganiom sprostać. Druga wiadomość, która mnie szczególnie cieszy, to fakt, że budowa będzie realizowana przez gdańską firmę Doraco, która jest z nami od początku. Budowali terminal T1, potem T2, teraz znów są z nami. I wreszcie trzecia rzecz, to dzisiejsza obecność właścicieli lotniska. To dla nas sygnał i potwierdzenie tego, że port lotniczy wiele znaczy nie tylko dla Gdańska, ale i dla całego Pomorza.
Tomasz Kloskowski na tle placu budowy nowej części terminalu. Tomasz Kloskowski na tle placu budowy nowej części terminalu.
Co rozbudowa terminalu oznaczać będzie w szczegółach?

Z 11 do 18 zwiększy się liczba punktów kontroli bezpieczeństwa, co znacznie rozładuje kolejki, głównie w czasie tzw. piku (zwiększonego porannego ruchu). Zwiększy się też liczba punktów odprawy paszportowej zarówno w hali przylotów (z 8 do 12), jak i odlotów (z 6 do 10). Wyraźnie, bo z 20 do 30, wzrośnie też liczba bramek w hali odlotów. Sprawniej i szybciej ma też przebiegać odbiór bagażu po zwiększeniu z pięciu do dziewięciu liczby tzw. karuzel. W ramach inwestycji wykonawca przebuduje też wewnętrzny układ drogowy oraz zrealizuje nowy plac manewrowy dla lotniskowych autobusów.

Prace potrwają 26 miesięcy i - co ważne - nie będą miały negatywnego wpływu na ruch lotniczy i obsługę pasażerów. Zakończenie prac i otwarcie nowego obiektu planowane jest na luty 2022 r.

Zrealizowana inwestycja pozwoli na zwiększenie przepustowości lotniska z obecnych 7 mln pasażerów rocznie do 9 mln. W tym roku - prawdopodobnie w połowie grudnia - lotnisko obsłuży pięciomilionowego pasażera. Jeszcze w tym roku ma też ruszyć budowa pierwszych dwóch biurowców w ramach Airport City.

Otwarcie nowej części terminalu T2 planowane jest na początek 2022 r. Otwarcie nowej części terminalu T2 planowane jest na początek 2022 r.

Miejsca

Opinie (197) ponad 20 zablokowanych

  • miasto i region powinny bardziej naciskać na linie lotnicze, by otwierały nowe kierunki

    tylko proszę nie pitolić, że otwierają tam gdzie jest zapotrzebowanie, bo jak ktoś lata to wie, ze to wierutna bzdura

    • 17 7

  • Tzn. Teraz będą dwie rozłączne strefy non szengen po przeciwnych stronach lotniska?
    I idąc do kontroli paszportowej będzie trzeba wybrać właściwe jeszcze przed kontrolą?

    • 2 1

  • Gdyby jescze drogi mialy taka przepustowosc do lotniska ktore bedzie sie rozwijać.... Bylo by tak po ludzku a nie od du....

    • 4 5

  • Wiejska dobudówka.

    • 19 9

  • Mieli zmienić nazwe tego lotniska i co dalej ? (2)

    Czy prawdą jest że lotnisko w Gdyni_Kosakowie przyjmuje tylko samoloty
    z uszkodzonymi podwoziami bo na pasie startowym rośnie trawa dla lepszego poślizgu?

    • 6 9

    • Nie stać cię na bilet na Opener, więc nigdy nie wąchałeś betonowych pasów na tym lotnisku.

      • 2 1

    • Gdynia-co to za lotnisko. Nie nawet racji bytu.

      • 1 0

  • Pewnie zainstalują ruchome chodniki.

    XXI wiek

    • 3 1

  • (2)

    Fajnie, tylko nie potrafię zrozumieć, dlaczego nie dokleją kolejnego takiego samego segmentu, tylko zupełnie nie pasujący do reszty obiekt.

    • 13 6

    • tego nikt nie rozumie

      • 0 2

    • Każdy mądry to rozumie. Koszty budowy pirsu są dużo niższe. Ot takie to proste...

      • 4 1

  • Lepiej zmienić ta okropna nazwę tego lotniska (1)

    • 12 20

    • Ty złoto oddaj

      • 1 2

  • "Szybszy i wygodniejszy odbiór bagażu" (1)

    Już teraz to powinno być na porządku dziennym, bo obecna sytuacja to skandal/dramat/farsa - wybierzcie co Wam bardziej pasuje.
    Ląduje jeden samolot, oprócz tego nie ma absolutnie żadnego a ruchu, a na bagaż czeka się 40 min - tak jakby wyładowaniem bagaży z samolotu,wrzuceniem ich na wózek a następnie wyładowaniem na taśmę zajmowała się jedna osoba.
    Jedne z najgorszych lotnisk w Europie pod tym względem, wstyd

    • 7 6

    • Europę to Ty widziałeś w podstawówce na mapie.

      • 0 4

  • Terminal (3)

    Ponownie to pisze ale dlaczego będzie w innym stylu. Obecny terminal był projektowany aby w tym samym projekcie dobudowywac kolejne segmenty. A teraz dobudowki jak na bazarze... Nie rozumiem.

    • 12 6

    • (1)

      jak byś nie zauwazył kształt dachu nawiązuje do reszty

      • 1 2

      • Super. Kształt dachu to nie całość...

        • 1 1

    • No trudno

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane