- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (291 opinii)
- 2 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (148 opinii)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (156 opinii)
- 4 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (289 opinii)
- 5 Budują nowy ruch miejski (52 opinie)
- 6 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (159 opinii)
Rusza rozbudowa terminala na lotnisku w Gdańsku
We wtorek przy terminalu T2 na lotnisku w Gdańsku symbolicznie rozpoczęła się budowa pirsu, który zwiększy przepustowość portu lotniczego do 9 mln pasażerów rocznie. Nowa część pozwoli też na sprawną obsługę pasażerów, szybszy i wygodniejszy odbiór bagażu oraz powiększy powierzchnię lotniska o kolejne 16 tys. m kw. Otwarcie planowane jest na początek 2022 r.
Główne prace ruszą w najbliższych dniach. Pozwoli na to podpisana we wtorek umowa między władzami lotniska a spółką Doraco, która za powiększenie terminalu T2 otrzyma 255 mln zł. Inwestycja zostanie sfinansowana z obligacji, które wyemituje PLG przy współpracy z bankiem Pekao SA oraz ze środków własnych.
Nowa część tzw. pirsu ma mieć 190 m długości i będzie naturalnym przedłużeniem otwartego przed Euro 2012 terminalu T2, który już zdążył zresztą zostać powiększony w 2015 r. Wkrótce powierzchnia terminalu znów się zwiększy z obecnych 53 tys. m kw. do 69 tys. m kw. Wraz z tym poprawi się komfort zarówno przewoźników, jak i pasażerów podróżujących do i ze strefy Non-Schengen, zwiększy się też przepustowość kontroli bezpieczeństwa i paszportowej dla pasażerów.
- To są trzy dobre wiadomości jednego dnia - cieszy się Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. - Pierwsza jest taka, że już za dwa lata przestaniemy obsługiwać pasażerów w starym terminalu T1, który jest dziełem sztuki, ale z epoki lat 90. XX wieku. Dziś jakość obsługi pasażerów jest zupełnie inna i chcemy tym wymaganiom sprostać. Druga wiadomość, która mnie szczególnie cieszy, to fakt, że budowa będzie realizowana przez gdańską firmę Doraco, która jest z nami od początku. Budowali terminal T1, potem T2, teraz znów są z nami. I wreszcie trzecia rzecz, to dzisiejsza obecność właścicieli lotniska. To dla nas sygnał i potwierdzenie tego, że port lotniczy wiele znaczy nie tylko dla Gdańska, ale i dla całego Pomorza.
Co rozbudowa terminalu oznaczać będzie w szczegółach?
Z 11 do 18 zwiększy się liczba punktów kontroli bezpieczeństwa, co znacznie rozładuje kolejki, głównie w czasie tzw. piku (zwiększonego porannego ruchu). Zwiększy się też liczba punktów odprawy paszportowej zarówno w hali przylotów (z 8 do 12), jak i odlotów (z 6 do 10). Wyraźnie, bo z 20 do 30, wzrośnie też liczba bramek w hali odlotów. Sprawniej i szybciej ma też przebiegać odbiór bagażu po zwiększeniu z pięciu do dziewięciu liczby tzw. karuzel. W ramach inwestycji wykonawca przebuduje też wewnętrzny układ drogowy oraz zrealizuje nowy plac manewrowy dla lotniskowych autobusów.
Prace potrwają 26 miesięcy i - co ważne - nie będą miały negatywnego wpływu na ruch lotniczy i obsługę pasażerów. Zakończenie prac i otwarcie nowego obiektu planowane jest na luty 2022 r.
Zrealizowana inwestycja pozwoli na zwiększenie przepustowości lotniska z obecnych 7 mln pasażerów rocznie do 9 mln. W tym roku - prawdopodobnie w połowie grudnia - lotnisko obsłuży pięciomilionowego pasażera. Jeszcze w tym roku ma też ruszyć budowa pierwszych dwóch biurowców w ramach Airport City.
Miejsca
Opinie (197) ponad 20 zablokowanych
-
2019-10-15 21:42
(2)
A wystarczyło zatrudnić, a resztę pieniędzy przeznaczyć na podwyżki. Po co rozbudowywać lotnisko, skoro będzie stało puste? Już teraz widać braki kadrowe na lotnisku. Jedno z najgorszych lotnisk jakie kiedykolwiek widziałem.
- 7 8
-
2019-10-15 21:49
(1)
co ma być puste?
ten beton z trawą dookoła?
To chyba dobrze bo samoloty nie będą się zderzać.
Budynek będzie pusty?
Nie będzie, minister z kolesiami otworzy 16 sklepów z wodą mineralną.
Kurcze pióro.- 1 1
-
2019-10-15 22:07
jemu pomyliło się z Radomiem chyba
- 2 1
-
2019-10-15 21:56
Lotnisko w Gdańsku jest niepotrzebne bo jest w Berlinie ? (1)
port w gdańsku jest niepotrzebny bo jest w hamburgu. Kodopomici tak by chcieli
- 3 9
-
2019-10-15 22:04
Polska jest niepotrzebna bo jest Berlin.
Do stu fur beczek.- 0 3
-
2019-10-15 22:11
(1)
Ciekawe ile firm budowlanych znów na tym straci....
- 2 1
-
2019-10-15 22:15
Ministra?
Ani jedna.- 1 0
-
2019-10-15 23:22
co Ty mi tu będziesz
Taaa, wszystko gotowe do wydania bagażu, ale pan Celnik zapomniał włączyć taśmę przesyłową i czekamy..... Czynności służbowe, albo kawę pije.Człowieku jesteś w Gdańsku !Sprawdź wyniki głosowania. Czemu nie wylądowałeś w Radomiu?
- 2 1
-
2019-10-15 23:24
Zmieniajcie szybko nazwę lotniska !!!!!! (1)
Dość hańby i upodlenia Polski przez tego człowieka.
- 10 13
-
2019-10-16 00:52
Lipski to słaby nick. "Kiepski" bardziej odpowiadałby rzeczywistości.
- 2 0
-
2019-10-15 23:32
Powrót z Wysp to koszmar (2)
Wracałem ostatnio z Londynu nocą. Do kontroli paszportowej 45 minut, biedne malutkie dzieci płakały, trudno zrobić jedno okienko priority dla matek z dziećmi do lat np. 5? (ja nie lecialem z takim dzieckiem ale serce się krajalo...)
Kiedy otwarcie lotniska Gdynia Kosakowo? ;)- 6 5
-
2019-10-16 00:43
Jo. Okienko (1)
dla Kjewinów, Stywenów innych Dżesik. Nie tozpłacz się z tej rozpaczy Grażyno.
- 6 2
-
2019-10-16 09:37
Okienko życia!
- 2 0
-
2019-10-15 23:47
Slabo... (1)
Brak konsekwencji architektonicznej. To typowe dla Polakow. Rozbudowa lotniska pierwotnie miala wygladac jak terminal T2, a teraz jakies male, chude pirsy. No jak to na boga wygląda. Okazaly gmach i nagle tania i uboga dobudówka....
- 8 2
-
2019-10-16 00:27
Linie też tanie.
- 1 0
-
2019-10-16 00:22
A co z PKM? Może najpierw wartoby usprawnić dojazd na lotnisko, zainwestować w elektryfikację tej trasy...
- 4 0
-
2019-10-16 00:23
Lotnictwo powinno się zwijać a nie rosnąć
A przynajmniej do czasu jak skonstruują samoloty elektryczne. Emisje dwutlenku węgla należy zmniejszać a nie odwrotnie w imię wygody podróżowania.
- 4 3
-
2019-10-16 00:49
Bezpieczeństwo
Jeszcze tylko trzeba popracować nad poprawą kontroli "security" w godzinach porannych spiętrzeń i może być całkiem światowo. Co do zachowań tych ludzi można mieć wiele uwag. Arogancja, niewiedza i chęć pokazania kto tu ma rację to grzechy główne tej formacji. Niestety , podobnie jak na całym świecie. No może poza Japonią.
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.